روش های افزایش فروش رستوران

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 3 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مدیریت یک رستوران اصلا کار ساده‌ای نیست. مشتریان رستوران‌ها، کافه‌ها و فست‌فودها معمولا محیط آرامبخش و غذاهای خوشمزه آن‌ها را تجربه می‌کنند و خیلی‌ها حتی نمی‌توانند تصور کنند نگهداری از این محیط، حفظ کیفیت غذا و بالا بردن فروش کاری گروهی و پر از چالش است. این روزها رستوران‎‌ها برای این که در بازار پر از تلاطم زنده بمانند و بتوانند مشتریان جدید جذب کنند، نیاز دارند که فروش خودشان را روی یک مقدار متعادل نگه داشته و سپس بالا ببرند. افزایش فروش در رستوران یعنی بالا رفتن حاشیه سود، بیشتر شدن مبلغ چک‌ها و البته مشتریان تازه. در این مطلب درباره مدل و راهکارهای افزایش فروش رستوران صحبت می‌کنیم. اگر صاحب کسب‌وکار هستید و قصد باز کردن یک رستوران را دارید، یا رستورانتان در حال فعالیت است و می‌خواهید فروشش را بالا ببرید، تا انتهای این مطلب را بخوانید.

چرا رستوران‌ها نیاز دارند که بیشتر بفروشند؟

ساده‌ترین دلیل آن این است: فروش بیشتر، استرس مالی را از روی دوش صاحبان و کارکنان رستوران برمی‌دارد. در دو سالی که کل دنیا درگیر کووید 19 بود، در کشور ما هم رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها افت کردند و بعضی‌ از آن‌ها حتی مجبور به تعطیلی شدند. اما تغییرات مثبتی هم به وجود آمدند. این دو سال باعث شدند مسیرهای فروش دگرگون شوند و حالا رستورا‌هایی که با این تغییرات همراه نیستند، ممکن است آرام آرام رو به تعطیلی بروند. نظرسنجی‎‌ها و تحقیقات می‎گویند که استرس و فشار اقتصادی یکی از دلایل اصلی شکست کسب‌وکارهای رستورانی است. درآمدسازی در صنعت غذا و خدمات به دلیل پاندمی سخت‏تر شده، اما غیرممکن نیست. راهکارهای افزایش فروش رستوران را با هم بخوانیم.

راهکارهای افزایش فروش رستوران

  1. استفاده از تبلیغات پیامکی: احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که رستوران‌ها اخیرا موقع دریافت سفارش، شماره موبایل مشتریان را از آن‌ها می‌گیرند. این کار برای ایجاد یک دیتابیس شماره و به کار بردن آن برای اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی است. در این روش، رستوران در بازه‌های خاص زمانی و به مناسبت‌های مختلف به مشتریانش پیامک می‌فرستد. هدف این پیامک‌ها یک چیز است: این که مشتری رستوران را فراموش نکند. اما محتوای آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد: ارائه کد تخفیف، اطلاع‌رسانی منوی جدید، اطلاع‌رسانی شعبه‌های تازه رستوران، غذای رایگان به مناسبت تولد مشتری و… اس ام اس مارکتینگ اصول خودش را دارد و نباید بی‌اطلاع و آماتور وارد آن شوید. گرفتن پیامک‌های زیاد و همیشگی، می‌تواند مشتری را کلافه کند و به جای افزایش فروش رستوران، باعث شود که فرد به کل بی‌خیال برگشتن به آن شود.
  2. داشتن باشگاه مشتریان: یک راه کلاسیک برای وفادارسازی مشتریان که سابقه خیلی زیادی در مدیریت کسب‎وکار دارد. باشگاه مشتریان همیشه کاربردی بوده و در قرن بیستم مجلات، فروشگاه‌ها و حتی خطوط هوایی از آن استفاده می‌کردند تا هم فروششان را بیشتر کنند، هم به مشتریانشان حس حضور در یک کلوپ خاص را بدهند. طراحی باشگاه مشتریان را باید با مشورت یک کارشناس مارکتینگ انجام بدهید. اعضای این باشگاه در رستوران شما می‌توانند کسانی باشند که به یک میزان خاص خرید رسیده‌اند، یا در نزدیکی رستوران شما زندگی می‌کنند یا حتی در یک مسابقه خاص (توسط شما) برنده شده‌اند. این افراد از امتیازاتی بهره‌مند می‎شوند که دیگران ندارند؛ مثلا ده درصد تخفیف روی همه خریدها، ارسال رایگان، امتحان منوی جدی قبل از بقیه، آفر پیش‌غذا و…
  3. حضور در شبکه های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی ویترین کسب‌وکارها هستند، فرصت حضور در این ویترین را از دست ندهید. خیلی از شهروندان رستوران‌ها و کافه‌ها را اول در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، جذب عکس‌ها و ویدیوهایشان می‌شوند و بعد تصمیم می‌گیرند آن‎‌ها را امتحان کنند. احتمال این که مشتریانتان را از این پلتفرم‌ها پیدا کنید، چندین برابر این احتمال است که کسی تابلو رستوران شما را ببیند و تصمیم بگیرد به داخل بیاید. برای حضور موثر در شبکه‎های اجتماعی مثل اینستاگرام و حتی توییتر، حتما با یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی و متخصص سوشال مدیا مارکتینگ مشورت کنید. این فضا به مدیریت و فعالیت مداوم نیاز دارد تا بتواند به افزایش فروش رستوران کمک کند.
  4. بالا نگه داشتن کیفیت مواد غذایی: مشتریانی که تصمیم می‌گیرند دیگر به رستوران شما نیایند، یا از قیمت‌ها راضی نیستند یا کیفیت رضایتشان را جلب نکرده، یا از محیط خوششان نیامده یا…. اما موضوع مهم این است که خیلی از اوقات، یک مشتری وفادار می‌تواند با قیمت‌های افزایش‌یافته کنار بیاید، اما با پایین آمدن کیفیت مواد غذایی نه. پس تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی همیشگی خودتان استفاده کنید و اگر مجبور شدید، به جای کاهش اندازه غذا یا خریدن میوه، گوشت و برنج درجه دو و سه، قیمت را بالا ببرید.
  5. نظر سنجی از مشتریان برای بهبود کیفیت: مشتریان همه جا نظرشان را به شما اعلام می‌کنند. در خود رستوران به صورت حضوری، تلفنی، در پلتفرم‌های اجتماعی و… مثلا در اینستاگرام، یکی از اولین کارهایی که هر کاربر می‌کند نگاه کردن به کامنت‌ها و بررسی نظرات دیگران است، پس بهتر است این نظرات را مدیریت کنید. از مشتریانتان بخواهید نظرشان را به شما بگویند و برای این کار، راحت‌ترین مسیر را انتخاب کنید. اگر در پلتفرم‌های فروش آنلاین کار می‌کنید برای هر نظر یک آفر کوچک (مثلا تخفیف 5%ی) تعیین کنید یا در رستورانتان همراه با فاکتور یک نظرسنجی شفاهی انجام بدهید. مهم‌ترین قسمتِ نظرسنجی، عمل به فیدبک‌هایی است که گرفته‌اید. نظرات منفی، می‌توانند منفی نمانند.
  6. ارائه تخفیف به مشتریان جدید و یا افرادی که در باشگاه مشتریان عضو هستند: ارائه تخفیف یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین روش‌های افزایش فروش است. سال‌هاست که مشتریان کسب‌وکارهای مختلف، با دیدن قیمت‌های کاهش‌یافته از آن‌ها بیشتر خرید می‌کنند و رستوران هم از این قانون مستثنی نیست. تخفیف می‌تواند به بهانه‌های مختلفی به خریداران شما داده شود، اما نباید همیشگی باشد (شما فروشگاه همیشه تخفیف نیستید!). برای افزایش فروش رستوران، به مناسبت‎های مختلف تخفیف بدهید: مثلا اولین خرید یک مشتری، سالروز تولدش، در رویدادی خاص برای مشتریان عضو باشگاه و…
  7. تبلیغات بنری: بنرها می‌توانند در فضای آنلاین، شما را پیش چشم کاربران قرار بدهند. این کار هم مشتریان تازه (که از وجود شما خبر نداشتند) را مطلع می‌کند و هم به قدیمی‌ترها یک تلنگر کوچک می‌زند. طراحی بنرها را باید به یک تصویرساز یا گرافیست متخصص بسپارید، چون بنر یک پلتفرم کاملا تصویری است و چشم هر کاربر، تنها چند ثانیه روی آن می‌ماند.
  8. داشتن منو الکترونیک برای نمایش بهتر تصاویر غذا: یکی از کارهایی که بعضی از رستوران‌ها می‎کنند، ارائه منوی الکترونیکی برای دیدن جزئیات غذاهاست. این کار هر غذایی را با اطلاعات کاملش پیش چشم مشتری قرار می‌دهد و درصدِ سفارش‎‌های اشتباه را پایین می‌آورد. منو الکترونیک (مثلا با قرار دادن QR روی هر میز) همچنین فرایند سفارش را خیلی سریع و ساده می‌کند که خود این موضوع باعث افزایش فروش رستوران و بالا رفتن تعداد مشتریان خواهد شد.
  9. محیط تمیز و به روز رستوران: بله، شهروندان هنوز هم دوست دارند به رستوران‌های قدیمی و نوستالژیکی بروند که در دوران دبستان با پدر و مادرشان در آن‌ها غذا می‌خوردند، اما اگر دکوراسیون و طراحی داخلی‌تان را به روز نگه ندارید، در رقابت بین صدها رستوران تازه تاسیس شکست می‌خورید. سعی کنید تا جایی که بودجه و فضایتان اجازه می‌دهد، در فضای رستوران یک دکوراسیون به روز و جذاب ایجاد کنید و البته حتی اگر این امکان را ندارید، آن را همیشه تمیز نگه دارید.
  10. حضور در پلتفرم‌های فروش آنلاین: در سال‌های اخیر و به ویژه با شیوع بیماری کووید 19، خیلی‌ها دور رستوران رفتن را خط کشیدند و به جایش در خانه، مشغول سفارش آنلاین غذا شدند. همین باعث رونق پلتفرم‌های فروش آنلاین شد و البته افزایش فروش رستوران هایی که با این موج همراه شده بودند! در اولین فرصت در مورد شرایط حضور در این فروشگاه‌ها، درصد شراکت در فروش و… تحقیق کنید و واردشان شوید. بعضی از مشتریان دوست دارند که غذای رستوران شما را بخورند، اما امکان یا حوصله حضور فیزیکی در فضایتان را ندارند. با این کار، به آن‌ها هم غذا می‌رسانید و باعث می‌شوید سراغ بقیه گزینه‎ها نروند.
  11. امکان ارسال غذا به بیرون از رستوران: همان‎طور که گفتیم، بسیاری از افراد به دنبال غذای باکیفیت و خوشمزه هستند اما نمی‎‌خواهند از خانه بیرون بیایند. در بعضی از شهرهای بزرگ و در مناطقی که ادارات و شرکت‌ها زیاد هستند، رستوران‎های سالن‌دار کمتر و کمتر می‎شوند و تعداد کترینگ‎ها با سرعت زیادی رو به افزایش است. نیاز مهم دلیوری را به رسمیت بشناسید و اگر این کار را نمی‌کرده‌اید، کم کم به فکر ایجاد زیرساخت‌هایش باشید. بسیاری از مشتریان بالقوه شما، در خانه یا شرکتشان نشسته‎‌اند!
  12. منوی متفاوت: تا همین چند سال پیش، گزینه‌های بیرون از خانه غذا خوردن محدود بودند: غذای ایرانی (پلو و کباب و…) و فست‌فود. حالا اما می‎شود در بعضی از شهرهای ایران، غذاهای بین‌المللی خورد، غذای خانگی و نوستالژی امتحان کرد و یا حتی پای میزهای غذای کاملا وگان نشست. البته که طراحی منو کار ساده و سریعی نیست و نیاز به تحقیقات بازار و بکارگیری یک سرآشپز متخصص دارد، اما این مراحل ارزشش را دارند. سعی کنید منویی ارائه بدهید که رستوران کوچه کناری‌تان مشابهش را نداشته باشد. با این کار، مشتریان برای امتحان آن یک غذای خاص شما دوباره و دوباره به رستورانتان سر می‌زنند.

افزایش فروش رستوران با مشاوره در کارمنتو

رستوران‌داری گاهی چالش‌برانگیز و خسته‎‌کننده است، و در چنین مواقعی هیچ چیز به اندازه یک راهنمایی تخصصی نمی‌تواند مسیر پیش رو را برایتان روشن کند. و البته هیچ چیز به اندازه یک راه حل آماتور و غیرحرفه‌ای به فروش ضربه نخواهد زد!

در پلتفرم کارمنتو، مشاوران و متخصصانی حضور دارند که در حوزه‌های مختلف از فروش تا مارکتینگ و از حقوق تا فرایندهای اداری، دارای تجربه و مهارت‌اند. با مشاوره و پرسیدن سوالتان از این کارشناسان (در یک فرایند کاملا آنلاین) می‌توانید مسیر فروش در رستوران را برای خودتان هموار کنید. همین حالا این‎جا کلیک کرده و از متخصصان فروش رستوران مشاوره بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 21 نظر

5 21
روش های افزایش فروش رستوران

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد