نحوه شکایت از کارفرما بابت تسویه حساب چگونه است؟

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

قرارداد بین کارگر و کارفرما به دلایل مختلفی و در زمان مخصوص به خود، تمام می‌شود. مثلا ممکن است که قرارداد کار بین طرفین به صورت قانونی تمام شده باشد یا این که حتی کارفرما، نیروی کار خود را اخراج کند.

در هر صورت، زمانی که همکاری بین آن‌ها تمام شود، کارفرما باید به فکر تسویه حساب با کارگر خود باشد. در قانون کار، مبنای اصلی تسویه حساب با کارگر، بر اساس توافقات بین طرفین انجام می‌شود؛ اما اگر مدت زمان انجام تسویه حساب طول بکشد، کارگر می‌تواند برای دریافت حق خود به صورت قانونی شکایت کند.

بنابراین اگر کارفرمای شما هم در پایان همکاری، حقوق و مزایای معوق شما را پرداخت نکرد، می‌توانید با توجه به موارد موجود در این مطلب از وبسایت کارمنتو، حق و حقوق خود را دریافت کنید.

بنر بیمه

برای شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب چه اقداماتی باید انجام داد؟

شکایت از کارفرما بابت تسویه حساب تنها با وجود شرایط خاصی امکان‌پذیر می‌شود. مثلا یکی از موارد مربوط به این کار، زمان قطع همکاری است. در قانون کار، مهلت خاصی برای تسویه حساب با کارگر تعیین نشده است؛ اما با این وجود، باید در زمان کوتاهی بعد از قطع همکاری، تسویه حساب انجام شود.

اگر بعد از این مدت هنوز هم کارفرما تسویه حساب را انجام نداد، کارگر می‌تواند برای شکایت بابت تسویه حساب اقدام کند. از طرفی این شکایت مراحل خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در مرحله اول، باید به اداره کار محل خود مراجعه کنید؛ البته اگر نمی‌دانید شعبه مربوط به شما کدام است، می‌توانید از طریق شعبه بیمه‌گذار خود، آن را پیدا کنید.
  • در اداره کار، شکایت خود را ثبت کنید و مدارک مربوط به فرم دادخواست را هم ارائه دهید.
  • بعد از ثبت شکایت، اخطاریه از طرف اداره کار به کارفرما می‌دهند. اصولا برای رفع اختلاف بین کارگر و کارفرما، نامه سازش برای دو طرف صادر می‌شود. اگر در جلسات سازش مشکل دو طرف حل بشود، دیگر پرونده بسته می‌شود.
  • اما اگر اختلافات آن‌ها ادامه پیدا کند، جلسات تشخیص و شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب حدود 2 هفته بعد از جلسه سازش تشکیل می‌شود.
  • اگر طرفین به رای هیئت تشخیص اعتراض داشتند، جلسه حل اختلاف تشکیل می‌شود و در نهایت، رای نهایی درباره تسویه حساب را صادر می‌کنند.
Please select another listing to show to avoid recursion.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب

اگر می‌خواهید نحوه شکایت از کارفرما بابت تسویه حساب را طی کنید، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • داشتن قرارداد کار
  • ارائه لیست و سوابق بیمه
  • ارائه فیش حقوقی
  • مدارک هویتی کارگر
  • مدارک مربوط به حق و حقوق مختلف کارگر

البته اگر می‌خواهید از مدارک مربوط به حق و حقوق کارگر در شکایت از کارفرما برای تسویه حساب آگاهی پیدا کنید، مشاوران بیمه و قانون کار به صورت تلفنی و آنلاین در وبسایت کارمنتو به شما کمک می‌کنند.

نکات مهم در شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب

در هنگام شکایت از کارفرما بابت تسویه حساب، باید به نکات مختلفی در طی کردن مراحل آن توجه داشته باشید که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از مهمترین نکات برای انجام این کار، داشتن مدارک کامل برای شکایت است. توجه کنید که شما قبل از هر چیز، باید سند قانونی برای اثبات عدم تسویه حساب کارگر ارائه دهید تا مراجع ذی صلاح بر اساس آن رای دهند.
  • شکایت شفاهی از کارفرما، صلاحیت قانونی ندارد؛ از همین رو کارگر باید شکایت از کارفرما بابت تسویه حساب را به صورت کتبی به دادگاه یا اداره کار ارائه دهد.
  • اگر دلیل اصلی شما تسویه حساب نکردن کارفرما باشد، باید آن را به طور دقیق در شکایت نامه ارائه کنید و مطالبات خود را هم در آن بنویسید.
  • به هیچ عنوان در صورت عدم تسویه حساب کارفرما، به سراغ راه‌های غیر قانونی برای رسیدن به حق خود نباشید و این کار را فقط از راه‌های قانونی انجام دهید؛ در غیر این صورت، امکان شکایت کارفرما از شما هم وجود دارد.

توجه به این نکات باعث می‌شود که شما آسان‌تر روند تسویه حساب را طی کنید؛ اما با این وجود، بهتر است که با مشورت از مشاوران متخصص در زمینه بیمه و قانون کار به صورت تلفنی و آنلاین در وبسایت کارمنتو، از نکات مختلف شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب آگاهی پیدا کنید.

بیمه

درمورد نحوه شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مزایای شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب

متاسفانه بسیاری از افراد، به دلیل طولانی بودن روند شکایت، ترجیح می‌دهند که بدون کمک قانون مشکل خود را حل کنند؛ این در حالی است که نحوه شکایت از کارفرما بابت تسویه حساب، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • کارگر با کمک قانون، آسان تر مطالبات خود را دریافت می‌کند و روند انجام کار بهتر پیش می‌رود.
  • فرد با تنظیم شکایت نامه، می‌تواند از کارفرما خسارت هم دریافت کند.
  • اگر کارفرما به تعهدات دیگر خود عمل نکرده باشد هم، از این طریق امکان تحقق آن‌ها وجود دارد.

نحوه شکایت از کارفرما بعد از تسویه حساب

در برخی از موارد ممکن است که حتی نیاز به شکایت از کارفرما بعد از تسویه حساب هم وجود داشته باشد؛ اما سوال این جا است که چرا باید بعد از تسویه حساب از کارفرمای خود شکایت کنیم؟

در حالت کلی کارفرما برای تسویه حساب، برگه مخصوصی را در نهایت به کارگر می‌دهد که در آن، مبلغ نهایی پرداختی به نیروی کار مشخص شده است و هر دو طرف باید از آن راضی باشند. زمانی که امضای تایید دو طرف در برگه تسویه حساب انجام می‌شود، کارفرما باید در اسرع وقت مبلغ را به حساب کارگر واریز کند.

اما اگر این پرداختی در زمان مقرر انجام نشد، شما می‌توانید به شعبه بیمه‌گذار تامین اجتماعی خود بروید و اداره کار مربوط به خود را پیدا کنید. سپس با داشتن مدارک مختلف از جمله برگه تسویه حساب، دوباره برای شکایت از کارفرما بعد از تسویه حساب اقدام کنید.

سخن پایانی

یکی از موارد مهم برای هر قرارداد کار، تسویه حساب است. کارگر در طول روزهای کاری خود، حقوق مختلفی دارد که کارفرما باید در پایان همکاری همه آن‌ها را پرداخت کند. اما اگر کارفرما این کار را انجام نداد، اجازه شکایت از کارفرما صادر می‌شود.

البته با توجه به این که روند پیگیری شکایت نیاز به رعایت نکات قانونی مختلفی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوران متخصص در وبسایت کارمنتو کمک بگیرید.

کارمنتو در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف حقوقی به شما کمک می‌کند و نحوه ارتباط با مشاوران آن هم از طریق تکنولوژی روز دنیا است. از طرفی هزینه دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و حتی امکان نمایش وضعیت مشاور در حالت آفلاین و آنلاین را هم فراهم می‌کند.

بنابراین شما در تمامی روزها و ساعت‌ها می‌توانید کمتر از چند دقیقه با یکی از 350 مشاور برتر در کارمنتو ارتباط برقرار کنید و سوالات حقوقی خود را در پلتفرم جامع ویژه کاربر و مشاور بپرسید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
نحوه شکایت از کارفرما بابت تسویه حساب چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد