قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری چیست؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 15 مرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

قبل از اینکه هر پروژه‌ای انجام شود و هر همکاری صورت بگیرد، بهتر است که همه چیز روی کاغذ قید شده و به صورت قانونی کار پیش برود. اگر قراردادها نباشند، ممکن است بعد از اتمام پروژه افراد دچار ضرر و زیان شوند یا کلاهبرداری‌ها و سودجویی‌های زیادی رخ دهد. بدین منظور قراردادها می‌توانند به شما کمک کنند تا همه چیز با توافق طرفین قید شود و در آخر هم هر دو طرف خیالشان راحت باشد که می‌توانند به حق و حقوق خود دست پیدا کنند. یکی از این قراردادها که اهمیت بسیار زیادی هم دارد؛ قرارداد پیمانکاری است که مهمتر از آن مسئله مربوط به مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری است که حتماً باید در مورد آن اطلاعات داشته باشید.

بنر مالیاتی

قرارداد پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری قراردادی است که کارفرما با پیمانکار آن را منعقد می‌کند و در جهت انجام پروژه‌ای است که چند وقت بعد باید به اجرا در بیاورد. در این قرارداد فرد پیمانکار تعهد می‌دهد که در مدت زمان مشخص شده پروژه را تحویل داده و آن را اجرا کند که در همان قرارداد مسائل مربوط به ارزش افزوده پیمانکاری هم قید می‌شود.

تمامی بندهایی که داخل قرارداد ذکر می‌شود، باید مطابق با قوانین و مقررات باشد تا تنظیم آن به درستی انجام گردد. فردی که قرارداد را با پیمانکار می‌بندد هم؛ تعهداتی مثل قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری از طرف کارفرما را می‌نویسد تا بعد از اینکه تحویل پروژه انجام شد، بتواند آنها را به اجرا در بیاورد.

در واقع این قرارداد که به عنوان قرارداد پیمانکاری می‌شناسند، بر تمامی امور و خدماتِ مربوط به پروژه مدیریت می‌کند و به آنها نظارت دارد. به عنوان مثال حمل و نقل کالاهای خاص، ساخت سد، ساخت جاده و راه‌های مختلف همه این‌ها جزو خدمات و مواردی می‌شود که افراد در موضوع قرارداد پیمانکاری باید به آن اشاره کنند و هر دو طرف در آن به توافق برسند.

مالیات قرارداد پیمانکاری

مسئله‌ای که به اندازه خود قرارداد پیمانکاری اهمیت دارد، مبحث مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری است. فرقی ندارد شما به عنوان کارفرما قرارداد بسته باشید یا به عنوان پیمانکار. در هر صورت به عنوان کسی که در بازار اقتصادی فعالیت می‌کند، باید حواستان به مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری هم باشد و بدانید که این مالیات را چگونه محاسبه می‌کنند. افرادی که در زمینه حسابداری فعالیت می‌کنند، حتماً باید در این باره اطلاعات کافی را داشته باشند و در مورد جزئیات مربوط به قراردادهای پیمانکاری و همچنین نحوه محاسبه دستمزد و حقوق و مالیات اطلاعات کافی داشته باشند.

مالیات بر ارزش افزوده قرار داد پیمانکاری

برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری باید طبق آخرین قوانین عمل کرد. آخرین قانون اینگونه وضع شده که شما باید از مبلغ کل صورت وضعیت مربوط به پیمانکار که در قرارداد قید شده، ۶ درصد را به عنوان مالیات ارزش افزوده و ۳ درصد را به عنوان عوارض ارزش افزوده حساب کنید و آن را از کارفرما دریافت نمایید.

البته همه این درصدگیری‌ها و محاسبه‌ها قبل از کسر کسورات است. فرقی ندارد که کسورات قانونی باشند یا توافقی.

درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری

فردی که به عنوان پیمانکار در پروژه فعالیت می‌کند، وظیفه دارد از قبل در سامانه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باشد. اگر هم ثبت نام او هنوز کامل نشده‌، حتماً باید این کار را انجام دهد و وضعیت نهایی ثبت نام او در سامانه باید مشخص باشد. بعد از اینکه قرارداد بسته شد‌، باید حتماً اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل کند. این مهم‌ترین بخشی است که در بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری آن را قید کرده‌اند. معمولا چند وقت یکبار به صورت دوره‌ای باید این کار انجام شود و جزو وظایف او است. انجام این کار توسط پیمانکار باعث می‌شود که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن از سازمان مربوط به ارزش افزوده گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را اخذ کند.

لازم به ذکر است شخص پیمانکار زمانی می‌تواند وضعیت مربوط به مالیات و عوارض را در پروفایل خود تثبیت کند که گواهینامه را به کارفرما ارائه داده باشد. در غیر این صورت این مراحل طی نخواهد شد! البته ناگفته نماند که این روزها خیلی از پیمانکاران مخصوصاً پیمانکارانی که در زمینه انبوه سازی مسکن مهر و مواردی مانند تعاونی مسکن نهادها فعالیت می‌کنند، در این زمینه نتوانسته‌اند خوب عمل کنند و مبالغی چند برابر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کردند. تازه این‌ها همگی جدا از جریمه‌ها و خساراتی هستند که باید پرداخت شود و باعث می‌شوند که هزینه اجرای کار سرسام آور باشد.

نحوه اعمال مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری

اگر در قراردادهای مربوط به پیمانکاری فرد کارفرما جزو دستگاه‌های اجرایی مدیریت خدماتی کشور محسوب شود، همزمان با هرگونه پرداختی که انجام می‌دهد، باید مالیات مربوط به ارزش افزوده را برای قرارداد به پیمانکار پرداخت کند. اگر عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط کارفرما اتفاق بیفتد، سازمان امور مالیاتی وارد کار می‌شود و حق پیمانکار را مطالبه می‌کند. در بعضی از موارد هم جریمه در نظر می‌گیرند. به خاطر همین رئیس سازمان امور مالیاتی برای اینکه بتواند این فرایند را یکپارچه سازی کند، دستورالعمل‌هایی را به اداره کل امور مالیاتی در استان‌ها ابلاغ کرده است.

جمع آوری اسناد و مدارک جزو مهم‌ترین نکاتی است که پیمانکاران معمولا به آن توجهی نمی‌کنند اما مهم‌ترین بخش در قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری است. در واقع این اسناد و مدارک می‌تواند صورت وضعیت نهایی را مشخص کند که مربوط به مصالح و موادی است که در آنجا به کار گرفته شده است. همچنین عوارض و مالیات پرداخت شده را هم شامل می‌شود. چنانچه شما مدرک یا فاکتورهای مربوطه را در اختیار نداشته باشد، نمی‌توانید به درستی به سراغ استفاده از اعتبار مالیاتی بروید.

اداره کل امور مالیاتی این وظیفه را دارد تا تمامی فرم‌های مربوط به میزان وجوه پرداخت نشده را به پیمانکاران ارائه دهد که از این طریق بتوانند حق خود را مطالبه کنند. افرادی که پیمانکار هستند، هم باید فرم موضوع بند یک دستورالعمل را به طور منظم و به صورت دوره‌ای برای مالیات خود تنظیم کرده باشند و حتماً هم باید توسط کارفرما به مهر و امضا برسد و آن را به اداره مالیاتی تحویل دهند.

از طرفی اداره کل امور مالیاتی وظیفه دارد تا بعد از اتمام دوره‌های مالیاتی، همه وجوهی که پرداخت نشده‌اند را با محاسبات دقیق و  اسناد مربوطه به پیمانکاران ارائه دهد!

اقدامات لازم برای پرداخت مالیات ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری (مراحل محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری )

زمانی که ثبت نام پیمانکار در سامانه مربوط به مالیات انجام می‌شود و به مرحله محاسبه مالیات می‌رسند؛‌ باید یک سری اقدامات پشت سر هم انجام شود تا محاسبه و پرداخت مالیات صورت بگیرد.

اولین مرحله مربوط به دریافت و نگهداری فاکتورها و همچنین صورتحساب‌هایی است که برای خرید مواد و مصالح صادر شده‌اند. بعد از آن ممکن است نیاز باشد که پیمانکار اطلاعات خود را داخل سامانه مالیات بر ارزش افزوده تکمیل کند و ثبت نام او به مرحله نهایی برسد.

در مرحله بعدی داخل صورتحساب استاندارد مربوط به اداره دارایی صورت وضعیت را تنظیم می‌کنند. سپس همه فاکتورها بایگانی می‌شوند و صورت حساب‌های مربوط به خرید و فروش هم در بایگانی قرار می‌گیرند.

بعد از آن گواهی نامه ارزش افزوده اخذ خواهد شد و در زمان مقرر و مشخص یک اظهارنامه مالیاتی برای فرد ارائه می‌شود. تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است که تمامی این مراحل زمانی می‌تواند نتیجه بدهد که مالیات به موقع پرداخت شده و جریمه‌ای به کار نخورد!

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری دریافت نمایید.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری این گونه است که اول از همه فاکتورها را کامل می‌کنند و بعد صورتحساب‌های مربوط به خرید مصالح و مواد را جمع آوری می‌کنند و در مالیات بر ارزش بر افزوده ثبت نام می‌شوند. تمامی صورت حساب‌ها بایگانی شده در نهایت مشخص می‌شود که چه مبلغی به عنوان مالیات باید پرداخت گردد که بالاتر راجع به درصدهای آن توضیح دادیم.

نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری در معاملات فصلی

بعد از اینکه محاسبه مالیات ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری به اتمام می‌رسد، مبحثی تحت عنوان مالیات ارزش افزوده در معاملات فصلی مطرح می‌گردد. معاملات فصلی به این صورت است که مبلغ ناخالص قرارداد باید بدون کسورات و هیچ گونه اضافات یعنی بدون هیچگونه تغییری محاسبه شود.

همچنین مبلغ مربوط به صورت وضعیت و اقساط باقی مانده هم نباید داخل آن محاسبه شود.

به عبارت دیگر افرادی که قرار است مالیات و عوارض بر ارزش افزوده را مشخص کنند؛ باید تمامی صورت وضعیت‌هایی که به قرارداد مربوط است یا همان مبلغ کل قرارداد را بدون هیچگونه تغییر و تحولی داخل قرارداد به ثبت برسانند و بعد کسورات را از آن کسر کرده و مبلغ را به صورت خالص وارد کنند.

ارزش افزوده به همان مبلغی گفته می‌شود که بعد از اینکه صورت وضعیت را به کارفرما ارائه می‌دهید و کسورات را از آن کم می‌کنید، می‌توانید آن را محاسبه کنید. معمولاً ۶ درصد از مبلغ به دست آمده به عنوان مالیات ارزش افزوده و ۳ درصد از آن را به عنوان عوارض ارزش افزوده محاسبه می‌کنند که کارفرما باید به پیمانکار پرداخت کند.

گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران چیست؟

گواهی ارزش افزوده در واقع همان مجوزی است که برای دریافت خدمات از خریدار یا مالیات بر ارزش افزوده کالا آن را صادر می‌کنند. بدون گواهینامه نمی‌توانید مالیات ارزش افزوده را دریافت کنید. مشتری قبل از اینکه مبلغ را پرداخت کند، نگاهی به این گواهی می‌اندازد و با در نظر گرفتن تاریخ اعتبار آن مطمئن می‌شود که مسئله اخذ مالیات کاملاً قانونی پیگیری خواهد شد.

بالاتر هم اشاره کردیم که یک پیمانکار قبل از هر چیزی باید داخل سامانه ارزش افزوده ثبت نام کرده باشد. باید تمامی مراحل مربوط به تکمیل اظهارنامه را طی کرده باشد تا بتواند گواهینامه را اخذ کند و مبالغ مربوط به مالیات و عوارض ارزش افزوده را برای او محاسبه کند که اگر این اتفاق نیفتد، مراحل مربوط به محاسبه به درستی انجام نمی‌شود.

نداشتن گواهینامه مالیات ارزش افزوده پیمانکاری

عدم اخذ گواهینامه مالیات ارزش افزوده باعث می‌شود که شما به عنوان پیمانکار نتوانید کاری از پیش ببرید. در واقع داشتن این گواهینامه لازم و ضروری است. به خاطر همین است که تاکید می‌کنیم قبل از طی کردن هر مرحله و قبل از محاسبه مالیات حتماً نسبت به اخذ این گواهینامه اقدام کنید و پروسه آن را به طور دقیق پیش ببرید.

تاریخ تعلق مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری

مسئله تعلق مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهایی که مربوط به حوزه پیمانکاری است؛ دقیقاً بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون همان تاریخ مربوط به صدور صورتحساب است.

گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران چیست؟

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری بر عهده کیست؟

در پاسخ به سوال مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری بر عهده کیست، باید گفت فردی که به عنوان کارفرما قرارداد را امضا کرده، حتماً باید مالیات را به پیمانکار پرداخت کند. از طرفی پیمانکار هم بعد از اینکه مبالغ مربوط به عوارض ارزش افزوده و مالیات را دریافت می‌کند، تمامی آنها را از صورت حساب خود کم می‌کند و در مدت زمان مشخص آن را در وجه مربوط به اداره ارزش افزوده پرداخت خواهد کرد.

در چه صورت جبران حق مالیات بر ارزش افزوده پیمانکار برعهده کارفرماست؟

اگر کارفرما در این معاملات عضو دستگاه‌های اجرایی باشد، همزمان که هر پرداختی را انجام می‌دهد، باید مالیات آن را هم پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری توسط کارفرما، سازمان امور مالیاتی وارد کار شده و حتماً جریمه را در نظر می‌گیرد. اگر هم بدهی کارفرما به پیمانکار به جایی برسد که آن را به صورت اسناد خزانه اسلامی در بیاورند و به آن صورت پرداخت صورت بگیرد، کارفرما در صورتی که پیمانکار از او درخواست داشته باشد، می‌تواند اوراق را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد. سپس معادل مبلغ اسمی که داخل اوراق تحویلی وجود دارد را از بدهی مالیاتی پیمانکار کم می‌کنند و اسناد را به خزانه‌داری کل کشور می‌دهند.

نکاتی که درباره مالیات بر ارزش افزوزه پیمانکاران باید بدانید

اولین نکته مهم که چندین بار به آن اشاره کردیم، مسئله ثبت نام در سازمان امور مالیاتی است که پیمانکار حتماً باید به موقع آن را انجام دهد. در غیر این صورت نمی‌تواند پیگیر کارهای مربوط به پرداخت مالیات باشد. تمامی دستگاه‌های اجرایی باید حق مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران را جبران کنند. در غیر این صورت کار همگی با مشکل مواجه خواهند شد. تا مدت زمانی که فرد کارفرما مالیات مربوط به ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکند، سازمان امور مالیاتی این وظیفه را دارد که به تمامی استعلام بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری پاسخ دهد و جریمه دیرکرد را از آنها بگیرد.

آیا مالیات ارزش افزوده به قرارداد پیمانکاری با شخص حقیقی تعلق می‌گیرد؟

بله در هر قرارداد خدماتی را به عنوان ارزش افزوده در نظر می‌گیرند که پرداخت آن بر عهده فردی است که به عنوان کارفرما قرارداد بسته است‌. در حقیقت این کارفرماست باید تمامی این مبالغ را به عنوان شخص حقیقی به پیمانکار پرداخت کند.

 سخن پایانی

اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری هستید، می‌توانید از مشاوره کارمنتو استفاده کنید. شما در وب سایت کارمنتو این امکان را دارید که مشاوره آنلاین تلفنی داشته باشید. تمامی خدماتی که در کارمنتو ارائه می‌شوند، در طول هفته به صورت ۲۴ ساعته هستند. همچنین می‌توانید با پشتیبان چت آنلاین داشته باشید و برای نحوه دریافت مشاوره راهنمایی بگیرید. شما در کارمنتو این امکان را دارید که از بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور مشاوره دریافت نمایید.

مسئله مالیات بر  ارزش افزوده پیمانکاران حقیقی مسئله بسیار مهمی است، زیرا اگر مالیات به صورت دائمی پرداخت نشود و کارفرما به این موضوع توجه نداشته باشد، باعث جریمه خواهد شد و هزینه‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که ما تاکید داریم حتماً قبل از انعقاد قرارداد در این باره اطلاعات کافی را به دست بیاورید تا بتوانید مالیات و عوارض را به موقع و دقیق پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مجموعه کارمنتو مراجعه کنید. خیالتان راحت باشد که تمامی اطلاعاتتان داخل این مجموعه محرمانه باقی می‌ماند. حتی قابلیت استفاده از کیف پول را هم دارید و همه این‌ها باعث می‌شود خیلی سریع و راحت بتوانید به پاسخ سوالاتتان برسید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد