شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بدون مدرک چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 22 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

افراد ممکن است که در طول روز حرف‌های مهم زیادی بزنند که سرنوشت خود یا فرد دیگری را تغییر می‌دهد؛ اما تا زمانی که این صحبت‌ها به صورت مستند ذخیره‌سازی نشوند، عملا هیچ اعتباری ندارند. چون ممکن است که افراد بعد از چند دقیقه، حرف‌ها را فراموش کنند و آن‌ها را به خاطر نیاورند.

بنابراین در قانون کار، تاکید زیادی بر تنظیم قرارداد کتبی بین کارگر و کافرما شده است؛ اما با این وجود باز هم برخی از کارفرمایان قرارداد کار با کارمند و کارگر خود تنظیم نمی‌کنند و به راحتی حقوق نیروی کار پایمال می‌شود.

این در حالی است که کارمندان و کارگران می‌توانند برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد اقدام کنند و شکایت خود را به صورت قانونی پیش ببرند. بنابراین اگر شما هم به دنبال نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد هستید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

کارگر و کارفرما کیست؟

پیش از پرداختن به موضوع شکایت کارگر از کارفرما اجازه دهید ببینیم کارگر، کارفرما و محل کار (کارگاه) از منظر قانون کار چیست؟

طبق قانون کار مصوب ۱۳۶۹ کارگر و کارفرما به صورت زیر تعریف می‌شوند:

کارگر: مطابق با ماده ۲ قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

کارفرما: مطابق با ماده ۳ قانون کار، کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند. مدیران و مسئولان‌ و به طور عموم کلیه کسانی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور‌ در قبال کارگر به عهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.

کارگاه: مطابق با ماده ۴ قانون کار ایران، کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند، از قبیل مؤسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی،‌ساختمانی، ترابری مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، امکان عمومی و امثال آن‌ها. کلیه تأسیساتی که به اقتضای کار متعلق به کارگاه‌اند، از قبیل نمازخانه، ناهارخوری، تعاونی‌ها، شیرخوارگاه، مهدکودک، درمانگاه، حمام، آموزشگاه حرفه‌ای، قرائت‌خانه، کلاس‌های سوادآموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران، ورزشگاه و وسایل ایاب‌وذهاب و نظایر آن‌ها جزء کارگاه هستند.

رابطه بین کارگر و کارفرما

رابطه بین کارگر و کارفرما طبق قانون مشخص است. این دو شخصیت حقیقی یا حقوقی نسبت به هم وظایفی دارند. وظیفه کارگر اطلاعت از دستورات کارفرما و تابعیت مزدی او در چارچوب قانون است و وظیفه کارفرما دادن حق السعی به کارگر مطابق با قانون کار است. طبق ماده 24 قانون کار کلیه دریافت‌های قانونی را که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله‌مندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آن‌ها دریافت می‌کند، حق السعی می‌نامند.

قرارداد کار چیست و شامل چه موارد است؟

طبق ماده 7 قانون کار، قرارداد کار  عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد. شروط لازم برای صحت قرارداد کار عبارت‌اند از:

  • مشروعیت مورد قرارداد
  • معین بودن موضوع قرارداد
  • عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر

از طرفی طبق ماده 10 قانون کار، قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:

  1. نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد
  2.  حقوق یا مزد مبنا
  3. ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها
  4.  محل انجام کار
  5.  تاریخ انعقاد قرارداد
  6. مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد
  7. موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب می‌کند

چرا کارفرما بدون قرارداد فردی را استخدام می کند؟

برای بسیاری از افراد این چالش وجود دارد که چرا کارفرما نباید قرارداد کار تنظیم کند؛ چرا که ممکن است کارگر سوء استفاده کند و به تعهدات خود پایبند نباشد. از طرفی اصلا چرا باید کارگر بدون وجود قرارداد در شرکت خاصی مشغول به کار شود؟ در حال حاضر با توجه به کمبود فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان و حتی نیروی کار با سابقه، افراد حاضر به همکاری در هر شرایطی می‌شوند.

از طرفی کارفرمایان سودجو فکر می‌کنند که اگر قرارداد کار بین آن‌ها تنظیم نشود، در هر زمان می‌توانند همکاری را قطع کنند و نگرانی از بابت مسئولیت‌های قانونی آن هم نداشته باشند.

همچنین عدم پرداخت حق و حقوق مربوط به کارگر هم دلیل دیگری برای عدم تنظیم قرارداد کار است؛ در صورتی که این افراد کاملا اشتباه فکر می‌کنند. اثبات رابطه همکاری بین کارگر و کارفرما تنها از راه قرارداد کار انجام نمی‌شود و موارد مختلفی از جمله شاهدان و فیش حقوقی کارگر هم می‌توانند آن را ثابت کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • طبعات عدم وجود قرارداد برای کارفرما

در همان زمان که کارفرما به راحتی نیروی کار را بدون قرارداد کار راضی به کار می‌کند، از طبعات آن با خبر نیست؛ چرا که کارگر می‌تواند برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد اقدام کند و آسیب جدی به آن وارد کند.

همچنین در زمان بررسی حقوق و مزایای مالی کارگر، قطعا شخص کارفرما محکوم می‌شود و باید خسارت هم پرداخت کند. از طرفی اگر قرارداد کار تنظیم نشده است، یعنی کارگر به صورت دائمی برای کارفرما کار می‌کند و حتی در صورت شکایت بدون قرارداد، کارفرما باید حقوق کارگر حتی در زمان بیکاری آن را هم پرداخت کند.

آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار امکان پذیر است؟

بر اساس ماده 7 قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد شفاهی یا کتبی که بر اساس آن کارگر در ازای دریافت حق السعی، کار مشخصی را در مدت موقت یا دائم برای کارفرما انجام می‌دهد. همچنین در تبصره 2 این ماده، برای کارهایی که طبیعت آن‌ها به صورت مسمتر است، اگر مدت قرارداد ذکر نشود، به صورت دائمی تلقی می‌شود و همین موضوع هم باعث سوء استفاده برخی از افراد است.

با توجه به این ماده در صورتی که قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما وجود نداشته باشد یا قرارداد بین آن‌ها به صورت شفاهی باشد، به دلیل موقعیت ضعیف‌تر نیروی کار به خاطر نرخ‌های بیکاری بالا، کارفرما می‌تواند بدون حق بیمه و به هر شکل ممکن کارگری استخدام کند و او نیز به دلیل نیاز به کار چیزی نگوید. اما در حالت بدون قرارداد هم هیچ چیزی مانع از شکایت نیروی کار علیه کارفرما نخواهد بود.

بر همین اساس کارگر بدون وجود هیچ قرارداد کتبی هم می‌تواند از کارفرما شکایت کند. زیرا طبق تعریف فوق، قرارداد کاری می‌تواند به صورت شفاهی نیز باشد. در این حالت تنها اثبات رابطه کاری به مدرک نیاز دارد. اما باید توجه داشت که در این موارد عمدتاً قانون طرف کارگر بوده و اثبات رابطه کاری بدون سند کتبی هم ممکن است.

در صورتی که کارفرما به هر کدام از تعهدات خود طبق قرارداد شفاهی یا قانون کار عمل نکند، کارگر برای شکایت از کارفرما در صورت نداشتن قرارداد اقدام می‌کند. این شکایت ممکن است به دلیل عدم واریز حق بیمه، عدم پرداخت حقوق، عدم رعایت سقف ساعات کاری، اخراج بدون دلیل موجه و عدم تسویه حساب باشد. نکته مهم این است که از منظر قانونی قرارداد کتبی تنها نوع قرارداد کاری نیست و این حق برای کارگران بدون قرارداد کتبی نیز محفوظ است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

چگونه رابطه کارگری و کارفرمایی را برای شکایت بدون قرارداد اثبات کنیم؟

برای شکایت کارگر از کارفرما بدون قرارداد باید ثابت کنید که بین شما و کارفرما رابطه‌ی کاری برقرار بوده است. برای این منظور می‌توانید از شهادت سایر نیروی کار شرکت یا کارگاه، اقرار خود کارفرما، فیش حقوقی یا هر رسیدی که دال بر دریافت حقوق از او باشد، آزمایش‌ها پزشکی و غیره که به درخواست کارگاه یا شرکت انجام داده‌اید، و هر سند دیگری که نشان دهنده ارتباط کاری شما باشد استفاده کنید. بعد از آن‌که مدرکی تهیه کردید که نشان دهنده رابطه کاری بین شما بود، باید به مراجع ذی‌صلاح جهت شکایت مراجعه کنید. این مرجع اداره کار ناحیه مربوطه است.

مطابق با ماده 28 قانون کار، هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف پس از دریافت شکایت در مورد اختلاف بین کارگر یا نمایندگان قانونی کارگران و کارفرما، به موضوع رسیدگی و نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد. در هر صورت هیئت حل اختلاف موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت شکایت به موضوع رسیدگی کند.

البته برای اثبات رابطه بین کارگر و کارفرما برای شکایت کارگر بدون قرارداد، مدارک مختلفی لازم است. بنابراین در ادامه مدارکی که می‌تواند این رابطه کاری را اثبات کند به طور مختصر شرح می‌دهیم:

  • هر سندی که نشان دهد کارگر در دوره مورد ادعای خود در کارگاه یا شرکت سمتی داشته یا حکمی دریافت کرده است؛
  • لیست حقوق کارگران در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده که توسط اداره مالیات تأیید شده‌اند؛
  • کارت تردد موقت یا دائمی صادرشده برای کارگر؛
  • دفاتر مربوط به هزینه‌های نیروی کار کارگاه؛
  • فیش و رسید حقوق؛
  • کارت بهداشتی صادرشده از طرف سازمان‌های بهداشتی برای فرد به منظور کار در کارگاه موردنظر؛
  • مدارک مربوط به آزمایش‌های پزشکی قبل از شروع کار مانند تست خون یا اعتیاد که مشخص به درخواست کارگاه مربوط صورت گرفته باشد؛
  • رأی صادرشده توسط هیئت تشخیص و اختلاف؛
  • هر مدرکی که نشان دهد کارگر به عنوان نماینده شرکت در موضوع خاصی انتخاب شده است؛
  • برگه مرخصی یا مأموریت صادر شده برای کارگر از طرف کارگاه؛
  • شهادت سایر نیروی کار به کار شما در آن محیط؛
  • دیگر مدارک ممکن که نشان‌دهنده رابطه کاری است.

شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

درست است که نداشتن قرارداد دلیل مناسبی برای شکایت از کارفرما است؛ اما با این وجود، شما تنها زمانی می‌توانید برای شکایت اقدام کنید که شرایط کافی برای این کار را داشته باشید. از همین رو در ادامه شرایط شکایت از کافرما بدون قرارداد را به شما معرفی می‌کنیم:

  • یکی از شروط اصلی برای شکایت از کارفرما، داشتن اهلیت قانونی کارگر است. به بیان دیگر کارگر تنها در صورت داشتن عقل و بلوغ کافی می‌تواند برای این کار اقدام کند و در غیر این صورت، باید ولی یا قیم او این کار را به نیابت از کارگر انجام دهد.
  • شرط دیگر برای نوشتن متن شکایت از کارفرما بدون قرارداد، داشتن شرایط موجود در ماده 9 قانون کار است. بر اساس این قانون، در هنگام همکاری قرارداد باید مشروعیت داشته باشد. به این صورت که موضوع قرارداد مشخص شود و ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا کار مورد نظر وجود نداشته باشد. بنابراین اگر قرارداد شفاهی هم موضوع یا مشروعیت قانونی نداشته باشد، شرایط برای شکایت وجود ندارد.
  • فرد باید نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه را داشته باشد.
  • وجود مدارک مربوط به قرارداد شفاهی، شهادت نامه، استشهادیه کتبی از همکاران، سوابق بیمه رد شده از طرف شرکت، پرینت ساعت‌های ورود و خروج هم جزو شرایط ثبت شکایت است.
بیمه

درمورد شکایت از کارفرما بدون قرارداد و مدرک سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

چه مدارکی جهت اثبات رابطه کاری بدون قرارداد کتبی لازم است؟

داشتن قرارداد کتبی مهمترین مدرک برای اثبات ارتباط بین کارگر و کارفرما است؛ اما برای آن افرادی که قرارداد شفاهی دارند این سوال پیش می‌آید که آیا بدون قرارداد میشود از کارفرما شکایت کرد؟ بر خلاف تصور بسیاری از افراد، حتی بدون وجود قرارداد هم می‌توانید برای شکایت از کارفرما اقدام کنید؛ اما برای اثبات رابطه بین طرفین، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • داشتن حکم استخدام، ارتقای شغلی، تغییر پست و مدارک دیگری که به اسم کارگر نوشته شده باشد.
  • ارائه لیست حقوق کارگاه به همراه اظهارنامه مالیاتی تایید شده در اداره دارایی مربوطه
  • اسناد هزینه‌های مربوط به اثبات حضور کارگر و دفترهای قانونی کارگاه
  • لیست واریزی حقوق از طرف بانک در بازه مشخص شده از طرف کارفرمای حقیقی و حقوقی
  • لیست حقوق کارگاه
  • چک بانکی، کارت افتتاح حساب در بانک و رسید حقوق
  • کارت حضور و غیاب و ساعت ورود و خروج کارگر به دفتر
  • کارت بهداشت کارگر که از طرف اداره بهداشت مخصوص به کار ارائه شده است.
  • مدارک مربوط به معاینات پزشکی قبل از استخدام
  • تحقیق درباره اثبات حضور کارگر و تقاضای ارسال برای بازرسی
  • استشهادیه‌های محلی و امضای همکاران سابق فرد
  • ارائه برگه مرخصی یا ماموریت‌های تایید شده از طرف شرکت
  • ارائه فاکتور خرید و فروش اجناس شرکت
  • معرفی نامه کارگر به موسسه‌های مختلف

با وجود این مدرک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد، می‌توانید از کارفرما برای نبستن قرارداد کار اقدام کنید.

مرجع شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

همانطور که برای موارد حقوقی مختلف دادگاه و دادگستری، مرجع‌های قانونی مختلفی رسیدگی می‌کنند، شکایت از کارفرما بدون قرارداد هم از طریق مرجع‌های قانونی خاصی پیگیری می‌شود که هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  • شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی

اولین مکانی که شما برای شکایت از کارفرما باید به آن مراجعه کنید، شورای اسلامی کار است. این مرجع قانونی بیشتر به دنبال ایجاد صلح و سازش بین کارگر و کارفرما است. از طرفی زمانی که شورای اسلامی کار وجود نداشته باشد، کارگران باید به شورای صنفی مراجعه کنند.

  • هیئت تشخیص کار

اگر در شورای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی مشکل بین کارفرما و کارگر حل نشود، هیئت تشخیص کار به شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بیمه رسیدگی می‌کند. این هیئت شامل یک نفر نماینده کارگران، یک نفر مدیران و یک نفر نماینده وزارت کار می‌شود.

  • هیئت حل اختلاف

در صورتی که دو طرف به رای هیئت تشخیص اعتراض داشته باشند، تجدید نظر رای در هیئت حل اختلافات رسیدگی می‌شود و در طول 15 روز، رای قطعی ارائه می‌شود. هیئت تشخیص از 3 نماینده کارگران، 3 نماینده دولت و 3 نفر از نمایندگان کارفرمایان تشکیل می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه و مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

در صورتی که شرایط کافی برای شکایت از کارفرما را دارید، می‌توانید مدارک خود را کامل کنید و از دو راه زیر، مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد را پشت سر بگذارید:

  • نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، به صورت حضوری

یکی از راه‌های شکایت از کارفرما بابت حقوق بدون قرارداد، از طریق حضوری انجام می‌شود. برای این کار لازم است که کارگر با داشتن مدارک مربوط به اثبات ادعای خود، به اداره کار محل کار خود مراجعه کند. سپس فرم مخصوص به شکایت نامه را پر کند و در زمان‌های تعیین شده، جلسات مربوطه را شرکت کند.

  • نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، به صورت اینترنتی

اگر می‌خواهید آسان‌ترین راه برای ثبت شکایت را پیدا کنید، باید به سایت شکایت از کارفرما بدون قرارداد مراجعه کنید. برای این کار باید در ابتدا احراز هویت خود را در دفاتر پیشخوان دولت یا آدرس اینترنتی prkar.mcls.gov.ir انجام دهید و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنید.

سپس با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد سایت شکایت از کارفرما بدون قرارداد شوید و گزینه پنجره خدمات را فشار دهید. در مرحله بعدی هم گزینه ثبت دادخواست بدوی را فشار دهید و با وارد کردن اطلاعات مختلف، شکایت از کارفرما را ثبت کنید.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

زمانی که برای انجام نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد اقدام می‌کنید، باید مدارک خاصی را ارائه دهید. برخی از مدارک مربوط به اثبات رابطه کارگر و کارفرما است و برخی دیگر از آن‌ها به صورت عمومی ارائه می‌شود. بنابراین در ادامه مدرک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد را معرفی می‌کنیم:

  • ارائه مدارک هویتی کارگر از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک مربوط به اثبات ادعای کارگر در خصوص شکایت از کارفرما
  • داشتن نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه جامع روابط کار

البته اگر به دنبال شکایت از کارفرما بدون مدرک هستید، مشاوران بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو به شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، با مشاوران در ارتباط باشید و درمورد نمونه شکایت کارگر از کارفرما بدون قرارداد راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

مهلت شکایت از کارفرما بدون قرارداد

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا محدودیت زمانی برای شکایت کارگر بدون قرارداد وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که هیچ گونه محدودیت زمانی برای شکایت از کارفرما وجود ندارد. بنابراین کارگران می‌توانند در زمان دلخواه خود، به مراجع مربوطه مراجعه کنند و حق خود را بگیرند. از طرفی حتی اگر کارفرما فوت کرده باشد هم وارثان آن باید جوابگوی کارگر باشند.

  • روند رسیدگی در اداره کار برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد

اگر می‌خواهید روند شکایت کارگر از کارفرما بدون قرارداد در اداره کار را بدانید، باید به مراحل زیر توجه کنید:

  1. در مرحله اول ابلاغیه به کارفرما ارسال می‌شود و آدرس و وقت جلسه رسیدگی هم معین می‌شود.
  2. هر دو طرف یا نماینده قانونی آن‌ها حتما در جلسه حضور پیدا می‌کنند.
  3. طرفین دعوا مدارک مربوطه را بارگذاری می‌کنند تا بررسی کارشناسان انجام شود.
  4. اگر کارگر و کارفرما به رای صادر شده اعتراض داشته باشند، امکان تجدیدنظر وجود دارد.
  5. در صورتی که رای هیئت اختلاف هم قبول نشود، رای نهایی در دیوان عدالت اداری پیگیری می‌شود.

البته برای آن که از روند شکایت اطلاع داشته باشید، می‌توانید نمونه شکایت از کارفرما بدون قرارداد را مشاهده کنید و بر اساس آن، حقوق خود را بگیرید. البته در این زمینه هم مشاوران بیمه و قانون کار وجود دارد که بدون محدودیت زمان و مکان به شما خدمت‌رسانی می‌کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

هزینه شکایت از کارفرما بدون قرارداد

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم توانایی مالی کافی، اقدام به دریافت حقوق خود نمی‌کنند؛ در حالی که شکایت از کارفرما بدون مدرک یا با وجود مدارک مختلف، نیازی به پرداخت هزینه ندارد و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه خاصی روند شکایت خود را طی کنید. از طرفی حتی با شکایت از کارفرما، می‌توانید حقوق دیگر خود را هم دریافت کنید.

سخن پایانی

یکی از موارد معمول در بین بسیاری از کارفرمایان، عقد قرارداد شفاهی و همکاری با کارگران بدون مدرک کتبی خاصی است. در قانون کار، سند اصلی برای اثبات رابطه کارگر و کارفرما سند قرارداد کار است و بر همین اساس کارفرمایان باید به صورت قانونی قرارداد را ثبت کنند؛ بنابراین اگر کارفرمای شما هم بدون قرارداد انتظار انجام کار را دارد، می‌توانید متن شکایت از کارفرما بدون قرارداد را تنظیم کنید.

البته با توجه به روند قانونی شکایت از کارفرما، بهتر است که از مشاور بیمه و قانون کار کارمنتو در این زمینه کمک بگیرید. ارتباط با مشاوران این وبسایت به صورت تلفنی و آنلاین انجام می‌شود و محدودیت زمان و مکانی هم ندارد. بنابراین شما می‌توانید در کمتر از چند دقیقه با مشاوران ارتباط برقرار کنید و سوالات حقوقی خود از جمله آیا بدون قرارداد میشود از کارفرما شکایت کرد را به طور کامل از متخصص آن بپرسید.

همچنین توجه داشته باشید که تعرفه دریافت مشاوره در این وبسایت بر اساس نرخ معقول بازار تعیین شده است و کارمنتو امکان استفاده از شارژ اولیه رایگان را هم فراهم می‌کند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 12 نظر

5 12
شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بدون مدرک چه شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد