مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

چند سالی است که اداره مالیاتی پیگیر دریافت مالیات بر اجاره از مالکان است. شاید خیلی از مالکان ندانند که مانند شرکت‌ها، برای ملک خود باید تا پایان تیر ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند. حتی اداره مالیات اصرار دارد که تمامی مالکانی که طبق شرایط، معاف از مالیات هستند هم باید اظهارنامه ارائه دهند، در این راستا، رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران می‌گوید: همه مالکان املاک اجاره‌ای چه مسکونی و چه تجاری و اداری باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند، در غیر این‌صورت از شرایط معافیت خارج می‌شوند. حتی بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که در شرایط اقتصادی کنونی دریافت این مالیات باعث بالاتر رفتن اجاره‌ها خواهد شد و اجرای آن به صلاح نیست، اما اداره مالیاتی به شدت به دنبال دریافت این مالیات است و حتی با لحن تهدید گونه، مالکان را مجبور به پرداخت مالیات می‌کنند و از شهر تهران هم این مسئله را شروع کرده اند. پس مالکان باید نسبت به قوانین، شرایط معافیت و نحوه محاسبه مالیات بر اجاره، آگاهی لازم را داشته باشند.

بنر مالیاتی

مالیات بر درآمد اجاره چیست؟

مالیات بر درآمد اجاره ملک به عنوان یک نوع مالیات، به درآمدی اشاره دارد که افراد یا شرکت‌ها از فعالیت اجاره دادن دارایی‌های خود، مانند خانه‌ها، زمین‌ها، مغازه‌ها و دیگر ملکیت‌ها، کسب می‌کنند. این مالیات به معنای پرداخت مبلغی از درآمد ناشی از فعالیت اجاره دادن به دولت می‌باشد.

این مالیات می‌تواند به عنوان یک درصد ثابت از درآمد اجاره یا بر اساس نرخ‌های مالیاتی معین در نظر گرفته شود. همچنین، برخی استثنائات و معافیت‌هایی برای میزان مالیات بر درآمد وجود دارد که به شرایط خاصی که می‌تواند مرتبط با نوع ملک، مقدار درآمد و دیگر عوامل باشد، بستگی دارد.

مالیات اجاره اشخاص حقوقی چیست؟

مالیات اجاره اشخاص حقوقی(مالک شخص حقوقی باشد)، به مالیاتی اشاره دارد که مالک ملک شخص حقوقی یا شرکت می باشد که نحوه محاسبه آن با مالیات اشخاص حقیقی(مالک شخص حقیقی) است متفاوت می باشد.

مالیات اجاره اشخاص حقوقی چیست؟

نحوه محاسبه مالیات اجاره اشخاص حقوقی به همراه جدول

مالیات اجاره اشخاص حقوقی(مالک شخص حقوقی باشد)، به مالیاتی اشاره دارد که از اجاره‌های املاک توسط اشخاص حقوقی (مانند شرکت‌ها) به دست می‌آید. برای محاسبه این مالیات، پس از کسر ۲۵٪ بابت هزینه‌ها، استهلاکات و تعهدات مالک، مالک باید 25 درصد از مبلغ باقیمانده را به عنوان مالیات بر اجاره پرداخت نماید.

حالا با توجه به جدول زیر، میزان مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۲جاری محاسبه خواهد شد:

درآمد سالانه مشمول مالیات درصد مالیات
تا 50 میلیون تومان 15 درصد
50 تا 100 میلیون تومان 20 درصد
بیشتر از 100 میلیون تومان 25 درصد

ماليات اجاره اشخاص حقیقی چیست؟(مالک شخص حقیقی)

مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی به این صورت است که بر اساس درآمد حاصل از اجاره، معادل 25 درصد از آن، کسر هزینه‌ها، استهلاکات و تعهدات مالک می‌شود. این درآمد مطابق با جدول ماده 131 مالیات مستقیم، برای اشخاص حقیقی مشمول مالیات خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات اجاره اشخاص حقیقی به همراه جدول و معافیت‌ها

مالیات اجاره مستغلات در سال ۱۴۰۲ برای افراد حقیقی به صورت معمول محاسبه می‌شود. اما برخی افراد از پرداخت این مالیات معاف هستند. موارد معافیت مالیات بر اجاره مستغلات در سال جاری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. خانه‌های سازمانی که تحت مالکیت اشخاص حقوقی قرار دارند.
  2. املاک مورد سکونت پدر، مادر، همسر، فرزند یا اجداد و افراد تحت تکفل مالک.
  3. املاکی که به طور مجانی در اختیار وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار دارند و بودجه آن‌ها توسط دولت تامین می‌شود.
  4. مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری با رعایت الگوی مصرف مسکن که بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی‌ ساخته می‌شوند.
  5. املاک مورد اجاره در تهران تا ۱۵۰ مترمربع و در سایر نقاط تا ۲۰۰ مترمربع.

مالکان املاکی که لازم است برای آن‌ها مالیات اجاره مستغلات پرداخت شود، باید در مهلت تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک را ثبت کنند.

ماليات اجاره اشخاص حقیقی چیست؟

مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده چه کسی است؟

مالیات بر درآمد اجاره در سال ۱۴۰۲ بر عهده فرد اجاره دهنده ملک است. تفاوت اصلی مالیات بر اجاره مالک اصلی و مالیات بر اجاره توسط مستاجر اول، معمولا در مبلغ مالیات دریافتی از اجاره دهنده (مالیات پول پیش اجاره)  و درصدی که از مبلغ اجاره اخذ می‌شود، قابل مشاهده است.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

انواع مالیات اجاره املاک

انواع مالیات اجاره خانه عبارتند از:

  1. مالیات بر درآمد اجاره املاک تجاری
  2. مالیات بر اجاره املاک اداری
  3. مالیات بر اجاره املاک مسکونی
  4. مالیات اجاره انبار
  5. مالیات اجاره اماکن ورزشی
  6. مالیات اجاره دست دوم

در ادامه به طور کامل به شرح هر یک از این موارد می پردازیم.

  • مالیات بر درآمد اجاره املاک تجاری

مالیات بر درآمد اجاره املاک تجاری، از جمله مغازه‌ها، بر عهده مالک ملک است و مغازه‌دار تنها لازم است که مالیات مربوط به درآمد حاصل از فعالیت‌ها و کسب‌وکار خود را پرداخت کند. معمولا مغازه‌دار مالیات اجاره را پرداخت کرده و از مبلغ اجاره کسر می‌کند و سپس فیش واریز را به مالک تحویل می‌دهد. میزان مالیات اجاره مغازه مطابق با قوانین مربوطه است که در این مقاله به آن اشاره شده است.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • مالیات بر اجاره املاک اداری

در صورت اجاره دادن یک ملک اداری، مستاجر (شخص حقوقی) می‌بایست هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم کند و به همراه مدارک لازم، آن را به اداره مالیاتی مرتبط با محل ملک ارائه دهد. پس از پرداخت مالیات، رسید آن را به موجر ارائه می‌دهد تا موجر نیز در اظهارنامه مالیاتی خود دلیلی از پرداخت مالیات مستاجر داشته باشد. اگر مبلغی مازاد پرداخت شده باشد، می‌توان آن را پس گرفت.

مالیات بر اجاره املاک اداری

  • مالیات بر اجاره املاک مسکونی

برای مالیات بر اجاره املاک مسکونی، ابتدا باید مبلغ اجاره سالیانه را محاسبه کرد. برای این کار باید مبلغ اجاره ماهیانه را در ۱۲ (تعداد ماه‌ها در یک سال) ضرب کنیم:

برای مثال برای محاسبه مالیات بر اجاره اشخاص حقوقی به صورت زیر عمل می‌کنیم:

مبلغ اجاره سالیانه = 100٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال/ماه × ۱۲ ماه = ۱.۲00٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

سپس برای محاسبه مالیات، ۷۵٪ از اجاره سالیانه مشمول مالیات است و ۲۵٪ از آن معاف از مالیات. بنابراین:

مبلغ مشمول مالیات = ۷۵٪ از ۱.۲00٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال = ۹00٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

مبلغ مالیات طبق ماده 131 ق م م = 500.000.000*15%=75.000.0000

400.000.000*20%= 80.000.000

مبلغ مالیات پرداختی 75.000.000+80.000.000=155.000.000 ریال می باشد.

درصورت تمایل شما این امکان را دارید که این مبلغ مالیات سالیانه را به مالیات ماهانه نیز تقسیم کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.
1cf5cf1be4d3286abe18507668ab5c7d

پیشنهاد مطالعه:

  • مالیات اجاره انبار

مالیات اجاره انبار به ازای هر مترمربع انباری و همچنین بالکن و زیرزمین احداث شده در داخل واحدهای مذکور، معادل 30 درصد از ارزش اجاری مندرج در ستون سایر کاربری‌ها (به استثنای کشاورزی) در بلوک مربوطه تعیین می‌شود. این حکم در خصوص پارکینگ و انباری عمومی صادق نیست.

  • مالیات اجاره اماکن ورزشی

مالیات اجاره اماکن ورزشی را نیز می‌توان مانند مالیات اجاره انبار محاسبه کرد. البته این مالیات ممکن است بر اساس میزان درآمد حاصل از اجاره اماکن ورزشی به کسب‌وکارها تعیین شود و بسته به سیاست‌های مالیاتی کشور مختلف متغیر باشد.

  • مالیات اجاره دست دوم

مستاجر محل اجاره که خودش مشمول مالیات اجاره دست اول است، هنگامی که ملک اجاره‌ای را به شخص دیگری اجاره دهد، مشمول مالیات اجاره دست دوم خواهد بود. این مالیات اجاره دست دوم به عنوان مالیات اضافی بر اجاره‌ها، پرداخت می‌شود و موجب افزایش هزینه‌های اجاره دست دوم می‌شود.

مالیات بر اجاره املاک مسکونی

مهلت پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک

مهلت پرداخت مالیات اجاره در سال 1402 از طریق درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir تا پایان تیر ماه است.  شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به وب‌سایت مالیاتی رسمی مراجعه کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

 مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر اجاره

بر اساس ماده 80 ق.م.م، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک اعم از اظهارنامه مالیات بر اجاره مغازه و یا سایر املاک تجاری یا اداری حداکثر 31 تیر ماه سال بعد است. بر این اساس آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اجاره املاک 1401 در سال 1402، پایان روز شنبه 31 تیر ماه 1402 است. اما مهلت پرداخت مالیات حداکثر تا پایان ماه بعدی است. برای مثال اگر شما در اسفند اجاره پرداخت کرده‌اید حداکثر باید تا پایان ماه بعدی یعنی فروردین مالیات بر اجاره خود را پرداخت نمایید.

سامانه مالیات بر درآمد اجاره ملک estr.tax.gov.ir

شما برای ثبت مالیات اجاره در سامانه برای درآمد اجاره ملک که آدرس آن estr.tax.gov.ir است، بخشی از درگاه ملی خدمات مالیاتی است. این سامانه به مودیان مالیاتی امکان ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره ملک را می‌دهد. برای استفاده از این سامانه، متقاضیان باید از طریق گزینه دریافت الکترونیکی اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک اجاری، اقدام کنند.

قانون مالیات اجاره

در سال 1402، نرخ مالیات بر اجاره ملک‌ها مانند سال گذشته و بدون تغییر باقی مانده است. نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک برای سال 1402 به صورت زیر است:

  • درآمد سالیانه تا ۵۰ میلیون تومان: ۱۵ درصد مالیات
  • درآمد سالیانه از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان: ۲۰ درصد مالیات
  • درآمد سالیانه بالای ۱۰۰ میلیون تومان: ۲۵ درصد مالیات

 

قانون مالیات اجاره

طبق ماده 53 مالیات‌های مستقیم:

طبق قانون مالیات مستقیم ماده 53، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست و پنج ‌درصد(25%)بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

  • درآمد مشمول مالیات در مورد اجاره دست اول املاک مورد وقف یا حبس بر اساس این ماده محاسبه خواهد شد.
  • در رهن تصرف، راهن طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود.
  • ‌هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت است از مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره.
  • حکم این ماده در مورد خانه‌های سازمانی متعلق به اشخاص حقوقی در صورتی که مالیات آن‌ها طبق دفاتر قانونی تشخیص شود جاری نخواهد بود.

تبصره 1 ماده 53:

بر اساس قانون مالیات مستقیم محل سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک اجاری تلقی نمی‌شود مگر اینکه به ‌موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره پرداخت می‌شود. در صورتی که چند واحد مسکونی، محل سکونت مالک و یا افراد مزبور باشد، یک واحد برای سکونت مالک و یک واحد مسکونی برای هر یک از افراد مذکور به انتخاب مالک از شمول مالیات موضوع این بخش خارج خواهد بود.

تبصره 2 ماده 53:

املاکی که مجانا در اختیار سازمانها و موسسات موضوع ماده(2)این قانون قرار می‌گیرد غیر اجاری تلقی‌ می‌شود.

تبصره 3 ماده 53:

از نظر مالیات بر درآمد اجاره املاک هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می‌شود.

تبصره 4 ماده 53:

در مورد املاکی که با اثاثه یا ماشین آلات به اجاره واگذار می‌شود، درآمد ناشی از اجاره اثاثه و ماشین آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب ‌و مشمول مالیات این فصل می‌شود.

تبصره 5 ماده 53:

مستحدثاتی که طبق قرارداد از طرف مستأجر در عین مستأجره به نفع موجر ایجاد می‌شود، بر اساس ارزش معاملاتی روز تحویل ‌مستحدثه به موجر تقویم و پنجاه درصد(50%)آن جزء درآمد مشمول مالیات اجاره سال تحویل محسوب می‌گردد.

تبصره 6 ماده 53:

هزینه‌هایی که به موجب قانون یا قرارداد به عهده مالک است و از طرف مستأجر انجام می‌شود و همچنین مخارجی که به موجب‌ قرارداد انجام آن از طرف مستأجر تقبل شده در صورتی که عرفا به عهده مالک باشد، به بهای روز انجام هزینه تقویم و به عنوان مال‌الاجاره غیر نقدی به‌ جمع اجاره‌بهای سال انجام هزینه اضافه می‌شود.

تبصره 7 ماده 53:

در صورتی که مالک اعیان احداث شده در عرصه استیجاری ملک را کلا یا جزئا به اجاره واگذار نماید، مبلغ اجاره پرداختی بابت عرصه‌ به نسبت مورد اجاره از مال‌الاجاره دریافتی کسر و مازاد طبق مقررات صدر این ماده مشمول مالیات خواهد بود.

تبصره 8 ماده 53:

در صورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره­‌بها مهلتی برای تخلیه ملک داده شود، در مدتی که محل‌سکونت انتقال دهنده است تا شش ماه و در بیع شرط مادام که طبق شرایط معامله مبیع در اختیار بایع شرطی است، اجاری تلقی نمی‌شود مگر این که‌ به موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره پرداخت می‌شود.

تبصره 9 ماده 53:

وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت های دولتی و دستگاههایی که تمام یا قسمتی از بودجه آن‌ها به وسیله دولت تأمین می‌شود، نهادهای انقلاب ‌اسلامی، شهرداری‌ها و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آن‌ها و همچنین سایر اشخاص حقوقی مکلف‌اند مالیات موضوع این فصل را از مال‌الاجاره‌هایی که ‌پرداخت می‌کنند کسر و تا پایان ماه بعد به ‌اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند.

تبصره 10 ماده 53:

واحدهای مسکونی متعلق به شرکت‌های سازنده مسکن که قبل از انتقال قطعی و طبق اسناد و مدارک مثبته به موجب قرارداد واگذار می‌گردد مادامی که در تصرف خریدار است، در مدت مذکور اجاری تلقی نمی‌شود و از لحاظ مالیاتی با خریدار مانند مالک رفتار خواهد شد مشروط براین‌که مالیات نقل و انتقال قطعی‌ موضوع ماده(59)این قانون به مأخذ تاریخ تصرف پرداخت شده باشد.

تبصره 11 ماده 53:

مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ‌ساخته شده یا می‌شوند در طول مدت اجاره از صد در صد(100%) مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف است؛ در غیر این صورت درآمد هر شخص‌ ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع یکصد و پنجاه مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست مترمربع زیربنای‌ مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف است.
نکته مهم: تاریخ تسلیم اظهارنامه برای اجاره املاک تا پایان تیر ماه است.

قانون مالیات بر درآمد اجاره

معافیت های مالیات بر اجاره

در ادامه می خواهیم به مواردی که مالیات بر اجاره از آنها معاف است بپردازیم. همراه کارمنتو باشید.

  • معافیت زیربنا:

اولین معافیت مالیاتی به زیربنا مربوط می شود. بنا برقانون چنانچه زیربنای مفید واحد مسکونی شما (در شهر های غیر از پایتخت) زیر 200 مترمربع باشد، از پرداخت مالیات معاف هستید اما چنانچه در تهران زندگی می کنید، حد معافیت زیربنا 150 متر است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه درباره معافیت مالیاتی ماده 137 باید بدانید

  • معافیت خانوادگی:

به موجب قانون هر واحد مسکونی در اختیار پدر یا مادر ، همسر یا فرزند یا اجداد و نیز افراد تحت تکفل فرد اجاری تلقی نمی شود مگر این که به موجب اسناد و مدارک ثابت شود که اجاره پرداخت می شود. در صورتی که برای هریک از افراد ذکر شده بیش از یک واحد جهت سکونت اختصاص داده باشید، تنها یک مورد آن مشمول معافیت مالیاتی می شود. پس به نفع است تا بیشتر از یک خانه به یک نفر هدیه نکنیم.

  • هم موجر هم مستاجر:

هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، خانه خود را به اجاره فرد دیگری واگذار کند و خانه دیگری را برای سکونت خود اجاره کند و یا به خانه های سازمانی نهاد ها مراجعه کند، مالیات منظور شده برای او مابه التفاوت مبلغ اجاره بهای دریافتی خود از اجاره پرداختی خواهدبود. برای مثال، اگر فردی منزل خود را به مبلغ 10 میلیون رهن و 1میلیون اجاره واگذار کرده باشد و خانه ای را به ملبغ 5میلیون رهن و 600 هزار تومان اجاره کرده باشد، برای پرداخت مالیات باید مبلغ تفاضل یعنی 4 میلیون و 400 هزار تومان را ملاک محاسبه مالیات خود قرار دهد.

  • فقط درآمد اجاره دارم:

برای کسانی که به جز خانه اجاره داده شده هیچ گونه درآمدی ندارند، اگر تا سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق اجاره دریافتی داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. این رقم در سال گذشته معادل، 1میلیون و 150هزار تومان در ماه بوده است. در این قانون حقوق بازنشستگی و جوایز و سود ناشی از سپرده های بانکی درآمد تلقی نخواهد شد. برای مثال اگر فرد بازنشسته ای ملک خود را به مبلغ 10 میلیون رهن و 1میلیون تومان اجاره ماهانه واگذار کرده باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. زیرا مجموع دریافتی سالانه اجاره بهای این منزل از 16 میلیون و 560 هزار تومان کمتر است. البته برای این که از این معافیت استفاده کنید، لازم است که حتما و حتما اظهار نامه پر کنید.  البته مراقب باشید چون اگر در هر زمانی ثابت شود که اظهارنامه شما خلاف واقع است، مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن، به عنوان جریمه وصول خواهد شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  • قانون مداران مشمول معافیت:

هر مالک مجتمع مسکونی بالای سه واحد استیجاری که تمامی قوانین الگوی مصرف توصیه شده مسکن را رعایت کرده باشد، در طول مدت اجاره از تمامی مالیات معاف خواهد بود. این قوانین هنگام ساخت توسط وزارت مسکن و شهر سازی در اختیار سازنده قرار می گیرد. هم چنین منازل نو سازی که طبق برآورد سازمان مسکن و شهرداری در موعد زمانی خود احداث شده باشند و تاخیر در ساخت آنان صورت نگرفته باشد، در اولین نقل و انتقال خود از مالیات معاف خواهند بود.

  • معافیت در زمان تخلیه:

در صورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره بها مهلتی برای تخلیه ملک داده شود، به مدت 6 ماه فرصت وجود دارد تا محل سکونت تخلیه شود و در اظهارنامه مالیاتی معاف از مالیات بر درآمد است.

  • همکاری با دولت:

هرگونه وجه دریافتی از تمامی نهاد های دولتی و نیمه دولتی که در جهت احداث، نوسازی، به سازی و باز سازی و یا پرداخت غرامت به موجب ساخت در محل سکونت، صورت گرفته باشد، در مبالغ درآمدی املاک محسوب نمی شود. (مانند هزینه پرداختی شهرداری جهت تعریض ساختمان). املاکی که طبق قوانین مربوطه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا می رسند در صورت انتقال به سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به کل مالیات نقل و انتقال املاک قطعی معاف خواهند بود. هم چنین در مواردی که مالکیت در دست اشخاص باقی می ماند، 50 درصد از معافیت مالیاتی بهره مند خواهند بود.

معافیت های مالیات بر اجاره

جریمه عدم پرداخت مالیات اجاره توسط مستاجر

باتوجه به بخشنامه مالیاتی، در صورت عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 علاوه بر مسئولیت تضامنی که مودی در پرداخت مالیات اجاره دارد، مشمول جرائم مذکور در ماده 199 ق.م.م خواهد بود. این ماده بیشتر مربوط به جرائم مالیات بر حقوق است و بیان می‌کند:

«هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر است، در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت، مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر و 2.5 درصد مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت خواهد بود.»

براساس متن بالا عدم انجام تکلیف تبصره 9 ماده 53 جریمه ماده 199 را به دنبال دارد. بنابراین تمام شرکت‌هایی که مستاجر هستند باید آن را انجام دهند در غیر این صورت مشمول جریمه مالیات اجاره می‌شوند.

مشاوره کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی و آنلاین از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را از مشاورین ما دریافت کنید.

سخن آخر: 

تا به اینجا با مالیات بر درآمد اجاره انواع املاک از جمله املاک تجاری، مسکونی، اداری و انبار برای اشخاص حقیقی و حقوقی، نحوه محاسبه و انواع معافیت ها، و همینطور مهلت ارسال و پرداخت اظهارنامه و موارد دیگر آشنا شدیم. امیدواریم که این مقاله از کارمنتو برایتان مفید بوده باشد. شما همچنین میتوانید پاسخ سوالات خود را از مشاورین مجرب ما بپرسید.

سوالات متداول

  1.     مالیات بر اجاره به عهده مستاجر است یا موجر؟

در پاسخ به سوال مالیات اجاره با موجر است یا مستاجر؟ و یا به بیانی دیگر مالیات اجاره بر عهده کیست؟ باید بگوییم که پرداخت مالیات بر اجاره به عهده صاحب ملک است.

  1.     مالیات بر درآمد اجاره ملک چقدر است؟

مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی به این صورت است که بر اساس درآمد حاصل از اجاره، معادل 25 درصد از آن، کسر هزینه‌ها، استهلاکات و تعهدات مالک می‌شود. این درآمد مطابق با جدول ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم، برای اشخاص حقیقی مشمول مالیات خواهد شد.

مالیات اجاره اشخاص حقوقی(مالک شخص حقوقی باشد)، به مالیاتی اشاره دارد که از اجاره‌های املاک توسط اشخاص حقوقی (مانند شرکت‌ها) به دست می‌آید. برای محاسبه این مالیات، پس از کسر ۲۵٪ بابت هزینه‌ها، استهلاکات و تعهدات مالک، مالک باید 25 درصد از مبلغ باقیمانده را به عنوان مالیات بر اجاره پرداخت نماید .

  1.     چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند؟

مالکان خانه‌هایی که فرزندان، افراد تحت تکفل، همسر، مادر، پدر و اجداد آن‌ها در آن‌ها سکونت دارند از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند.

  1.     مالیات اجاره را چگونه پرداخت کنیم؟

مودیان مالیاتی می‌توانند مالیات مستغلات خود را به صورت 40 درصد نقدی و بقیه در اقساط ماهیانه به طور چهار قسط مساوی پرداخت کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 42 نظر

5 42
مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد