طلاق غیابی چیست و چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در زمانی که مرد و زن باهم تفاهم و سازش نداشته باشند می‌توانند درخواست طلاق خود را به دادگاه بدهند و دادگاه بنا بر خواسته و توافق بین مرد و زن به درخواست طلاق آن‌ها رسیدگی می‌کند. اما از آنجایی که همیشه شرایط طلاق به صورت توافقی برای زوج‌ها امکان پذیر نیست و در بعضی از مواقع امکان دارد که مرد یا زن برای طلاق و جدایی تمایل نداشته باشد، پرونده طلاق آن‌ها با مشکل رو به رو می‌شود. به ویژه در مواقعی که یکی از زوجین حضور نداشته باشد، در این مواقع موضوع طلاق غیابی مطرح خواهد شد.

طلاق غیابی از طرف زن با طلاق غیابی از طرف مرد تفاوت‌هایی دارد. در نتیجه زوج‌هایی که قصد جدایی از هم را دارند باید شرایط و قوانین مرتبط با طلاق غیابی هرکدام از زوجین به صورت جدا بررسی شود. در ادامه این مطلب کارمنتو به طلاق غیابی از طرف زن و طلاق غیابی توسط مرد و اینکه طلاق غیابی چگونه صورت می‌گیرد می‌پردازیم.

بنر طلاق

طلاق غیابی چیست؟

در جواب سوال طلاق غیابی چیست باید اینگونه توضیح دهیم که طبق ماده ۶۸ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که ابلاغیه درخواست‌ طلاق به دست یکی از زوجین نرسیده باشد و یا اینکه آن شخص در جلسات بررسی پرونده طلاق حضور پیدا نکند، دادگاه حکم طلاق غیابی را برای زوج درخواست کننده طلاق مطرح و صادر می‌کند‌.

بعد از صادر شدن حکم دادگاه شرایط طلاق غیابی به این صورت است که طرف مقابل به مدت ۲۰ روز فرصت دارد تا نسبت به حکم دادگاه درخواست تجدید نظر کند. اگر این مدت زمان بگذرد و هیچ حکمی برای تجدید نظر به دادگاه نرسیده باشد‌، فرد مقابل نمی‌تواند بعد از تمام شدن زمان تعیین شده نسبت به حکم و رای دادگاه شکایتی کند.

قانون طلاق غیابی

برای جواب به سوال قانون طلاق غیابی به عنوان یکی از انواع طلاق و اینکه طلاق غیابی در چه صورت است؟ به صورت مختصر باید پاسخ دهیم که اگر دادخواست طلاق به دست یکی از زوجین نرسد و یا او در جلسات بررسی دادخواست طلاق حضور پیدا نکند، دادگاه می‌تواند حکم طلاق غیابی را برای فرد درخواست دهنده طلاق صادر کند.

بعد از صادر شدن این حکم فرد مقابل به مدت زمان ۲۰ روز این فرصت را دارد که درخواست فرجام خواهی خود را به دادگاه ارائه کند، اما در صورتی که این مدت زمان ۲۰ روزه به پایان برسد او دیگر نمی‌تواند نسبت به حکم صادر شده از سوی دادگاه اعتراضی کند‌ و پیشنهاد می‌شود که حتما در این مسیر از مشاوره حقوقی استفاده نمایید.

حکم طلاق غیابی

از آنجایی که حکم طلاق غیابی از طرف زن با حکم طلاق غیابی از طرف مرد متفاوت است و هر کدام دارای شرایط خاص خود هستند. در نتیجه در ادامه این مقاله به قانون طلاق غیابی از طرف زن و طلاق غیابی از طرف مرد چگونه است را شرح می‌دهیم‌.

انواع طلاق غیابی

از آنجایی که طلاق غیابی می‌تواند هم از طرف زن و هم از مرد باشد. در نتیجه انواع طلاق غیابی را می‌توان به ۲ دسته طلاق غیابی از طرف مرد و زن تقسیم بندی کرد که هر کدام از این طلاق غیابی‌ها قوانین و شرایط خاص خود را دارند. انواع طلاق از طرف مرد و زن به شرح زیر است:

طلاق غیابی از طرف مرد

بر طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مرد این حق را دارد که هر وقت که بخواهد، می‌تواند زن خود را طلاق دهد. در نتیجه رضایت زوجه در طلاق از سمت مرد الزامی نیست و مرد می‌تواند بدون هیچ مانعی به دادگاه مراجعه کند و درخواست طلاق از زن خود را ارائه دهد‌. در چنین مواقعی دادگاه می‌تواند حتی بدون اینکه زن در دادگاه حضور پیدا کند دادخواست طلاق را بررسی کند.

در نتیجه در مواقعی که زوجه یا وکیل او در دادگاه حضور پیدا نکنند و دادخواستی هم ارائه نداده باشند، رای صادر شده به طلاق، یک رای غیابی محسوب می‌شود که به آن طلاق غیابی از سمت مرد می‌گویند. نکته حائز اهمیت در رابطه با طلاق غیابی مرد از زن این است که مرد موظف به پرداخت تمام حق و حقوق مالی زوجه بعد از طلاق که شامل اجرت المثل و مهریه است، می‌شود.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد با دیگر انواع روش‌های جدایی مثل طلاق توافقی فرق می‌کند‌. اگرچه در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران حق طلاق با مرد است، اما مرد باید هر تمام شرایط همه حق و حقوق مالی زن را به او پرداخت کند. این نکته مهم باعث می‌شود تا اگر حتی زوجه در پروسه طلاق غایب باشد و حضور پیدا نکند، حق و حقوق او ضایع نمی‌شود. در این بین اجرت المثل و مهریه از جمله حق و حقوق زوجه در طلاق از سمت مرد محسوب می‌شود‌ و دادگاه با توجه به شرایط بین زن و شوهر به این مسائل رسیدگی می‌کند‌.

طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول میکشد؟

اگر برای شما هم سوال است که بدانید طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول میکشد؟ باید اینگونه پاسخ دهیم که مدت زمان طلاق غیابی از سمت مرد، به نظر زوجه نیز بستگی دارد. به طور مثال هنگامی که رای طلاق به زن فرستاده و ابلاغ می‌شود، او به مدت زمان ۲۰ روز وقت دارد تا به رای صادر شده از سمت دادگاه اعتراض کند و درخواست فرجام خواهی دهد.

همچنین بعد از سپری شدن این زمان هم زن می‌تواند با درخواست تجدید نظر، پروسه طلاق را طولانی تر کند. این مدت زمان می‌تواند بین ۳ ماه تا ۱ سال طول بکشد. اما اگر زوجه اعتراضی به رای دادگاه ارائه ندهد، این مدت زمان بسیار کوتاه است.

طلاق غیابی از طرف مرد و زن

طلاق غیابی از طرف زن

براساس قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تنها شوهر اختیار طلاق زوجه را دارد . اگر برای شما هم سوال است که بدانید شرایط طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟ باید پاسخ دهیم که زن تنها در صورتی می‌تواند از شوهر خود جدا شود و طلاق بگیرد که دلایل محکمه پسندی را به دادگاه ارائه دهد.

از جمله این موارد شامل غیبت زوج به مدت زمان ۴سال، عصر و حرج زوجه در زندگی مشترک و پرداخت نکردن نفقه به مدت زمان ۶ ماه است . در نتیجه اگر زوجه با استناد به یکی از این دلیل های موجه به دادگاه مراجعه کند و درخواست طلاق دهد، اگر شوهر هم در جلسه دادگاه حضور پیدا نکند و دادخواستی را هم به دادگاه ارائه ندهد، دادگاه می‌تواند حکم جدایی و طلاق غیابی زن را صادر کند.

شرایط طلاق غیابی از سوی زن

شرایط طلاق غیابی از طرف زن و طلاق غیابی زن به این معنی است که اگر زنی با داشتن دلایل منطقی و محکمه پسند درخواست طلاق غیابی دهد و اگر شوهر او در دادگاه حضور پیدا نکند و دفاعی از خود به دادگاه عرضه نکند، حکم صادر شده از سمت دادگاه غیابی است. با توجه به این قانون که در طلاق غیابی بدون حضور زوج مهریه به زن تعلق می‌گیرد. تفاوتی ندارد که طلاق از طرف مرد باشد یا از طرف زن یا طلاق غیابی باشد، در هر صورت مهریه در طلاق غیابی حق زن است.

مفقود‌الاثر بودن مرد:

اگر مرد به مدت زمان زیادی غیبت‌های متوالی داشته باشد ( حداقل ۶ماه ) و دلیل موجه‌ای برای غیبت آن وجود نداشته باشد و همچنین بعد از گذشت مدت زمان زیادی زن خبری از او نداشته باشد، زوجه می‌تواند درخواست طلاق غیابی دهد. البته نکته حائز اهمیت که باید بدانید این است که مرد باید به مدت ۴سال تمام غایب بوده باشد.

تنگنا در زندگی مشترک:

اگر شرایط زندگی مشترک بین زوجین به قدری به بن بست رسیده باشد که زوجه در زندگی مشترک با مرد سختی زیاد و نامتعارفی را متحمل شود، می‌تواند درخواست طلاق غیابی دهد. تنگنا در زندگی مشترک که بین زوجین به این معنی است که ادامه زندگی زن با شوهر به دلیل اعتیاد، رفتار نامناسب، فسادهای اخلاقی، جنون و… همگی باعث سختی در زندگی مشترک بین زوجین شده باشد.

عدم پرداخت نفقه:

اگر زوج به مدت ۶ماه متوالی حق و حقوق مالی زن خود را مانند نفقه ندهد و از آن امتناع کند، اگر دفعه اول باشد زوجه می‌تواند به دادگاه رفته و شکایت کند. دادگاه آن مرد را به پرداخت کردن نفقه محکوم می کند. اما اگر باز هم به هر دلیلی مرد از پرداخت نفقه امتناع کند، زوجه می‌تواند دادخواست طلاق غیابی دهد.

طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد؟

اگر برای شما هم سوال است که بدانید طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد؟ باید جواب بدهیم که طلاق غیابی زن از مرد به شرایط مختلفی بستگی دارد. زن برای موفق شدن در پرونده این نوع طلاق شرایطی مثل اثبات مفقودالاثر شدن شوهر، غیبت طولانی مرد و اثبات اثر و هرج را پیش رو خود دارد. تنوع احتمالات هر پرونده طلاق پاسخ به این سوال را که طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد را سخت می‌کند.

به طور کلی داشتن حق طلاق سریع ترین راه برای طلاق غیابی و اثبات اثر و هرج طولانی ترین راه است. این مدت زمان امکان دارد بین چندین ماه تا بیشتر از یک سال متغیر باشد.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

طلاق غیابی در دوران عقد

شرایط طلاق غیابی در دوران عقد شبیه به دادخواست طلاق در ازدواج است و تنها فرق آنها در پرداخت کردن حق و حقوق مالی زوجه است. طلاق غیابی در دوران عقد، اگر زن باکره باشد، نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت اما اگر زوجه باکره نباشد، او حق گرفتن تمام مهریه خود را دارد و مرد موظف است که مهریه زن را به طور کامل پرداخت کند.

همچنین زن اگر حق طلاق را نداشته باشد، باید برای ارائه دادخواست طلاق غیابی به دادگاه، یکی از شرط‌های ۱۲گانه ضمن عقد را داشته باشد تا دادگاه با دادخواست طلاق غیابی او موافقت کند.

طلاق غیابی در دوران بارداری

برعکس تصوراتی که بسیاری از افراد نسبت به غیابی طلاق گرفتن در دوران بارداری دارند باید توضیح دهیم که دریافت گواهی عدم بارداری در طلاق غیابی و اطمینان از باردار نبودن زن به این علت است که اگر زوجه باردار باشد باید مساله حضانت فرزند مشخص شود. البته این نکته در شرایطی که زن باردار باشد در طلاق خللی ایجاد نمی‌کند.

برای مثال اگر طلاق به صورت توافقی باشد بسته به توافقات بین زوجین حضانت فرزند مشخص می‌شود اما اگر طلاق به صورت غیابی از سمت مرد و زن باشد در این شرایط بسته به نوع جنسیت فرزند حضانت آن تعیین می‌شود. حضانت فرزند در طلاق غیابی به این صورت است که اگر فرزند دختر باشد تا سن ۷سالگی حضانت او با مادر است و سپس ۷ تا ۹ سالگی حضانت دختر بچه با پدر است. اگر فرزند پسر باشد تا سن ۷سالگی حضانت او با مادر بوده و در سن ۷ تا ۱۵ سالگی حضانت او با پدر است و پس از سپری کردن این سن تصمیم حضانت به عهده خود فرزند است.

مراحل طلاق غیابی

مراحل طلاق غیابی بعد از داوری از طرف زن به این شرح است و برای طلاق غیابی از طرف زن لازم است که او مراحل زیر را طی کند.

  • تنظیم دادخواست طلاق
  • ثبت دادخواست طلاق از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی
  • ارائه دلایل و شواهد محکمه پسند برای اثر و هرج
  • ارسال ابلاغیه برای شوهر جهت حضور در دادگاه
  • انتشار آگهی به تعداد سه مرتبه در روزنامه‌های معتبر به مدت یکسال
  • اعلام کردن عدم مراجعه مرد به دادگاه و دریافت حکم طلاق
  • مراحل طلاق غیابی از طرف مرد
  • اگر مرد قصد جدایی را داشته باشد باید این مراحل را که به شرح زیر است انجام دهد:
  • تنظیم دادخواست طلاق غیابی
  • ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی
  • دریافت گواهی عدم سازش
  • ارائه گواهی پرداخت حقوق مالی زن به دادگاه
  • ارسال ابلاغیه به زن جهت مراجعه به دادگاه
  • دریافت تاییدیه گواهی عدم سازش و جاری شدن صیغه طلاق غیابی

 

نکته حائز اهمیت این است که اگر پس از ارسال ابلاغیه به زن او به دادگاه مراجعه نکند زوج میتواند به صورت غیابی از زن خود جدا شود.

مراحل طلاق غیابی

مدارک لازم برای طلاق غیابی

مدارک لازم برای طلاق غیابی و ثبت طلاق غیابی در شناسنامه به شرح زیر است:

  1. اصل شناسنامه
  2. سند ازدواج رسمی
  3. اصل کارت ملی
  4. ثبت طلاق غیابی در شناسنامه

 

اگر برای شما هم سوال است که چگونگی ثبت طلاق غیابی در شناسنامه چیست باید جواب بدهیم که ثبت طلاق در شناسنامه زوجین به لحاظ شرعی شرط صحت صیغه طلاق محسوب نمی‌شود حتی اگر زوجین به طلاق شرعی اقدام کند ولی در دفترخانه به طور رسمی طلاق را ثبت نکرده باشند، باز هم طلاق آن‌ها از طریق شرعی معتبر بوده و رابطه میان آن‌ها خاتمه یافته است.

با این وجود برای حفظ نظم در جامعه باعث شده است تا قانونگذار ثبت طلاق در شناسنامه زوجین را ضروری بداند. بر اساس ماده ۲۰ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ثبت نکاح دائم، طلاق، رجوع از طلاق الزامی است و برای ثبت نکردن طلاق در شناسنامه مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

مهریه در طلاق غیابی چه می شود؟

اگر شما هم درباره‌ی طلاق غیابی و گرفتن مهریه سوال دارید باید اینگونه پاسخ دهیم که در این طلاق مهریه جز حقوق زن در ازدواج بوده و تحت هیچ شرایطی مگر با اراده و خواست خود او از آن سلب نمی‌شود. در طلاق غیابی چه درخواست از طرف زوج باشد و چه از طرف زوجه باشد حق حقوق مالی زن از جمله نفقه، مهریه و اجرت المثل بر گردن شوهر است.

جالب است که بدانید قانون تاکید زیادی دارد که تا زمانی که حق و حقوق مالی زن تعیین و تکلیف نشده طلاق جاری نخواهد شد. در صورتی که مرد غیبت داشته باشد و کسی از مکان سکونت او اطلاعی نداشته باشد دادگاه می‌تواند اموال او را مانند زمین، خودرو، ملک و… را توقیف کند و از این راه مهریه و سایر حق و حقوق مالی زوجه را به او پرداخت کند. در نتیجه با این شرایط نگرانی در مورد طلاق غیابی از طرف زن و مهریه بی مورد است. قانون راه‌های مختلفی را برای پرداخت حق و حقوق مالی زن در نظر گرفته تا تمام حق و حقوق مالی او رعایت شود.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

حضانت فرزند در طلاق غیابی چه شرایطی دارد؟

بر طبق قانون و بر اساس ماده ۱۱۶۹ قانون جمهوری اسلامی ایران، حضانت فرزند دختر تا سن ۷سالگی با مادر است. حضانت فرزند پسر هم تا سن ۷ سالگی با مادر خواهد بود. حضانت فرزند تا به بلوغ رسیدن فرزند به عهده پدر است. با توجه به قوانین شرعی سن بلوغ در پسران تا ۱۵سالگی و در دختران تا ۹ سالگی است. این قانون حضانت حتی در روش طلاق غیابی هم باید رعایت شود و زوجین از این شرایط تبعیت کنند.

نکات مهم طلاق غیابی چیست؟

بهتر است قبل از اینکه درخواست طلاق غیابی را به دادگاه ارائه کنید به نکات زیر و اینکه طلاق غیابی چگونه است توجه داشته باشید.

  • در صورتی که زن حق طلاق داشته باشد میتواند طلاق غیابی بدون حضور مرد از او جدا شود.
  • برای دادخواست طلاق غیابی در صورت غایب بودن بیش از ۴سال زوج، زوجه باید حتما ۳ نوبت آگهی در روزنامه‌های معتبر و کثیرالانتشار به فاصله ۱ ماه انتشار دهد. در نتیجه اگر بعد از یک سال خبری از زوج نباشد، دادگاه حکم را به طلاق غیابی زن می‌دهد.
  • اگر شوهر به مدت زمان ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب محل زندگی مشترک را ترک نماید و تصمیم به برگشت نداشته باشد زوجه می‌تواند با ارائه شواهد و دلایل محکمه پسند به دادگاه درخواست طلاق غیابی دهد.
  • در صورتی که مرد تصمیم به طلاق زن داشته باشد و توان پرداخت مهریه را به صورت یکجا نداشته باشد، امکان ارائه درخواست برای تقسیم بندی مهریه را خواهد داشت.
  • زن و شوهر تنها به مدت زمان ۲۰ روز زمان دارند که نسبت به حکم طلاق غیابی در دادگاه درخواست تجدید نظر دهند.
  • در صورتی که شوهر مکان مشخصی نداشته باشد حضانت فرزندان بعد از طلاق با زن است.
  • در صورتی که مرد در دوران عقد زن را بلاتکلیف گذاشته باشد، زن می‌تواند دادخواست طلاق غیابی را به دادگاه ارائه کند.

 

نکات مهم طلاق غیابی

جمع بندی

طلاق غیابی، طلاقی است که در آن یکی از زوجین غایب است و ابلاغیه درخواست طلاق به اون نمی‌رسد و در جلسات دادگاه حاضر نمی‌شود. در نتیجه دادگاه بعد از بررسی شرایط موجود حکم طلاق غیابی را برای شخصی که درخواست طلاق را داده است صادر می‌کند.

در این مقاله به موضوع‌های چگونگی طلاق غیابی، طلاق غیابی و مهریه، طلاق غیابی بدون حضور همسر، روش طلاق غیابی و اینکه زن چگونه می‌تواند طلاق غیابی بگیرد پرداختیم. اگر که قصد گرفتن طلاق به صورت غیابی دارید توصیه ما به شما راهنمایی و مشاوره از وکیل‌های با تجربه در این زمینه است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد طلاق غیابی

1. طلاق غیابی چه مدت طول میکشد؟

در پاسخ به این سوال که طلاق غیابی چقدر طول میکشد؟ به طور مختصر باید پاسخ دهیم که بسته به شرایط‌های مختلف این زمان متغیر است و نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین کرد. اما با داشتن یک وکیل با تجربه در این زمینه و اثبات مفقودی مرد یا شرایط عسر و حرج، طلاق غیابی از سمت زن می‌تواند ۲ تا ۴ ماه طول بکشد.

2. چگونه طلاق غیابی بگیریم؟

در زمانی که زن حق طلاق داشته باشد، می‌تواند به صورت یک طرفه و غیابی از زوج جدا شود. از مراحل طلاق غیابی زن این است که در صورتی که مرد به مدت بیشتر از ۴ سال غیبت داشته باشد، زوجه  آگهی در ۳ مرتبه به فاصله ۱ ماه انتشار دهد. اگر شوهر بعد از مدت ۱ سال باز هم غیبت داشته باشد، دادگاه حکم به رای طلاق غیابی زن می‌دهد.

3. در طلاق غیابی مهریه تعلق میگیرد؟

مهریه جزو حق و حقوق اولیه زن محسوب می‌شود. طلاق چه از طرف مرد و چه از طرف زن باشد، شوهر موظف به پرداخت مهریه به او است.

4. حکم طلاق غیابی چیست؟

از آنجایی که حکم طلاق غیابی از طرف زن با حکم طلاق غیابی از طرف مرد متفاوت است و هر کدام دارای شرایط و قوانین خاص خود هستند در نتیجه پروسه پیگیری طلاق غیابی متفاوت است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 6 نظر

5 6
طلاق غیابی چیست و چه شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد