آشنایی با فرآیند رسیدگی مالیات توسط ممیز مالیاتی

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از مواردی که باید هر حسابدار، مدیر مالی یا صاحب کسب و کار با آن آشنا باشد؛ موضوع رسیدگی مالیاتی است و از وجوه تمایز حسابداران و مدیران مالی نحوه عملکرد آن‌ها در رسیدگی های مالیاتی است که میزان و ارزش واقعی و عیار اصلی عملکرد و دانش مالیاتی آن ها را نشان می‌دهد. البته لازم به توضیح است که منظور از رسیدگی مالیاتی در این مطلب، رسیدگی در حوزه مالیات عملکرد است.

روبه‌رویی با ممیز در جلسه رسیدگی به قدر کافی استرس‌زا می‌باشد. اما وجود زونکنی که مشتمل بر مدارک مورد نیاز است، باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. اگر سال اول فعالیت شما می‌باشد، داشتن این چک لیست برای سال آینده به شما کمک می‌کند. شما با استفاده از این مدارک متوجه می‌شوید که ممیز به چه نکاتی توجه خواهد کرد. در ادامه با کارمنتو همراه شوید تا توضیحاتی در مورد نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی به اظهارنامه عملکرد خدمت شما ارائه کنیم.

منظور از رسیدگی مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیات عملکرد ارسالی توسط مودیان مالیاتی، مهم‌ترین ابزار قابل اتکاء در جهت تشخیص درآمد واحدهای تجاری و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است. پس از ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیات بر عملکرد (بعضا و تحت شرایط خاص ارسال پستی) آنگاه واحد رسیدگی مالیاتی و در اجرای بند 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم پرونده مالیاتی واحد تجاری برای دوره عملکرد مورد نظر، توسط کارشناس ارشد مالیاتی یا کارشناس مالیاتی مورد انجام فرآیند رسیدگی مالیاتی، قرار می‌گیرد.

رسیدگی به اظهارنامه عملکرد

فرآیند رسیدگی مالیات عملکرد

در ابتدای امر ممیز مالیاتی طی برگه‌ای که برابر با دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی تنظیم شده است و طی تشریفات قانونی، تحت عنوان برگ درخواست اسناد و مدارک حسابداری است از مودی درخواست می‌کند که تمام اسناد و مدارک حسابداری خویش را جهت اجرای فرآیند رسیدگی مالیاتی در اختیار وی قرار دهد.

پس از اجرای تشریفات قانونی اصطلاحا ابلاغ برگ درخواست اسناد و مدارک حسابداری، کارشناس ارشد مالیاتی مکلف و موظف است ظرف یک هفته تا پانزده روز پس از ابلاغ درخواست فوق به محل کار مودی مراجعه نموده و دفاتر حسابداری و اسناد و مدارک حسابدای و مالی وی را مورد اجرای رسیدگی مالیاتی قرار دهد.

در برخی موارد و تحت شرایط خاص ممیز مالیاتی تحت عنوان برگ دعوت اسناد و مدارک عملکرد از مودی دعوت بعمل می آورد تا اسناد و مدارک حسابداری و مالی مورد درخواست را در وقت تعیین شده مقرر به نزد ایشان در سازمان امور مالیاتی آورده تا فرآیند اجرای رسیدگی مالیاتی همان‌جا انجام شود.

روش های تشخیص مالیات پس از رسیدگی مالیاتی

پس از انجام رسیدگی مالیاتی، یکی از سه حالت زیر، تحقق می‌یابد:

  1. در صورتی که دفاتر و اسناد حسابداری و مالی مودی ،طبق موازین قانونی و آیین نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری و همچنین رعایت اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری تنظیم شده باشد، درآمد مشمول مالیات مودی از طریق رسیدگی به دفاتر حسابداری تعیین و مبلغ مالیات تشخیصی و طی برگ تشخیص صادر و به مودی ابلاغ می گردد. به این روش، رسیدگی از طریق قبول یا قبولی دفاتر حسابداری، اطلاق می‌گردد.

    حتما بخوانید: همه چیز در مورد برگ تشخیص مالیات

  2. در صورتی که دفاتر و اسناد حسابداری مودی مطابق موازین قانونی و آیین‌نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری تنظیم نشده باشد و یا حتی خارج از اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری و یا در مدارک حسابداری ارائه شده جهت رسیدگی نقص وجود داشته باشد، دفاتر حسابداری مورد قبول واقع نمی‌شود و تشخیص درآمد و مالیات واحد های تجاری بر اساس معیارها و قوانین خاص مالیاتی شناسایی و مطالبه می‌گردد. اصطلاحا به این روش از تشخیص مالیات، رسیدگی از طریق علی‌الراس، اطلاق می گردد.

    حتما بخوانید: همه چیز در مورد مالیات علی الراس

  3. در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین نامه مربوط و همچنین عدم رعایت کامل اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری مورد قبول واقع نشود، در این صورت مراتب و دلایل کافی بر اساس شواهد رسیدگی مالیاتی باید کتباً به مودی ابلاغ و پرونده برای رسیدگی به هیات سه نفره تحت عنوان هیئت بند 3 ماده 97 ق.م.م احاطه می‌گردد.

مدارک لازم برای رسیدگی به دفاتر قانونی توسط ممیز مالیاتی

  • دفاتر مالی(روزنامه ،کل)

  • تراز کل و معین قبل و بعد از بستن حساب‌ها

  • مجوزهای انجام فعالیت

  • گردش حساب(صندوق، تنخواه، جاری شرکاء، پیش پرداخت‌ها، پیش دریافت‌ها، ریز هزینه‌ها).

  • ریز خرید و فروش، گردش بدهکاران و بستانکاران.

  • گردش حساب حقوق پرسنل.

  • صورت حساب بانک.

  • گردش موجودی کالا.

  • جول محاسبه استهلاک(نحوه محاسبه).

  • لیست بیمه ارسالی برای 12 ماه.

  • صورتحساب‌های فروش(کپی از اولین و آخرین صورتحساب).

  • صورت معاملات ارسالی.

  • اظهارنامه های ارزش افزوده.

  • اجاره‌نامه، قبوض پرداختی بابت اجاره.

  • لیست پرسنل مرتبط با تبصره ماده 86 ق.م.م و قبوض پرداختی.

ایجاد آمادگی برای جلسه رسیدگی مالیات عملکرد

بهترین کار قبل از مراجعت جهت جلسه رسیدگی، داشتن آمادگی لازم است. این آمادگی شامل:

  1. آماده سازی چک اسناد حسابداری

  2. آماده سازی چک ضمائم مرتبط

  3. دریافت اطلاعیه سازمان مالیاتی

  4. مرتب سازی مدارک و دفاتر و اسناد

همچنین لازم به ذکر است که، قبل از حضور در جلسه رسیدگی برگ دعوت اسناد و مدارک عملکرد را کاملا مشاهده نمایید. ساعت و روز را حتما در رسید خود یادداشت نمایید. برای بهبود روند رسیدگی حداقل 15 دقیقه قبل از زمان رسیدگی در اداره مالیات خود حضور داشته باشید.

در پایان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی به اظهارنامه عملکرد، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو با هر یک از کارشناسان و متخصصان مجرب وب سایت کارمنتو در ارتباط بوده و سوالات خود را در قسمت نظرات ثبت نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 61 نظر

4 61
آشنایی با فرآیند رسیدگی مالیات توسط ممیز مالیاتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد