حداکثر مرخصی تحصیلی چقدر است؟ چگونه مرخصی تحصیلی بگیریم؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

با توجه به این که علم و تکنولوژی روز به روز در حال گسترش است، بنابران ارتقای علم و سطح سواد هم امری ضروری محسوب می‌شود؛ از همین رو افراد به دلیل‌های مختلفی از جمله افزایش جایگاه شغلی در برخی از اداره‌ها یا حتی انگیزه شخصی، ممکن است که چند سال بعد از دریافت مدرک لیسانس، برای ادامه تحصیل اقدام ‌کنند.

اما چالش بزرگی که برای چنین افرادی به وجود می‌آید، ترس از دست دادن سمت و کار خود با وجود ترک کار است. اما خوشبختانه با وجود اهمیت زیاد ادامه تحصیل در کشور، مرخصی تحصیلی در قانون کار به وجود آمده است.

بر اساس این قانون، افراد می‌توانند با خیال راحت و بدون ترس از دست دادن کار، به دنبال افزایش تحصیلات باشند. البته امکان دریافت مرخصی تحصیلی نیازمند شرایط خاصی است. بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره مدت مرخصی تحصیلی هستید، در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

حق مرخصی تحصیلی در قانون کار چیست؟

به طور کلی در قانون کار، انواع مرخصی برای کارمندان و کارگران در نظر گرفته شده است که هر کدام با توجه به شرایط و قوانین خاصی شامل هر فرد می‌شود. یکی از مرخصی‌های خاص برای تمامی کارمندان، مرخصی تحصیلی است.

این مرخصی به افرادی که در طول انجام کار تمایل به افزایش سطح تحصیلی خود دارند، داده می‌شود. بنابراین کارگران می‌توانند در مدت مشخص شده از آن استفاده کنند. همچنین با توجه به این مدل مرخصی، تمامی افراد می‎توانند برای ارتقای سطح خود اقدام کنند.

برخی از قوانین مهم در مرخصی تحصیلی کارمندان را به شما ارائه می‌دهیم:

  • طبق ماده 35 قانون کار، محافظت از پست سازمانی برای افرادی که از مرخصی بدون حقوق تحصیلی استفاده می‌کنند، برای کارفرما ضروری نیست.
  • بر اساس ماده 37 قانون کار، روزهای تعطیل موجود در طول مرخصی تحصیلی، جزو همان روزهای دوره مرخصی آن فرد به شمار می‌رود.
  • افراد در طول مدت مرخصی تحصیلی، نمی‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند. این موضوع در ماده 38 قانون کار عنوان می‌شود.

چگونه مرخصی تحصیلی بگیریم؟

استفاده از انواع مرخصی‌ها، متناسب با شرایط خاصی امکان‌پذیر می‌شود؛ مثلا برای مرخصی استحقاقی، افراد می‌توانند به راحتی از مدت 2 و نیم روز مشخص شده برای خود استفاده کنند.

حالا فرض کنیم که افراد تمایل به دریافت مرخصی تحصیلی برای ارتقای جایگاه علمی خود دارد؛ اما این سوال پیش می‌آید که چگونه مرخصی تحصیلی بگیریم؟ باید بگوییم که با توجه به ماده 72 قانون کار، نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق برای تحصیل، مدت و شرایط برگشت به کار آن‌ها، باید بر اساس توافقات کتبی بین کارفرما و کارگر انجام شود.

بر همین اساس، برای آن که بتوانید تمامی موارد مختلف درباره مرخصی تحصیلی را بدانید، باید با کارفرمای خود توافق کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.
ماده 72 قانون کار

پیشنهاد مطالعه:

کارفرما بر اساس شرایط موجود در شرکت و حتی شرایط شخصی شما، تصمیم به تنظیم توافق نامه‌ای برای مرخصی تحصیلی کارمندان می‌گیرد. البته توجه کنید که با وجود اهمیت زیاد ادامه تحصیل، اصولا کارفرمایان اجازه قبول نکردن این مرخصی را ندارند.

بنابراین اگر کارفرمای شما با حق مرخصی تحصیلی موافقت نکرد، می‌توانید با مراجعه به اداره کار، حق خود را بگیرید؛ چرا که این مرخصی کاملا قانونی است و برای تمامی کارمندان وجود دارد.

اما باید بدانید که با توجه به شرایط مرخصی تحصیلی، اگر کارمندی بدون اطلاع از کارفرما در محل کار خود حاضر نشود، عملا غیبت کرده است. بنابراین کارفرما می‌تواند از او شکایت کند یا این که برخورد جدی داشته باشد.

چگونه مرخصی تحصیلی بگیریم

 قانون مرخصی تحصیلی از محل کار چیست؟

قانون کار متناسب با رفاه حال کارمندان و افزایش سطح علمی کشور، درباره این نوع مرخصی هم تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام داده است. اما قبل از ارائه قانون مرخصی تحصیلی، باید اشاره کنیم که مرخصی تحصیلی کارمندان، جزو انواع مرخصی بدون حقوق محسوب می‌شود.

بنابراین قانون کار، درباره تمامی مدل‌های مرخصی بدون حقوق، ماده 16 را بیان می‌کند. بر اساس این ماده، قرارداد افراد در طول استفاده از مرخصی تحصیلی کارگران، به حالت تعلیق در می‌آید و حقوقی به افراد تعلق نمی‌گیرد. اما برای آن که به طور کامل بررسی کنیم، باید به سوالات زیر هم پاسخ بدهیم:

1. مرخصی تحصیلی بدون احتساب سنوات چیست؟

به طور کلی سنوات، بخشی از پاداش‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده از طرف وزارت کار برای کارمندان است. این حق، بخشی از کمترین میزان حقوق و هزینه کارمندان را تشکیل می‌دهد. کارفرمایان می‌توانند به صورت ماهانه و در پایان سال، حق سنوات را برای افزایش انگیزه پرسنل پرداخت کنند. از طرفی برخی دیگر از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که در پایان قرارداد کار، سنوات را پرداخت کنند.

حالا زمانی که فرد برای مرخصی تحصیلی کارگران اقدام می‌کند، طبق ماده 36 قانون کار، حق سنوات آن مانند دیگر حقوق و مزایای دیگر قطع می‌شود. سپس در زمانی که دوباره کار خود را شروع می‌کند، محاسبه سنوات ادامه پیدا می‌کند.

2. مرخصی تحصیلی با احتساب سنوات چیست؟

از طرفی اگر فردی در طول مرخصی تحصیلی، بیمه خود را از طریق شرکت به طور کامل پرداخت کند، دوران مرخصی جزو سنوات و بازنشستگی آن محاسبه می‌شود. حق سنوات در پایان قرارداد کاری اصولا پرداخت می‌شود و شامل عیدی و مزایا نیست. اما در برخی از شرکت‌های خیلی خاص برای افراد در طول مدت مرخصی تحصیلی کارگران، عیدی هم در نظر گرفته می‌شود.

مدت زمان مرخصی تحصیلی کارگران چقدر است؟

نکته مهم درباره مرخصی تحصیلی تامین اجتماعی، مدت زمان مرخصی است. افراد باید بدانند که تا چه زمانی، حق استفاده از مرخصی تحصیلی دارند. قطعا با توجه به این که اصولا مدرک لیسانس در همان سال‌های ابتدایی سن قانونی افراد گرفته می‌شود، مدت زمان مرخصی تحصیلی کمتر از حالت عادی است.

بر طبق ماده 16 قانون کار، مرخصی تحصیلی بدون حقوق محدود به 2 سال می‌شود. بنابراین در طی این دو سال ، قرارداد کار کارمندان به حالت تعلیق در می‌آید. البته باید بدانید که مدت 2 ساله، برای تمامی مرخصی‌های بدون حقوق است؛ اما تبصره موجود درباره مرخصی تحصیلی از محل کار، تمدید دوساله آن است.

به این صورت که شما می‌توانید جدای از حق مرخصی تحصیلی، به مدت 2 سال دیگر هم زمان مرخصی را تمدید کنید. در واقع جمعه افراد 4 سال می‌توانند در صورت توافق با کارفرما، از حداکثر مرخصی تحصیلی بهره‌مند شوند.

نحوه استفاده از مرخصی تحصیلی چگونه است؟

درست است که مرخصی تحصیلی قانون کار برای کارمندان مختلف تعیین شده است؛ اما قبل از ثبت مرخصی تحصیلی، باید شرایط و نکات مختلفی را هم مد نظر بگیرید.

در وهله اول باید فرد از تمامی مرخصی‌های استحقاقی خود در طول سال استفاده کرده باشد؛ به این صورت که در مجموع، یک ماه مرخصی استحقاقی فرد تمام شده باشد. همچین شما به عنوان کارمند، باید دلایل مرخصی تحصیلی خود را به کارفرما ثابت کنید؛ چرا که برخی از افراد به بهانه تحصیل، از مرخصی استفاده می‌کنند.

شرط بعدی هم، موافقت کارفرما یا مسئول شرکت است. شاید با خود بگویید که مرخصی تحصیلی بدون حقوق است؛ پس چرا باید کارفرما با آن موافقت نکند؟ اما بهتر است که از دید دیگری به آن نگاه کنید.

قرارداد کار شما در طی این 2 یا 4 سال حداکثر مرخصی تحصیلی به حالت بلاتکلیف در می‌آید. یعنی شما نه اخراج هستید و نه به طور استخدام رسمی فعالیت می‌کنید. از طرفی کارفرما باید پس از این مدت، دوباره امکان کار برای شما را فراهم کند. حالا ممکن است که در طول این مدت، نیاز به نیروی کار پیدا کند یا این که ضرر و زیانی را در زمان‌های ضروری پرداخت کند. بنابراین حتما مهم است که رضایت کارفرما را دریافت کنید.

از طرفی باید بدانید که یکی از انواع شرایط مرخصی تحصیلی بدون حقوق، رسمی بودن نیروی کار در شرکت است. از همین رو افراد در سمت نیروهای کار آموزشی، نمی‌توانند برای درخواست مرخصی تحصیلی از محل کار داشته باشند.

البته طبق ماده 34 قانون مرخصی‌ها، در برخی از موارد خاص مانند ادامه تحصیل، با ارائه مدارک لازم برای ادامه تحصیل می‌تواند از این مرخصی استفاده کند.

بیمه

درمورد مرخصی تحصیلی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

بازگشت به کار پس از دریافت مرخصی تحصیلی تامین اجتماعی

یکی از چالش‌های مهم کارمندان این است که آیا بعد از اتمام مرخصی تحصیلی، باز هم می‌توانیم در جایگاه قبلی خود فعالیت داشته باشیم؟ آیا کارفرما دوباره ما را استخدام می‌کند؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که بر طبق قانون کار، قرارداد بین کارفرما و کارگر در زمان مرخصی تحصیلی به تعلیق دچار می‌شود؛ اما به این معنا نیست که همکاری به طور کامل قطع می‌شود.

اتفاقا بر اساس همین ماده از قانون کار، کارگر اجازه بازگشت به کار پس از تمام شدن مدت مرخصی تحصیلی خود را دارد. در واقع کارفرما باید آن فرد را برای ادامه کار بپذیرد. همچنین حتی اگر در طول این زمان، کارفرما فوت کند و شرکت هنوز به کار خود ادامه دهد، وارثین آن فرد باید کارگر را بعد از مرخصی تحصیلی قانون کار، دوباره استخدام کنند.

البته اگر خود کارگر پس از مرخصی تحصیلی قانون کار، دیگر تمایل به کار کردن نداشته باشد، باید استعفانامه خود را تنظیم کند و با توافق کارفرما، محل کار را ترک کند.

آیا مدت زمان مرخصی تحصیلی جزو سابقه بیمه محسوب می‌شود؟

به طور عادی، در قانون مرخصی تحصیلی، موردی برای پرداخت دستمزد کارگر عنوان نشده است؛ همین موضوع هم مسئله بیمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر طبق این مورد، خدمات بیمه هم در این زمان قطع می‌شود. البته اگر کارگران و کارفرمایان تمایل به ادامه بیمه خود در محل کار را دارند، می‌توانند طبق ماده 39 قانون مدیریت خدمات کشوری، بیمه خود را به صورت مستقل پرداخت کنند. به این صورت که تمامی مبلغ حق بیمه را باید خود کارگر در طول این دو سال پرداخت کند. برای اطلاع از حق بیمه سهم کارگر می‌توانید مقاله مربوطه در سایت را مطالعه نمایید.

همچنین مدت زمان مرخصی تحصیلی تامین اجتماعی، جزو سوابق کاری فرد محسوب نمی‌شود. بنابراین از زمانی که دوباره بازگشت به کار پیدا کنید، سابقه کاری شما دوباره محاسبه می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

برای نوشتن متن درخواست مرخصی تحصیلی و آگاهی کاملا از قوانین آن چه کار باید بکنیم؟

بسیاری از افراد آگاهی کاملی درباره قوانین نوشتن متن درخواست مرخصی تحصیلی و شرایط و دریافت این مدل مرخصی ندارند. از طرفی برخی از کارفرمایان هم به طور کلی عقیده‌ای به در نظر گرفتن حق مرخصی تحصیلی برای کارمندان خود ندارند.

بنابراین مانع از تحصیل کارگران خود می‌شوند. برای آن که بتوانید مرخصی تحصیلی خود را از کارفرما دریافت کنید و از بازگشت به کار خود پس از مدت تحصیل مطمئن شوید، حتما روی کمک گروه مشاوره کارمنتو حساب کنید.

این مشاوران با داشتن دانش تخصصی درباره امور مربوط به بیمه و مفاد قانون کار، به شما در گرفتن حق خود برای مرخصی تحصیلی کمک می‌کند. همچنین با کسب اطلاعات از طریق این وبسایت، پاسخ مناسبی برای سوال چگونه مرخصی تحصیلی بگیریم، پیدا میکنید.

از طرفی دیگر نیاز به دیدار حضوری با وکیل و مشاوره‌های بیمه متخصص و معروف را نخواهید داشت؛ چرا که در سراسر ایران، می‌توانید از طریق آنلاین یا تماس تلفنی، مشکلات خود را در میان بگذارید.

سخن پایانی

همه افراد ممکن است که در طول کار خود، قصد ادامه تحصیل داشته باشند؛ از همین رو برای چنین افرادی، مرخصی بدون حقوق مخصوص به تحصیل در نظر گرفته می‌شود. بر طبق مرخصی تحصیلی قانون کار، هر فرد کارمند و کارگر رسمی و در مواقع خاص کارمند آزمایشی، به مدت حداقل دو سال و حداکثر چهار سال حق استفاده از این مرخصی را دارد. ما در این مقاله نکات مهمی درباره شرایط و قانون مرخصی تحصیلی را ارائه کردیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، با گروه مشاوره بیمه تخصصی در وبسایت کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی ارتباط برقرار کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

4 11
حداکثر مرخصی تحصیلی چقدر است؟ چگونه مرخصی تحصیلی بگیریم؟
افرادی که در طول قرارداد کاری خود، قصد ادامه تحصیل را داشته باشند، طبق ماده 16 قانون کار، می‌توانند از مرخصی تحصیلی استفاده کنند.
مدت زمان مرخصی تحصیلی به طور عادی، برای تمامی کارمندان و کارگران شامل 2 سال است؛ اما امکان تمدید مدت زمان آن به مدت 2 سال دیگر هم وجود دارد. البته برای این کار لازم است که متن درخواست مرخصی تحصیلی خود را به شکل قابل قبولی برای کارفرما بنویسید.  
برای ثبت مرخصی تحصیلی، لازم است که شرایط مختلفی را داشته باشید. این موارد شامل تمام شدن مرخصی‌های استحقاقی موجود در سال، اثبات دلایل مرخصی تحصیلی و موافقت کارفرما با مرخصی بدون حقوق می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد