پینترست مارکتینگ چیست و چطور می‌توانیم در این حوزه موفق شویم

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 22 تیر 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

بیشتر برندها، کسب و کارها و افراد در ایران، پلتفرم‌های مشخصی برای فعالیت مارکتینگی دارند. این پلتفرم‌ها را نیاز بازار و البته ترند اجتماعی در میان مردم مشخص می‌کند. کاربران ایرانی بیشتر در تلگرام، اینستاگرام و توییتر حضور فعال‌تری دارند و در جاهایی مثل فیس‌بوک خیلی فعال نیستند. یکی از اقداماتی که معمولا از چشم مارکترهای ایرانی دور می‌مانند بازاریابی در پینترست است. پینترست یک وب‌سایت اشتراک‌گذاری عکس است که در آن افراد عکس‌ها و طرح‌هایشان را می‌گذارند و با جستجو، به عکس‌های مرتبط می‌رسید. یکی از ویژگیهایی که پینترست را خاص می‌کند قابلیت پین کردن یا همان سنجاق کردن عکس‌هاست. با این قابلیت، هر کاربر یک مجموعه شخصی از عکس‌های مورد علاقه‌اش را خواهد داشت و این یعنی یک فرصت تصویری و جذاب برای برندها و کسب و کارها. اگر به پینترست مارکتینگ فکر میکنید اما هنوز نمی‌دانید که چطور باید آن را شروع کنید، این مطلب برای شما کاربردی خواهد بود.

همچین می‌توانید برای دسترسی راحت به بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با نصب اپلیکیشن از متخصاصان و کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

پینترست را بیشتر بشناسیم

پینترست، یک پلتفرم شبکه اجتماعی است که در آن کاربران میتوانند محتواهای بصری (عکس، ویدیو و گیف) را ببینند، به اشتراک بگذارند و ذخیره کنند. شما به عنوان یک کاربر، این امکان را دارید که هر لحظه چیزی که به نظرتان جالب یا کاربردی است را برای خودتان بردارید و به تخته (Board) خودتان سنجاق (Pin) کنید، به هر بُرد یک موضوع مشخص بدهید و به مرور زمان یک آلبوم بسازید، مثلا:

  • لباس‌های مورد علاقه
  • استایل زمستانی
  • دکور خانه
  • غذاهای خاور میانه‌ای

همچنین وقتی در پینترست اکانت بسازید، خودتان هم میتوانید سازنده این محتوا باشید و در این مرحله، نقش پینترست مارکتینگ و تولید محتوا را برای یک کسب و کار به عهده بگیرید. محتوای کسب و کار شما باید از طریق موبایل یا دسکتاپ بر روی این پلتفرم ممتشر شود. مثل بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر، بازاریابی در پینترست هم وابسته به Engagement است. بُردهای دوستان و رقبای خودتان را چک کنید، برایشان کامنت بگذارید، ری‌پین (re-Pin) یا اشتراک‌گذاری کنید و… در این صورت است که کم کم دیگران هم اکانت شما را می‌بینند و پینترست مارکتینگ به اصطلاح روی غلتک می‌افتد.

مهم است که بدانید در پینترست هم اکانت شخصی (personal account) و کسب و کاری (business accounts) وجود دارد. انتخاب اکانت بیزنس به شما دسترسی به پینترست آنالتیکز یا قسمت تحلیل آمار را می‌دهد و حتی می‌توانید تبلیغات هدفمند در این شبکه منتشر کنید.

پینترست مارکتینگ چیست؟

با وجود این که پینترست را بیشتر کاربران به عنوان یک پلتفرم کاربردی برای پین کردن رسپی و دکوراسیون منزل در نظر می‌گیرند (و هر روز از آن استفاده می‌کنند)، نباید فراموش کنید که بازاریابی در پینترست نه تنها ممکن، بلکه خیلی خیلی مفید است. این پلتفرم میتواند یک ابزار بالقوه و تاثیرگذار دیجیتال مارکتینگ باشد و حتی سئوی مخصوص به خودش را دارد که در طول مسیر به شما کمک خواهد کرد. هر ماه، بیشتر از 416 میلیون نفر از پینترست برای ایده‌یابی و منظم کردن ایده‌های خودشان استفاده میکنند. این یعنی میلیون‌ها فرصت لیدسازی و گسترش کسب و کار از طریق پینترست مارکتینگ. فراموش نکنید که در کنار شبکه اجتماعی بودن، پینترست یک موتور جستجوی خیلی قدرتمند هم هست. پینترست مارکتینگ یا بازاریابی در لینکدین مجموعهای از تاکتیکهاست که این پلتفرم را وارد استراتژی مارکتینگی شما می‏کند، تا از طریقِ آن به مخاطبان جدید برسید و آگاهی از برند خودتان را افزایش بدهید، و البته در مراحل بعد بتوانید از طریق این مخاطبان فروش هم داشته باشید.

تفاوت پینترست و اینستاگرام در چیست؟

بازاریابی در اینستاگرام در ایران، رایج‌تر و شناخته‌شده‌تر از بازاریابی در پینترست است. این موضوع گاهی باعث می‌شود که مارکترها در فرایند مارکتینگ در این دو فضا دچار خطا شوند. اینستاگرام و پینترست دو هدف بسیار متفاوت دارند: اینستاگرام برای اشتراک‌گذاری عکس‌های تولیدشده توسط هر کاربر ایجاد شد و پینترست برای جمع‌آوری و ذخیره محتوا (توسط هر کاربر دیگری). بیایید تفاوت‌های اصلی اینستاگرام و پینترست را بیشتر بشناسیم:

  • مخاطبان: مخاطبان اینستاگرام گسترده‌تر و متنوع‎تر از پینترست هستند. اینستاگرام یک میلیارد کاربر فعال دارد و بیش از 70% کاربران آن زیر 35 سال سن دارند (البته که در بین همین افراد، بیشترشان بین 18 تا 29 ساله هستند). زنان نسبت به مردان در این شبکه بیشتر فعالند. در پینترست زنان کاملا غلبه دارند و طبق آماری که در پنج سال اخیر منتشر شده، کاربران فعال آن 200 میلیون نفر هستند. این کاربران اغلب مدرک دانشگاهی (و تحصیلات تکمیلی) دارند. همچنین میانگین سنی پینترستی‌ها بیشتر از اینستاگرامی‎‏هاست.
  • دسکتاپ یا موبایل: این تفاوت کوچک است، اما اگر قصد شروع استراتژی پینترست مارکتینگ را دارید شاید بد نباشد آن را بدانید. پینترست کاملا روی دسکتاپ و موبایل کاربردی است (و حتی خیلی‎ها ترجیح می‌دهند آن را روی دسکتاپ استفاده کنند). البته که گزینه پین‌های خریدنی در موبایل فعال است (و اگر قصد فروش و بازاریابی از پینترست را دارید باید به آن توجه کنید). با این حال اینستاگرام تقریبا منحصرا یک اپلیکیشن موبایلی است. با دسکتاپ می‌توانید محتوای بقیه را ببینید و حتی برایشان کامنت بگذارید، اما رابط کاربری نسبتا نامناسب، نبودن امکان آپلود استوری و نداشتن نوتیفیکشن باعث می‎شود بیشتر افراد نسخه موبایل آن را ترجیح بدهند.
  • قابلیت اشتراک‏گذاری لینک: پینترست به اشتراک‎گذاری و ذخیره لینک اهمیت زیادی می‌دهد و اینستاگرام (حداقل در پست‌ها) اصلا چنین قابلیتی ندارد، و در حال حاضر تنها شبکه اجتماعی است که به شما اجازه نمی‎‌دهد موقع پست گذاشتن، لینک هم اضافه کنید. پس در این فضا، بازاریابی در پینترست، برای توزیع محتوا بهتر خواهد بود.
  • استفاده از هشتگ: هشتگ‎ها یکی از بخش‌های کلیدی تولید و توزیع محتوا در اینستاگرام هستند. کاربران دوست دارند هشتگ‎های جدید و تازه سازند، حتی چیزهایی که قبلا وجود نداشته‎اند. هشتگ‎ها همچنین شما را به مخاطب هدفتان می‌رسانند. بسیاری از کاربران در پینترست هم هشتگ می‎زنند، اما این کار عملکرد مشابه اینستاگرام را ندارد. پین‏‎ها خود به خود طوری منظم می‏‎شوند که در نتیجه جستجو، با یک ترتیب خاص ظاهر شوند. در واقع بُردها همان کار هشتگ را در پینترست مارکتینگ انجام می‎دهند.

بازاریابی در پینترست را اینطور جلو ببرید

حالا که مفهوم پینترست مارکتینگ را شناختیم و فهمیدیم که چرا باید برای کسب و کارمان سراغ لینکدین برویم، بیایید شروع کنیم:

  • تصمیمتان را درمورد ورود بگیرید: برای شروع بازاریابی در پینترست، باید ابتدا بفهمید که این فضا مناسب شما هست یا نه. پینترست مخاطبانی دارد که اغلب خوش‌سلیقه، کتابخوان، فعال و خوش‌استایل هستند یا این‌که می‏‎خواهند خوش‌سلیقه، خوش‎استایل و فعال و کتابخوان بشوند. بنابراین مدل کسب و  کار شما باید مناسب این فضا باشد. مثلا اگر مدیر تیم مارکتینگ یک کارخانه آرد هستید، شاید بهتر باشد به تبلیغات بنری و انتشار محتوا در سایت فکر کنید. اما اگر یک برند اکسسوری دارید، کیف‌های پارچه‎ای می‌دوزید یا رسپی طراحی می‎کنید پینترست می‌تواند جای خیلی خوبی برایتان محسوب شود.
  • محتوایتان را پخش کنید: 80% از کاربران پینترست در حال جستجوی محتوای بصری هستند و این یعنی پینترست جایی است برای توزیع انواع محتوا از طریق تصویر. مثلا می‌توانید یک بلاگ پست آموزشی درمورد کاربرد محصول خودتان را به عکس جذابی که از آن گذاشته‌اید متصل کنید تا هرکاربر با کلیک روی عکس، وارد راهنمای استفاده بشود. تعداد بُردها کاملا در اختیار شماست و می‌توانید برای مخاطبنتان بُردهای مختلفی بسازید تا کاملا در جریان کسب و کار شما قرار بگیرند.
  • یک گروه مخاطب بسازید: گروه‌ها یا به اصطلاح کامیونیتی‌ها افرادی با تفکر و سلیقه مشابه را کنار هم جمع می‌کنند و جایی می‌سازند که کسب و کار در آن بتواند صدایش را به گوش افراد برساند. با داشتن یک گروه مخاطب در پینترست، می‌توانید مطمئن باشید که اعضایش برای تمام پین‌های شما کامنت می‌گذارند و به دیگران هم نشان می‎دهند.
  • به مشتریانتان بیاموزید: اگر نگاهی به توتوریال‌ها، عکس‎ها و ویدیوهای آموزشی در پینترست بیاندازید، به اهمیت آموزش در بازاریابی در پینترست پی می‌برید. این پلتفرم پر است از پاسخ به سوال‌های مختلف در قالب عکس: چگونه پایه میز را تعمیر کنیم، چگونه خمیر پیتزای فوری بپزیم یا چگونه یک خط چشم رنگی بکشیم. پس هنگام تولید محتوا برای پینترست، آموزش دادن (در قالب معرفی محصول) را فراموش نکنید.
  • ترافیک وب‌سایت و سپس فروش ایجاد کنید: بر خلاف اینستاگرام، پینترست به شما قابلیت گذاشتن لینک می‎دهد، از این قابلیت برای معرفی وب‎‏سایتتان استفاده کنید و در وب‎سایت، حتما محتوای مناسبی داشته باشید که کاربر را به خرید تشویق می‎کند. این‌طوری می‌توانید از طریق بازاریابی در پینترست، به فروش برسید.
  • عکس و ویدیوی منحصر به فرد داشته باشید: پینترست پر است از عکس و ویدیو، و برای این که مخاطبان دکمه پین را فشار بدهند و شما را وارد علاقمندی‌های خودشان بکنند، باید عکس‎هایی داشته باشید که دیدنی و جذاب و البته منحصر به فرد هستند. پس اگر بودجه و شرایطش را دارید، حتما از محصولاتتان عکس رئال بگیرید.
  • کلمات کلیدی را دست کم نگیرید: با استفاده از کلمات کلیدی در پست‎ها، پین‎ها، بُردها و به صورت کلی پروفایل پینترست، با احتمال بیشتری وارد فید و سرچ مخاطبان خواهید شد. کلمات کلیدی باید مربوط به مواردی باشند که با احتمال بیشتری جستجو می‎شوند. مثلا اگر فروشنده چمدان هستید، می‎توانید از کلماتی مثل «سفر» یا «تعطیلات» استفاده کنید. بعد وقتی کاربری قصد سفر داشته باشد، با احتمال خیلی بالا پست چمدان‌های شما را می‌بیند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
پینترست مارکتینگ چیست و چطور می‌توانیم در این حوزه موفق شویم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد