طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه اعتیاد یکی از مسائل مخربی است که جامعه با آن درگیر است. در واقع می‌توان گفت که طلاق از شوهر معتاد یکی از رایج‌ترین انواع طلاق است که به دلیل عدم شناخت بین زوجین و مواردی از این قبیل پیش می‌آید. از این رو  ما سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر با این مشکل مواجه شدید بتوانید به راحتی با نحوه طلاق گرفتن از شوهر معتاد آگاهی داشته باشید.

بنر طلاق

آیا هر اعتیادی منجر به طلاق خواهد‌ شد؟

به طور کلی می‌توان گفت که اولین مسئله‌ای که در مورد طلاق در صورت اعتیاد مرد مطرح می‌شود این است که آیا هر اعتیادی منجر به طلاق می‌شود یا خیر؟ قبل از بررسی این موضوع لازم است با اعتیاد و تعریف آن آشنا شویم‌ و به این موضوع بپردازیم که چه اعتیادی منجر به طلاق می‌شود. همچنین برای این که با انواع طلاق آشنا شوید، می‌توانید مقاله جامعی که کارمنتو در این زمینه نوشته است را مطالعه فرمایید.

استعمال چه موادی و به چه میزان باعث طلاق می‌شود؟

به طور کلی در صورتی که مرد به مواد مخدر‌های مانند کوکائین، مواد استنشاقی، ترامادول، افیون، قرص‌های مخدر و … اعتیاد داشته باشد، زن می‌تواند درخواست طلاق داده و به دلیل اعتیاد از وی جدا شود. در ادامه مهم‌ترین مواردی که منجر به طلاق از شوهر معتاد به مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکی می‌شود را برای شما بیان کرده‌ایم.

استعمال مشروبات الکلی

استعمال مشروبات الکلی در صورتی که منجر به ورود اختلال به زندگی زناشویی و امتناع او برای ترک نکردن شود، می‌تواند یکی از مواردی باشد که منجر به طلاق از فرد معتاد باشد. طلاق در صورت اعتیاد مرد در صورتی که مشروبات الکلی مصرف کند و بتوان آن را اثبات کرد از مهمترین موارد طلاق از مرد معتاد است.

مواد مخدری چون ترامادول

اعتیاد به مواد مخدری مانند ترامادول از دیگر دلایل طلاق زن از شوهر معتاد است. در واقع مصرف ترامادول به طور کلی می‌تواند یک دلیل محکم برای درخواست طلاق از سمت زن باشد. این در صورتی است که حتی اگر این مواد مصرف درمانی داشته باشد.

مواد مخدری چون شیشه

به طور کلی اگر مصرف شیشه به گونه‌ای باشد که به اساس زندگی بین زن  و مرد صدمه وارد کند و مرد از ترک آن امتناع کند و الزام او نیز ممکن نباشد، می‌توان درخواست طلاق را مطرح کرد. در واقع می‌توان گفت که مصرف شیشه حز مواردی است که می‌تواند پروسه طلاق از مرد معتاد به شیشه را راحت‌تر کند.

استعمال چه موادی و به چه میزان باعث طلاق می شود

شیوه اثبات اعتیاد برای طلاق

اعتیاد مرد و طلاق باید در دادگاه محرز شود. به این معنی که رویه قضایی در دادگاه به گونه‌ای است که آزمایش‌های مربوطه در این مورد انجام می‌شود و سپس در مورد طلاق تصمیم گیری خواهد شد. از طرف دیگر راه‌های زیادی برای اثبات‌ طلاق از شوهر معتاد وجود دارد. برای مثال در این زمینه می‌توانید به تشخیص قاضی از شهادت شهود  و تحقیق محل استفاده کرده و اعتیاد مرد را ثابت کنید. در ادامه با روش اثبات دو مواد شیشه و ترامادول آشنا خواهیم شد.

اثبات ماده مخدر شیشه

طلاق از همسر معتاد به شیشه نیازمند اثبات است در نتیجه لازم است روش‌های اثبات این موضوع کاملا محرز باشد. زمانی که طلاق از مرد معتاد به شیشه مطرح می‌شود، معمولا از او آزمایش خون و اعتیاد گرفته شده و بعد از پاسخ آن در این باره تصمیم گیری می‌شود. البته بیشتر افراد معتاد به شیشه با این روش که سه روز مصرف شیشه را عقب بیندازند، مانع از تست مثبت می‌شوند. در این مورد می‌توانید از قاضی دادگاه درخواست کنید که آزمایش است مد را از نظر وجود مواد مخدر متامفتامین انجام دهد. این ماده به مدت ۹۰ روز بر موی فرد معتاد باقی مانده و به راحتی اعتیاد او به شیشه را در آزمایش نشان خواهد داد.

اثبات ترامادول

طلاق از شوهر ترامادولی نیز در دادگاه نیازمند اثبات آن از سمت زوجه و اثبات اعتیاد به این مواد تا حدودی مشکل است؛ زیرا مرد می‌تواند این ادعا را مطرح کند که به دلیل درد‌های عضلانی مانند کمر درد ک پا درد این ماده را مصرف کرده است. آزمایش عدم اعتیاد به این ماده در ادرار مرد بیش از ۱ تا ۲ روز پس از آخرین باری که ترامادول مصرف شده می‌تواند منفی باشد. برای اینکه این مشکل را حل کنید می‌توانید از دادگاه درخواست کنید که ناخن و مو مرد را به روش طیف سنجی جرمی مد نظر قرار دهد. با استفاده از این روش می‌توان فهمید که مرد معتاد به چه مقدار و چه مدتی از ترامادول استفاده کرده است.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

شرایط طلاق از همسر معتاد در قانون

طلاق گرفتن از شوهر معتاد برای طلاق از طرف زن نیازمند وجود شرایطی است که در قوانین موضوعه تدوین شده است. مطابق با بند ۲ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی ایران، اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا به مشروبات الکلی رایج که به اساس زندگی زناشویی لطمه وارد کند و مرد از ترک کردن آن امتناع به عمل آورد و الزام او نیز ممکن نباشد، طلاق صورت خواهد گرفت. در واقع  طلاق از شوهر معتاد باید تشخیص پزشک و رای دادگاه بعد از ترک مجدد به مواد مذکور انجام می‌گیرد.

طبق قانون مدنی ایران، برای طلاق زن از شوهر معتاد عقدنامه کافی نیست و حتما باید اعتیاد شوهر اثبات شود. اثبات این موضوع از طرف زن صورت می۶گیرد و دادگاه الزامی به انجام آن نخواهد داشت. در نتیجه زن می‌تواند برای اثبات این موضوع به مراکز ترک اعتیاد، شهادت شهود، تحقیق محل و …. استناد کند. توصیه می‌شود که در این مرحله حتما از وکیل در طلاق کمک بگیرید.

دومین شرطی که برای طلاق از مرد معتاد لازم است این است که عدم درمان مرد و تکرار مجدد اعتیاد را ثابت کنید که منجر به ورود لطمه به زندگی بین زن و مرد شده ایت. بنابراین وجود اعتیادی که به زندگی زن و مرد صدمه‌ای نمی‌زند و عسر و حرج (سختی) برای او به دنبال ندارد برای طلاق کافی نیست.

Please select another listing to show to avoid recursion.
طلاق عسر و حرج

پیشنهاد مطالعه:

شرایط گرفتن مهریه از شوهر معتاد

حال که با نحوه طلاق از شوهر معتاد آشنا شدیم، لازم است که شرایط دریافت مهریه در این زمینه را بدانیم. همانطور که میدانید مهریه یک حق مالی متعلق به زن است که در هر شرایطی مرد باید از عهده پرداخت آن برآید. در نتیجه حتی اگر مرد در شرایط اعتیاد باشد، باید مهریه زن را بپردازد. البته این مورد دارای یک استثنا است و آن هم زمانی است که زن در عسر و حرج بوده و مرد حاضر به طلاق دادن او نیست و اعتیاد او نیز به زندگی زناشویی لطمه نمیزند؛ در این صورت زوجه با بخشیدن مهريه و اثبات عسر و حرج خود می‌تواند طلاق خود را بگیرد.

برای مثال طلاق از همسر معتاد به شیشه زمانی که به اصل زندگی زناشویی صدمه‌ای نزند، صورت نمی‌گیرد و زن می‌تواند با بخشیدن مهريه خود درخواست طلاق خود را عملی کند. از طرف دیگر اگر مرد معتاد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و با اثبات اعسار او توسط دادگاه، مهریه را به صورت اقساطی پرداخت می‌کند. در این صورت اگر زن بخواهد پروسه طلاق سریع‌تر انجام شود می‌تواند به صورت توافقی در این باره تصمیم گیری کند.

نفقه در طلاق از شوهر معتاد

دیگر مسئله‌ای که در شرایط طلاق از مرد معتاد باید مد نظر قرار داد، نفقه است. نفقه در انواع طلاق مانند طلاق توافقی جز حقوق مالی بوده که توسط زوج پرداخت می‌شود. در طلاق زن از شوهر معتاد‌ اگر مرد تمکن کافی برای پرداخت نفقه نداشته باشد و این موضوع برای دادگاه اثبات شود و همچنین زن به دلیل عسر و حرج قصد طلاق از همسرش را داشته باشد، بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی و شروط ضمن عقد مربوطه، دادگاه می‌تواند عدم پرداخت نفقه را بررسی کرده و تصمیم مقتضی را بگیرد. لازم به ذکر است که در این مورد لازم نیست که حتما زن درخواست پرداخت نفقه را کرده باشد.

حضانت فرزند در طلاق از زوج معتاد

حضانت فرزندان بعد از طلاق از شوهر معتاد یکی از مهمترین مسائلی است که هر یک از زوجین با آن مواجه هستند. در واقع یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا مرد معتاد می‌تواند حضانت فرزندان خود را داشته باشد؟ در این باره باید گفت که اگر شرایط فرزندان طوری باشد که دادگاه و قانون تشخیص دهد که پدر او برای حضانت صلاحیت بیشتری دارد، پدر معتاد می‌تواند حضانت فرزندان خود  را دریافت کند. البته تصمیم‌گیری در این مورد به تصمیم قاضی پرونده بستگی دارد.

از طرف دیگر زمانی حضانت فرزندان از پدر سلب خواهد  شد که مصلحت فرزندان به خطر بیفتد و یا پدر منجر به ورود آسیب به آن‌ها شود. برای مثال در زمینه طلاق از شوهر ترامادولی، اگر مصرف ترامادول به گونه‌ای باشد که فرزندان مجبور به مصرف و یا فروش آن شوند و یا محیط خانه طوری باشد که آسیب‌های روحی، روانی و جسمی به فرزند وارد شود، حضانت فرزندان از پدر سلب می‌شود. در این مورد مطابق با تصمیم‌گیری دادگاه حضانت فرزندان یا به جد پدری و یا به مادر آن‌ها سپرده می‌شود که به‌طور معمول مادر مقدم‌تر است.

خانواده مشاوره

با مشاوره خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

نحوه طلاق گرفتن از شوهر معتاد

به طور کلی بیشتر خانم‌هایی که قصد دارند از شوهر معتاد خود جدا شوند به دنبال این پاسخ این پرسش هستند که نحوه طلاق گرفتن از شوهر معتاد چگونه است؟

اولین نکته‌ای که در طلاق از شوهر معتاد باید در نظر بگیرید، اثبات اعتیاد است که برای این منظور باید حتما از مشاور حقوقی کمک بگیرید. در واقع بهتر است که قبل از اینکه دادخواست طلاق خود را مطرح کنید از این بابت مطمئن شوید که اعتیاد مرد قابل اثبات باشد‌ . این موضوع یکی از موارد مهم در تصمیم گیری قاضی درباره طلاق از مرد معتاد است.علاوه بر مورد فوق در نحوه طلاق از مرد معتاد باید مدارک لازم را نیز آماده داشته باشید تا بتوانید در اسرع وقت دادخواست خود را ثبت نمایید. در ادامه با مهم‌ترین مدارکی که باید در این باره ارائه دهید آشنا خواهیم شد.

مدارک لازم برای طلاق در صورت اعتیاد مرد

برای اینکه طلاق از فرد معتاد  صورت بگیرد، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • مدارک مربوط به درمانگاه یا کلینیک ترک اعتیاد
  • مدارک مربوط به پزشکی قانونی در صورتی که مرد با زن درگیری فیزیکی داشته باشد
  • ارائه مدارک شناسایی زن و مرد
  • حضور شهود مربوطه در دادگاه
  • ارائه عقدنامه
  • ارائه کارت ملی زن و مرد به همراه کپی آن

مدارک فوق‌الذکر تمامی مدارکی است باید برای طلاق از شوهر معتاد از سوی زوجه آماده شود.

لازم به ذکر است که شهودی که در دادگاه برای شهادت حاضر می‌شوند باید در مورد اعتیاد مرد شهادت بدهند و در این مورد لازم است که نسبت به اعتیاد وی آگاهی کامل داشته باشند. پس از اینکه زوجه تمامی مدارک فوق را برای دادخواست طلاق ارائه داد، قاضی نسبت به صحت این مدارک اقدام کرده و بعد از تشکیل پرونده تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند.

نحوه طلاق گرفتن از شوهر معتاد

طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد؟

به طور کلی مدت زمان طلاق از فرد معتاد با طلاق توافقی متفاوت است و با توجه به اینکه این طلاق یک طلاق یک‌طرفه است و ممکن است به شکل طلاق غیابی باشد نمی‌توان یک زمان خاصی را برای آن در نظر گرفت. به طور معمول با جمع‌آوری و ارائه ادله و مستندات حدودا ۲ سال زمان نیاز است که این طلاق پایان بیابد. در نتیجه توصیه  می‌شود حتما برای سرعت بخشیدن به این طلاق از وکیل در طلاق بهره بگیرید. با توجه به این که این افراد تجربه کافی را در این زمینه دارند، می‌توانند بدون معطلی شما را به اهداف خود خود در ابن زمینه برسانند.

سخن آخر

طلاق از مرد معتاد در بین سایر انواع طلاق به عنوان یکی از مهمترین مسائلی است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع لازم است که با شرایط، نحوه طلاق گرفتن از مرد معتاد، ادله، مستندات و…. آشنایی کافی داشته باشید. ما در این مطلب کارمنتو سعی کردیم به موضوعاتی مانند شرایط طلاق، مدارک و همچنین طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد بپردازیم.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد طلاق از همسر معتاد

چگونه از شوهر معتاد طلاق بگیرم؟

با اثبات اعتیاد مرد و طلاق توسط کلينيک‌های ترک اعتیاد و شهادت شهود می‌توانید از شوهر معتاد خود طلاق بگیرید.

مراحل طلاق از شوهر معتاد چگونه است؟

با حضور در دادگاه و ارائه مدارک مربوطه مانند گواهی پزشکی اعتیاد مرد و عقدنامه مراحل طلاق از شوهر معتاد را پشت سر گذاشته و طلاق بگیرید.

قانون طلاق از شوهر معتاد چیست؟

مطابق با ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی اگر اعتیاد شوهر موجب عسر و حرج زن شود و به اساس خانواده لطمه وارد کند، زن می‌تواند از او جدا شود.

اعتیاد شوهر تا چه میزانی می‌تواند موجب طلاق شود؟

اگر اعتیاد شوهر به گونه‌ای باشد که محیط خانه را برای فرزندان ناامن کند و موجبات عسر و حرج زن را فراهم آورد به گونه‌ای که به اساس زندگی زناشویی لطمه وارد شود، موجب طلاق خواهد شد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 10 نظر

5 10
طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد