فهرست مطالب
Toggle- مالیات کسب و کار اینترنتی چیست؟ (آیا کسب و کارهای اینترنتی مشمول پرداخت مالیات هستند؟)
- تکالیف و قوانین مربوط به مالیات کسب و کارهای اینترنتی (قوانین مالیاتی کسب و کار اینترنتی)
- روش های نگهداری از اسناد و مدارک کسب و کارهای اینترنتی
- (محاسبه مالیات کسب و کار اینترنتی) مودیان کسب و کارهای اینترنتی در کدام گروه از مشاغل قرار میگیرند؟
- آیا کسب و کار آنلاین حقیقی است یا حقوقی؟
- درصد مالیات کسب و کار اینترنتی (میزان مالیات کسب و کار اینترنتی)
- ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی
- مراحل پرداخت مالیات کسب و کار های اینترنتی (نحوهی پرداخت مالیات کسب و کار مجازی)
- سامانه مالیات کسب و کار اینترنتی و جریمه عدم پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی
- معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی
- تصورات اشتباه نسبت به مالیات کسب و کارهای اینترنتی
مالیات کسب و کار اینترنتی مسئلهای است که خیلی از افرادی که به صورت اینترنتی کار میکنند، به آن توجه ندارند. این مالیات میتواند تا حدی مهم باشد که اگر آن را پرداخت نکنید، مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد! اما باید دید که چرا کسب و کارهایی باید مالیات پرداخت کنند، نحوه پرداخت چگونه است، همچنین باید راجع به قوانین مالیاتی کسب و کار اینترنتی هم به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید که در این بخش آنها را به دست خواهید آورد.
مالیات کسب و کار اینترنتی چیست؟ (آیا کسب و کارهای اینترنتی مشمول پرداخت مالیات هستند؟)
اینکه آیا کسب و کارهای اینترنتی مالیات دارد؟ سوال پرتکراری که خیلی از شما میپرسید. بعد از پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تعداد زیادی از کسب و کارهای مجازی در پلتفرمهای مختلف، سازمان امور مالیاتی کشور قانونی را وضع کرده است که طبق آن تمامی صاحبان این مشاغل موظف هستند تا 4 ماه پس از شروع کار در فضای مجازی نسبت به تشکیل پروندهی مربوط به مالیات کسب و کارهای اینترنتی اقدام کنند.
طبق قانون 1 مالیات مستقیم هر شخصی که از ایران و یا خارج از ایران درآمدی داشته باشد؛ باید پس از طی کردن مراحل مربوطه مالیات درامد خود را پرداخت نماید. مالیات بر کسب و کار اینترنتی نوعی از مالیات مستقیم به حساب میآید. بنابراین اگر تا به حال پرونده مالیاتی کسب و کار اینترنتی خود را تشکیل ندادهاید؛ نسبت به تکمیل آن اقدام نموده تا مشمول جرائم نشوید. توجه داشته باشید که مالیات کسب کار اینترنتی در سال 1401 در سامانهای متفاوت بررسی شده و روند و قوانین مخصوص به خود را دارد. در ادامه به بررسی قوانین مربوط به آن و شرایط پرداخت یا معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی میپردازیم. قطعاً بله. هر شخص ایرانی که کسب و کاری مختلف دارد و از این طریق کالا تولید میکند یا خدماتی را در بستر اینترنت ارائه میدهد، حتماً باید مالیات پرداخت کند.
تکالیف و قوانین مربوط به مالیات کسب و کارهای اینترنتی (قوانین مالیاتی کسب و کار اینترنتی)
تشکیل پرونده و پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی کمی پیچیدهتر از مشاغلی است که در یک فضای فیزیکی مشغول به کار هستند. پرداخت مالیات برای افراد حقیقی یا حقوقی در این مشاغل کاملا متفاوت خواهد بود. طبق قوانین سازمان امور مالیاتی کشور تمامی مشمولین مالیات کسب کار اینترنتی موظف به طی نمودن مراحل هشت گانه برای پرداخت مالیات خواهند بود که در ادامه به بررسی دقیقتر این مراحل میپردازیم.
1– تشکیل پرونده مالیاتی
صاحبان کسب و کار مجازی مکلفند ظرف مدت چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام نموده و نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند. اشخاص حقوقی پس از تاسیس، مکلفند دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی را از اداره کل امور مالیاتی مربوط دریافت نمایند و نسبت به تشکیل پرونده (دریافت شماره واحد مالیاتی و شماره کلاسه) و پرداخت حق تمبر اقدام نمایند.
عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه ای معادل 10% مالیات قطعی و نیز محرومیت از معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی تا تاریخ شناسایی توسط مامور مالیاتی خواهد بود.
2- ثبت نام الکترونیکی
از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی اقدام نمایید. مراحل انجام آن به شرح زیر است:
- پس از ورود به سامانه گزینهی ثبت نام الکترونیک را کلیک کنید.
- سپس قوانین مربوط به پرداخت مالیات کسب و کار اینترنتی را مطالعه نموده و گزینهی ثبت نام را کلیک کنید.
- سپس نوع مودی را انتخاب و شمارهی ملی شخص حقیقی و یا شناسهی ملی شخص حقوقی را وارد کنید.
- گزینهی پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید.
- سپس شمارهی همراه و کدپستی خود را وارد نمایید و روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید
3- صدور صورتحساب
در اجرای ماده 169 مالیات مستقیم، کلیه اشخاص صاحبان کسب و کار مجازی (اشخاص حقیقی و حقوقی) مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر، شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب ها، قرار دادها ، و سایر اسناد مشابه درج نمایند.
4- روش های صدور صورتحساب الکترونیکی
موضوع مهم دیگر صورتحسابهای الکترونیکی است. بر روی این صورتحساب، شماره منحصر به فرد مالیاتی ثبت شده است و در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشود. صورتحسابهای الکترونیکی فرمت یکسانی ندارند بلکه متناسب با نوع کسبوکار، اقلام اطلاعاتی آن مشخص میشود. به این نکته توجه داشته باشید که صورتحسابهای الکترونیکی انواع و الگوهای متنوعی دارد. انواع صورت حساب الکترونیکی شامل موارد زیر می شود:
- صورتحساب الکترونیکی نوع اول
- صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
- صورتحساب الکترونیکی نوع سوم
هر کدام از این سه نوع صورتحساب، چندین الگو میتوانند داشته باشند. الگوهای صورتحساب الکترونیکی شامل موارد زیر می شوند:
- الگوی اول (فروش)
- الگوی دوم (فروش ارزی)
- الگوی سوم (صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین)
- الگوی چهارم (قرارداد پیمانکاری)
- الگوی پنجم (قبوض خدماتی)
- الگوی ششم (بلیت هواپیما)
- الگوی هفتم (صادرات)
5- ارسال گزارش ارزش افزوده و خرید و فروش فصلی
کلیه اشخاص حقوقی ، صاحبان مشاغل گروه اول موضوع ماده 2 ،آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم و صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده، مکلفند فهرست معاملات خود را تا 15 روز از پایان هر فصل برای مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir و 45 روز از پایان هر فصل به نشانی www.tax.gov.ir ارسال نمایند
6- ارسال اظهارنامه
تمام مودیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر می باشند (اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداکثر ظرف چهار ماه پس از پایان سال مالی). اظهار نامه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم شامل تراز نامه و صورت سود و زیان می باشد.
صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم اشخاص حقیقی نیز باید اظهار نامه مالیاتی خود را طبق نمونه تهیه شده توسط سازمان تنظیم و تسلیم نمایند. بررسی نحوهی ارائهی اظهار نامهی مالیات کسب و کارهای مجازی میپردازیم:
- وارد سامانه شده و روی گزینهی اظهارنامهی عملکرد اشخاص حقیقی یا حقوقی کلیک کنید.
- روی گزینهی اظهارنامهی حقیقی کلیک کنید.
- نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ثبتنام دریافت کرده بودید را وارد نمایید.
- روی گزینهی ثبت اظهارنامهی جدید کلیک کنید.
- سال شروع کسب و کار و نوع فعالیت را انتخاب کنید.
- گزینهی ویرایش را انتخاب نمایید.
- سپس تمامی اطلاعات مربوط به هویتی خود، آدرس، کدپستی و شمارهی حساب بانکی را وارد کنید.
- اطلاعات اختصاصی که بصورت پیش فرض نمایش داده شده است را ویرایش نمایید.
- اطلاعات مربوط به فروش داخلی یا خارجی را وارد کنید.
- مقدار سود و ضرر خود ا وارد نمایید.
- در نهایت میزان مالیات کسب و کار اینترنتی شما مشخص شده و اگر اعتراض مالیاتی نسبت به آن ندارید تایید نموده تا ثبت نهایی انجام شود.
- با ثبت نهایی اطلاعات خود، یک کد رهگیری مالیاتی که در انتها دریافت میکنید که برای انجام مراحل بعدی ضروری است.
7-ارسال فهرست حقوق کارکنان
فهرست حقوق کارکنان خود را تا پایان ماه بعد از طریق لینک “فهرست مالیات حقوق الکترونیک” در درگاه عملیات الکترونیک به مودیان مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی ربط ارسال و مالیات متعلقه را حسب مورد پرداخت نمایند.
8- مدارک قابل ارائه به ممیزان مالیاتی
مودیان مالیاتی مکلفند، مدارک مورد نیاز فرایند رسیدگی مالیاتی، دفاتر و صورتحساب های درآمد، فروش، هزینه و سایر اسناد و مدارک حسب مورد نگه داری و حسب در خواست کتبی ماموران مالیاتی ذی ربط برای رسیدگی به آن ها ارائه نمایند.
9- مشمولیت ارزش افزوده
مودیانی که بر مبنای فرا خوان هشت گانه، مشمول مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شوند، مکلفند:
- در واحد مالیاتی مربوط تشکیل پرونده دهند.
- براساس فراخوان مالی هفت گانه سامانه ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ثبت نام نمایند.
- نسبت به صدور صورتحساب و وصول مالیات کسب و کار مجازی و عوارض ارزش افزوده از کالا مشمول اقدام نمایند.
- ظرف مدت 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده را تسلیم و مالیات و عوارض ارزش افزوده را پرداخت نمایند.
- دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداقل به مدت 10 سال نگهداری نمایند.
روش های نگهداری از اسناد و مدارک کسب و کارهای اینترنتی
فردی که او را به عنوان مالک کسب و کار اینترنتی میشناسند که فرقی ندارد حقیقی باشد یا حقوقی، باید با توجه به ارائه کالا و خدمات مختلف دو نوع صورتحساب را صادر کرده و از آنها نگهداری کند.
صورتحساب نوع اول معمولا به شکل دستی است. یک شماره سریال چاپی یا ماشینی دارد. تاریخ صدور آن حتما باید قید شده باشد. اطلاعات هویتی اولیه مانند نام، نام خانوادگی یا شخص حقوقی، کد پستی، کد اقتصادی و نشانی کامل فروشنده و خریدار داخل آن درج شود. همچنین باید مشخصات کالا یا خدمات را هم داخل آن ذکر کرده باشند و مبلغ هم تعیین گردد.
صورتحساب نوع دوم برای زمانی است که شما میخواهید از صندوق مکانیزه فروش استفاده کنید. در چنین شرایطی تاریخ شماره سریال ماشینی و اطلاعات هویتی اولیه مانند مواردی که در بالا گفتیم، خدمات ارائه شده، مشخصات کالا و مبلغ ذکر میگردد.
(محاسبه مالیات کسب و کار اینترنتی) مودیان کسب و کارهای اینترنتی در کدام گروه از مشاغل قرار میگیرند؟
مالیات کسب و کار اینترنتی باید مانند فروشگاههای عادی حساب و کتاب شوند. از آنجایی که فعالیتهای داخل این کسب و کار به شکل حقوقی یا حقیقی است، باید مالیات تکلیفی آنها هم مشخص و متفاوت باشد. معمولاً این نوع کسب و کارها با فعالیت افراد حقوقی سه گروه را شامل میشود که موارد زیر هستند:
- گروه اول شامل اشخاصی میشود که تراکنش مالیاتی آنها زیاد است. یعنی چیزی شبیه به شرکتها هستند. بعد از اینکه سال به اتمام میرسد، دفاتر مالی آنها پلمپ شده و اظهارنامه مالیاتی صادر میگردد.
- گروه دوم شامل افرادی است که تکلیف مالیاتی آنها نسبت به گروه اول کمتر است. در واقع اینها افراد حقیقی هستند و نیاز نیست که پلمپ دفاتر آنها انجام شود اما افرادی که در گروه دوم هستند، باید هر ماه یا هر سال یک سری فرمها را پر کنند و آن را به سازمان امور مالیاتی دهند.
- گروه سوم هم مربوط به افرادی است که باید فرم سالانه را پر کرده باشند و بر اساس ماده 100 مالیات مستقیم، 5درصد مالیات کسب و کار اینترنتی به سال گذشته اضافه کنند و پرداخت را انجام دهند.
آیا کسب و کار آنلاین حقیقی است یا حقوقی؟
کسی که اقدام به راهاندازی یک سایت اینترنتی میکند، فارغ از مسئله کسب و کارهای اینترنتی معاف از مالیات باید بداند چگونه کار خود را پیش ببرد. آیا او یک فرد حقیقی به حساب میآید یا حقوقی. اگر شما میخواهید داخل شبکههای اجتماعی، وبلاگ، فروشگاه اینترنتی یا سایتهای اینترنتی درآمد داشته باشید، باید به تکلیف مالیاتی خود واقف باشید. باید بتوانید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید به عنوان شخصیت حقیقی کار کنید یا میخواهید فعالیت حقوقی داشته باشید.
اگر مجبور نیستید که کسب و کار خود را به شکل حقوقی راه بیندازید، حتماً بهتر است که حقیقی کار کنید. منظور از اجبار این است که در آینده میخواهید با شرکت دولتی کار کنید و حتما باید کارت بازرگانی دریافت کنید و فقط از طرف معامله با شرکت خود کارتان را ادامه دهید و با شخص حقیقی کاری نداشته باشید و برای اینکه در مزایده و مناقصه شرکت کنید، باید شخصیت حقوقی داشته باشید.
اما اگر چنین الزاماتی ندارید، باید به شکل شخصیت حقیقی فعالیت خود را انجام دهید. زیرا تشریفات و تکالیف مربوط به افراد حقوقی با افراد حقیقی یکسان نیست. پس اگر مجبور به انجام کسب و کار نیستید، باید به صورت حقیقی کار خود را پیش ببرید و محدودیتی هم برایتان وجود نخواهد داشت.
شما به عنوان یک شخص حقوقی باید حتماً ارائه اظهارنامه عملکرد را انجام دهید. بر اساس فراخوان مرحله هفتم باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنید. باید قبل از اینکه سال جدید شروع شود، دفاتر قانونی را پلمپ کنید و معاملات فصلی با ماده ۱۶۹ و لیست مالیات بر حقوق را هم ارسال کرده باشید.
درصد مالیات کسب و کار اینترنتی (میزان مالیات کسب و کار اینترنتی)
همه چیز بر اساس درآمد تعیین میشود. اگر درآمد شما تا سقف ۵۰ میلیون تومان باشد، باید ۱۵ درصد مالیات کسب و کار اینترنتی را به عنوان نرخ مالیات بر درآمد در نظر بگیرید.
اگر بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد، نرخ مالیات شما ۲۰ درصد است.
اگر بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید، باید نرخ مالیات ۲۵ را پرداخت کنید.
مبنای محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی
برای اینکه مالیات کسب و کار اینترنتی را محاسبه کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که مالک کسب و کار خودش به صورت جداگانه و شخصی فروش محصولات را انجام دهد و نوع فعالیت او مشخص شود. اگر مالک کسب و کار اینترنتی خودش تولیدکننده باشد و محصولات و خدمات را ارائه دهد، باید مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده رفتار کند؛ یعنی سیاستی را در نظر بگیرد که محاسبه مالیات کسب و کار اینترنتی را انجام دهد.
چنانچه فردی که مالک صفحه اینستاگرام یا سایت است یا در هر پلتفرم دیگری فعالیت میکند؛ فقط وظیفه دارد که کالا و محصولات را به فروش برساند اما در تولید کالا نقشی ندارد، مالیات او را به صورت درصدی تعیین میکند.
از دیگر معیارهایی که برای مالیات کسب و کار اینترنتی در نظر میگیرند این است که فرد از قبل خود اظهاری کرده باشد اما تطابق کافی با واقعیت فروش و کسب و کار آنها وجود نداشته باشد. در نتیجه اداره مالیاتی خودش وارد کار میشود و بر اساس شواهد و مدارک میزان مالیات را مشخص میکند.
از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات کسب و کار اینترنتی دریافت نمایید.
ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی
میزان مالیات در کسب و کارهای مختلف بر اساس فرم خود اظهاری مشخص میشود. یعنی یک سری فرمهای ثبت اظهارنامه مالیاتی را در سامانه به شما ارائه میدهند. شما میتوانید از این طریق نحوه ثبت نام اینترنتی را متوجه شوید. اولین کاری که باید کنید، این است که وارد سایت tax.gov.ir شوید و بعد مراحل زیر را پیش ببرید:
- گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
- تمامی اطلاعاتی که از شما خواسته شده است را به دقت پر کنید و مطمئن باشید که هیچگونه ناهماهنگی با واقعیت وجود ندارد.
- سپس شماره ملی، تابعیت، تاریخ تولد و کد پستی را وارد کنید و مراحل را پشت سر هم طی کنید.
- بعد از اینکه اطلاعات شما نهایی میشود، یک کد رهگیری مالیاتی ۱۰ رقمی برای شما پیامک میشود که میتوانید آن را روی سامانه هم مشاهده کنید.
- رمز عبور و شناسه خود را به یاد بسپارید یا جایی یادداشت کنید، زیرا همیشه با استفاده از آن میتوانید وارد سامانه شوید.
دریافت کد مالیاتی برای کسب و کار اینترنتی
منظور از کد مالیاتی همان کد ۱۰ رقمی است که بعد از انجام ثبت نام برای شما ارسال میکنند که داخل خود سامانه هم وجود دارد و هر وقت که خواستید میتوانید آن را استعلام کنید.
نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی
برای پر کردن اظهارنامه اول باید وارد سامانه شوید. نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید. اظهارنامه را داخل سامانه به ثبت برسانید. محتوای آن را از قبل بررسی کنید. سپس تمامی جداول مالی را تکمیل کنید. ترازنامه را از طریق مدیران حقوقی پر کنید. نسخه پیش نویس را تهیه کرده و به چاپ برسانید و اطلاعات نهایی را تایید کنید و در آخر کد رهگیری بگیرید.
مهلت تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب و کار های اینترنتی
پرداخت مالیات بر کسب کار اینترنتی مانند دیگر مشاغل بازهی زمانی مخصوصی دارد که عدم رعایت مقررات مذکور موجب تعلق جریمه به فرد حقیقی یا حقوقی خواهد شد. از آنجایی که پرداخت مالیات مشاغل اینترنتی مراحل متفاوتی دارند.
مراحل پرداخت مالیات کسب و کار های اینترنتی (نحوهی پرداخت مالیات کسب و کار مجازی)
در ادامه به نحوهی پرداخت مالیات از دو سامانهی امور مالیاتی کشور و سامانهی پرداخت قبض مالیات و مراحل آن میپردازیم.
مراحل پرداخت مالیات از طریق سامانه قبض مالیاتی
- در مرحله اول باید وارد سامانهی مربوطه به نشانی tax.gov.ir شوید.
- سپس شناسه 30 رقمی قبض مالیاتی خود را در صفحهای که روبهروی شماست وارد نموده و گزینهی بررسی شناسه قبض نسیم را کلیک کنید.
- اطلاعات مربوط به قبض مالیاتی شما نمایش داده خواهد شد و پس از بررسی و تایید صحت آن، گزینهی تایید را انتخاب نموده تا وارد درگاه پرداخت مالیات خود شوید
مراحل پرداخت مالیات از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی
- ابتدا وارد سامانهی امور مالیاتی کشور به نشانی GOV.IR شوید
- سپس از بالای صفحهی بازشده گزینهی سایر خدمات مالیاتی و سپس گزینهی پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید.
- گزینهی سامانهی الکترونیک پرداخت مالیات را در زیر صفحهی نمایش انتخاب کنید.
- نام کاربری و رمزی که برای سامانه انتخاب نمودهاید را وارد کنید.
- گزینهی صدور قبض جدید را در بین فهرست گزینهها انتخاب کنید.
- اطلاعت نمایش داده شده در صفحه را تایید نمایید تا وارد مرحلهی بعدی شوید.
- سپس گزینهی پرداخت آنلاین را انتخاب نموده و مراحل مربوط به پرداخت را انجام دهید.
- در نهایت با پرداخت و تسویهی بدهی مالیاتی خود با مراجعه به ادارهی مالیات نسبت به دریافت مفاصا حساب مالیاتی خود اقدام نمایید.
سامانه مالیات کسب و کار اینترنتی و جریمه عدم پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی
سامانه payments.tax.gov.ir مربوط به سامانه مالیات کسب و کار اینترنتی است. اگر شما اظهارنامه را آماده نکرده باشید و آن را ارائه ندهید، بایستی درصد جریمه پرداخت کنید که قابل غیر قابل بخشودگی است. اگر هم مالیات را بعد از آن موعد پرداخت کنید، جریمه دو و نیم درصدی به ازای هر ماه به شما تعلق میگیرد.
معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی
طبق قوانین سازمان امور مالیاتی برخی از کسب و کارهای مجازی در صورت داشتن شرایطی خاص معاف از پرداخت مالیات خواهند بود. اما باید توجه داشته باشید که معافیت مالیاتی کسب و کار های اینترنتی به معنای عدم انجام امور مربوط به تکالیف مالیاتی نیست. حتما باید تمامی قوانین لازم را اجرا نمایید تا محاسبه مالیات کسب و کار اینترنتی داخل سامانه انجام شود. اما به دلیل اینکه تمام محاسبات در صفر ضرب خواهد شد ملزم به پرداخت مالیات نخولاهید بود. در غیر این صورت جرائم عدم اجرای قوانین به شما تعلق خواهد گرفت.
گروههایی که معاف از مالیت هستند به شرح زیر است:
- شرکتهای دانش بنیان که در فصای مجازی نیز به ارئهی خدمات و یا کالا میپردازند به مدت 20 سال معاف از پرداخت مالیات خواهند بود.
- کسب و کارهای اینترنتی آموزشی که از وزارت ارشاد اسلامی مجوز دریافت نمودهاند؛ معاف از پرداخت مالیات برای هر نوعی از فعالیتهای وابسته هستند.
تصورات اشتباه نسبت به مالیات کسب و کارهای اینترنتی
خیلی از کسب و کارهای اینترنتی هستند که هیچ مبلغی به عنوان مالیات بر کسب و کارهای اینترنتی پرداخت نمیکنند و فعالیت خود را بدون پرداخت مالیات ادامه میدهند. خیلیها فکر میکنند که برای کسب و کار اینترنتی نیاز به پرداخت مالیات ندارند اما این موضوع کاملاً اشتباه است. سازمان امور مالیاتی حتماً با این موضوعات برخورد میکند. اگر شما تکلیف مالیاتی را عقب بیندازید، جرائم سنگینتر میشود.
سخن پایانی
پرداخت مالیات کسب و کار های اینترنتی واجب است. نوع کسب و کار شما روی میزان مالیاتتان تاثیر میگذارد اما به هر حال اگر آن پرداخت نکنید، جریمه خواهید شد. در این بخش راجع به چگونگی پرداخت این نوع مالیاتها به طور کامل برایتان توضیح دادیم. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر دارید و میخواهید به صورت جزئی تر با این مسائل آشنا شوید، از مشاوره کارمنتو استفاده کنید. مشاوران به طور کامل برایتان توضیح میدهند که مالیات شما چقدر است و چه موقعی باید آن را پرداخت کنید. همچنین در هفت روز هفته به صورت ۲۴ ساعته با حفظ محرمانگی اطلاعات شما در خدمتتان هستند.
از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.
با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.