مالیات پروانه کسب را چگونه استعلام بگیریم؟ محاسبه آن چگونه است؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 10 اردیبهشت 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

جواز کسب یکی از مراحل اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق است. این مجوز نشان دهنده موافقت دولتی برای انجام فعالیت‌های تجاری است. در این مقاله به بررسی این که آیا به جواز کسب مالیات تعلق میگیرد؟، مالیات جواز کسب چقدر است؟ و اهمیت پرداخت آن خواهیم پرداخت. با اخذ این جواز، تعهد به پرداخت مالیات پروانه کسب برای صاحبین آن الزامی خواهد بود.

بنر مالیاتی

جواز کسب به چه چیزی اطلاق می‌شود؟

جواز کسب نشان دهنده مجوز رسمی دولت برای انجام فعالیت‌های تجاری است. این مجوز معمولا توسط سازمان‌ها  یا وزارتخانه‌های مربوطه صادر می‌شود و شامل جزئیاتی نظیر نوع فعالیت، محل و شرایط مربوط به آن کسب و کار است. در واقع جواز کسب باعث می‌شود کسب وکار به صورت قانونی فعالیت کند. طبیعتا در صورت نداشتن جواز یا پروانه کسب، فعالیت شما غیر قانونی به حساب می‌آید و ممکن دولت آن کسب و کار را تعطیل کند.

در اصل جواز کسب نشان می‌دهد که فرد یا شرکت مورد نظر منطبق بر قوانین و مقررات مربوطه، اجازه دولت برای انجام فعالیت تجاری را دریافت کرده است یا خیر. در پروسه دریافت جواز کسب  صاحبین آن موظف به پرداخت مالیاتی موسوم به مالیات پروانه کسب هستند.

اهمیت اخذ مالیات جواز کسب در چیست؟

اخد مالیات به طور کلی و در اقتصاد جهان، اهمیت بسیاری دارد. این مالیات به عنوان یک منبع مهم درآمد برای دولت عمل و به تعادل در جامعه کمک می‌کند. در اصل تضمینی برای پرداخت مالیات هم به حساب می‌آید که کسب و کارها تضمینی برای پرداخت مالیات داشته باشند.

درصد محاسبه اصناف به طوری کلی برای مواردی با درآمد پایین‌تر از حد مشخص شده 2.5 درصد است، نرخ مالیات پروانه کسب برای موارد با درآمد بالاتر از حد تعیین شده می‌تواند تا 25 درصد هم افزایش یابد. این اعداد برای یکسال مالیاتی محاسبه می‌شود و مودی باید هر سال مالیات کسب وکار خود و فعالیتی را که انجام داده است را به سازمان امور مالیاتی بپردازد. در اصل اهمیت تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی اظهارنامه مالیاتی برای ۲ عامل است؛ مورد اول: برای که دولت قادر باشد مالیات را از فعالیت اقتصادی اخذ کند و مورد دوم: آمار و ارقامی از فعالیت‌های کسب و کارها داشته باشد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

ثبت اظهارنامه کاری گاها بسیار پیچیده خواهد بود چرا که قوانین مالیاتی ممکن است هر سال دستخوش تغییر شوند. به این ترتیب باید پیش از تسلیم اظهارنامه خود حتما با مشاوران مالیاتی تماس بگیرید. برای این کار کافی است همین الان از طریق پلتفرم آنلاین کارمنتو با مشاوران ارشد مالیاتی ما تماس حاصل کنید. بیایید نگاهی جامع به نحوه محاسبه مالیات جواز کسب و همچنین میزان مالیات پروانه کسب بیاندازیم.

میزان مالیات پروانه کسب

مالیات‌ها به طور کلی و در هر کسب و کاری به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده (غیرمستقیم) تقسیم می‌شوند. مالیات پروانه کسب، در دسته مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد. مفهوم پروانه کسب این معنا است که: مجوزی که طبق مقررات ماده 5 قانون نظام صنفی کشور به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به فرد و یا افراد صنفی، برای محل مشخص یا  وسیله کسب داده می‌شود.

درمورد این که آیا پروانه کسب مالیات دارد؟ و مالیات جواز کسب چقدر است؟ باید بگوییم که میزان مالیاتی که برای پروانه کسب باید پرداخت شود به کسب کار شما بستگی دارد؛ چرا که برای کسب و کار‌هایی که درآمد پایین تری دارند رقم قابل پرداخت، 2.5 درصد از سودشان است و  برای کسب و کارهایی با درآمد‌های بالاتر می‌تواند تا 25 درصد هم افزایش یابد. این مالیات باید در انتهای سال مالی که معمولا اسفند و فروردین است به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات جواز کسب (مالیات پروانه کسب) دریافت نمایید.

سامانه پرداخت مالیات پروانه کسب

سامانه مربوط به پرداخت مالیات پروانه کسب که سامانه درگاه ملی خدمات مالیات به حساب می‌آید my.tax.gov.ir است. لازم به ذکر است که این سامانه اپلیکیشن مالیات من را هم برای گوشی‌های تلفن همراه فراهم کرده است تا کارهای مربوط به فعالیت‌های مالیاتی را راحت کند. در این سامانه می‌توانید استعلام مالیات پروانه کسب خودتان را هم دریافت کنید. برای این کار باید به پروفایل کاربری خود وارد شوید. ای کار با  وارد کردن نام کاربری و رمز عبور انجام می‌شود.

بلافاصله پس از تایید این مشخصات، یک کد از طرف سامانه به گوشی همراه شما ارسال خواهد شد. توجه داشته باشید که خط تلفن همراه معرفی شده در سامانه، به اسم خودتان باید باشد. حال با وارد شدن به سامانه ادامه پروسه استعلام مالیات پروانه کسب خود را دریافت کنید. برای این کار می‌توانید از بخش پرونده مالیاتی من، استعلام مالیات جواز کسب خودتان را مشاهده کنید. اگر در مسیر کار با این سامانه دچار مشکل شدید، به هیچ وجه نگران نباشید کارشناسان کارمنتو همواره به صورت آنلاین و تلفنی در خدمت شما هستند. پس از استعلام مالیات پروانه کسب و در صورت وجود بدهی بای این بدهی به سازمان پرداخت شود.

نحوه پرداخت مالیات جواز کسب

راهنمای تصویری زیر مسیر پرداخت جواز کسب و مالیات آن را به شما نشان می‌دهد:

برای ثبت نام مالیات پروانه کسب در مرحله اول باید از آدرس سایت سازمان امور مالیاتی کشور، یعنی tax.gov.ir را در مرو‌ر‌گر خود سرچ کنید و گزینه میز خدمات عملیات الکترونیکی را انتخاب کنید؛ سپس به بخش پرداخت الکترونیک مالیات مراجعه کنید.

نحوه پرداخت مالیات جواز کسب

در مرحله بعد باید وارد سایت مالیات پروانه کسب به آدرس payments.tax.gov.ir شوید و سپس گزینه 30 رقمی نسیم را انتخاب کنید و با وارد کردن شناسنامه 30 رقمی قبض مالیات خود و تصویر امنیتی، بر روی گزینه بررسی شناسنامه را کلیک کنید.

استعلام مالیات پروانه کسب

مرحله بعدی مرحله پایانی مشاهده مالیات جواز کسب برای پرداخت مالیات پروانه کسب یا جواز کسب است. بعد از انتخاب قبض نسیم وارد صحفه جدیدی خواهید شد و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بعد از وارد کردن کد امنیتی بر روی شناسه قبض کلیک کرده و موارد خواسته شده نظیر سال عملکرد و حق تمبر را  انتخاب نمایید. در بخش جدیدی در همین صفحه، برای شما باز می‌شود که نوع منبع مالیاتی نمایش داده می‌شود.

بعد از آنکه بر روی پرداخت حق تمبر سرمایه کلیک کردید،‌ صحفه جدید پرداخت حق تمبر سرمایه 0.5 در هزار،‌ برای شما نمایش داده می‌‌شود که شما باید کلمه امنیتی و شناسه یکتا اداره کل ثبت شرکت‌ها و شناسه ملی را وارد نمایید. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که تا کنون فعالیت اقتصادی خاصی برای شما در سامانه ثبت نشده باشد و کد اقتصادی دریافت نشده باشد.

سایت مالیات پروانه کسب

بعد تکمیل این مراحل وارد بخش نهایی می‌شوید که بعد از پرداخت مالیات پروانه کسب به صورت آنلاین، پرداخت خود را نهایی کنید. اگر حین انجام این مراحل با مشکلی روبرو شدید، فرقی ندارد کجای ایران باشید، تنها کافی است با مشاوران ما ارتباط بگیرید تا مشکلتان در اسرع وقت حل شود. اگر این مشکلات به هر دلیلی نا دیده گرفته شوند و مهلت پرداخت مالیات شما تمام شود، تبعاتی برای کسب و کارتان به وجود خواهد آمد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
مالیات حق تمبر

پیشنهاد مطالعه:

 آیا بدهی مالیات جواز کسب از تمدید پروانه کسب ممانعت می‌کند؟

طبق ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم، یکی از فازهای مهم اخذ مالیات جواز کسب یا تمدید پروانه کسب،‌ این است که با استعلام پروانه کسب بدهی مالیاتی فرد را از سازمان امور مالیاتی به دست بیاورند. پس جواب بله است چرا که طبق مصوبات، همه صاحبان کسب و کار‌ها می‌بایست پروانه کسب خود را دریافت یا تمدید کنند و مالیات سالانه جواز کسب خود را پرداخت نمایند. قوانین مالیاتی و مقرراتی مربوط به پروانه کسب شامل مفادی است که در صورت عدم پرداخت مالیات جواز کسب می‌تواند به تاخیر زمان تمدید یا عدم تمدید پروانه کسب به عنوان مجازات منجر شود. این مجازات ممکن است به قیمت فعالیت حرفه‌ای کسب و کار تمام شود.

سخن پایانی

مالیات جواز کسب نقش بسیار مهمی در تنظیم فعالیت‌های اقتصادی دارد. اخذ مالیات جواز کسب، علاوه بر تامین منابع مالی، به دولت امکان می‌دهد نظارت خود را برکسب و کارها تشدید کند و اطمنیان حاصل کند که فعالیت‌های تجاری طبق قوانین و مقررات مربوطه انجام می‌شود. همچنین برای کسب و کار‌ها پرداخت به موقع و کامل مالیات جواز کسب اهمیت دارد تا از تاخیر در تمدید پروانه کسب یا توقف فعالیت‌های تجازی جلوگیری شود.

ما در کارمنتو با بررسی آخرین تغییرات قانون در خصوص مالیات سعی می‌کنیم دقیق‌ترین مشاوره را برای کسب و کار شما ارائه دهیم که به پرداخت میزان درستی از مالیات (نه مالیات اضافی و غیر لازم) منجر خواهد شد. بنابراین همین الان با مشاوران ما در لحظه و زیر یک دقیقه ارتباط بگیرید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
مالیات پروانه کسب را چگونه استعلام بگیریم؟ محاسبه آن چگونه است؟
کسب و کارها برای شروع فعالیت خود نیاز به دادن مالیات به دولت برای دریافت مجوز است. این مالیات به عنوان هزینه‌ای برای اخذ این مجوز به حساب می‌آید.
بله، برای دریافت جواز کسب افراد صنفی و صاحبان کسب و کار باید مالیاتی را تحت عنوان پروانه کسب پرداخت کنند.
میزان مالیات جواز کسب برای صدور و تمدید متفاوت است. مالیات پروانه کسب برای صدور 10 هزار تومن بوده و برای تمدید آن 5 هزار تومن است.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد