هر آنچه در مورد بازاریابی در فیسبوک (فیسبوک مارکتینگ) باید بدانیم!

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بازاریابی در فیسبوک که تقریبا قدیمی‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی است، امروزه، بیش‌ازپیش اهمیت دارد. بزرگ‌تر شدن این شبکه و توسعه آن به اینستاگرام و واتس­اپ، ایجاد الگوریتم‌های تخصصی و پیچیده تجاری و انعطاف‌پذیری در ارائه فرم‌های گوناگونی از محتوا از عوامل تبدیل‌شدن فیسبوک به ابزاری قدرتمند برای مارکتینگ و تبلیغات هستند.

در این مقاله، ضمن مرور مزایای فیسبوک مارکتینگ، روش های بازاریابی در فیسبوک را از ایجاد صفحه تا تکنیک‌هایی برای افزایش بازدهی، معرفی خواهیم کرد. درصورتی‌که هنوز از پتانسیل بزرگ این شبکه برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده نکرده‌اید، مطالعه این مقاله می‌تواند، اولین گام شما در این مسیر باشد.

برای کسب آگاهی بیشتر، می‌توانید با نصب اپلیکیشن کارمنتو و مراجعه به بخش مشاوره بازاریابی و فروش از کارشناسان این حوزه، مشاوره دریافت کنید.

مزایای تبلیغات و بازاریابی در فیسبوک

راه‌اندازی کمپین‌های فیسبوک مارکتینگ ، مزایای متنوعی دارد. بزرگ‌ترین آن­ها به‌ویژه در برابر گوگل، این است که این پلتفرم یک شبکه اجتماعی است. بسیاری از مردم شاید در طول روز حتی یک‌بار هم از گوگل استفاده نکنند اما شبکه‌های اجتماعی، این‌چنین نیستند. طبق آمار فیسبوک، این شبکه حدود یک میلیارد و نهصد و سی میلیون بازدیدکننده در روز دارد. در این بخش به دیگر مزایای تبلیغات و بازاریابی در فیسبوک می‌پردازیم.

برای آن‌که بتوانید در تبلیغات و بازاریابی فیسبوک موفق شوید، در بخش مشاوره تبلیغات و برندینگ، از مشاوران کارمنتو هر اطلاعاتی که نیاز دارید، کسب کنید.

همسویی با دو مدل کسب و کار B2B و B2C

شاید شما هم شنیده باشد که تبلیغات و بازاریابی در فیسبوک، تنها برای کسب‌وکارهای B2C مناسب است. این نظر شاید در گذشته درست بود ولی امروزه دیگر این‌طور نیست. آمارها نشان می‌دهند که صاحبان کسب‌وکار، 74 درصد بیشتر از دیگر افراد از فیسبوک استفاده می‌کنند. این به این معنی است که امروزه فیسبوک به مکانی برای تقابل کسب‌وکارها تبدیل‌شده است. واقعیتی که فیسبوک را به محلی عالی برای بازاریابی B2B تبدیل کرده است.

افزایش برند آگاهی

به گفته کارشناسان بنیاد Edge؛ یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های بازاریابی دیجیتال در دنیا؛ افزایش برند آگاهی، یکی از نتایج بارز تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. درواقع، بازدهی برند آگاهی فیسبوک مارکتینگ به دلیل مخاطبان خاص آن و هرچه تجاری‌تر شدن محیطش، بیشتر از سایر پلتفرم­هاست. البته شرط رسیدن به نتیجه مطلوب، راه‌اندازی کمپین‌های هوشمندانه و رعایت اصول تولید محتوا در این پلتفرم است.

بالا رفتن ترافیک وب سایت

فیسبوک، یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی است. این پلتفرم، نزدیک به سه میلیارد کاربر دارد. نکته مهم این است که این شبکه اجتماعی امروز دیگر کمتر جنبه سرگرمی داشته و درواقع، شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک جای فیسبوک را در این زمینه گرفته‌اند. به‌این‌ترتیب، افراد فعال در فیسبوک، هدفمندتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی هستند و احتمال گرفتن ترافیک سایت از آن‌ها بیشتر است.

بیشتر بخوانید : تکنیک‌های کسب درآمد از فیسبوک

شناخت بهتر از مخاطبان

برای بازاریابی در هر پلتفرمی، لازم است بدانید که دقیقا چه افرادی مخاطب شما هستند. فیسبوک، یکی از بهترین پلتفرم‌هایی است که می‌تواند با ارائه آمار و Insight هایی منحصربه‌فرد در مورد بازدیدکنندگان، به شما در این زمینه کمک کند. به‌این‌ترتیب در استراتژی‌های آینده فیسبوک مارکتینگ خود از روش‌ها و کمپین‌های بهینه‌ای استفاده خواهید کرد.

در راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در فیسبوک، می‌توان از امکانی به نام self-selecting audience بهره گرفت و مختصاتی برای مخاطبان، تعریف کرد. این چهارچوب می‌تواند بر اساس معیارهای زیر تعریف شود:

  • طرفداران یا Fans؛ که دنبال­کننده‌های شما در فیسبوک هستند
  • دوستان طرفداران یا Friends of Fans؛ که شامل دوستان دنبال­کننده‌های شما هستند.
  • رفتار یا علاقه‌مندی‌ها (Behaviors or Interests)؛ که کاربرانی را هدف قرار می‌دهد که معیارهای اعلام‌شده توسط شما را دارند.
  • ریمارکتینگ (Remarketing)؛ که کاربرانی را شامل می‌شود که قبلا از صفحه شما بازدید کرده‌اند.

امکان تعیین مخاطبین کمپین تا این درجه در فیسبوک مارکتینگ ، بسیار بیشتر از سایر پلتفرم‌ها میسر است.

هدف قرار دادن رقبا

معمولا پلتفرم‌های بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اجازه نمی‌دهند که دنبال کننده‌های رقبای خود را به‌عنوان تارگت تبلیغات، تعریف کنید. فیسبوک نیز چنین است. بااین‌حال، می‌توانید کاربرانی که برندی خاص را در لیست علاقه‌مندی‌های خود دارند، هدف فیسبوک مارکتینگ خود قرار دهید.

چنین امکانی یک پتانسیل بالقوه برای جذب حداکثری مخاطب در یک کمپین بازاریابی است. یک کسب‌وکار تازه‌کار می‌تواند از میان برندهای شناخته‌شده در صنف خودش، مخاطبینی را هدف قرار دهد که زحمت بازاریابی و شناساندن آن صنعت به آن‌ها، توسط دیگران کشیده شده است.


بیشتر بخوانید : بازاریابی در تلگرام و قواعد آن

فرمت های مختلف تبلیغاتی

مزیت بزرگ بازاریابی در فیسبوک ، تعدد قالب‌های تبلیغاتی آن است. این قالب‌ها به کسب‌وکار این امکان را می‌دهند که از متن، تصویر و ویدئو به‌صورت هم‌زمان و به‌اندازه دلخواه، استفاده کنید. این ویژگی را در کمتر شبکه اجتماعی، می‌توان سراغ گرفت. به‌طور مثال، اینستاگرام بیشتر تصویر محور، یوتیوب ویدئو محور و توییتر متن محور است.

علاوه بر این، قالب‌های شناخته‌شده­ای مانند استوری اسپانسرشده (sponsored stories)، تبلیغاتی ویدئویی (video ads) و تبلیغات چرخ‌وفلکی (carousel ads) ازجمله روش های فیسبوک مارکتینگ هستند. این امکان در تولید محتوا به شیوه داستان‌سرایی (Story Telling) بسیار موثر است و بازدهی آن را بیشتر می‌کند.

عملکرد قابل سنجش

نتیجه یک کمپین بازاریابی در فیسبوک با معیارهای متعددی قابل‌اندازه‌گیری است. این معیارها بسته به فرمت تبلیغات و محتوا متفاوت هستند. آن­ها می‌توانند، شامل نرخ تبدیل (ConversionCTR و درآمد (Revenue) باشند. برای دسترسی به این گزارش‌ها تنها لازم است که Facebook Pixel را روی وب‌سایت خود نصب کنید.

اقدامات اولیه برای انجام تبلیغات و بازاریابی در فیسبوک

با توجه به مزایایی که در بخش قبل بررسی کردیم، به نظر می‌رسد که داشتن یک صفحه پروفایل تجاری در فیسبوک برای هر کسب‌وکاری، ضروری است. در این قسمت، مراحل راه‌اندازی چنین صفحه‌ای را شرح می­دهیم.

تعیین مدیریت صفحه یا ادمین

پیش از هر چیز باید وارد فیسبوک شخصی خود شوید. دلیلش هم به‌صورت ساده این است که هر صفحه تجاری که از آن به‌منظور بازاریابی در فیسبوک استفاده می‌شود باید ادمین یا مدیری داشته باشد. درصورتی‌که برای مدیریت صفحه از افراد دیگری هم کمک می‌گیرید آن‌ها نیز از طریق صفحات شخصی‌شان، امکان مدیریت این صفحه را خواهند داشت.

راه اندازی یا sign up

ابتدا باید به آدرس facebook.com/pages/create بروید. سپس اطلاعات کسب‌وکار خود مانند نام کسب‌وکار، برند و دسته‌بندی (Category) تجاری خود را در پنل سمت چپ مشخص نمایید. در آخر نیز در بخش Description، توضیحات مختصری در خصوص کسب‌وکارتان بدهید. درنهایت روی Create Page کلیک نمایید.

در مرحله بعد، نوبت به انتخاب و آپلود عکس‌های پروفایل و کاور می‌رسد. کسب‌وکارها معمولا تصویر لوگوی خود را به‌عنوان عکس پروفایل، انتخاب می‌کنند. انتخاب عکس‌های جذاب و گویا در فرآیند فیسبوک مارکتینگ ، بسیار مهم هستند. پس از آپلود عکس‌ها روی گزینه save کلیک کنید.

اتصال فیسبوک به حساب واتس اپ

در پایان مرحله قبل، پس از کلیک روی گزینه save، فیسبوک از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید که صفحه‌تان را به واتس­اپ متصل کنید؟ چنین امکانی به مشتریان شما این اجازه را می‌دهد که از طریق فیسبوک، به‌راحتی با شما تماس بگیرند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل بازاریابی در اینستاگرام و رمز موفقیت آن

ساختن نام کاربری (Username)

نام کاربری و درواقع آدرس اینترنتی یا url پروفایل شما در فیسبوک، عبارتی است که مردم با تایپ کردن آن، شما را پیدا می‌کنند. این نام می‌تواند حداکثر 50 کاراکتر باشد. باید نامی انتخاب کنید که تایپ و به خاطر سپاری آن برای افراد، آسان باشد. برند کسب‌وکارتان حداکثر با کمی تغییر، می‌تواند بهترین گزینه برای این بخش باشد.

ممکن است نامی که انتخاب می‌کنید قبلا توسط فرد دیگری انتخاب‌شده باشد. قابل انتخاب بودن نام انتخابی را فیسبوک با یک تیک سبز، نشان می‌دهد.

اضافه کردن جزئیات

فیسبوک بخشی را با عنوان Set Your Page Up for Success را در صفحات پروفایل تجاری در نظر گرفته است که با کلیک کردن روی آن، می‌توان اطلاعات مربوط به کسب‌وکار را در بخش Provide Info and Preferences وارد کرد. این اطلاعات، شامل مواردی مانند آدرس وب‌سایت، لوکیشن و ساعات کاری هستند.

گزینه شاخصی هم که فیسبوک در این بخش قرار داده و می‌تواند ابزاری برای بازاریابی در فیسبوک باشد، دکمه call-to-action یا CTA است. برای این دکمه می‌توانید کارکردهای مختلفی مانند خرید، تماس با شرکت، دانلود اپ و غیره تعریف کنید.

Provide Info and Preferences را می‌توانید هر زمان که خواستید مجددا تکمیل کرده یا تغییر دهید. برای این کار کافی است که به منوی Manage Page در سمت چپ پروفایل خود رفته و با اسکرول کردن تا پایین صفحه، وارد Edit Page Info شوید.

قدم بعدی در فیسبوک مارکتینگ این است که اولین محتوای خود را منتشر کنید. این محتوا باید جذاب، منحصربه‌فرد و کاملا معرف برند شما باشد. در قدم بعدی، صفحه ایجادشده را به دوستان خود در صفحه شخصی و دیگر دنبال­کنندگانتان در شبکه‌های اجتماعی، معرفی کنید. این کار را می‌توانید با طی کردن مسیر زیر انجام دهید:

  • Set your page up for success
  • Introduce your page
  • Invite friends
  • Send invites


بیشتر بخوانید: تکنیک‌های مهم جذب و حفظ مشتری

تکنیک های طلایی بازاریابی در فیسبوک

راهکارهای بازاریابی در فیسبوک به دلیل زمینه بسیار خوبی که این پلتفرم فراهم آورده، متنوع‌تر از دیگر پلتفرم‌ها حتی گوگل است. این زمینه مساعد به دلیل دسترسی بیشتر فیسبوک به علاقه‌مندی‌ها و اطلاعات فردی افراد مانند سن و جنسیت فراهم شده است. اطلاعاتی که می‌توانند به‌خوبی در فیسبوک مارکتینگ ، مورداستفاده قرار بگیرند. در اینجا، پنج مورد از تکنیک‌های طلایی برای این کار را معرفی می‌کنیم.

هدایت ترافیک از وب سایت به فیسبوک

یکی از بهترین روش های بازاریابی در فیسبوک ، استفاده بهینه از کاربران وب‌سایت است. میلیاردها نفر در فضای وب به دنبال یافتن پاسخ سوالات و برطرف کردن نیازهایشان هستند. به‌احتمال‌قوی، افرادی که توانایی سرچ در اینترنت را دارند و وارد وب‌سایت شما شده‌اند، صفحه فیسبوک هم دارند.

با قرار دادن آیکون‌های قابل لینک فیسبوک در صفحات وب‌سایت خود، به‌ویژه در صفحه تماس با ما، از افراد دعوت کنید که شما را در این پلتفرم، دنبال کنند. اطلاع از محصولات جدید، تخفیف‌ها و غیره می‌تواند، انگیزه‌هایی باشند که افراد را به این کار، ترغیب می‌کنند.

برگزاری مسابقه

این روشی بسیار هوشمندانه برای بازاریابی در فیسبوک است. برگزاری مسابقه (Contest) سبب افزایش تعداد لایک­ها و برند آگاهی خواهد شد. استفاده از این تکنیک در فیسبوک، آسان و ارزان بوده و امکان تبلیغ مسابقه نیز تنها با چند کلیک، میسر است.

پست کردن عکس

آمارها نشان می‌دهند که روزانه بیش از 300 میلیون عکس در فیسبوک، منتشر می‌شوند. این نشانه‌ای است از اینکه کاربران فیسبوک، تصاویر را بیشتر می‌پسندند. موسسه BuzzSumo طی تحقیقاتی اعلام کرده است که پست‌های فیسبوکی همراه با عکس، 2.3 برابر بیشتر از پست‌های دیگر دیده و بازنشر می‌شوند. همچنین، آن‌ها 53 درصد بیشتر لایک و 104 درصد کامنت بیشتری دریافت می‌کنند.

استفاده از Facebook Insights

حتما با گوگل آنالیتیکس آشنا هستید. Facebook Insights همان نقش را در فیسبوک دارد و هر آنچه در مورد طرفدارانتان نیاز دارید به شما می‌گوید. این اطلاعات شامل سن، جنسیت، لوکیشن، شغل، زمانی که آن‌ها آنلاین هستند، درصد تعامل یا Engagement و غیره می‌شوند. از این اطلاعات، به‌خوبی در تولید محتوای خود استفاده کنید.

فیسبوک در مورد ویدئوها نیز اطلاعات بسیار خوبی مانند اینکه چند درصد از ویدئوی شما بیشتر دیده‌شده است، ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب، اگر تعداد افرادی که تنها 50 درصد از ویدئوی شما دیده‌اند نسبت به افرادی که 75 درصد آن را دیده‌اند، بسیار بیشتر است باید در بخش دوم ویدئوی خود، تجدیدنظر کنید.

تولید ویدئو هوشمندانه

ویدئو نیز مانند عکس، تعامل بسیاری بالایی موجب می­شود اما تولید آن باید هوشمندانه باشد. در غیر این صورت، تاثیر چندانی بر مخاطب، نخواهد داشت. برخی از این نکات، عبارت‌اند از:

  • ویدئوها نباید خیلی طولانی یا کوتاه باشند. آمارها نشان می‌دهند که بهترین طول ویدئو برای فیسبوک، 30 الی 45 ثانیه است.
  • ویدئوهای عمودی بیشتر دیده می‌شوند. طبق آمار موسسه Mighteor، 75 درصد افراد، ویدئوهای عمودی را بیشتر از افقی، نگاه می‌کنند.
  • قانون سه ثانیه را رعایت کنید. در این بازه زمانی، کاربر تصمیم می‌گیرد که بماند یا برود. در این سه ثانیه، باید بیشترین و جذاب‌ترین اطلاعات را در اختیار او قرار دهید.

بازاریابی در فیسبوک در یک نگاه

فیسبوک، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در دنیاست که امروزه تبدیل به پلتفرمی تقریبا تخصصی برای بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکارها شده است. همسویی با مدل‌های مختلف کسب‌وکار، افزایش برند آگاهی و امکان شناخت عمیق‌تر از مخاطب ازجمله مزایای فیسبوک مارکتینگ هستند.

راه‌اندازی یک صفحه تجاری در فیسبوک از طریق صفحه شخصی ادمین ساده است. در میان مراحل راه­اندازی این صفحه، گزینه دکمه CTA از امکانات منحصربه­فردی است که فیسبوک ارائه می­دهد. داشتن چنین صفحه­ای بستری را برای راه­اندازی کمپین­های تبلیغاتی در این شبکه فراهم می­آورد.

روش‌های بازاریابی در این پلتفرم متنوع و بسته به نوع کسب‌وکار و مخاطبان، متفاوت هستند. به‌منظور افزایش بازدهی بازاریابی در فیسبوک نیز رعایت نکاتی درباره نوع محتوا، تحلیل مخاطبان، تعامل وب‌سایت و صفحه فیسبوک و غیره الزامی است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
هر آنچه در مورد بازاریابی در فیسبوک (فیسبوک مارکتینگ) باید بدانیم!

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد