درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی چه شرایط و مدارکی لازم دارد؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 18 تیر 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

بر طبق قانون تامین اجتماعی، زمانی که بیمه‌شدگان به سن قانونی خاصی برسند، دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی ندارند و می‌توانند به صورت رایگان خدمات مختلفی را دریافت کنند. از طرفی جدای از عدم نیاز به پرداخت بیمه، می‌توانند از حقوق بازنشستگی هم استفاده کنند و بیشتر وقت خود را مشغول به استراحت باشند.

اما برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می‌آید که چه زمانی و چگونه باید برای ثبت درخواست بازنشستگی خود اقدام کنند و چه شرایطی برای این کار وجود دارد. در گذشته نحوه انجام این کار به صورت کاملا سنتی انجام می‌شده است؛ اما در حال حاضر، راه‌های جدیدتری وجود دارد که در این مطلب از وبسایت کارمنتو، به طور کامل درباره آن توضیح می‌دهیم.

بنر تامین اجتماعی

درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

یکی از موارد مهم برای تمامی افرادی که سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده‌اند، رسیدن به سن بازنشستگی و استفاده از خدمات مربوط به آن است؛ چرا که  افراد از زمان جوانی تا میان سالی، مشغول کار هستند و قطعا دیگر توانایی جسمی و روحی برای ادامه کار ندارند.

بر همین اساس، حق بیمه‌های پرداختی آن‌ها تحت عنوان سوابق بیمه تامین اجتماعی، برای بیمه‌شدگان ذخیره می‌شود تا در زمان بانشستگی برای آن‌ها جبران شود؛ اما توجه کنید تا زمانی که فرد برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی اقدام نکند، نمی‌تواند از این حقوق بهره‌مند شود. در حال حاضر، دو راه حضوری و آنلاین برای این کار وجود دارد که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  • درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی آنلاین:

بهترین و آسان‌ترین راه برای نحوه درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، از طریق غیر حضوری و آنلاین است. در حال حاضر شما می‌توانید تنها با وجود تلفن همراه یا سیستم کامپیوتر و لپ‌تاپ، به سامانه مربوط به این کار مراجعه کنید و در نهایت، برای ثبت درخواست بازنشستگی خود اقدام کنید. البته اگر در این باره اطلاعات کافی ندارید، در این مطلب حتما به طور کامل توضیحات را ارائه می‌دهیم.

  • درخواست بازنشستگی به شیوه حضوری:

برای آن که برخی از بازنشستگان با انجام کارهای اینترنتی آشنایی ندارند، این روش پیشنهاد می‌شود. البته درخواست بازنشستگی به صورت حضوری، وقت زیادی را از شما صرف می‌کند؛ اما شما می‌توانید با انجام مراحل زیر، این کار را به صورت حضوری انجام دهید:

  • در وهله اول با داشتن مدارک لازم برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، به شعبه بیمه تامین اجتماعی مربوط به خود مراجعه کنید و درخواست بازنشستگی را تکمیل کنید.
  • در این مرحله فرم ضمیمه بخشنامه مربوط به 38/2 مستمری‌ها از طرف متقاضی در دبیرخانه واحد اجرایی ثبت و ارائه می‌شود.
  • شرایط سنی فرد بر اساس مشخصات هویتی آن تایید می‌شود و باید پرونده فنی بیمه شده از بایگانی فنی دریافت شود.
  • استعلام سابقه فرد، باید از واحد نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی انجام شود.
  • پرونده فرد متقاضی باید بعد از اعلام سابقه، به واحد امور فنی مسمتری‌ها انتقال داده شود.
  • در این مرحله، سوابق اعلام شده برای تشخیص احراز یا عدم احراز شرایط بازنشستگی بررسی می‌شود.
  • ترک کار از بیمه‌شده یا کارفرما در صورت وجود شرایط مقرر در قانون دریافت شود و پرونده از بایگانی گرفته می‌شود.
  • پرونده برای اعلام سابقه تا تاریخ ترک کار مجدد، به واحد نام‌نویسی ارسال می‌شود.
  • درخواست‌های ریز دستمزد در مدت 5 یا 2 سال آخر بیمه‌پردازی، از واحد امور فنی بیمه‌‎شدگان انجام می‌شود.
  • فرد بیمه‌شده برای افتتاح حساب به بانک باید اقدام کند و مدارک لازم برای عائله‌مندی و حق اولاد در واحد نام نویسی را ارائه کند.
  • حکم بازنشستگی و کد مسمتری صادر می‌شود و به دست مسئولان، تایید می‌شود.
  • حکم تایید شده در دبیرخانه ثبت می‌شود و پرونده خلاصه‌سازی شده و قدیمی به بایگانی راکد ارسال می‌شود.
  • میزان مسمتری بازنشسته از تاریخ برقراری از جمله روز و پداخت آن محاسبه می‌شود.

فرم درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

معرفی سایت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

برای آن که انجام امور مربوط به بیمه‌شدگان و بازنشستگان به آسانی انجام شود، سایت تامین اجتماعی در اختیار افراد قرار گرفته است. بر همین اساس افراد می‌توانند برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی غیر حضوری، از طریق آن اقدام کنند و امور دیگر مربوط به بیمه را هم انجام دهند. برای ورود به سایت بازنشستگان تامین اجتماعی و ثبت درخواست بازنشستگی، باید ثبت نام اولیه را انجام دهید تا نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید.

مراحل و نحوه ثبت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

یکی از مهمترین چالش‌ها برای افراد، نحوه درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی است. تمامی افرادی که می‌خواهند به صورت غیر حضوری ثبت نام خود را انجام دهند، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند:

  • در مرحله اول، آدرس اینترنتی را در مرورگر خود جستجو کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.
  • برای ثبت درخواست بازنشستگی در تامین اجتماعی، از منوی بالای صفحه گزینه مسمتری‌بگیران و سپس بازنشستگی را انتخاب کنید.
  • در این بخش هم گزینه برقراری مسمتری بازنشستگی را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، باید قانون درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی را به طور دقیق مطالعه کنید و در صورت قبول این شرایط، گزینه موافقم را انتخاب کنید.
  • گزینه دریافت کد را فشار دهید تا کد اعتبارسنجی به تلفن همراه شما ارسال شود. بعد از دریافت آن، کد تایید را در کادر مربوط برای احراز هویت وارد کنید.
  • بعد از ثبت کد تایید، باید بارگذاری مدارک و ثبت اطلاعات را هم انجام دهید.
  • در صورت تایید یا عدم تایید درخواست بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی، پیامک اطلاع‌رسانی برای شما ارسال می‌شود.
  • اگر پیامک تایید درخواست بازنشستگی ارسال شد، باید اصل شناسنامه و فرم درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی را به شعبه تامین اجتماعی ارائه دهید.

توجه کنید که اگر با توجه به شرایط خاص خود، در انجام مراحل درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی به مشکل برخورد کردید، مشاوران بیمه و قانون کار در کارمنتو به شما کمک می‌کنند.

بیمه

درمورد درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه تامین اجتماعی و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

شرایط ثبت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

با توجه به این که گروه‌های مختلفی از افراد مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند، شرایط درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی برای هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. مثلا برای خانم‌ها، شرایط خاصی برای درخواست بازنشستگی وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات کاملی داشته باشید، موارد زیر را مطالعه کنید:

  1. شرایط مورد نیاز برای درخواست بازنشستگی بیمه‌شده زن:

خانم‌ها شرایط خاص‌تری نسبت به آقایان دارند و سن بازنشستگی هم برای آن‌ها متفاوت است؛ از همین رو این شرایط را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • بیمه‌شدگان زن باید 55 سال تمام سن و حداقل 20 سال کامل سابقه بیمه را داشته باشند.
  • بیمه‌شدگان زن برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی اینترنتی، باید 45 سال تمام سن و حداقل 30 سال کامل سابقه بیمه داشته باشند.
  • بیمه‌شدگان زن مشمول قانون کار باید 42 سال تمام سن و حداقل 20 سال کامل سابقه پرداخت بیمه داشته باشند.
  • بیمه‌شدگان زن باید 35 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه و بدون شرایط سنی داشته باشند.

البته اگر درخواست بازنشستگی با 25 سال سابقه داشته باشند، باید از طریق مشاوران بیمه و قانون کار در کارمنتو، راه دریافت بازنشستگی را سوال کنند.

  1. شرایط مورد نیاز برای درخواست بازنشستگی بیمه‌شده مرد:

بیمه‌شدگان مرد که می‌خواهند برای درخواست بازنشستگی اقدام کنند، باید شرایط سنی و سابقه خاصی را داشته باشند. بر همین اساس، باید به این شرایط درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی برای آقایان توجه کنید:

  • بیمه‌شدگان مرد مشمول قانون کار باید 65 سال سن و 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشد.
  • بیمه‌شدگان مرد باید 50 سال سن کامل و حداقل 30 سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند.
  • بیمه‌شدگان مرد با 35 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه، بدون شرط سن درخواست بازنشستگی میتوانند اقدام کنند.

البته با توجه به این که سن بازنشستگی در سال جدید تغییر کرده است و هنوز به تایید نهایی نرسیده است، در صورت تغییر شرایط، حتما به روزرسانی انجام می‌شود.

  1. شرایط درخواست بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور:

در حالت کلی نحوه درخواست بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور با توجه به ماهیت شغل آن‌ها، به شکل خاص تعیین می‌شود. در قانون تامین اجتماعی، اگر کارمند یا کارگر در مشاغل سخت و زیان‌آور، به صورت متوالی 20 سال یا 25 سال متناوب سابقه کار داشته باشند، بدون شرایط سنی می‌توانند برای بازنشستگی تامین اجتماعی اقدام کنند.

مدارک لازم برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

اگر شرایط لازم برای این کار را دارید، باید به دنبال آماده‌سازی مدارک لازم برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی باشید. بنابراین در ادامه، تمامی این مدارک را به طور کامل شرح می‌دهیم:

  • ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل دفترچه بیمه تامین اجتماعی
  • مراجعه به آخرین شعبه بیمه‌پردازی در صورت انتخاب روش حضوری برای درخواست بازنشستگی
  • ارائه درخواست بازنشستگی به صورت حضوری یا اینترنتی
  • جمع کردن سوابق تلفیقی در بیمه تامین اجتماعی
  • بررسی کردن شرایط سن و سابقه به دست واحد فنی مسمتری‌های شعبه (برای کسب اطلاعات کافی درمورد فرق سابقه کار با سابقه بیمه، پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه نمایید.)
  • صدور ترک و حکم بازنشستگی در صورت داشتن شرایط

مراحل اداری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

قطعا برای آن که فرم درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی در نهایت نتیجه مثبتی داشته باشد، باید مراحل اداری محتلفی طی شود. بنابراین قطعا برای دریافت حکم بازنشستگی، باید کمی صبور باشید؛ اما برای آن که با روند اداری انجام این کار آشنا شوید، موارد زیر را بررسی کنید:

  • ثبت نام اولیه در وبسایت تامین اجتماعی یا مراجعه حضوری به شعبه تامین اجتماعی انجام می‌شود.
  • پاسخ تامین اجتماعی برای احراز شرایط بازنشستگی انجام می‌شود.
  • نامه احراز شرایط بازنشستگی و ثبت درخواست ارسال می‌شود.
  • تاریخ ترک کار به شعبه اعلام می‌شود و مدارک مورد نیاز برای موافقت نامه از جمله‌ نامه احراز شرابط تامین اجتماعی، درخواست بازنشستگی، سیاهه حقوقی دوران همکاری، تایید پرداخت حق بیمه و بیمه سابقه سربازی در صورت پرداختی آماده‌سازی می‌شود.
  • اگر در طول دوران کاری خود چند شغل متفاوت فعالیت داشته‌اید، لیست حقوقی هر کدام را برای درخواست بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی، باید به شعبه تامین اجتماعی ارائه دهید.
  • پاداش پایان خدمت فرد به واحد بیمه حساب می‌شود و روند تسویه حساب کامل طی می‌شود. توجه کنید که برای محاسبه پاداش پایان خدمات، از سیاهه حقوقی افراد استفاده می‌شود.
  • فرم تسویه جدید تکمیل شده و حساب آن به دفتر مرکز سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود. توجه کنید که در صورت ارسال فرم قدیمی، فرم برگشت می‌خورد.
  • مطالبات بیمه شده پرداخت می‌شود.

البته برای طی کردن تمامی مراحل درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، باید به موارد مختلفی توجه کنید. بنابراین بهتر است که با کمک مشاور بیمه و قانون کار تلفنی و آنلاین این کار را انجام دهید.

پیگیری درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

قطعا زمانی که نحوه درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی انجام می‌شود، باید پیگیری‌های لازم برای آگاهی از روند اداری آن انجام شود؛ چرا که ممکن است در طول فرایند اداری، پرونده به مشکل خاصی برخورد کند که باید اطلاع داشته باشید. نحوه پیگیری درخواست در سامانه تامین اجتماعی به شرح زیر است:

  • برای پیگیری درخواست بازنشستگی، باید از بخش تامین اجتماعی من، گزینه درخواست‌های من را انتخاب کنید.
  • در این قسمت، می‌توانید اطلاعات مربوط به درخواست خود را مشاهده کنید.

از طرفی می‌توانید حضوری هم به شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. البته توجه کنید که برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه خود، بهتر است که از طریق سایت تامین اجتماعی برای انجام این کار اقدام کنید. همچنین در صورت داشتن اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی خود نیز می‌توانید مراحل آن را پشت سر بگذارید.

لغو درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

ممکن است که برخی از بازنشستگان، از درخواست خود پشیمان شوند و به دنبال لغو درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی باشند. در این صورت، باید به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی منطقه زندگی خود مراجعه کنند. سپس مدارک و موارد مهم برای لغو درخواست را ارائه دهند تا در نهایت به درخواست آن‌ها رسیدگی شود.

سخن پایانی

یکی از مهمترین اقدامات برای تمامی بیمه‌شدگان، زمان درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی است. بر اساس قانون، زمانی که بیمه‌شدگان به سن خاصی می‌رسند، می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند.

البته با توجه به این که مثلا شرایط درخواست بازنشستگی با 20 سال سابقه یا 35 سال متفاوت است، باید برای درخواست بازنشستگی، با مشاور بیمه و قانون کار مشورت کنید؛ چرا که شاید امکان وجود این کار وجود نداشته باشد.

از طرفی تمامی افراد شرایط‌های خاصی برای خود دارند که باید به صورت مجزا به آنها پرداخته شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای درخواست ثبت بازنشستگی تامین اجتماعی، به مشاوران متخصص در وبسایت کارمنتو اطمینان کنید.

کارمنتو به صورت تلفنی و آنلاین خدمت‌رسانی می‌کند و ارتباط با مشاوران آن در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود. همچنین شما برای دریافت مشاوره، هزینه مقعول و متناسب با نرخ بازار را صرف می‌کنید و حتی از شارژ اولیه رایگان هم بهره‌مند می‌شوید.

توجه داشته باشید که ارتباط مشاوران بر اساس تکنولوژی روز دنیا و بر اساس پلتفرم جامع ویژه کاربر و مشاور است و اطلاعات را به صورت محرمانه نگهداری می‌شود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 19 نظر

4 19
درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی چه شرایط و مدارکی لازم دارد؟
برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی می‌توانید به دو شکل حضوری و اینترنتی برای این کار اقدام کنید که توضیاحت آن را در مقاله ذکر کردیم.
برای درخواست بازنشستگی به علت بیماری یا حالت عادی، باید شرایط سنی و سابقه خاصی داشته باشید که به طور کامل آن‌ها را شرح دادیم.
در حالت کلی، پاسخ درخواست شما در 3 روز کاری نمایش داده می‌شود؛ اما مدت زمان نهایی مثلا برای درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی با 10 سال سابقه، با 20 سال فرق دارد و زمان دقیقی نمی‌توان تعیین کرد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد