راهنمای کامل بازاریابی در اینستاگرام

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و بیشتر افراد از این برنامه برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنند. درست است که بیشتر افراد از اینستاگرام تنها به عنوان برنامه‌ای برای سرگرمی بهره می‌برند، اما عده زیادی از افراد نیز از این بستر برای بازاریابی و خرید و فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند.
دسترسی آسان به تعداد بالایی از مخاطبان، نداشتن محدودیت در زمان و یا تعداد تبلیغات، ارتباط آسان با مخاطب و بسیاری از دلایل دیگر باعث شده تا اینستاگرام بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی باشد. در همین راستا بسیاری از کسب و کارها به دنبال بازاریابی در اینستاگرام هستند. 

برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام در تمامی زمینه‌ها، وارد لینک مقابل شوید.

نقش اینستاگرام در بازاریابی و فروش

اینستاگرام از همان ابتدا نشان داد که ابزاری قدرتمند است و باعث دیده شدن محصولات و خدمات شما می‌شود. اینستاگرام می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شده و در نهایت منجر به افزایش فروش محصولات شما شود. در ادامه به بررسی برخی از دلایل اهمیت بازاریابی در اینستاگرام خواهیم پرداخت:

– داشتن کاربران زیاد

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت بازاریابی در اینستاگرام، دسترسی به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان است. در حال حاضر اینستاگرام بیش از 800 میلیون کاربر فعال دارد و از این میان، بیش از 500 میلیون نفر از این افراد به طور روزانه از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
وجود این تعداد از کاربران در یک پیام‌رسان، کمک بسیار بزرگی به دیده شدن کسب و کار و در نهایت افزایش فروش شما خواهد کرد. این افراد در واقع مشتریان بالقوه شما هستند که می‌توانید با بازاریابی در اینستاگرام، آن‌ها را به مشتریان بالفعل خود تبدیل کنید.

– عدم وجود محدودیت

داشتن یک کسب و کار سنتی همواره با محدودیت‌هایی همراه است. فروشگاه و کسب و کار شما هرچقدر هم که بزرگ و گسترده باشد، باز هم محدودیتی برای فروش کالا در آن وجود خواهد داشت. به علاوه هرچقدر هم که فروشگاه شما معروف باشد، مشتریان شما محدود به یک محله، خیابان و یا نهایتا شهر خودتان خواهد بود.
وجود این محدودیت‌ها و برخی محدودیت‌های دیگر باعث شده تا فروش شما محدود به زمان و مکان خاصی باشد. اما راه‌اندازی یک پیج در اینستاگرام و اقدام به فروش از طریق آن، هیچ محدودیتی برای شما نخواهد داشت و در واقع مانند این است که شما یک فروشگاه 24 ساعته و بدون محدودیت مکانی و زمانی در اختیار دارید.

– ارتباط بهتر با مخاطبان

یکی دیگر از دلایلی که بازاریابی در اینستاگرام را بسیار مهم و ارزشمند کرده، داشتن ارتباط مستقیم با مخاطبان است. شما می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید، از نظرات آن‌ها برای ارائه هرچه بهتر خدمات خود استفاده کنید و نیاز آن‌ها را جویا شوید تا بتوانید بهترین خدمات را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

– به دست آوردن سهم زیادی از بازار

همان طور که گفته شد، مخاطبان بسیار زیادی در اینستاگرام حضور دارند و همین امر باعث شده تا با حضور در این فضا، سهم بسیار زیادی از بازار را در اختیار داشته باشید.
حال که با اهمیت اینستاگرام برای بازاریابی و فروش آشنا شدید، بهتر است به اقدامات لازم برای شروع اینستاگرام مارکتینگ و فروش محصولات از این طریق بپردازیم.

اقدامات لازم برای شروع اینستاگرام مارکتینگ

برای اینکه بتوانید به بازاریابی در اینستاگرام بپردازید، ابتدا باید یک پیچ اینستاگرامی برای خود بسازید. برای راه‌اندازی پیج و شروع اینستاگرام مارکتینگ مطالب زیر را به دقت مطالعه کنید.
بعد از نصب اینستاگرام بر روی گوشی خود، برنامه را باز کنید. بعد از باز کردن اپلیکیشن در گوشی، صفحه‌ای برای شما نمایش داده خواهد شد. در پایین این صفحه گزینه
Sign up وجود دارد که باید آن را لمس کنید.
بعد از کلیک کردن بر روی گزینه
Sign up، صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. در این صفحه نیز باید بر روی گزینه Sign up with email or phone number کلیک کنید. بعد از کلیک بر روی این گزینه، صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد که دو بخش دارد. در این صفحه می‌توانید تنها با استفاده از ایمیل و یا با استفاده از شماره تلفن همراه خود در اینستاگرام عضو شوید. همچنین می‌توانید هم شماره تماس و هم ایمیل خود را وارد کنید.
بعد از وارد کردن شماره تماس و یا ایمیل خود، گزینه
Next را لمس کنید. با فشردن این دکمه، صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. در این صفحه دو کادر وجود دارد: اولی Full name است که باید نام خود را در این کادر وارد کنید و کادر دوم نیز برای وارد کردن پسورد شماست.
برای انتخاب پسورد دقت داشته باشید که در عین اینکه پسورد پیچیده‌ای انتخاب می‌کنید، به خوبی آن را به خاطر بسپارید؛ چراکه استفاده از رمزی ساده، احتمال هک شدن شما را افزایش می‌دهد. پس از اینکه نام و پسورد خود را وارد کردید، دو گزینه در مقابل شما نمایش داده خواهد شد. انتخاب
Continue and syncing contacts به این معناست که مخاطبین شما شناسایی شده و در صورتی که آن‌ها هم اینستاگرام داشته باشند، به شما نشان داده خواهند شد. اما انتخاب گزینه Continue without syncing contacts به این معناست که اینستاگرام اجازه دسترسی به مخاطبان شما و بررسی آن‌ها را نخواهد داشت.
پس از انتخاب یکی از این دو مورد،
Continue را بزنید. با زدن این دکمه، صفحه Username پیج شما نمایش داده خواهد شد. در صورتی که با این Username موافق بودید، گزینه Next را بزنید و اگر مایل به تغییر آن بودید، روی گزینه Change username کلیک کنید.
در صورتی که اکانت فیسبوک داشته باشید، می‌توانید با زدن گزینه
Connect to Facebook به اکانت فیسبوک خود متصل شوید و در غیر این صورت گزینه skip را لمس کنید. در صفحه بعدی که برایتان باز می‌شود می‌توانید با گزینه Add a photo، عکسی برای پروفایل خود انتخاب کنید. پس از انتخاب عکس پروفایل، پیج شما راه‌اندازی خواهد شد.

ابزارهای پرکاربرد در اینستاگرام مارکتینگ

برای موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ، باید با ابزارهای پرکاربرد و مهم در این زمینه آشنایی داشته باشید. برای آشنایی با این ابزارها در ادامه با ما همراه باشید.

– از هشتگ مناسب برای دیده شدن استفاده کنید

یکی از ابزارهای بسیار مهم و پرکاربرد برای بیشتر دیده شدن پست‌های شما در اینستاگرام، استفاده از هشتگ‌های مناسب است. استفاده از بهترین هشتگ‌های ایرانی و خارجی یکی از موثرترین‌ راه‌ها برای دیده شدن بیشتر شما در اینستاگرام است.

– با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

یکی از ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام، داشتن تعامل با مشتریان است. سعی کنید تا حد ممکن با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. گذاشتن استوری‌های مستمر و جذاب، پست‌های دارای سوال یا مسابقه، گذاشتن نظرسنجی در استوری و پست و غیره، همگی روش‌هایی برای داشتن تعامل بیشتر با مخاطبان است.

بیشتر بخوانید : اصولی مهمی که در جذب فالوور اینستاگرام باید به آن توجه کنید

– با اینفلوئنسرها همکاری کنید

قطعا پیجی که به تازگی شروع به کار کرده باشد، تعداد مخاطبان زیادی ندارد. می‌توانید برای افزایش تعداد مخاطبان خود با اینفلوئنسرها همکاری کنید. سعی کنید با اینفلوئنسرهایی همکاری کنید که مخاطب پیج آن‌ها با مخاطب هدف شما یکی باشد. همچنین قبل از اینکه با اینفوئنسرها شروع به همکاری کنید، محتوای سایت خود را ارتقا دهید تا به اندازه کافی محتوای خوب در پیج خود داشته باشید.

– محتوای ارزشمند تولید کنید

تولید محتوای ارزشمندی که موردپسند مخاطبان باشد، تاثیر بسیار زیادی برای دیده شدن بیشتر شما و در نهایت افزایش مخاطبانتان خواهد داشت.

تدوین استراتژی مناسب برای بازاریابی در اینستاگرام

برای اینکه بتوانید بازاریابی در اینستاگرام را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، باید استراتژی مناسبی داشته باشید. برای تدوین یک استراتژی مناسب موارد زیر را در نظر داشته باشید:

– مخاطبان خود را بشناسید

مخاطب مهم‌ترین جزء کسب و کار شما محسوب می‌شود و بدون حضور مخاطب، کسب و کار شما معنایی نخواهد داشت؛ بنابراین در نخستین گام باید مخاطبان خود را به خوبی و عمیق بشناسید. قبل از تولید محتوا برای پیج، باید لیستی از پرسونای مخاطبین خود تهیه کنید. پرسونای مناسب به شما کمک می‌کند، مخاطب خود را شناخته و محتوای مناسبی تولید کنید.

– رقبای خود را رصد کنید

یکی از ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام، رصد کردن رقیبان است. بررسی عملکرد رقبا، نوع و نحوه پاسخ‌گویی آن‌ها به مخاطبان، میزان فعالیت آن‌ها در پیج، نوع محتوایی که تولید می‌کنند و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند در بهتر شدن عملکردتتان به شما کمک کند.

– بایو خود را اختصاصی کنید

اولین چیزی که مخاطب با ورود به سایت شما آن را می‌بیند، بایو پروفایل شماست. سعی کنید برای بایو خود از کلمات و جملات ساده و کوتاه استفاده کنید و با رعایت کردن علائم نگارشی، رعایت کردن فاصله بین نوشته‌ها و استفاده از ایموجی‌های مرتبط، پیام خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به مخاطب برسانید.

– عکس مناسبی بر روی پروفایل خود قرار دهید

عکس پروفایل شما در واقع اولین چیزی است که مخاطبان می‌بینند. هرچقدر تصویر پروفایل شما جذاب‌تر باشد، مخاطبان بیشتری را به خود جذب خواهد کرد. از عکسی استفاده کنید که هویت برند شما را نشان دهد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکس پروفایل کسب و کارها، استفاده از لوگو مخصوص کسب و کار است.

برای آن‌که بتوانید در برندینگ موفق شوید، در بخش مشاوره تبلیغات و برندینگ اپلیکیشن کارمنتو، از کارشناسان مشاوره دریافت کنید.

– به بهترین شکل خود را معرفی کنید

وجوه تمایز خود با رقبا را پیدا کنید و در قسمت بایو آن‌ها را بولد کنید. مخاطب دوست دارد بداند در پیجی که می‌خواهد دنبال کند، چه خدماتی دریافت خواهد کرد. هدف خود را از ساختن این پیج مشخص کنید. آیا می‌خواهید محصولی به فروش برسانید یا در پیج خود خدمتی را عرضه کنید و یا تنها به تولید محتوا می‌پردازید؟ سعی کنید در همان ابتدا به صورت ساده و کامل بگویید که چه کاری می‌توانید برای مخاطب خود انجام دهید.

– یک لوکیشن اضافه کنید

یکی دیگر از راه‌های موثر برای بازاریابی در اینستاگرام، افزودن لوکیشن است. هر پست در اینستاگرام این امکان را دارد که یک لوکیشن به آن اضافه کنید. این کار کمک می‌کند تا کاربران بیشتری شما را پیدا کرده و دنبال کنند.

رابطه میان تولید محتوای خوب و بازاریابی در اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین بخش‌های بازاریابی در اینستاگرام، تولید محتوای مناسب است. کسب و کارهای مختلفی در اینستاگرام حضور دارند، اما همان طور که می‌دانید همه آن‌ها در جذب مخاطب موفق عمل نکرده‌اند. در واقع چیزی که کسب و کارهای موفق را از سایر کسب و کارها متمایز می‌کند، محتوای آن‌ها است. تولید محتوای ارزشمند و کاربرپسند باعث می‌شود مخاطبان بیشتری به پیج شما جذب شده و در نتیجه مشتریان بیشتری داشته باشید.
اگر کاربری وارد پیج شما شود و محتوای مناسبی در پیجتان وجود نداشته باشد، از صفحه شما خارج شده و به سراغ پیج‌های دیگر خواهد رفت. محتوای خوب و مناسب، مخاطبان زیادی را به پیج شما وارد خواهد کرد. حضور مخاطبان بیشتر به معنای افزایش احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری و در نهایت افزایش درآمد شما خواهد بود.
همان طور که اشاره شد، تولید محتوای ارزشمند و خاص اهمیت بسیار زیادی در جذب مخاطب و افزایش درآمد شما خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است یک استراتژی مناسب و خوب برای تولید محتوای خود داشته و به صورت مستمر به تولید محتوای ارزشمند بپردازید.

روش‌های کسب درآمد از طریق اینستاگرام مارکتینگ

کسب درآمد و بازاریابی در اینستاگرام روش‌های مختلفی دارد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی در اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد.

– محصولات خود را به صورت مستقیم به فروش برسانید.

از جمله مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی از اینستاگرام برای کسب و کارهای مختلف، فروش محصول و یا ارائه خدمات به صورت مستقیم است. شما می‌توانید تصویری از محصولات و یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید تا مخاطبان از شما خرید کنند.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های مهم افزایش فروش در اینستاگرام

– تبلیغات انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی در اینستاگرام، انجام تبلیغات است. انجام تبلیغات در اینستاگرام به این صورت است که شما محصول و یا خدمات مورد نظر را در پست و یا استوری‌های خود قرار می‌دهید و آن‌ها را به مخاطبان خود معرفی می‌کنید. البته به یاد داشته باشید که برای انجام تبلیغات، ابتدا باید تعداد مناسبی دنبال‌کننده داشته باشید و میزان بازدید از پست و استوری‌های شما به حد قابل قبولی رسیده باشد.

بیشتر بخوانید : برای تبلیغات در اینستاگرام چه قواعدی باید رعایت شود؟

– در فروش محصولات افراد دیگر همکاری کنید.

اگر محصول و یا خدماتی برای ارائه کردن به مخاطبان خود ندارید، می‌توانید در فروش محصولات افراد دیگر مشارکت داشته باشید. برای انجام این کار با مشاغل مختلف گفت‌وگو کنید و محصولات آن‌ها را در اینستاگرام به فروش برسانید.

– برندینگ سایر شرکت‌ها را انجام دهید.

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی در اینستاگرام، برندینگ است. در این روش شما می‌توانید از شرکت‌هایی که به ارائه محصولات می‌پردازند، هزینه‌ای را دریافت کرده و برند آن‌ها را به مخاطبان خود معرفی و در واقع تبلیغ کنید.

ترفندهای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام

اینستاگرام مارکتینگ یکی از روش‌های موثر برای کسب درآمد است. استفاده از ترفندهای مناسب ر بازاریابی اینستاگرام، به شما کمک می‌کند تا درآمد بیشتری به دست بیاورید. برخی از ترفندهای مهم برای بازاریابی در اینستاگرام عبارت‌اند از:

– استفاده از آدرس سایت در پروفایل

همان طور که پیش‌تر هم اشاره شد، پروفایل پیج برای کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید تا جای ممکن با جملاتی بسیار ساده و روان، نوع کالا و خدماتی که می‌توانید به مخاطب ارائه دهید را بیان کنید. همچنین اگر وب‌سایت دارید، بهتر است آدرس سایت خود را در پروفایل قرار دهید. این کار علاوه بر اینکه بازدیدکننده‌های سایت شما را افزایش می‌دهد، اعتماد مخاطبان را نیز نسبت به شما بیشتر خواهد کرد.

– به شکلی انحصاری تخفیف دهید.

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی در  اینستاگرام، اعمال تخفیف بر روی محصولات است. می‌توانید تخفیف‌های خود را به طور انحصاری و تنها در اختیار دنبال کنندگان پیج اینستاگرامی خود قرار دهید. این کار می‌تواند یک ارزش برای مخاطبان شما ایجاد کرده و آن‌ها را برای خرید از شما تشویق کند.

– محتوای منحصربه‌فرد ایجاد کنید.

مهم‌ترین بخش بازاریابی در اینستاگرام، محتوا است. تولید محتوای ارزشمند، کاربرپسند و منحصربه‌فرد، به این معناست که شما برای مخاطبان خود ارزش قائل بوده و برای آن‌ها زمان می‌گذارید. محتوای منحصر‌به‌فرد و ارزشمند، مخاطبان بیشتری را به سمت شما جذب می‌کند و در نتیجه فروش و درآمد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

– از تصویر مناسب برای پروفایل خود استفاده کنید.

عکس پروفایل شما در اینستاگرام نشان دهنده کسب و کار شماست. بهتر است برای پروفایل کسب و کار خود از یک لوگوی تجاری مناسب استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا از نظر بصری در ذهن مخاطب ماندگار شده و اعتماد مخاطبان به شما افزایش پیدا کند.

بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در کسب و کارها

امروزه اکثر صاحبان کسب و کار، کسب و کار خود را وارد دنیای بازاریابی اینستاگرامی کرده و از این طریق درآمدزایی می‌کنند. تعداد کسب و کارهایی که به فعالیت در اینستاگرام مشغول هستند، روزبه‌روز در حال افزایش است. همچنین کسب و کارهایی هم وجود دارند که چندین سال است در این فضا فعالیت کرده و توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را به دست آورند.
بنابراین، ورود به این فضا بدون داشتن دانش و آگاهی ممکن است منجر به شکست شما شود. برای اینکه بتوانید در اینستاگرام موفق شده و با جذب مخاطبان زیاد فروش خود را بالا ببرید، بهتر است از مشاوره و راهنمایی‌های افراد متخصص و باتجربه در این حوزه استفاده کنید.
برای مشورت با افراد متخصص در زمینه بازاریابی در اینستاگرام، می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. مشاوران و کارشناسان کارمنتو، به صورت شبانه‌روزی در خدمت شما هستند تا در صورت نیاز، با آن‌ها تماس گرفته و مشکل خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
راهنمای کامل بازاریابی در اینستاگرام

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد