شکایت ضامن از وام گیرنده چه مراحل و شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

حتما می‌دانید که دریافت وام از بانک شرایط و قوانین خاصی دارد. از جمله مهم‌ترین شرط برای دریافت وام این است که ضامن داشته باشید. در اصل ضامن کسی است که به صورت قانونی مسئولیت وام گیرنده را برعهده می‌گیرد. به عبارتی بهتر ضامن در بانک این ضمانت را می‌دهد تا وام گیرنده قسط‌ها را به صورت کامل پرداخت کند. همچنین در صورتی که اقساط پرداخت نشوند، ضامن باید پاسخگو باشد.

برای اینکه یک فرد ضامن وام فرد دیگری شود باید قرارداد ضامن میان وی و وام گیرنده تنظیم شود. به طور کلی افرادی مانند کارمندان، مستمری بگیران و یا دیگر افراد دارای حقوق ثابت می‌توانند به عنوان ضامن باشند. بنابراین پس از اینکه قرارداد منعقد شود، وام گیرنده باید حتما بر اساس تاریخ مشخص شده اقدام به پرداخت اقساط کنند.

اما در صورتی که وام گیرنده اقساط بانک را به هر دلیلی پرداخت نکند، بانک حساب ضامن را مسدود خواهد کرد‌. در این هنگام شکایت ضامن از وام گیرنده مطرح می‌شود. دقت کنید که ضامن فقط زمانی می‌تواند از وام گیرنده شکایت کند که حداقل یک قسط از حساب وی کم شده باشد. البته علاوه بر این شرایط و قوانین بسیار مهم دیگری در این زمینه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

به طور کلی برای اینکه این نوع پرونده به سرعت و دقت پیش برده شود، می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو که به صورت آنلاین است، کمک بگیرید. اما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با برخی از شرایط و نکات مربوط به شکایت ضامن علیه وام گیرنده آشنا کنیم.

بنر حقوقی

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا ضامن میتواند از وام گیرنده شکایت کند؟ و یا اینکه شکایت ضامن از وام گیرنده چه مراحل و شرایطی دارد؟ در واقع اغلب موسسات مالی، برای دادن وام به افراد از آن‎ها ضامن می‎‌خواهند. این ضامن در واقع نوعی تعهد می‌دهد که در صورت پرداخت نشدن وام توسط خود شخص وام‌گیرنده، مسئولیت او را به عهده بگیرد و به جایش قسط‌ها را بپردازد. همین تعهد، گاهی بانک‌ها را وادار می‌کند که فقط و فقط ضامن رسمی یا بازنشسته قبول کنند تا بتوانند از پرداخت قسط‎ها مطمئن باشند (مثل وام ازدواج که تمام بانک‌های ایران برای دادنش از زوج‌ها ضامن رسمی می‌خواهند).

ضامن در واقع، جانشین وام‌گیرنده است و تمام مسئولیت‌های او را به عهده دارد. این مسئولیت به خودی خود سنگین است و اگر شخص وام‎‌گیرنده قسط‌هایش را نپردازد،  بانک به صورت خودکار با ضامن تماس گرفته و قسط را از حقوق او برداشت می‌کند. ضامن به عنوان یک فرد حقیقی می‌تواند از فرد وام‌گیرنده شکایت کند و حق و حقوق مالی‌اش را از او بخواهد. در این مطلب، شکایت ضامن از وام گیرنده را بررسی می‎‌کنیم و سعی می‌کنیم یک راهنمای کوتاه برای ضامن‌ها در آستانه شکایت بسازیم.

البته در صورت تمایل به دریافت راهنمای بهتر و دقیق‌تر می‌توانید با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. کارمنتو از بهترین مراکزی است که خدمات مشاوره‌ای آنلاین برای شما ارائه می‌دهد. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) و همچنین تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) اشاره کرد‌.

قوانین و شرایط ضمانت وام بانکی؛ پیش نیازهای ضمانت وام

ضامن برای راحت شدن خیال بانک از پرداخت اقساط وارد قرارداد بین فرد با بانک می‌شود. برای این که ضمانت کسی در وام فرد دیگری رسمی شود، بین آن‌ها باید یک «قرارداد ضمانت» بسته شود. این قرارداد را خودِ بانک‌ها در هنگام دریافت مدارک به هر دو طرف می‎دهند. طبق قانون مدنی، قرارداد ضمانت یعنی عهده‌دار شدن یک فرد، نسبت به مسئولیت مالی فرد دیگر. شناخت وام‎گیرنده از ضامن، از نظر قانونی برای بانک الزامی ندارد. این یعنی هر فردی می‌تواند بدون شناخت، ضامن کسِ دیگری شود. با این حال به دلیل چالش‌های مالی و اطمینان نداشتن، خیلی‌ها ضامن افراد غریبه نمی‏شوند.

وقتی که خود وام‌گیرنده (که طبق قرارداد ضمانت بدهکار بانک محسوب می‎شود) طلب را بپردازد، دین ادا شده و ضامن بری خواهد بود. اما اگر بانک نتواند وصول بدهی را از خود بدهکار انجام بدهد، به سراغ ضامن‌ها (به ترتیب اول، دوم، سوم و…) می‎رود. فراموش نکنید که اگر ضامن کسی می‌شوید، حتی اگر آن فرد خیلی نزدیک به شما باشد، بانک می‎تواند مستقیما به شما مراجعه کرده و ابتدا حقوق و سپس اموالتان را توقیف کند. پس قبل از ضمانت، از توانایی مالی وام‏گیرنده مطمئن شوید. البته که قانون در چنین حالتی، اجازه شکایت ضامن علیه وام گیرنده را داده است.

فرقی ندارد که برای چه چیزی بخواهید وام بگیرید، ازدواج، مسکن، خرید کالا، ساخت و ساز، کسب و کار یا… به احتمال بسیار زیاد شما به ضامن نیاز دارید. تعداد بانک‌هایی که بدون ضامن وام می‎دهند، از تعداد انگشت‌های یک دست هم کمتر است. اما چه افرادی می‌توانند ضامن بانکی شوند؟ چرا خیلی از ما برای پیدا کردن ضامن، دچار مشکل و معطلی می‎‌شویم؟ در ابتدا باید این نکته را بدانید که هر بانکی، شرایط ضمانت مخصوص به خودش را دارد. بنابراین اگر این شرایط در یک بانک دقیق باشند، ممکن است بخشی از آن‌ها در بانک دیگر قابل قبول نباشند. شروط ضامن بانک، این موارد هستند:

  • عاقل و بالغ بودن فرد

او باید عاقل و بالغ و بالای 18 سال باشد. در واقع از شروط ضامن بانک باید به عاقل و بالغ بودن فرد اشاره کرد. در واقع ضامن باید حتما سلامت عقلانی داشته و همچنین بالغ باشد. به این معنی که ضامن باید به سن قانونی 18 سال و یا بیشتر رسیده باشد و توانایی تشخیص خوب و بد را داشته باشد. لازم به ذکر است که حتی در خصوص شکایت ضامن نیز،از شرایط مهم و اساسی این است که فرد بالغ باشد.

  • داشتن وضع مالی قابل قبول

ضامن باید وضع مالی قابل قبولی داشته باشد تا بتواند در صورت تسویه نشدن وام، اقساط را پرداخت کنند. این  وضع مالی را هر بانک با معیارهای خودش تشخیص می‌دهد. مثلا بازنشستگی یا حقوق از سازمان‌های کشوری و لشکری. به عبارتی بهتر بانک‌ها تنها ضمانت افرادی را قبول و تایید می‌کنند که دارای وضعیت مطلوبی باشند و همچنین توانایی پرداخت کردن تمامی اقساط وام را داشته باشند. همچنین داشتن وضع مالی قابل قبول توسط بانک مورد نظر سنجیده خواهد شد. به این معنی که بانک‌ها امور و معیارهای مختلفی را در نظر می‌گیرند و بر این اساس صلاحیت فرد را تایید و یا رد می‌کنند. البته لازم به ذکر است که ضامن لزوما نباید یک شخص حقیقی باشد، بلکه بعضی از وام‌ها در بعضی از بانک‌ها، می‌توانند ضامن حقوقی داشته باشند (مثلا یک ملک که توسط کارشناس ارزش‌گذاری شده).

  • عدم بدهکاری بانکی

ضامن نباید بدهکاری بانکی داشته باشد. طبیعتا افرادی که دارای بدهکاری هستند برای ضامن بودن نیز مناسب نخواهند بود. به همین دلیل نیز بانک‌ها افرادی که دارای بدهکاری بانکی باشند را نمی‌توانند به عنوان ضامن قبول کنند. به عبارتی بهتر افراد بدهکار نمی‌توانند قسط وام دیگر افراد را پرداخت کنند و در نتیجه بانک نیز به همین دلیل ضمانت آن‌ها را تایید نخواهد کرد‌.

  • عدم‌ ضمانت برای چند نفر

ضامن نباید همزمان برای چند نفر در حال ضمانت باشد (تعداد افراد مورد ضمانت با توجه به سقف حقوق فرد مشخص می‌شود). در صورتی که یک شخص از قبل ضامن چند شخص دیگر باشد، عمدتا ضمانت وی توسط بانک رد خواهد شد. در مورد امکان شکایت ضامن از وام گیرنده نیز باید بیان کرد که در صورت زیاد بودن تعداد وام گیرندگان، روند شکایت بسیار طولانی و شاید حتی پیچیده‌تر شود.

  • ارائه چک و سفته به بانک

دیگر شرط مهم ضامن بانکی این است که به بانک چک و سفته ارائه دهد. در واقع ضامن می‌بایست به میزان مبلغ وامی که دریافت شده، به بانک نیز چک ارائه دهد. این امر در واقع به این دلیل است که در صورت عدم پرداخت قسط از جانب وام گیرنده و ضامن، بانک بتواند چک ضامن را برگشت بزند. همچنین لازم به ذکر است که ضامن باید در حال کار یا بازنشسته رسمی تامین اجتماعی باشد. برای اثبات این نکته، بانک از وام‌گیرنده مدارکی مثل فیش حقوقی، حکم بازنشستگی، کارت نظام پزشکی و… می‎گیرد.

قوانین و شرایط ضمانت وام بانکی برای عدم شکایت

آیا ضامن می تواند از وام گیرنده شکایت کند؟

در پاسخ به این سوال که آیا ضامن میتواند از وام گیرنده شکایت کند، باید پاسخ داد بله، ضامن این حق را دارد که در صورت پرداخت نشدن قسط‌ها توسط وام‌گیرنده، از او شکایت طرح کند.  وقتی که خود وام‏گیرنده (به هر دلیلی) اقساط را پرداخت نکند، سیستم بانکی به صورت خودکار مبلغ قسط او را از حساب بانکی یا حقوق ضامن برداشت می‌کند. این موضوع ممکن است یکی دو ماه مشکلی ایجاد نکند، اما اگر طولانی‌مدت شود به معیشت و زندگی روزمره ضامن ضربه خواهد زد.

اگر وام‎گیرنده اقدامی برای پرداخت قسط خود نکرده و ضامن هم این مبلغ را به بانک ندهد چه؟ در ابتدا بانک تعدادی اخطاریه به ضامن می‌فرستد و با او تماس می‎گیرد. بسیاری از ضامن‌ها در این مرحله هشدار را دریافت کرده و اقساط را می‎پردازند. اما اگر باز هم مبلغ قسط توسط هیچ‌کدام از طرفین قرارداد ضمانت پرداخت نشد، اموال منقول و غیرمنقول هردو آن‎ها توسط بانک ضبط خواهد شد. بنابراین اگر ضامن فردی شده‌اید و حالا در حال پرداخت اقساطش هستید، بهتر است از بانک یک گواهی یا در واقع رسید مبنی بر پرداخت بگیرید. در صورتی که در آینده قصد شکایت علیه وام‌گیرنده را داشته باشید، این مدرک بسیار برایتان مفید خواهد بود.

در صورت تمایل به دریافت راهنمایی در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان کارمنتو ارتباط داشته باشید. در واقع شما با مراجعه به این مرکز از مزایای مختلفی مانند دریافت خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، مشاهده وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) و دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه بهره ببرید.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده

در این قسمت قصد داریم به بررسی نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده بپردازیم‌. شکایت ضامن از وام گیرنده در قانون کشور ما تعریف شده و ضامن این حق را دارد که وقتی وام را پرداخت کرد (مثلا اقساط از حقوقش برداشت شد) از فرد مورد ضمانت، به دادگاه شکایت ببرد. بسیاری از افرادی که ضامن می‌شوند، برای روز مبادا چاره می‌اندیشند و قبل از عقد قرارداد ضمانت، از فرد وام‎گیرنده سفته می‏گیرند. سفته یک سند قانونی است و به ضامن اختیار می‎دهد که در صورت لزوم، از وام گیرنده شکایت کند (هرچند که بدون سفته هم شکایت ضامن از وام گیرنده ممکن است).

اما در زمینه نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده این سوال پیش می‌آید که ضامن باید چقدر پول پرداخت کند تا بتواند علیه وام‌گیرنده دعوی طرح کند؟ در ماده 709 قانون مدنی، مقرر شده که ضامن حتی با کسر یک قسط از حقوقش، می‌تواند به وام‌گیرنده مراجعه کرده و آن را طلب کند. برای شکایت مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان، ضامن‎ها باید به شورای حل اختلاف و برای مبالغ بالای 20 میلیون تومان، باید به دادگاه محل زندگی خودشان مراجعه کنند.

در صورتی که از نحوه دقیق شکایت از وام گیرنده اطلاع ندارید و البته قصد دارید پرونده شما در کمترین زمان ممکن نتیجه دهد، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان کارمنتو در ارتباط باشید. شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و از همه مهم‌تر محرمانه بودن اطلاعات از مهم‌ترین مزایای این مرکز به حساب می‌آید.

مراحل شکایت ضامن از وام گیرنده

همان‌طور که گفتیم، حتی با پرداخت یک قسط از حقوق، ضامن حق این را دارد که علیه وام‎گیرنده دعوی طرح کند. اما مراحل شکایت ضامن از وام گیرنده چگونه خواهند بود؟

ابتدا باید یک دادخواست علیه وام گیرنده تنظیم کنید. برای بالا بردن احتمال پیروزی این دادخواست در دادگاه، بهتر است با یک مشاور حقوقی یا وکیل خبره مشورت کنید.

در کنار دادخواست، باید مدارکی را به مرجع دارای صالحیت ارائه کنید، که مشخص می‌کنند قسط به جای حساب وام‌گیرنده از حساب شما برداشته شده است. از جمله مدارک لازم جهت شکایت ضامن از وام گیرنده می‌توان به قرارداد ضمانت، کپی مصدق استشهادیه، اصل درخواست پرداخت از طرف بانک، اصل فیش برداشت از حساب شما و در صورت امکان شهادت شهود، اشاره کرد.

در ادامه مراحل شکایت ضامن از وام گیرنده بعد از ارائه این مدارک و دادخواست، دادگاه پرونده را بررسی و وام‌گیرنده را احضار می‌کند تا بدهی خود را به ضامن بپردازد. در صورت ممانعت او، قاضی حکم تامین خواسته می‌دهد و اموال فرد به نفع ضامن ضبط خواهند شد.

حکم بازداشت وام گیرنده در چه صورت صادر خواهد شد؟

حکم بازداشت که به نام حکم جلب نیز شناخته شده است تنها زمانی صادر خواهد شد که شکایتی بر علیه وام گیرنده ایجاد شده باشد. در نتیجه با صادر شدن این دستور و جلب شدن وام گیرنده تحقیقات بیشتری بر روی وی صورت خواهد گرفت تا اتهام فرد ثابت شود.

به طور کلی در صورت داشتن سوال در مورد مدارک لازم جهت شکایت ضامن از وام گیرنده و یا ابهام و یا تمایل به دریافت راهنمایی در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره کارمنتو بهره ببرید. در واقع از جمله مزایای این مرکز می‌توان به  امکان دریافت مشاوره متنی رایگان، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و همچنین پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت اشاره کرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

حکم بازداشت وام گیرنده دارای چند نوع کلی است؟

اکنون که با شرایط امکان شکایت ضامن از وام گیرنده آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم توضیحاتی در مورد انواع حکم بازداشت و یا جلب فرد وام گیرنده بپردازیم. از جمله انواع حکم بازداشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حکم بازداشت سیار

این نوع از حکم به تمامی کلانتری‌های موجود در حوزه قضایی ابلاغ خواهد شد. به دنبال آن نیز کلانتری‌ها در پی فردی که متواری شده و هیج نشانه‌ای از وی ندارد، می‌گردند تا او را پیدا و بازداشت کنند.

  • حکم بازداشت عادی

حکم بازداشت عادی به این معنی است که حکم به کلانتری محل ابلاغ خواهد شد و در نتیجه آن کلانتری نیز فرد را بر اساس نشانی دقیقی که ذکر شده، پیدا و بازداشت می‌کند.

اهمیت و نکات اخذ چک ضمانت از وام گیرنده

وام گیرنده ممکن است بنا به دلایل مختلفی اقساط خود را پرداخت نکند. به همین دلیل نیز بسیاری از افرادی که قصد ضامن شدن را دارند بسیار دچار شک و تردید می‌شوند. در واقع با پرداخت نشدن اقساط وام توسط وام گیرنده ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای ضامن به وجود آید.

در واقع با وجود اینکه در این صورت نیز ضامن می‌تواند از وام گیرنده شکایت کند. اما به طور کلی طرح دعوا نیز دارای پیچیدگی‌های خاصی است. به همین دلیل بهترین راهکار این است که پیش از ضمانت وام دیگر اشخاص از آن‌ها چک و یا سفته دریافت کنید.

در این صورت اگر وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکند، ضامن می‌تواند چک و سفته وی را به اجرا بگذارد. در این صورت نیازی به شکایت نیز نخواهد بود و با وصول چک و یا سفته، ضامن می‌تواند حق و حقوق خود را دریافت کند.

البته نکته‌ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که چک و سفته‌های دریافت شده از وام گیرنده باید تا به پایان رسیدن زمان اقساط وام تاریخ داشته باشند. به عبارتی بهتر در صورتی که وام دریافت شده دارای مدت چهار ساله باشد باید تاریخ چک‌های دریافت شده نیز بر اساس همین مدت ذکر شده باشند.

سخن پایانی

حتما می‌دانید که برای گرفتن وام از بانک به ضامن نیاز خواهید داشت. ضامن در اصل کسی است که به بانک تعهد می‌دهد که اگر بنا به دلایل مختلفی وام گیرنده نتواند اقساط را پرداخت کند، اقساط عقب افتاده را بپردازد. این گونه مشکلی برای بانک از نظر تامین سرمایه به وجود نمی‌آید.

اما نکته مهم این است که اگر وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکند، در این هنگام ضامن با مشکلاتی مواجه خواهد شد. از جمله راه حل پیشنهادی در صورت عدم پرداخت قسط توسط وام گیرنده این است که ضامن از وام گیرنده شکایت کند. اما این راه حل دارای شرایط و قوانین خاصی است که توصیه می‌شود برای راهنمایی بیشتر از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو کمک بگیرید.

از جمله مزایای مرکز خدمات مشاوره‌ای کارمنتو می‌توان به همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا و داشتن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما اشاره کرد که شما می‌توانید با خیالی آسوده از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 265 نظر

5 265
شکایت ضامن از وام گیرنده چه مراحل و شرایطی دارد؟
در صورتی که وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکند و به دنبال آن ضامن نیز از پرداخت اقساط منصرف شود و همچنین اخطاریه‌های بانک را جدی نگیرد، بانک این اجازه را خواهد داشت تا نسبت به توقیف اموال منقول و غیر منقول بدهکار و ضامن اقدام کند.
در صورتی که وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکند، بانک نیز حساب ضامن را مسدود خواهد کرد‌. در واقع بانک از طریق حساب ضامن، طلب خود در مورد وامی که پرداخت نشده است، وصول خواهد کرد.
بانک با دریافت کردن فیش حقوقی و البته رضایت نامه از ضامن، می‌تواند در صورت عدم پرداخت اقساط توسط وام گیرنده، این مبلغ را از حقوق ضامن کسر کند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
16 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد