وام بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

آمارها نشان می‌دهند که از ابتدای طرح وام بازنشستگی تامین اجتماعی تا سال جاری، حدود یک میلیون نفر از مسمتری‌بگیران، وام قرض الحسنه تامین اجتماعی را دریافت کرده‌اند. وام بازنشستگان تامین اجتماعی، به منظور ارائه خدمات رفاهی و بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان ایجاد شده است.

بر همین اساس، آن دسته از افرادی که دیگر توانایی کار کردن ندارند و تنها از راه حقوق بازنشستگی، هزینه‌های زندگی خود را پرداخت می‌کنند، با کمک وام بازنشستگی به آن‌ها کمک‌رسانی می‌شود.

در حال حاضر وام بازنشستگی جزو خدمات و تعهدات اصلی سازمان تامین اجتماعی است که نسبت به سال‌های قبل هم افزایش پیدا کرده است. اگر شما هم به دنبال پاسخ سوال قسط وام 20 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟ و شرایط دریافت وام بازنشستگی هستید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

وام بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

در حال حاضر برای این که مردم بتوانند هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنند، نیاز به دریافت وام‌های مختلف دارند. سازمان‌ها، بانک‌ها و نهادهای مختلف، انواع وام با نرخ سود خاصی را برای متقاصیان در نظر می‌گیرند. از طرفی هر کدام از وام‌ها هم شرایط و قوانین خاص خود را دارد.

سازمان تامین اجتماعی هم برای بیمه‌شدگان خود، کمک هزینه‌های مختلفی را تحت عنوان وام قرض الحسنه برای بیمه شدگان در نظر می‌گیرند. وام بازنشستگان، یکی از وام‌های کم درصد از طرف بانک مرکزی است که از طریق بانک رفاه و صادرات به مسمتری‌بگیران داده می‌شود.

وام بازنشستگی تامین اجتماعی، از طریق نهاد صندوق بازنشستگان تامین می‌شود. صندوق بازنشستگان یکی از سازمان‌های قدیمی در کشور است که با تصویب قانون وظایف در مجلس مشروطه اول و سال 1287 ثبت شده است.

 مبلغ وام بازنشستگان تامین اجتماعی و مهلت بازپرداخت آن

با توجه به این که در حال حاضر طرح‌های مختلفی برای وام بازنشستگان در نظر گرفته شده است، مبلغ وام تامین اجتماعی بازنشستگان هم متفاوت است.

در سال 1400، مبلغ وام به بازنشستگان تامین اجتماعی، حدود 5 میلیون و در سال 1401، به 12 میلیون تومان بوده است؛ اما در سال جاری، مبلغ وام اصلی برای بازنشستگان، نسبت به سال قبل افزایش 65 درصدی پیدا کرده است. بنا بر گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، میزان مبلغ وام بازنشستگان در سال جاری، 20 میلیون تومان است.

سازمان تامین اجتماعی برای هر استان و شهرستان، سهمیه وام خاصی تعیین کرده‌اند؛ از همین رو تا تمام شدن ظرفیت هر شهر، متقاضیان می‌توانند برای دریافت وام مسمتری بگیران تامین اجتماعی اقدام کنند.

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که وام بازنشستگان تامین اجتماعی چند درصد است؟ در پاسخ باید بگوییم که وام 20 میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی، نوعی تسهیلات قرض الحسنه است. همچنین افرادی که این وام را دریافت می‌کنند، باید در مدت 24 ماه، این وام را پرداخت کنند.

البته توجه داشته باشید که در سازمان تامین اجتماعی، امکان گرفتن وام‌های دیگری از جمله وام صد میلیونی بانک رفاه به بازنشستگان تامین اجتماعی هم وجود دارد.

زمان ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

در حالت کلی ثبت نام وام مسمتری بگیران تامین اجتماعی تنها در زمان‌های خاصی انجام می‌شود؛ از همین رو بسیاری از بیمه‌شدگان به دنبال زمان مناسب برای گرفتن وام بازنشستگان تامین اجتماعی هستند. زمان ثبت نام وام 20 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، در چند مرحله مختلف ارائه شده است. مرحله اول برای زمان ثبت نام این وام، در 27 خرداد ماه سال جاری و به مدت 10 روز بوده است.

همچنین مرحله دوم ثبت نام این وام برای بازنشستگان هم از 20 تا 30 آبان ماه سال جاری بوده است. تمامی متقاضیان برای دریافت وام بازنشستگی، می‌توانستند از طریق سایت مربوط به ثبت نام اقدام کنند. اما توجه داشته باشید که تا الان، زمان جدیدی برای ثبت نام وام بازنشستگان اعلام نشده است.

شرایط ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

هر تسهیلاتی که سازمان‌ها و بانک‌های مختلف به متقاضیان ارائه می‌کنند، حتما شرایط خاصی برای دریافت دارد. طبیعتا برای دریافت وام بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید شرایط خاصی رعایت شود. بنابراین اگر شما هم قصد ثبت نام برای این وام را دارید، حتما شرایط وام بازنشستگان تامین اجتماعی را در ادامه مطالعه کنید:

  • در وهله اول، فرد بازنشسته برای استفاده از وام بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه، حتما در یکی از شعبه‌های بانک رفاه حساب داشته باشد؛ چون امکان دریافت مبلغ وام، تنها از طریق این بانک وجود دارد.
  • متقاضیانی که برای ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی بدون ضامن اقدام می‌کنند، باید کارت عضویت کانون بازنشستگی تامین اجتماعی را داشته باشند.
  • بر اساس شرایط سنی دریافت وام بازنشستگی، تنها افرادی که بین 50 تا 77 سال سن دارند، می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.
  • بیمه‌شدگانی که قصد دریافت وام بازنشستگی را دارند، باید فاقد چک برگشتی، بدهی بانکی و اقساط عقب افتاده باشند؛ چرا که قبل از اینکه وام بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شود، این موارد استعلام می‌شود.
  • فرد بازنشسته نباید در 3 سال گذشته از وام‌هایی که بانک رفاه ارائه کرده است، استفاده کرده باشند.
  • شماره ارائه شده برای ثبت نام وام بازنشستگان، باید به نام متقاضی دریافت‌کننده وام باشد.
  • فرد باید حداقل 20 سال سابقه بیمه‌پردازی را داشته باشد.
  • موجودی حساب مسمتری بگیر، باید حداقل 100 هزار تومان باشد.
  • برای دریافت این وام، باید حداکثر مسمتری دریافتی فرد بازنشسته، 150 میلیون ریال باشد.

اگر شما هم شرایط وام بازنشستگان تامین اجتماعی را دارید، می‌توانید برای دریافت یکی از طرح‌های موجود در تسهیلات بانک رفاه اقدام کنید. توجه داشته باشید که اگر راه دریافت کارت کانون و آماده سازی شرایط دیگر را نمی‌دانید، مشاوران کارمنتو به شما در این زمینه کمک می‌کنند. کارمنتو یکی از بهترین وبسایت‌های مشاوره تلفنی و آنلاین است که نیاز شما را برای دریافت مشاوره فوری برطرف می‌کند.

روش ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

برای بیشتر بازنشستگان این چالش وجود دارد که چگونه باید برای ثبت نام وام قرض الحسنه بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام کنیم؟ در حالت کلی، دو راه برای ثبت نام وام بازنشستگان وجود دارد.

شما در روش اول می‌توانید به صورت حضوری برای ثبت نام اقدام کنید. برای این کار باید به کانون بازنشستگی شهر یا استان خود مراجعه کنید و با پرسیدن جزئیات وام بازنشستگان تامین اجتماعی، به دنبال کامل کردن مدارک خود باشید. سپس با آماده شدن تمامی مدارک، مجدد به کانون مراجعه کنید و ثبت نام خود را در زمان مشخص شده انجام دهید.

در روش دوم هم می‌توانید به صورت غیر حضوری و اینترنتی برای ثبت نام اقدام کنید. به این صورت که اگر کانون بازنشستگان شهر شما وبسایت اینترنتی دارد، می‌توانید با مراجعه به سامانه es.tamin.ir یا سامانه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی که سایت ثبت نام وام بازنشستگان است، برای ثبت نام وام خود اقدام کنید.

راهنمای ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

اگر می‌خواهید برای ثبت نام وام 15 میلیونی بانک رفاه به بازنشستگان تامین اجتماعی یا مبلغ‌‌های دیگر اقدام کنید، باید به نکات مختلفی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اگر این سوال را دارید که وام بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی واریز میشود، باید بگوییم که بعد از ثبت نام متقاضی در بین مهلت تعیین شده، مدارک فرد بررسی می‌شود و در صورت عدم وجود مشکل خاصی، به حساب بازنشسته واریز می‌شود.
  • نکته بعدی درباره افزایش مبلغ وام است؛ طبق گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، احتمال افزایش وام در سال آینده زیاد است.
  • افراد برای دریافت وام مسمتری‌بگیران تامین اجتماعی، نیازی به مراجعه حضوری به مجموعه خاصی ندارند؛ چرا که امکان ثبت نام غیر حضوری برای آن‌ها وجود دارد. همچنین در سوال بروز سوال خاصی، می‌توانند از طریق شماره 1420 ، با کارشناسان ارتباطات مردمی تامین اجتماعی ارتباط برقرار کنند و راهنمایی های لازم برای ثبت نام را دریافت کنند.
  • نکته دیگر برای ثبت نام هم درباره بازپرداخت آن است. بر این اساس، بازپرداخت این وام 24 ماهه است و کارمزد آن هم 4 درصد است.
بیمه

درمورد وام بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وام 12 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

در سال گذشته، وام 12 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی برای مسمتری‌بگیران وجود داشته است که از طریق کانون‌های بازنشستگی در کل کشور به متقاضیان داده شده است. بر این اساس، 400 هزار بازنشسته با داشتن شرایط خاصی، از این وام استفاده کرده‌اند؛ اما این مبلغ برای سال جاری تغییر پیدا کرده است و بیشتر از قبل شده است.

وام 15 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

برای آن دسته از بازنشستگانی که حقوق کمتری دارند، امکان دریافت وام 15 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شده است. البته افرادی که حقوق بیشتری می‌گیرند هم می‌توانند از این وام استفاده کنند. همچنین طبق گفته مدیر کل فرهنگی و اجتماعی تامین اجتماعی، اگر نام متقاضیان این وام در قرعه‌کشی انتخاب شوند، دیگر نیازی به مراجعه به بانک و داشتن ضامن وجود ندارد. توجه کنید افرادی که زیر 15 میلیون دریافتی مسمتری دارند، می‌توانند برای ثبت نام وام 15 میلیونی بانک رفاه به بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام کنند.

وام 20 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

وام 20 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، یکی از وام‌های کاملا متداول برای تمامی بازنشستگان واجد شرایط است که تنها در زمان خاصی ارائه می‌شود. این وام در واقع جایگزین وام 12 میلیونی در سال قبل بوده است؛ اما برای مشاهده جزئیات وام 20 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، باید تمامی مطالب این مقاله را مطالعه کنید.

وام 30 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

طبق گفته مدیر عامل صندوق بازنشستگی کل کشور، امکان پرداخت وام ضروری تا سقف 30 میلیون برای بیش از 460 هزار نفر در سال جاری فراهم شده است. وام 30 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی تا پایان سال به این تعداد فرد تعلق می‌گیرد.

البته آن افرادی که کمتر از یک سال پیش بازنشسته شده‌اند، کسانی که حکم ترمیم سال جاری برای آن‌ها صادر نشده است، واجد شرایط ثبت نام نیستند. البته دریافت این وام شرایط دیگری هم دارد که می‌توانید برای اطلاع از جزئیات وام 30 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، از طریق مشاوران کارمنتو، از آن‌ها مطلع شوید.

وام 50 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، وام 50 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی هم در نظر گرفته شده است. این وام به 600 نفر پرداخت می‌شود و سود آن 18 درصد است. این وام برای پرداخت ودیعه مسکن است و به بازنشستگان اولویت دار تعلق می‌گیرد. یکی از شرایط وام 50 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، داشتن حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی بالای 4 میلیون تومان و توانایی پرداخت اقساط است.

روش ثبت نام وام بازنشستگان

وام 80 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

این تسهیلات برای تعمیرات مسکن به بازنشستگان داده می‌شود. برای دریافت  وام 80 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، باید سند ملک گرو گذاشته شود. بنابراین برای آگاهی از شرایط کامل این وام، می‌توانید از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید.

وام 100 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

وام 100 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، به تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق می‌گیرد. برای دریافت این وام تامین اجتماعی بازنشستگان، نیازی به ضامن وجود ندارد. بنابراین متقاضیان این وام می‌توانند بعد از اعلام زمان ثبت نام، به یکی از شعبه‌های بانک‌های دولتی مانند بانک رفاه کارگران، مسکن، کشاورزی، ملی، پست بانک، صادرات، تجارت، صنعت و معدن و قرض الحسنه مهر ایران مراجعه کنند. افراد برای دریافت این وام مسمتری بگیران تامین اجتماعی، باید نامه کسر از حقوق بازنشستگی، یک فقره چک یا سفته به بانک ارائه کنند. البته برای جزئیات وام 100 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، باید تحقیقات بیشتری انجام دهید.

وام 200 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

وام 200 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی هم جزو محدودترین تسهیلات برای بیمه‌شدگان است. ثبت نام این وام هم تنها در زمان خاصی و از طریق کانون بازنشستگی و سایت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی انجام می‌شود. بیمه‌شدگان برای دریافت وام 200 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، باید شرایط ذکر شده در این مطلب را داشته باشند.

ثبت نام غیر حضوری وام بازنشستگان

تمامی بازنشستگان واجد شرایط که قصد دریافت وام را دارند، می‌توانند به صورت غیر حضوری به آدرس es.tamin.ir مراجعه کنند. سپس برای ثبت نام در این سایت، اطلاعات لازم را وارد کنند. توجه کنید که این کار را باید در زمان تعیین شده کانون انجام دهید.

بعد از ثبت نام در سایت برای وام به بازنشستگان تامین اجتماعی، تمامی اطلاعات مورد نیاز در فرم وام ضروری مسمتری‌بگیران را کامل کنید. همچنین با انتخاب گزینه بازیابی اطلاعات، دوباره داده‌ها را چک کنید.

سازمان تامین اجتماعی، درخواست وام بازنشستگان تامین اجتماعی را بررسی می‌کند و از طریق پیامک، به متقاضی ارائه می‌دهد.

نحوه پیگیری ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

برای متقاضیان تسهیلات تامین اجتماعی این سوال پیش می‌آید که وام مسمتری بگیران تامین اجتماعی کی پرداخت می شود؟ برای آن که پاسخ این سوال را پیدا کنید، باید روند پیگیری وام بازنشستگی تامین اجتماعی را طی کنید.

برای پیگیری وام فوری بازنشستگان تامین اجتماعی، سامانه مشخصی وجود ندارد؛ از همین رو شما تنها می‌توانید از طریق پیامک از طرف سازمان تامین اجتماعی، از نتیجه وام اطلاع کسب کنید.

البته اگر می‌خواهید بدانید که جزئیات وام 12 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی چیست، باید به سامانه es.tamin.ir مراجعه کنید. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای دانستن این که وام بازنشستگان تامین اجتماعی کی پرداخت میشود، مراجعه حضوری به کانون نداشته باشید.

سخن پایانی

هنوز هم بسیاری از افراد این سوال را دارند که قسط وام 12 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟ در حالی که با وجود وام 20 میلیونی، دیگر کمتر کسی به دنبال وام 12 میلیونی است.

دانستن شرایط و تسهیلات مختلف برای بازنشستگان، کمک بزرگی به معیشت مسمتری‌بگیران می‌کند. بنابراین ما در این مطلب، انواع وام بازنشستگان تامین اجتماعی را به شما معرفی کردیم.

اما توجه کنید که هر کدام از این تسهیلات، شرایط خاصی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که وام بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه چقدر است و چه شرایطی دارد، می‌توانید به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

ارتباط با مشاوره بیمه و قانون کار در کارمنتو، با استفاده از پلتفرم جامع ویژه کاربر و مشاور انجام می‌شود. همچنین با وجود ارتباط با تکنولوژی روز دنیا، تعرفه دریافت مشاوره، بر اساس نرخ معقول در بازار تعیین شده است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره وام بازنشستگی تامین اجتماعی

  1. وام بازنشستگان تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

    آن دسته از بازنشستگانی که شرایط لازم برای دریافت تسهیلات را داشته باشند، می‌توانند برای دریافت وام بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه مراجعه کنند.

  2. وام بازنشستگان تامین اجتماعی تا کی ادامه دارد؟

    تاکنون چند مرحله برای ثبت نام وام قرض الحسنه بازنشستگان تامین اجتماعی وجود داشته است؛ اما طبق گفته مدیر کانون بازنشستگان، این تسهیلات در سال بعد هم ادامه دارد.

  3. وام بازنشستگان تامین اجتماعی چند درصد است؟

    وام 20 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، با کارمزد 4 درصد ارائه می‌شود.

  4. وام بازنشستگان تامین اجتماعی چند ساله است؟

    مهلت باز پرداخت وام بازنشستگان تامین اجتماعی، 24 ماه و معادل 2 سال است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

4 5
وام بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه چه شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد