مالیات بر اجاره مغازه، از قانون تا شرایط معافیت

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 مرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات بر اجاره مغازه یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که توسط صاحبان املاک تجاری، مسکونی و اداری بابت اجاره دادن ملک خود، پرداخت می‌شود. این مالیات به عنوان یک روش از مشارکت عمومی شهروندان، برای تامین هزینه‌های عمومی و ارتقاء خدمات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توضیح مفصل قانون مالیات بر اجاره مغازه یا املاک تجاری و دستورالعمل‌های مربوطه در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین، در ادامه، معیارها و روش‌های محاسبه مالیات برای صاحبان مغازه‌ها تشریح خواهد شد. با ارائه این اطلاعات، خوانندگان با موارد مهمی مانند محاسبه مالیات اجاره املاک تجاری و مالیات بر اجاره مغازه آشنا می‌شوند و درک کامل‌تری از این پروسه حیاتی در حوزه مالیاتی پیدا می‌کنند، پس برای کسب این اطلاعات تا انتهای این مقاله با کارمنتو همراه باشید.

بنر مالیاتی

مالیات بر اجاره مغازه یا املاک تجاری چیست؟

مالیات بر اجاره مغازه یا مالیات بر اجاره املاک تجاری، نوعی مالیات مستقیم است. دولت از شهروندان و مالکان ملک‌های تجاری و مغازه‌ها، به عنوان درآمدی که از اجاره دادن این املاک کسب می‌کنند، مالیاتی به عنوان عواید حکومتی دریافت می‌کند.

برای اخذ مالیات بر اجاره مغازه، قانون‌گذار باید نرخ مالیات و شرایط اجرایی را تعیین کند. این نرخ ممکن است متغیر باشد و از کشور به کشور یا حتی از شهر به شهر متفاوت باشد. علاوه بر این، معافیت‌هایی برای برخی از اجاره‌ها وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها می‌پردازیم.

در صورتی که مالک ملک تجاری خود را به دیگری اجاره دهد، مالیات بر درآمد ملک حاصل از اجاره به مالک اصلی کسر می‌شود و مستاجر اجاره‌دهنده نیز باید به ازای درآمد حاصل از اجاره دادن ملک به فردی دیگر مالیات پرداخت کند.

برای محاسبه مالیات بر اجاره مغازه، ممکن است درآمد حاصل از اجاره، هزینه‌های مرتبط با نگهداری و اجاره ملک، مانند هزینه‌های نگهداری، تعمیرات، بیمه، مدیریت و… در نظر گرفته شود تا مبلغ قابل پرداخت برای مالیات محاسبه شود.

در نهایت، مالیات بر درآمد اجاره مغازه یا املاک تجاری، به عنوان یکی از منابع عمده درآمدی برای دولت‌ها به حساب می‌آید و با این که جزئیات مختلف آن ممکن است در قوانین مالیاتی متفاوت باشد، این مالیات معمولاً به منظور تأمین هزینه‌ها و خدمات عمومی اجتماعی اخذ می‌شود.

مالیات بر اجاره مغازه یا املاک تجاری چیست

قانون مالیات بر اجاره مغازه چیست؟

قانون مالیات اجاره مغازه به این صورت است که 75 درصد از کل اجاره دریافتی از مستاجر به علاوه 18 درصد از مبلغ ودیعه مغازه مشمول مالیات می‌شود. درصد دقیق مالیات، به نسبت این مبلغ مالیاتی در حدود 15 یا 20 یا 25 درصد تعیین می‌شود.

مالیات بر اجاره به چه مغازه‌هایی تعلق می گیرد؟

مالیات بر اجاره مغازه و املاک تجاری به تمامی مغازه‌ها و املاک تجاری تعلق می‌گیرد، و مالیات بر درآمد بر اساس درآمد حاصل از اجاره مغازه‌ها و املاک تجاری محاسبه می‌شود.

اگرچه برخی املاک مسکونی از پرداخت مالیات بر اجاره معاف می‌شوند، اما این معافیت‌ها برای اجاره مغازه‌ها و املاک تجاری معتبر نیستند. برخی موارد معافیت مالیات بر اجاره املاک مسکونی شامل خانه‌های سازمانی و املاکی است که اعضای خانواده صاحب ملک در آن سکونت دارند یا املاکی که به صورت رایگان در اختیار بخش‌های دولتی قرار گرفته‌اند.

مالیات بر اجاره مغازه بر عهده کیست؟

مالیات بر اجاره مغازه بر عهده صاحب ملک است. مقدار مالیات با ضرب میزان اجاره ماهانه در 12 و سپس در عدد 0.75 محاسبه می‌شود. مقدار حاصل بعد از کسر درصد مالیات، میزان مالیات شما بر اساس درآمد سالانه از اجاره ملک مشخص می‌شود. نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ثابت است و برابر با 25 درصد است. درمورد مالیات سرقفلی پیشنهاد می‌شود که این مقاله از کارمنتو را مطالعه نمایید.

اما برای اشخاص حقیقی، نرخ مالیات به صورت پلکانی و بر اساس میزان درآمد سالانه از اجاره ملک محاسبه می‌شود که به شرح زیر:

  • درآمد تا 50 میلیون تومان: 15 درصد مالیات
  • درآمد بین 50 تا 100 میلیون تومان: 20 درصد مالیات
  • درآمد بیش از 100 میلیون تومان: 25 درصد مالیات
مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

معافیت مالیات بر اجاره مغازه

قانون مالیات‌های مستقیم به شخص حقیقی که هیچ منبع درآمدی به غیر از اجاره ملک ندارد، اجازه می‌دهد از معافیت مالیات بر اجاره مغازه بهره‌مند شود. مبنای قانونی این معافیت در ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم آمده‌است. از آن‌جا که حقوق بازنشستگی و سود سپرده بانکی جزء درآمد محسوب نمی‌شوند، فرد باید اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و به اداره امور مالیاتی ارائه داده و اعلام کند که هیچ درآمد دیگری ندارد تا از این معافیت بهره‌مند شود.

از دیگر معافیت‌های مالیات بر اجاره مغازه که بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، وجود دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. املاکی که به صورت مجانی در اختیار اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم (به عنوان مثال شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) قرار می‌گیرد، غیر اجاری تلقی می‌شود.
  2. اگر مالک، ملک خود را بفروشد و برای مدتی که از شش ماه نباید تجاوز کند ملک در اختیار خودش باشد، این ملک برای مدت مذکور اجاری تلقی نمی‌شود.

استفاده از این معافیت‌ها نیازمند اظهارنامه مالیاتی و تایید اداره امور مالیاتی است. این معافیت‌ها هر ساله بر اساس قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شوند.

مطالب مرتبط:

مالیات بر دارایی چیست؟

مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه

در ادامه نحوه محاسبه مالیات اجاره مغازه را برای شما توضیح داده‌ایم. برای محاسبه مالیات بر اجاره مغازه شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا مبلغ کل اجاره سالانه مغازه را به دست آورید، این شامل اجاره ماهیانه و 18 درصد ودیعه است.
  • سپس 75 درصد از مبلغ کل اجاره سالانه مشمول مالیات خواهد بود و 25 درصد باقی‌مانده بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مغازه معاف خواهد شد.

نرخ مالیات بر اجاره مغازه بر اساس درآمد سالیانه موجر بر اساس موارد زیر است:

  • اگر درآمد سالیانه موجر تا 50 میلیون تومان باشد، مالیات 15 درصد است.
  • اگر درآمد سالیانه موجر بین 50 تا 100 میلیون تومان باشد، مالیات 20 درصد است.
  • اگر درآمد سالیانه موجر بیشتر از 100 میلیون تومان باشد، مالیات 25 درصد است.
  • برای اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و سازمان‌ها)، تمامی مبلغ دریافتی از اجاره مشمول پرداخت مالیات بر اجاره خواهد بود و نرخ ثابت آن 25 درصد است.

Please select another listing to show to avoid recursion.
نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه

پرداخت و ثبت مالیات اجاره مغازه چگونه است؟

برای پرداخت مالیات اجاره مغازه باید موارد زیر انجام شود:

  • موجر باید یک اظهارنامه مالیاتی تهیه کند و مهلت تنظیم آن اصولا تا پایان تیر ماه است. این مهلت در برخی موارد ممکن است تمدید شود.
  • برای پرداخت مالیات، موجر می‌تواند از سامانه مالیات بر اجاره مغازه که آدرس آن tax.gov.ir است، استفاده کند و مبلغ مالیات را پرداخت نماید.

برای پرداخت مالیات اجاره مغازه، شما می‌توانید تا پایان تیر ماه، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید و مالیات مربوطه را پرداخت کنید. اگر شما مستاجر هستید، تا 4 ماه پس از پایان سال مالی، مهلت ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات را دارید.

در هر دو مورد، اگر درآمد ملک اجاره‌ای در اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک ارسال نشود، شما مشمول جریمه‌ای به میزان 10% مالیات متعلقه خواهید شد که این جریمه غیرقابل بخشودگی است.

سخن نهایی

در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که مالیات بر اجاره مغازه یکی از مالیات‌های مستقیم است و مسئولیت پرداخت آن بر عهده صاحب مغازه است. نرخ مالیات برای اشخاص حقوقی ثابت برابر با 25 درصد است، اما برای اشخاص حقیقی، مبلغ مالیات به صورت پلکانی و با توجه به درآمد سالانه از اجاره محاسبه می‌شود. همچنین، وجود معافیت‌های مالیات بر اجاره مغازه نیز می‌تواند بر پرداخت مالیات تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، عدم رعایت مهلت پرداخت مالیات یا تلاش برای کاهش آن از طریق اظهارنامه، جرم شناخته می‌شود و با جریمه‌های سنگین همراه است. در نهایت، مهم است به‌خاطر داشته باشیم که عدم پرداخت مالیات اجاره تنها برای مالک تبعات حقوقی دارد و برای مستاجر پیامدی ندارد.

مشاوره کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 38 نظر

5 38
مالیات بر اجاره مغازه، از قانون تا شرایط معافیت
پرداخت مالیات بر اجاره مغازه بر عهده مالکِ ملک است.
زمان ثبت مالیات بر اجاره مغازه تا 31 تیر ماه 1402 است (تا پایان تیرماه هرسال).
مالیات بر اجاره مغازه بر اساس 75% کل اجاره دریافتی و 18% مبلغ ودیعه محاسبه می‌شود و نرخ مالیاتی آن می‌تواند 15 یا 20 یا 25 درصد باشد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد