سامانه مالیاتی وکلا tax.pgpal.ir

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه هرچه بیشتر به درآمدهای غیرنفتی در کشور، تمرکز دولت برای دریافت درآمدهای مالیاتی از هر زمان دیگری بیشتر شده است. اگرچه تا پیش از این درآمدهای نفتی بخش قابل توجهی از بودجه ایران را تامین می‌کردند، اما اوضاع فعلی جهان و کاهش بازار نفتی ایران، رفته‌رفته به تلاش‌های دولت در جذب درآمد سمت و سوی جدیدی داده است.

افزایش اختیارات سازمان مالیات و راه‌اندازی سامانه‌های مالیاتی در سال‌های اخیر، دو عامل اصلی توانمندسازی این سازمان در دریافت منصفانه مالیات از آحاد جامعه هستند. بدین شکل روش‌های قدیمی ثبت اظهارنامه و تعیین مالیات در حال منسوخ شدن هستند و جای خود را به سامانه‌های اینترنتی می‌دهند.

از سویی عدم آشنایی با نحوه کار با این سامانه‌ها و به تبع آن عدم پرداخت مالیات می‌تواند جریمه‌های سنگینی را به همراه داشته باشد، لذا در هر شغل و جایگاهی که قرار دارید، می‌بایست هرچه زودتر روش کار با سامانه مالیاتی مربوط به حوزه فعالیت خود را آموخته و کنترل پرونده و پرداخت مالیات خود را آغاز کنید.

در این بلاگ قصد داریم سامانه مالیاتی وکلا را معرفی کنیم. اگر عضوی از جامعه وکلای دادگستری هستید و می‌خواهید یکبار برای همیشه نحوه کار با سامانه مختص به خود را بیاموزد، این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ خواهد داد.

بنر مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی وکلا چیست؟

پیش از آشنایی با سامانه مالیاتی وکلای دادگستری، بهتر است ابتدا با مهم‌ترین وظیفه شما در این سامانه، یعنی تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی وکلا آشنا شوید.

اظهارنامه مالیاتی به پرونده‌ای گفته می‌شود که توسط مودیان مالیاتی تکمیل شده و درآمدهای و دارایی‌های مشمول مالیات ایشان را در اختیار سازمان مالیات قرار می‌دهد. اظهارنامه‌ها می‌توانند در بازه‌های زمانی مختلفی ارسال شوند که رایج‌ترین آن‌ها اظهارنامه سالانه مالیات است.

در اظهارنامه مالیاتی وکلا، این اشخاص باید عملکرد مالی و حقوقی خود (هرآنچه به پرداخت مالیات مربوط می‌شود) را شرح داده و آن‌را برای سازمان مالیات ارسال کنند.

اظهارنامه‌ها در گذشته به صورت برگه‌های فیزیکی تکمیل و برای سازمان مالیات ارسال می‌شدند؛ خوشبختانه امروزه این رویه تغییر کرده است. اظهارنامه‌های جدید به صورت کاملا اینترنتی دریافت، تکمیل و ارسال می‌شوند. با وجود این، مدارک موردنیاز و فیلدهای مهم به دقت مشخص شده‌اند که این موارد سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات وکلا می‌شوند.

چگونگی ارسال اظهارنامه مالیاتی وکلا

اظهارنامه مالیاتی وکلا نوعی اظهارنامه اشخاص حقیقی محسوب می‌شود. برای دریافت و تکمیل این اظهارنامه می‌بایست به سایت سازمان مالیات کشور مراجعه کرده و با کلیک بر روی آیکون اظهارنامه الکترونیک و انتخاب اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی جهت تکمیل آن اقدام نمایید.

معرفی سامانه مالیاتی وکلای دادگستری tax.pgpal.ir

سامانه مالیاتی وکلای دادگستری بستری برای وکلاست تا با ورود به آن و ارسال صورتحساب الکترونیکی، مبلغ واقعی حق الوکاله خود را اعلام کنند. بدین ترتیب، کار سازمان مالیات برای محاسبه و دریافت مالیات عادلانه از این اشخاص آسان‌تر خواهد شد.

در جریان راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی و الزام تمامی اصنافی که به‌طور مستقیم با مشتری نهایی در ارتباط هستند به نصب پایانه‌های فروشگاهی (دستگاه پوز)، بسیاری از وکلای کشور از انجام اینکار سرباز زدند؛ همین مسئله باب ایجاد اختلافاتی میان سازمان مالیات با کانون وکلا شد. در نهایت سازمان مالیات کشور برای جلوگیری از این اختلافات سامانه‌ای مستقل تحت عنوان سامانه مالیاتی وکلای دادگستری را راه‌اندازی کرد. مبنای استفاده از این سامانه، خوداظهاری وکلا درباره حقوق و درآمد حاصل از فعالیت خود است.

توجه داشته باشید تمامی وکلای دادگستری (اعم از وکلای پایه یک و کارآموز) ملزم به استفاده از سامانه پرداخت مالیات وکلا هستند؛ همچنین عدم ارسال صادقانه اظهارنامه وکلا و صورتحساب‌هایی الکترونیکی با تمهیدات جدید دولت و افزایش اختیارات سازمان مالیات در بررسی حساب بانکی اشخاص قابل تشخیص است؛ کمااینکه در صورت اثبات این موضوع جریمه‌های مالیاتی سنگینی در انتظار متخلفان خواهد بود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه ورود به سامانه مالیاتی وکلای دادگستری

حال‌که به علت ایجاد سامانه پرداخت مالیات وکلا پی بردید، نوبت آن است که با نحوه ورود و ثبت‌نام در این سامانه آشنا شوید. مراحل ورود به شرح زیر است:

آدرس pgpal.ir را در مرورگر خود سرچ کنید؛

سایت pgpal

به اولین سایتی که نمایش داده شده وارد شوید و اطلاعات مورد نیاز جهت ورود به پنل کاربردی خود را وارد کنید.

ورود به سایت tax.pgpal.ir

پیش ثبت‌نام در سامانه مالیاتی وکلا

با مطالعه توضیحات راهنمای ارائه شده در صفحه ورود به پنل کاربردی سامانه مالیاتی وکلای دادگستری، احتمالا متوجه شده‌اید پیش از ثبت‌نام در این سامانه، ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی پیش ثبت‌نام کرده باشید. برای اینکار کافیست طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. به سامانه مودیان مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir وارد شوید؛
  2. روی سربرگ دریافت اطلاعات کاربری کلیک کنید؛
  3. اطلاعات (هویتی) خواسته شده را تکمیل نمایید و به مرحله بعدی بروید؛
  4. کد یکبارمصرف پیامک شده به تلفن همراه خود را وارد و آن‌را تائید کنید؛
  5. منتظر ارسال پیامک اطلاعات کاربری به تلفن همراه خود بمانید.

چنانچه مراحل بالا را بدرستی انجام داده باشید، اطلاعات حساب کاربری شما در سامانه جامع مودیان مالیاتی برایتان پیامک و پیش ثبت‌نام شما جهت فعالیت در سامانه پرداخت مالیات وکلا با موفقیت انجام می‌شود.

نحوه ثبت‌نام در سامانه مالیاتی وکلای دادگستری و قوه قضاییه

حال که پیش ثبت‌نام خود را تکمیل کردید، وقت ثبت‌نام در سامانه مالیاتی ویژه وکلا است. اینکار را نیز می‌توانید به آسانی و با طی کردن مراحل زیر انجام دهید.

  1. ابتدا آدرس pgpal.ir را در مرورگر خود ‌جست‌وجو کنید؛
  2. به سایت “pgpal.ir” وارد شوید؛
  3. اطلاعات خواسته شده شامل کد ملی و شماره تلفن همراه خود را به همراه کد امنیتی وارد کرده و روی دکمه ورود به سامانه کلیک کنید؛
  4. چنانچه کدملی شما در سیستم تعریف شده باشد، نیاز است در گام بعدی اطلاعات هویتی و محل سکونت خود را با جزئیات بیشتری وارد کنید.
  5. در گام بعدی نیاز است حق عضویت سالانه استفاده از سامانه پرداخت مالیات وکیل را بپردازید. به‌منظور پرداخت ابتدا اطلاعات هویتی نمایش داده شده را چک کنید و در صورت صحت آن‌، وارد درگاه پرداخت شوید.
  6. با تکمیل تمامی مراحل یاد شده و پرداخت حق عضویت، حال اطلاعات مورد نیاز جهت صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه شامل:
  • اطلاعات هویتی
  • شناسه یکتای مالیاتی
  • سریال حافظه مالیاتی
  • سریال پایانه فروشگاهی

برایتان نمایش داده می‌شود. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید فرآیند ارسال اظهارنامه مالیات وکلا و پرداخت مالیات وکالتنامه را انجام دهید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه ثبت مالیات در سامانه مالیاتی وکلای قوه قضاییه

پس از طی مراحل ثبت‌نام در سامانه پرداخت مالیات وکیل، حال قادرید صورتحساب مالیاتی خود را به صورت کاملا اینترنتی ارسال کرده و مالیات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کنید. بدین منظور کافیست مراحل زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا وارد سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات وکلا (pgpal.ir) و بخش صدور صورتحساب استاندارد سازمان امور مالیات شوید؛
  2. سریال پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را وارد کنید؛
  3. در صورت صحت اطلاعات، وارد صفحه‌ای خواهید شد و باید اطلاعات هویتی و قرارداد وکالتنامه را در آن وارد نمایید (شامل شماره قرارداد و توضیحات مربوط). با تکمیل اطلاعات روی دکمه تایید و ادامه کلیک کنید؛
  4. در گام آخر پیش نمایش صورتحساب الکترونیکی برایتان نمایش داده می‌شود، در صورت تطبیق اطلاعات، روی دکمه صدور صورتحساب کلیک و ثبت مالیات خود را نهایی کنید.
مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه سامانه مالیات وکلا و نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات وکالتنامه دریافت نمایید.

نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مالیاتی وکلای دادگستری tax.pgpal.ir

چنانچه مراحل پیشین را به درستی انجام داده باشید، حال قادر به ارسال صورت حساب الکترونیکی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه سامانه مالیاتی وکلای دادگستری هستید. برای اینکار کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • مجددا وارد صفحه ورود به سامانه مالیات وکلا شوید.
  • در مورد سوم از توضیحات ارائه شده در سمت چپ صفحه، روی عبارت برنامه صدور صورتحساب کلیک کنید.

 صدور صورتحساب مالیات وکلا

  • شماره تلفن همراهی که با آن در سامانه ثبت‌نام کرده‌اید را وارد کنید. پس از آن پیامی حاوی لینک دانلود اپلیکیشن برای شما ارسال خواهد شد.

 مراحل صدور صورتحساب مالیات وکلا

  • اپلیکیشن صدور صورتحساب مالیات وکلا را دانلود کنید و راهنمای آن را به دقت مطالعه فرمایید. پس از آن می‌توانید به آسانی از طریق تلفن همراه خود جهت صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام نمایید.

سامانه پرداخت الکترونیکی تمبر مالیاتی وکلا

پرداخت مالیات حق تمبر یکی دیگر از انواع مالیات‌های مستقیم است که عموما برای مدارک، اسناد و جوازهای کسب انجام می‌شود. وکلالت نیز به عنوان یک شغل صاحب درآمد و مودی مالیات از پرداخت مالیات حق تمبر مستثنا نیست و باید در ازای دریافت پروانه وکالت و درآمد حاصل از این پیشه، مالیات آن را پرداخت کند.

پرداخت تمبر مالیاتی وکلا در معنای همان مالیات 5 درصدی حق‌الوکاله است که از طریق سامانه پرداخت مالیات وکلا انجام می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سامانه ابطال تمبر مالیاتی وکلا

امکان ابطال تمبر مالیاتی نیز از طریق سامانه خودکاربری وکلا فراهم شده است. بدین منظور کافیست:

  1. وارد سامانه جامع عدل ایران شوید؛
  2. بر روی آیکون سامانه وکلا و کارشناسان کلیک کنید؛
  3. آیکون سامانه وکلا را انتخاب کنید؛
  4. با وارد کردن کدملی و رمز عبور به سامانه خود وارد شده و جهت ابطال تمبر مالیاتی اقدام کنید.

پرونده مالیاتی وکلای دادگستری

تشکیل پرونده مالیاتی یکی از مهم‌ترین وظایف وکلا برای فعالیت قانونی و توانایی در پرداخت الکترونیکی مالیات وکلا است. تصور نکنید که آشنایی با ثبت‌نام و نحوه پرداخت مالیات وکلا از طریق سامانه تنها مراحلی است که باید پشت‌سر گذارید؛ جهت استفاده از تمامی این خدمات و اضافه بر آن، ثبت اظهارنامه مالیاتی وکلا، ابتدا باید پرونده مالیات خود را تکمیل کنید.

یک خبر خوب، چنانچه پیش از این تشکیل پرونده مالیاتی خود را انجام داده‌اید، دیگر نیاز نیست به صورت حضوری به دفاتر سازمان مالیات مراجعه کنید. کافیست مدارکی شامل:

  • اسکن شناسنامه؛
  • اسکن کارت ملی؛
  • اسکن پروانه وکالت؛
  • اسکن ثبت‌نام در سامانه امور مالیاتی؛
  • اسکن قبض موبایل یا تلفن محل کار

خود را در سامانه پرداخت مالیات وکلا بارگذاری کنید.

وکلایی که تشکیل پرونده مالیاتی نداده‌اند، می‌بایست برای بار اول به صورت حضوری به دفاتر سازمان مالیات مراجعه کرده، فرآیند تشکیل پرونده را از این طریق انجام دهند.

جریمه وکلایی که در سایت مالیات وکلا ثبت‌نام نکرده باشند، چیست؟

چندوقتی است که صحبت‌هایی پیرامون عدم جریمه وکلایی که در سامانه مالیاتی ثبت‌نام نکرده‌اند مطرح می‌شود؛ باید بگوییم که چنین سخنانی هیچ پایه و اساسی ندارند.

به گفته آقای سنجر فخری مدیرعامل و رئیس صندوق حمایت وکلای دادگستری کشور، تخلفاتی نظیر عدم ثبت‌نام در سامانه مالیات وکلا، عدم استفاده پایانه‌های فروشگاهی، استفاده از پایانه فروشگاهی غیر یا واگذاری حافظه مالیاتی به سایر مودیان، مشمول 10 درصد جریمه مالیاتی از مجموع مبلغ فروش از این طریق خواهد بود. کمااینکه متخلفان از تمامی معافیت‌ها و مشوق‌های موضوع قانون مالیات مستقیم در همان سال مالیاتی محروم خواهند شد.

سخن پایانی

در این مقاله با سامانه مالیات وکلا و نحوه کار با آن آشنا شدید. در جایگاه یک وکیل می‌بایست با نحوه کار با این سامانه به خوبی آشنا باشید تا از ارتکاب نادانسته تخلفات مالیاتی و جریمه‌های سنگین مربوط به آن مصون بمانید. توصیه می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر، حتما سایر مقالات مربوط به مالیات وکلا و نحوه پرداخت مالیات را در بلاگ کارمنتو مطالعه فرمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام جهت فعالیت در سامانه‌های مختلف و ارسال اظهارنامه مالیاتی از مشاوره تلفنی کارمنتو بهره‌مند شوید. بیش از 350 مشاور برتر در کارمنتو از طریق تماس تلفنی آنلاین VOIP با حفظ محرمانگی اطلاعات شما، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. شما در هر جای ایران که باشید در لحظه و زیر یک دقیقه با قیمتی معقول و مناسب می‌توانید با مشاوران ارتباط برقرار کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
سامانه مالیاتی وکلا tax.pgpal.ir
پرداخت تمبر مالیاتی در سامانه وکلا به معنای پرداخت حق الوکاله است که مطابق ماده 103 قانون مالیات مستقیم، 5 درصد از مبلغ حق‌الوکاله در نظر گرفته می‌شود.
خیر، تشکیل پرونده مالیاتی یک وظیفه جداگانه مودیان است. بدون تشکیل پرونده امکان ثبت مالیات در سامانه‌های مالیاتی کشور وجود نخواهد داشت.
در صورتی که ثبت‌نام مودی قبلا انجام شده باشد، بارگذاری مدارک به صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است؛ در غیر اینصورت، جهت ثبت نام اولیه باید یکبار به دفاتر سازمان مالیات مراجعه کرد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد