وبلاگ

advice action advice action
نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی به اظهارنامه عملکرد
مالی و مالیاتی -

نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی به اظهارنامه عملکرد

   یکی از مواردی که باید هر حسابدار، مدیر مالی یا صاحب کسب و کار با آن آشنا باشد؛ موضوع رسیدگی مالیاتی است و از وجوه تمایز حسابداران و مدیران مالی نحوه عملکرد آن‌ها در رسیدگی های مالیاتی است که میزان و ارزش واقعی و عیار اصلی عملکرد و دانش مالیاتی آن ها را نشان می‌دهد. البته لازم به توضیح است که منظور از رسیدگی مالیاتی در این مطلب، رسیدگی در حوزه مالیات عملکرد است.

روبه‌رویی با ممیز در جلسه رسیدگی به قدر کافی استرس زا می‌باشد. اما وجود زونکنی که مشتمل بر مدارک مورد نیاز است، باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. اگر سال اول فعالیت شما می‌باشد، داشتن این چک لیست برای سال آینده به شما کمک می‌کند. شما با استفاده از این مدارک متوجه می‌شوید که ممیز به چه نکاتی توجه خواهد کرد. در ادامه با کارمنتو همراه شوید تا توضیحاتی در مورد نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی به اظهارنامه عملکرد خدمت شما ارائه کنیم.

رسیدگی ممیز مالیاتی

اظهارنامه مالیات عملکرد ارسالی توسط مودیان مالیاتی، مهم‌ترین ابزار قابل اتکاء در جهت تشخیص درآمد واحدهای تجاری و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است. پس از ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیات بر عملکرد( بعضا و تحت شرایط خاص ارسال پستی) آنگاه واحد رسیدگی مالیاتی و در اجرای بند 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم پرونده مالیاتی واحد تجاری برای دوره عملکرد مورد نظر، توسط کارشناس ارشد مالیاتی یا کارشناس مالیاتی مورد انجام فرآیند رسیدگی مالیاتی، قرار می‌گیرد.

مراحل فرآیند رسیدگی مالیاتی به صورت کاملا مختصر به شرح زیر می باشد:

در ابتدای امر ممیز مالیاتی طی برگه‌ای که برابر با دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی تنظیم شده است و طی تشریفات قانونی، تحت عنوان برگ درخواست اسناد و مدارک حسابداری است از مودی درخواست می‌کند که تمام اسناد و مدارک حسابداری خویش را جهت اجرای فرآیند رسیدگی مالیاتی در اختیار وی قرار دهد.

پس از اجرای تشریفات قانونی اصطلاحا ابلاغ برگ درخواست اسناد و مدارک حسابداری، کارشناس ارشد مالیاتی مکلف و موظف است ظرف یک هفته تا پانزده روز پس از ابلاغ درخواست فوق به محل کار مودی مراجعه نموده و دفاتر حسابداری و اسناد و مدارک حسابدای و مالی وی را مورد اجرای رسیدگی مالیاتی قرار دهد.

در برخی موارد و تحت شرایط خاص ممیز مالیاتی از مودی دعوت بعمل می آورد تا اسناد و مدارک حسابداری و مالی مورد درخواست را در وقت تعیین شده مقرر به نزد ایشان در سازمان امور مالیاتی آورده تا فرآیند اجرای رسیدگی مالیاتی همان‌جا انجام شود.

پس از انجام رسیدگی مالیاتی، یکی از سه حالت زیر، تحقق می‌یابد؛

1- در صورتی که دفاتر و اسناد حسابداری و مالی مودی ،طبق موازین قانونی و آیین نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری و همچنین رعایت اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری تنظیم شده باشد، درآمد مشمول مالیات مودی از طریق رسیدگی به دفاتر حسابداری تعیین و مبلغ مالیات تشخیصی و طی برگ تشخیص صادر و به مودی ابلاغ می گردد. به این روش، رسیدگی از طریق قبول یا قبولی دفاتر حسابداری، اطلاق می‌گردد.

2- در صورتی که دفاتر و اسناد حسابداری مودی مطابق موازین قانونی و آیین‌نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری تنظیم نشده باشد و یا حتی خارج از اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری و یا در مدارک حسابداری ارائه شده جهت رسیدگی نقص وجود داشته باشد، دفاتر حسابداری مورد قبول واقع نمی‌شود و تشخیص درآمد و مالیات واحد های تجاری بر اساس معیارها و قوانین خاص مالیاتی شناسایی و مطالبه می‌گردد. اصطلاحا به این روش از تشخیص مالیات، رسیدگی از طریق علی‌الراس، اطلاق می گردد.

3- در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین نامه مربوط و همچنین عدم رعایت کامل اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری مورد قبول واقع نشود، در این صورت مراتب و دلایل کافی بر اساس شواهد رسیدگی مالیاتی باید کتباً به مودی ابلاغ و پرونده برای رسیدگی به هیات سه نفره تحت عنوان هیئت بند 3 ماده 97 ق.م.م احاطه می‌گردد.

لیست مدارک مورد نیاز جهت رسیدگی ممیز مالیاتی به مالیات عملکرد 

  • دفاتر مالی(روزنامه ،کل)

  • تراز کل و معین قبل و بعد از بستن حساب‌ها

  • مجوزهای انجام فعالیت

  • گردش حساب(صندوق، تنخواه، جاری شرکاء، پیش پرداخت‌ها، پیش دریافت‌ها، ریز هزینه‌ها).

  • ریز خرید و فروش، گردش بدهکاران و بستانکاران.

  • گردش حساب حقوق پرسنل.

  • صورت‌حساب بانک.

  • گردش موجودی کالا.

  • جول محاسبه استهلاک(نحوه محاسبه).

  • لیست بیمه ارسالی برای 12 ماه.

  • صورتحساب‌های فروش(کپی از اولین و آخرین صورتحساب).

  • صورت معاملات ارسالی.

  • اظهارنامه های ارزش افزوده.

  • اجاره‌نامه، قبوض پرداختی بابت اجاره.

  • لیست پرسنل مرتبط با تبصره ماده 86 ق.م.م و قبوض پرداختی.

چگونه با ممیز روبرو شویم؟

بهترین کار قبل از مراجعت جهت جلسه رسیدگی، آمادگی لازم است. این آمادگی شامل؛

  • چک اسناد حسابداری
  • چک ضمائم مرتبط
  • دریافت اطلاعیه سازمان مالیاتی
  • مرتب سازی مدارک و دفاتر و اسناد

همچنین لازم به ذکر است که؛

قبل از حضور در جلسه رسیدگی برگه دعوت را کاملا مشاهده نمایید. ساعت و روز را حتما در رسید خود یادداشت نمایید. برای بهبود روند رسیدگی حداقل 15 دقیقه قبل از زمان رسیدگی در اداره مالیات خود حضور داشته باشید.

 

اگر در خصوص نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی به اظهارنامه عملکرد و دیگر مسائل مالیاتی سوالی داشتید می توانید آن را در سامانه کارمنتو مطرح کنید تا توسط کارشناسان و متخصصان کارمنتو به آن پاسخ داده شود، همچنین می توانید در قسمت نظرات سایت نیز سوالات خود را مطرح کنید.