صورتحساب الکترونیکی مالیاتی چیست؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در سال‌های اخیر، با تلاش‌های فراوان برای جلوگیری از ایجاد صورتحساب‌های تقلبی و عدم ثبت صورتحساب معاملات فصلی به‌منظور فرار مالیاتی و اهمال پرداخت مالیات‌های قانونی، دولت و سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات متعددی را به‌عمل آورده‌اند. برجسته‌ترین این اقدامات، تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است.

با توجه به این قانون، مودیان مالیاتی موظف هستند که وارد سامانه شده و اطلاعات فروش خود را ثبت کرده و صورتحساب مالیاتی الکترونیکی برای آن‌ها صادر می‌شود. همچنین، خریداران معاملات نیز موظفند این معاملات را در سامانه ثبت کنند و در صورت صحت اطلاعات، آن‌ها را تأیید کنند؛ در غیر این صورت، با جرایم مالیاتی مواجه خواهند شد.

بنابراین، با توجه به اهمیت صورتحساب مالیاتی الکترونیکی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی، در این مقاله کارمنتو، ابتدا تعریف صورتحساب مالیاتی الکترونیکی را شرح خواهیم داد؛ سپس، توضیحاتی در مورد سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی ارائه می‌کنیم و در پایان، مزایای ثبت این صورتحساب را بررسی خواهیم نمود.

بنر مالیاتی

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

در اطلاعیه 169 قانون مالیات مستقیم، شرکت‌ها و افراد حقوقی ملزم به صدور صورتحساب برای معاملات خود با اشخاص ثالث هستند و در این صورتحساب، باید جزئیات و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را وارد کنند. سپس، در پایان هر فصل، مودیان مالیاتی موظف به ارسال صورتحساب‌های فصلی خود به سازمان امور مالیاتی کشور هستند.

در سال‌های اخیر، با استفاده از اطلاعات بانکی و سایر منابع مالیاتی، مشخص شده است که تعداد زیادی از مودیان مالیاتی تلاش دارند از پرداخت مالیات فرار کنند. این فرارهای مالیاتی معمولا از طریق ایجاد صورتحساب‌های جعلی یا عدم ثبت صورتحساب انجام شده است. به همین دلیل، دولت و سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات متعددی را به عمل آورده‌اند، که تصویب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان مهم‌ترین و مشهودترین آن‌ها به حساب می‌آید.

در این قانون، شرکت‌ها و افراد حقوقی با مسئولیت‌های گوناگونی مواجه هستند، اما مهمترین آن‌ها، صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی از طریق سامانه مودیان مالیاتی است. فروشندگان کالا و خدمات، موظف به تنظیم این صورتحساب‌ها هستند و سپس خریداران باید آن‌ها را تأیید کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

اگر بخواهیم به این سوال که صورتحساب الکترونیکی چیست؟ پاسخ دهیم، می‌توانیم بگوییم که این صورتحساب نوعی صورتحساب فروش است که شرکت‌ها و افراد حقوقی ملزم به تهیه آن برای معاملات خود و ثبت آن در سامانه صورتحساب الکترونیکی مالیاتی هستند. لازم به ذکر است که صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، به عنوان ثبت صورت معاملات فصلی تلقی شده است و از این رو، ارسال جداگانه معاملات فصلی از طریق سامانه الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir لازم نیست.

یکی دیگر از وظایف مالیاتی که به عهده برخی از شرکت‌ها و افراد حقوقی قرار می‌گیرد، اتصال دستگاه کارتخوان به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، مالیاتی به نام مالیات دستگاه کارتخوان در سیستم مالیاتی کشور ما وجود ندارد.

سامانه صورتحساب الکترونیکی مالیاتی کدام است؟

با هدف تسهیل و تسریع فرآیند ارائه خدمات مالیاتی به مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور در سال‌های اخیر تعداد زیادی سامانه و وبسایت را راه‌اندازی کرده است. این سامانه‌ها و وبسایت‌ها شامل سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، درگاه ملی خدمات مالیات و سامانه پرداخت قبوض مالیاتی است.

از جمله خدمات مالیاتی مهم، ثبت صورتحساب الکترونیکی مالیاتی است. با این حال، سازمان امور مالیاتی کشور به جای ایجاد سامانه جدیدی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مالیاتی، تصمیم گرفته است از یک سامانه قدیمی‌تر که قابلیت ثبت معاملات توسط فروشندگان و تأیید آن توسط خریداران را دارد، استفاده نماید.

این سامانه، “ثامن” نام دارد و آدرس اینترنتی آن oil169.ir است. این وبسایت توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مبارزه با قاچاق محصولات نفتی و پتروشیمی تأسیس و راه‌اندازی شده است. همچنین به آن سامانه ثبت معاملات برخط نیز می‌گویند. فروشندگان فرآورده‌ها و مشتقات نفتی و پتروشیمی موظف هستند معاملات خود را طبق قوانین و مقررات صدور صورتحساب، در این سامانه ثبت کنند و این فرآیند با همکاری بورس کالای ایران صورت گرفت.

به این ترتیب، سامانه ثبت صورتحساب الکترونیکی مالیاتی که همان سامانه ثبت معاملات برخط با آدرس اینترنتی oil169.ir است، امکان ثبت صورتحساب الکترونیکی مالیاتی و استعلام صورتحساب الکترونیکی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظف به ارسال صورت معاملات فصلی را فراهم می‌کند. همچنین، افرادی که به عنوان خریدار در معاملات ثبت شده حضور داشته‌اند، قادرند با مراجعه به سامانه ثبت صورتحساب الکترونیکی سازمان امور مالیاتی یا سامانه ثبت معاملات برخط، معاملاتی که اطلاعات آن توسط فروشندگان در سامانه ثبت شده است را تایید کنند.

مطالب مرتبط:

طبقه بندی مشاغل طبق قانون مالیات مستقیم چگونه است؟

قانون صورتحساب الکترونیک چیست؟

متن قانون صورتحساب الکترونیک به شرح زیر است:

“صورتحسابی است داری شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره شده است.”

با اعتبار قانون فروش و سامانه مودیان، شرکت‌ها مکلف هستند از تاریخ اجرای این قانون به صورت الکترونیکی، فاکتورهای فروش خود را به سامانه مودیان ارسال نمایند. براساس تعریفی که در این قانون آمده است، صورتحساب الکترونیکی به عنوان یک شماره منحصر به فرد مالیاتی است که اطلاعات مربوط به فروشنده در آن ذخیره شده است.

بنابراین، به طور ساده‌تر می‌توان گفت که فاکتورهای فروش قبلی با صورتحساب الکترونیکی دو تفاوت اساسی دارند:

  1. صورتحساب الکترونیکی دارای یک شماره منحصر به فرد مالیاتی است.
  2. تمامی صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده در حافظه مالیاتی قابل ذخیره هستند.
مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن VOIP پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی چگونه است؟

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، و یادگیری نحوه ثبت صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان، مراحل زیر را طی کنید:

1. ثبت نام در نظام مالیاتی:

ابتدا به نشانی my.tax.gov.ir بروید و در نظام مالیاتی ثبت نام کنید.

2. تهیه پایانه فروشگاهی معتبر جهت صدور صورتحساب و ایجاد اصلاحات مورد نیاز:

یک سامانه فروشگاهی معتبر جهت صدور صورتحساب الکترونیکی تهیه کنید.

3. اخذ گواهی امضاء الکترونیکی:

برای امضاء الکترونیکی صورتحساب‌ها، باید گواهی امضاء الکترونیکی را از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال دریافت کنید. مشخصات این مراکز را در نشانی rca.gov.ir می‌توانید بیابید.

4. ورود به کارپوشه و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:

به نشانی tp.tax.gov.ir بروید و وارد کارپوشه خود شوید.

در این مرحله، شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت خواهید کرد. برای این منظور، وارد کارپوشه شده، پرونده مورد نظر خود را انتخاب کنید، اطلاعات مربوطه را تکمیل کنید، روش ارسال اطلاعات را انتخاب کنید، گواهی امضاء الکترونیکی خود را بارگذاری کنید و در نهایت شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید.

5. پیکربندی و ثبت مشخصات در پایانه فروشگاهی:

مشخصات مورد نیاز خود را بر اساس استانداردهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در پایانه فروشگاهی ثبت کنید. این استانداردها در نشانی intamedia.ir قابل مشاهده هستند.

6. اخذ شناسه کالا/خدمت:

برای صدور صورتحساب الکترونیکی، شناسه کالا یا خدمت را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنید.

7. دریافت فهرست شناسه کالا/خدمات:

به نشانی stuffed.gov.ir بروید و فهرست شناسه کالا یا خدمات تخصیص داده شده به همراه نرخ/مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنید.

8. صدور صورتحساب الکترونیکی:

طبق ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، صورت حساب الکترونیکی در سامانه مودیان را از طریق پایانه فروشگاهی صادر کنید. اسناد مربوطه در نشانی intamedia.ir، سامانه صدور صورتحساب الکترونیک بارگذاری شده است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

9. ثبت (ارسال) صورتحساب الکترونیکی:

صورتحساب الکترونیکی را به سامانه مودیان ثبت یا ارسال کنید.

این مراحل، مراحل صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی هستند که شما می‌توانید با طی کردن آن‌ها برای صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان خود اقدام کنید.

صورتحساب الکترونیکی اشخاص حقوقی

برای اطمینان از رعایت قوانین مالیاتی، تمامی اشخاص حقوقی که در معاملات خود با اشخاص ثالث درگیر هستند، ملزم به ثبت صورتحساب الکترونیکی و فاکتورهای فروش خود در سامانه “مودیان مالیاتی” هستند. برای شروع این فرآیند، اولین قدم مهم، ثبت نام در سامانه است. به منظور ثبت نام صورتحساب الکترونیکی در سامانه “مودیان مالیاتی”، ابتدا باید به وبسایت tp.tax.gov.ir مراجعه کرده و فرآیند ثبت نام صورتحساب الکترونیکی خود را تکمیل نمایید. سپس با تکمیل و احراز اطلاعات، می‌توانید وارد کارپوشه خود در سامانه شده و به ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان بپردازید.

صورتحساب الکترونیکی اشخاص حقیقی

با توجه به ماده ۱ بند ج قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، تمام اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل)، از جمله صنفی و غیرصنفی، و اشخاص حقوقی تحت پوشش اصول قانون مالیات های مستقیم، ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند.

به این ترتیب، فروشگاه‌های کوچک و واحدهای صنفی که به صورت مستقیم با مشتریان نهایی در ارتباط هستند، باید ضمن ثبت نام در سامانه مودیان، از پایانه فروشگاهی استفاده نمایند. با این حال، برای مودیانی که ارتباط مستقیم با مشتریان نهایی ندارند، استفاده از پایانه فروشگاهی الزامی نیست. در این صورت، این دسته از مودیان تنها موظفند تمامی صورتحساب‌های خود را با رعایت قوانین سازمان از طریق سامانه مودیان ارائه نمایند.

صورتحساب الکترونیکی اشخاص حقوقی و حقیقی

مزیت صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی چیست؟

اگر بخواهیم از مزایا  صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان بگوییم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. تسهیلات ماده 4 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

  • مودیان مالیاتی که صورتحساب الکترونیکی مالیاتی را از طریق سامانه کامل می‌کنند، از تسهیلات ماده 4 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بهره‌مند هستند.
  • با صدور صورتحساب الکترونیکی، ممیز مالیاتی بدون نیاز به مراجعه به دفاتر و مدارک مودی، تنها با استفاده از اطلاعات مربوط به صورتحساب الکترونیکی مالیاتی، مالیات را تعیین می‌کند.

2. عدم نیاز به ثبت صورت معاملات فصلی در سامانه معاملات فصلی

مودیانی که صورتحساب الکترونیکی مالیاتی را ارائه می‌دهند، از ثبت اطلاعات مربوط به معاملات در سامانه معاملات فصلی معاف هستند.

3. عدم تعلق جرایم مالیاتی

با صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی از طریق سامانه، جریمه‌های مربوط به عدم صدور صورتحساب الکترونیکی به مودی تعلق نمی‌گیرد.

4. امکان اعتراض به مالیات

مودیان در صورت مخالفت با میزان تعیین شده مالیات توسط ممیز مالیاتی، امکان اعتراض به این میزان مالیات در مراجع حل اختلاف مالیاتی وجود دارد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
صورتحساب الکترونیکی مالیاتی چیست؟
در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که صورتحساب الکترونیکی مالیاتی، یک نوع صورتحساب فروش است که مالکان کسب و کارها و شرکت‌های حقوقی موظفند آن را برای تراکنش‌هایی که انجام می‌دهند، تهیه و آن را در سامانه مربوطه ثبت کنند.
سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی، با نام سامانه ثبت معاملات برخط، با آدرس اینترنتی oil169.ir فعالیت می‌کند.
به منظوراستفاده از سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و همچنین نحوه ارسال صورتحساب الکترونیک، ابتدا باید وارد سامانه ثبت معاملات آنلاین شوید. سپس، اطلاعات معامله را از طریق بخش فروش در سامانه ثبت کنید. با این روش، صورتحساب الکترونیکی مالیاتی به درستی ارسال خواهد شد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد