معاملات فصلی چیست؟چه مواردی در گزارش فصلی ثبت می شود؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 خرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

صورت معاملات فصلی، فهرستی از اطلاعات مربوط به خرید، فروش و دیگر معاملات مالیاتی است که باید در آخر هر فصل به سازمان‌های مالیاتی ارسال شود. نحوه ثبت معاملات فصلی از ۲ طریق ارسال گزارش به صورت فصلی و نرم افزارهای آفلاین انجام می‌شود. افرادی که مشمول مالیات می‌شوند باید هر ۳ ماه یک بار فهرستی از معاملات خود را که شامل فروش و خرید است برای سازمان مالیاتی ارسال کنند تا از طریق این روش مقدار دقیق درآمد آن‌ها تعیین شود و مالیات آن‌ها به صورت عادلانه تنظیم شود. لازم به ذکر است که فهرست این معاملات باید به تفکیک، و در زمان مشخص برای سازمان امور مالیاتی صادر شود. همچنین در صورتی که این افراد فهرست معاملات خود را در اگر در زمان مقرر ارسال نکنند مشمول جریمه خواهند شد. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت معاملات فصلی الکترونیکی، صفر تا صد صورت معاملات فصلی و چه مشاغلی مشمول ارائه گزارش معاملات مالی هستند بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز در این باره سوالاتی دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به پاسخ سوال های خود برسید.

بنر مالیاتی

صورت معاملات فصلی چیست؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده است که صورت معاملات فصلی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که مطابق با ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم جمهوری اسلامی ایران، همه افراد حقیقی و حقوقی این وظیفه را دارند تا در نظام مالیاتی ثبت نام کنند و در آخر هر فصل گزارشات تمامی معاملات خود را با اطلاعات مورد نیاز در سامانه معاملات فصلی به ثبت برسانند. لازم است بدانید که گزارش فصلی خرید و فروش با نام‌های معاملات فصلی خرید و فروش، صورت معاملات فصلی، معاملات فصلی خرید، گزارش معاملات فصلی ماده ۱۶۹ نیز ذکر می‌شود. بنابراین با موظف کردن افراد حقیقی و حقوقی از سمت سازمان امور مالیاتی برای ارائه و تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی خود، تمام مودیان وظایف و تکالیف خود را به درستی انجام می‌دهند.

همچنین قابل ذکر است که قانون صورت معاملات فصلی در سال ۹۴ به تصویب رسید و از سال ۹۵ اجرا شد. هدف از این برقراری این قانون، ایجاد شفافیت اقتصادی و افزایش میزان نظم و انضباط مالی است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که با ارسال گزارش فصلی، فرد قرار نیست مالیات پرداخت کند؛ بلکه این کار با هدف گزارشگری مالیات انجام خواهد گرفت.

اهمیت ثبت گزارش معاملات فصلی

ارائه صورت معاملات فصلی به افزایش میزان نظم و انضباط مالی و شفافیت اقتصادی کمک زیادی می‌کند و سیب رقابتی سالم در مراودات مالی می‌شود. این کار از فعالیت‌های غیر قانونی افراد سودجو جلوگیری کرده و اعتماد و خوشبینی را به ارمغان می‌آورد. همچنین عدالت مالیاتی نیز برقرار می‌شود.

به طور کلی ارائه گزارش معاملات فصلی در توسعه و آبادانی یک کشور تاثیر بسیار زیادی دارد و از طرفی دیگر با توسعه این سیستم درآمدهای مالیاتی افزایش یافته و میزان فرار از مالیات نیز کاهش پیدا می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که از نظر اصولی نظام‌های مالیاتی باید برای تحقق دادن اهداف و مسئولیت‌های خود اطلاعات لازم در مورد گزارشات مالیاتی فصلی را در اختیار خود داشته باشند.

در نتیجه اطلاعات ثبت شده زمینه ساز شفافیت و عدالت در اقتصاد می‌شود. شفافیت اقتصادی نیز از مولفه‌های اساسی توسعه و پیشرفت در نظام‌های مالی است. چرا که اعتماد میان دولت و مردم را تضمین‌ می‌کند و در نهایت خود ضامن سلامت اقتصادی و اجتماعی در کشور می‌شود. از طرفی دیگر شفافیت تنها راه نظام‌مند و پایدار برای جلوگیری از فساد در یک کشور است.

قانون صورت معاملات فصلی در ایران

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که قانون صورت معاملات فصلی در ایران چیست؟ باید بگوییم که این قوانین ارسال صورت معاملات فصلی بسیار روشن و شفاف است. در این قانون کسانی که مشمول ارائه گزارش و معافیت مالیاتی هستند کامل توضیح داده شده و می‌توان از همین قانون جهت ارسال یا عدم ارسال گزارش‌های فصلی استفاده کرد. لازم به ذکر است که مشمولان این قانون در صورت عدم ارسال به موقع گزارش خود جریمه خواهند شد.

جریمه عدم ارسال گزارش‌های فصلی در زمان تعیین شده مطابق با ماده 160 قانون مالیات‌های مستقیم آمده است که ممکن است در صورت عدم ارسال گزارش به میزان ۱٪ میزان معاملات خود جریمه شوید.

همچنین به خاطر داشته باشید که مهلت تنظیم و ارسال صورت معاملات فصلی، تنها ۴۵ روز بعد از اتمام هر فصل است و افراد پس از اتمام این مهلت، با جریمه‌ها و حتی مجازات‌های هنگفتی رو به رو خواهند شد. نکته حائز اهمیت این است که در خصوص اطلاعات بیشتر در چنین زمینه‌هایی بهتر است از یک مشاوره مالیاتی مجرب کمک بگیرید. مجموعه کارمنتو یکی از این مجموعه‌هایی است که با در دسترس بودن خدمات به صورت ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته و همکاری با بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور می‌تواند در این زمینه به شما کمک‌های لازم را انجام دهد.

قانون صورت معاملات فصلی در ایران

چه اشخاصی موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

ارسال صورت معاملات فصلی، مشمولان خاص خود را دارد. بنابراین برای این‌که بدانید چه کسانی مشمول صورت معاملات فصلی هستند باید بگوییم که مشمولان این قانون باید در طول بازه زمانی مشخص شده، صورت معاملات خود را تنظیم و درون سامانه آپلود کنند. در جواب به سوال چه کسانی باید صورت معاملات فصلی ارسال کنند و چه نوع مشاغلی مکلف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • صاحبان مشاغل برای مالیات مشاغل خود بر اساس نوع فعالیت خود جزو گروه اول موضوع ماده ۲ آیین نامه ماده ۹۵ قانون محسوب می‌شوند.
  • تمامی اشخاص حقوقی
  • صاحبان مشاغلی که مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.

قابل ذکر است که تبصره‌ای که در این باره وجود دارد این است که اشخاص موضوع این ماده می‌توانند با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تصویب وزیر اقتصاد و دارایی تغییر کنند.

نکات مهم ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم در معاملات فصلی

در این بخش از متن قصد داریم به نکات مهم ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم بپردازیم. علاوه بر مواردی که تا به حال به آن‌ها اشاره کردیم، گزارش صورت معاملات فصلی (ماده 169 قانون مالیات های مستقیم)، چند نکته مهم را نیز در بر می‌گیرد. به طور کلی در این ماده به چند نکته اساسی برای تهیه گزارشات فصلی اشاره شده است که به شرح زیر است:

  • تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌ نام در نظام مالیاتی هستند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مربوطه ارائه دهند. مشمولین قانون گزارش فصلی معاملاتی حتما باید به دریافت کارت اقتصادی مبادرت ورزند و مدارک ارائه شده به سازمان را به همراه کد اقتصادی مندرج در این کارت ارسال کنند. لازم به ذکر است که بدون کد اقتصادی هیچ مدرکی از فرد پذیرفته نخواهد شد.
  • همه اشخاص حقوقی باید صورت معاملات فصلی خرید و فروش را تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان مالیاتی ارسال کنند. این کار هم از طریق الکترونیکی و هم به صورت کاغذی یا سی دی امکان‌ پذیر است. نکته بسیار مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که اطلاعات درآمدی و اقتصادی که در اظهارنامه ماده ۱۶۹ درج می‌شوند، باید با محتویات سایر گزارش‌های مالی مانند صورت حساب الکترونیکی که در سامانه مالیاتی ارسال و ثبت می‌شوند و هرگونه اسناد و اظهارنامه مالیاتی که از جانب مودی ارائه می‌شود، کاملا یکسان بوده و فاقد هرگونه مغایرت باشند.
  • معاملات کوچک (معاملاتی که مبلغ آن‌ها تا ۱۰ درصد حد نصاب تعیین‌شده است)، نیازی به ارسال ماهانه ندارند و می‌توان این معاملات را هر ۳ ماه یک بار ارسال کنند.

معافیت‌های صورت معاملات فصلی

مطابق با ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم جمهوری اسلامی برخی از مشاغل از ارسال صورت معاملات فصلی معاف هستند. موارد معاف از گزارش معاملات فصلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • فروش کالا و خدمات به مصرف‌ کننده نهایی
  • معامله با مشمولین ماده 81 قانون مالیات مستقیم که شامل افراد شاغل در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و سایر مشاغل مشابه می‌شود.
  • خرید از فروشندگانی که موظف به ثبت نام در نظام‌ مالیاتی نیستند مثل ارگان‌ها و نهادهای دولتی
  • خرید و فروش و سود اوراق بهادار
  • سود و کارمزد و جریمه‌های بانک‌ها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق‌های قرض‌ الحسنه
  • سود سهام و سهم‌الشرکه
  • حق عضویت اعضا مجامع حرفه‌ای، احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی که دارای مجوز از مراجع ذی صلاح هستند.
  • مبالغی که به دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شود. (جرایم و خسارات، انواع عوارض، حق ثبت، حق تمبر، حق گمرک و سایر موارد مشابه دیگر)
  • وجوهی که بابت حق شارژ و نگه‌داری ساختمان و آبونمان‌های پرداختی، پرداخت می‌شود.
  • کمک‌ها، جوایز و هدیه‌های بلاعوض
  • معامله‌های کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصه‌ها (در سال ۱۴۰۳، این مبلغ ۱ میلیارد ۴۵۰ میلیون ریال برای معاملات کوچک است)
  • خرید و فروش سهم‌الشراکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه
  • هزینه‌هایی دریافتی توسط شرکت به‌عنوان مال‌الاجاره.

به طور کلی موارد بالا جزو مشاغلی هستند که از دادن صورت معاملات فصلی الکترونیکی معاف محسوب می‌شوند. بنابراین اگر شما نیز جزو این مشاغل هستند نیاز به ارائه گزارشات فصلی نخواهید داشت.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه نحوه ارسال گزارش صورت معاملات فصلی دریافت نمایید.

چه مواردی در صورت معاملات فصلی ثبت می‌شود؟

در پاسخ به سوال چه مواردی در صورت معاملات فصلی ثبت می‌شوند؟ باید بگوییم که مطابق با قانون ۱۶۹ مودیان مکلفند در صورت معاملات فصلی تمامی اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادهای خود را بر اساس استانداردهای سازمان مالیاتی ثبت و گزارش نمایند. لازم به ذکر است که این اطلاعات بر اساس نوع معامله یا قرارداد با یکدیگر متفاوت بوده اما درج اطلاعات زیر در تمامی گزارش‌ها امری ضروری محسوب می‌شود. این موارد به شرح زیر است:

  • اطلاعات هویتی و مکانی طرفین معامله یا قرارداد
  • اطلاعات مربوط به مجوزهای فعالیت طرفین معامله یا قرارداد
  • اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادهای طرفین معامله
  • اطلاعات مالی و پولی و اعتباری و سرمایه‌ای
  • اطلاعات مربوط به دارایی‌ها، اموال و املاک و نقل و انتقال آن‌ها
  • موارد مربوط به ارزش افزوده.

همچنین لازم به بیان است که برای مواردی نظیر صادرات یا واردات درج اطلاعاتی نظیر ارز مورد استفاده و نرخ برابری آن و یا اطلاعات و مجوزهای مربوط به ورود یا خروج قانونی موضوع معامله از جمله شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی طرف قرارداد (جهت واردات) امری الزامی محسوب می‌شود. تمامی اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادها و اطلاعات هویتی طرفین آن‌ها باید در گزارشات ثبت شوند و اگر معاملات ارزی بود باید مبالغ ارزی، نوع ارز، نرخ برابری ارز و معادل ریالی را وارد کنید.

چه مواردی در صورت معاملات فصلی درج نمی‌شود؟

بر اساس ماده ۱۳ قانون مالیات جمهوری اسلامی مواردی وجود دارد که در صورت معاملات فصلی درج نمی‌شود. مواردی که در صورت معاملات فصلی درج نمی‌شود شامل موارد زیر است:

  • خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  • سود و کارمزد و جریمه‌های بانک‌ها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و صندوق‌های قرض‌ الحسنه
  • مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر،
  • حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم
  • وجوه پرداختی بابت حق نگهداری ساختمان و آبونمان‌های پرداختی
  • معاملات نقل و انتقال املاک موضوع ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم برای متعاملین
  • مال الاجاره­‌های املاک موضوع ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم.
  • حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه‌های اجرائی پرداخت می‌شود.
  • حقوق و دستمزد فصل سوم
  • خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه
  • حق عضویت اعضاء مجمع حرفه‌ای، احزاب وانجـمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح
    کمک‌ها، جوایز و هدایای بلاعوض

نکته حائز اهمیت این است که ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره به این موضوع دارد که مالیات بر درآمد مال ­الاجاره که با استناد به این قانون درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود، شامل کل مال­‌ الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی و بعد از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه­‌های استهلاک و نگهداری می‌شود.

همچنین مطابق با ماده ۵۹ قانون، نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ ۵ درصد و انتقال حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ ۲ درصد در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات خواهد شد.

روش‌های ارسال صورت معاملات فصلی

برای ارسال صفر تا صد صورت معاملات فصلی باید بدانید که ۲ روش کلی وجود دارد که شامل روش آنلاین یا برخط و روش آفلاین یا غیر برخط می‌شود. که در ادامه این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی آفلاین

در نحوه ارسال صورت معاملات فصلی آفلاین باید بگوییم که این روش برای افرادی است که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری خرید و فروش معاملات خود را انجام می‌دهند. نرم افزار صورت معاملات فصلی و یا سامانه غیر برخط صورت معاملات فصلی شامل صندوقچه، پایدار، پایشگر و سایر نرم افزارهای شناخته شده دیگر است که معاملات با آن‌ها انجام می‌گیرد و و سپس با مراجعه به این سامانه مربوطه برای سازمان مالیات کشور ارسال این اطلاعات مربوط به خرید و فروش را ارسال کنند.

ارسال صورت معاملات فصلی به روش آنلاین (برخط)

روش دیگر برای ارسال گزارش معاملات فصلی روش برخط است. در این روش مودیان باید در سایت سامانه معاملات فصلی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنند و مراحل پیش ثبت نام و اعتبارسنجی مورد نیاز را با توجه به قانون‌های گفته شده انجام دهند. سپس کد کاربری و کلمه عبور ورود به سامانه مودیان مالیاتی از طریق پاکت پستی ارسال می‌شود. در آخر فرد می‌تواند با استفاده از کد کاربری و رمز عبوری که از طریق پاکت پستی خود دریافت کرده است، وارد سامانه شود و گزارش خرید و فروش، گزارش اطلاعات پیمانکار در پیمان‌های طولانی مدت، گزارش اطلاعات کارفرما در پیمان‌های طولانی مدت، گزارش امتناع برای پیش از سال ۱۳۹۵، گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال ۱۳۹۵، گزارش واردات و صادرات، گزارش حق العملکاری و مدیریت پیمان، گزارش اجاره و.‌.. را ثبت و ارسال کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

آیا امکان ویرایش اطلاعات صورت معاملات فصلی وجود دارد؟

از نظر زمانی می‎توان اشتباهات را به ۲ دسته پیش و پس از ارسال گزارش خرید و فروش فصلی تقسیم بندی کرد. در صورتی که اشتباهات پیش از ارسال گزارشات و دریافت کد رهگیری تشخیص داده شود به راحتی می توان مبلغ اشتباه را اصلاح کرد و موارد فراموش شده را به سایر اطلاعات اضافه و گزارش درست را ارسال کرد. اما لازم به ذکر است که انجام اصلاحات بعد از ارسال گزارش و دریافت کد رهگیری محدودیت‌هایی دارد و با در نظر گرفتن نکات بیشتری قابل انجام است که شامل موارد زیر می‌شود:

ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی قبل از ثبت نهایی

در صورتی که گزارشات خود را به صورت غیر آنلاین و از روش غیر برخط ارسال کرده‌اید، بعد از اجرای نرم افزار، باید به بخشی که قصد اصلاح آن را دارید (خرید، فروش و …) مراجعه کنید و مورد اشتباه را انتخاب کرده و اطلاعات صحیح به جای قبلی را وارد و ذخیره کنید. برای حذف مورد اشتباه نیز می‎توانید با استفاده از گزینه های موجود در نرم افزار اقدام به این کار کنید. در صورت نیاز به اضافه کردن مورد جدید هم پس از انتخاب بخش و فصل مربوطه، مشخصات و مبلغ مورد نظر را وارد و ذخیره کنید و پس از کنترل نهایی گزارشات را ارسال کنید.

ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی پس از ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری:

در صورت نیاز به اصلاح یا حذف یکی از موارد ثبت شده در گزارشات فصلی آنلاین، ابتدا باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور که از قبل دریافت کرده‌اید به سایت tax.gov.ir وارد شده و بخش و فصلی که قصد اصلاح اطلاعات آن را دارید انتخاب کنید.

بعد از کلیک در صفحه نمایش داده شده اطلاعات کلی گزارش ثبت شده را مشاهده خواهید کرد که باید روی نمایش جزئیات کلیک کنید. بعد از انجام این کار صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که در آن مشخصات طر‌ف حساب، مبلغ فاکتور، ارزش افزوده و سایر موارد مشابه دیگر که پیش از این ثبت کرده‌اید، است. بعد از اصلاح هر مورد از اطلاعات ثبت شده در انتهای صفحه گزینه با ویرایش موافقم را انتخاب و در نهایت دکمه ثبت را فشار دهید.

آیا گزارش سوابق صورت معاملات فصلی را می‌توان دریافت کرد؟

از آنجایی که نحوه ارسال صورت معاملات فصلی و مشاهده سوابق از طریق سامانه به آدرس tax.gov.ir امکانپذیر است، یعنی متقاضی می‌تواند از طریق سامانه ارسال گزارش فصلی وارد قسمت مشاهده سوابق شده و همه اطلاعات مربوط به سوابق معاملاتی خود را که از قبل وارد کرده است مشاهده و ویرایش کند.

گزارش معاملات فصلی

جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی چیست؟

بعد از این‌که به موضوع گزارش معاملات فصلی چیست؟ پرداختیم جریمه عدم ارسال معاملات فصلی نیز امری حائز اهمیت است که در این قسمت آن را توضیح خواهیم داد. به طور کلی در صورتی که مودیان مشمول ارسال معاملات فصلی، اطلاعات خود را با روش‌های تعیین شده سازمان مالیاتی، ثبت و ارسال نکنند مشمول جریمه‌ای به میزان ۱٪ مبلغ معاملاتی که فهرست آنها در موعد مقرر ارسال نشده است، خواهند شد. لازم به ذکر است که این درصد جریمه برای اشخاصی که در ارسال صورت معاملاتی خود تاخیر می نمایند نیز، صدق می‌کند.

تفاوت صورت معاملات فصلی با ارزش افزوده

در حالت کلی ۳ تفاوت عمده بین صورت معاملات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که فرق صورت معاملات فصلی با ارزش افزوده شامل موارد زیر می‌شود.

  1. صورت معاملات فصلی فقط یک گزارش است از همه معاملاتی که در طی یک فصل فرد داشته است که در سامانه به ثبت خواهد رسید. اما اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فقط یک عدد کلی است از میزان فروشی که یک فرد داشته است.
  2. برای ارسال صورت معاملات فصلی خود تا ۴۵ روز پس از اتمام هر فصل فرصت دارید ولی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را باید ظرف 15 روز پس از اتمام هر فصل ارسال و پرداخت کنید.
  3. در ازای صورت معاملات فصلی نباید هیچ مبلغی به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید. ولی پس از ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود باید مبلغ مالیات مشخص شده را به سازمان مربوطه در مدت زمان تعیین شده پرداخت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به موضوع تهیه گزارش معاملات فصلی، چگونه صورت معاملات فصلی رد کنیم، موارد معاف از گزارش معاملات فصلی پرداختیم. لازم به بیان است که مودیان در زمان اتمام هر فصل موظف بوده تا صورت حساب مالیاتی خود را با استفاده از یکی از روش‌های گفته شده در بالا ارسال کنند.

شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک مشاوره راهنمایی‌های لازم خود را در این زمینه کسب کنید. مجموعه کارمنتو می‌تواند در این راه به شما کمک کند. در این مجموعه تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه وجود دارد. همچنین شارژ اولیه رایگان با بهترین خدمات مشاوره و معقول‌ترین قیمت به شما ارائه می‌شود و می‌توانید اطمینان داشته باشید که اطلاعات شما نزد این مجموعه محرمانه خواهد بود. همچنین نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) نیز در این پلتفرم وجود دارد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 7 نظر

5 7
معاملات فصلی چیست؟چه مواردی در گزارش فصلی ثبت می شود؟
صورت معاملات فصلی، گزارشی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها به طور دوره‌ای و هر فصل تهیه می‌کنند. به صورت معمول این گزارش شامل اطلاعات مالی مانند فروش، سود و زیان، هزینه‌ها، و سایر موارد مالی مرتبط با فعالیت‌های شرکت در طول فصل مربوطه است که باید در سامانه تعیین شده ثبت شود.
در صورتی که سال مالی شرکت اواسط یکی از فصول شمسی باشد، آن شرکت وظیفه دارد که یک گزارش معاملات فصلی برای شروع فصل تا شروع سال مالی و یک گزارش معاملات فصلی از شروع سال مالی تا پایان همان فصل را به سازمان مربوطه ارائه دهد.
به طور معمول زمان معاملات فصلی فصل بهار با زمان ارسال اظهارنامه در یک زمان است و لازم به ذکر است که ارسال یکی از آن‌ها به معنای ارسال دیگری نیست. همچنین در صورت عدم ارسال هر یک از این ها جریمه خواهید شد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد