پرداخت قبض مالیات از طریق سامانه پرداخت payments.tax.gov.ir

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 دی 1402
نویسنده: milad jafari

قانون مالیات های مستقیم، مصوب سال 1345، معین کرده که افراد حقیقی و حقوقی مقیم داخل و خارج ایران و حتی اشخاص غیر ایرانی که درآمدی از ایران کسب می‌کنند، مکلف به پرداخت مالیات هستند. عدم پرداخت مالیات معادل با جریمه است. افراد مشمول مالیات باید سالانه اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و مالیات خود را پرداخت کنند. به منظور تسهیل این فرآیند، سازمان امور مالیاتی کشور سامانه پرداخت قبض مالیاتی با نام payments.tax.gov.ir را راه اندازی کرده است. در این مقاله به معرفی این سامانه، نحوه پرداخت از طریق وب‌سایت آن، و نکات مهم مربوط به استفاده از این سایت پرداخته‌ایم.

بنر مالیاتی

سامانه پرداخت قبض مالیات (معرفی سامانه پرداخت قبض مالیات)

تا اینجا دانستیم که قانون مالیات‌های مستقیم مشخصات افراد مشمول مالیات و انواع مالیات مربوط به آن‌ها را مشخص می‌کند. طبق این قانون مالیات به دو دسته مالیات مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود، و هرکدام از این دسته‌ها نیز انواع مختلفی دارند. مالیات بر درآمد و دارایی از دسته مالیات‌های مستقیم و مالیات بر واردات یا مالیات بر فروش کالا و خدمات مصرفی جزء دسته مالیات‌های غیرمستقیم محسوب می‌شوند. افراد مشمول انواع مالیات، ملزم به پرداخت مبالغ معینی به صورت سالانه هستند.

با توجه به اهمیت دریافت مالیات برای حاکمیت و نقش تاثیرگذار مالیات در کسب درآمد برای این شخص حقوقی، دولت در جهت بهبود و ایجاد نظم در امور مالیاتی، در سال 1381، به تأسیس سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت. این سازمان، تحت نظر وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت می‌کند و وظایف و اهداف منحصر به خود را دارد. وظایف این سازمان شامل مواردی همچون صدور قبض مالیاتی، دریافت مالیات، ارائه استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی، اطلاع‌رسانی بدهی و پرونده‌های مالیاتی و سایر مسائل مرتبط می‌شوند.

دریافت مالیات و صدور قبض مالیاتی از مسئولیت‌های مهم سازمان امور مالیاتی کشور است. این سازمان جهت تسهیل در پرداخت قبض مالیاتی، سامانه پرداخت قبوض مالیاتی را به آدرس payments.tax.gov.ir فعال کرده است. افراد می‌توانند با ورود سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، از خدمات پرداخت قبوض مالیاتی بهره‌مند شده و قبض مالیاتی خود را به‌سرعت و سهولت پرداخت نمایند. این سامانه علاوه بر امکان پرداخت قبض مالیات، امکانات دیگری نیز ارائه می‌دهد که شامل:

  • بخش خدمات اصلی: بخش خدمات اصلی مالیاتی شامل خدمات الکترونیکی متنوعی است که عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این خدمات شامل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی، خلاصه پرونده الکترونیکی، فهرست مالیات حقوق الکترونیکی و اظهارنامه مالیات اجاره املاک است و برای متقاضیان در دسترس است. اشخاص می‌توانند با ورود به سایت سامانه مربوطه و انتخاب این گزینه از سمت راست صفحه، از این خدمات الکترونیکی استفاده کنند.
  • بخش سایر خدمات مالیاتی: این بخش حاوی گستره‌ای از سایر خدمات الکترونیکی است که افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند. این خدمات شامل صدور صورت حساب الکترونیکی برای اطلاع از میزان مالیات معینه، درخواست ابلاغ الکترونیک، استعلام بدهی مالیاتی، بررسی وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی شرکت‌ها، و نشانی‌های دفاتر امور مالیاتی و خدمات دیگر است. این خدمات الکترونیکی، پس از ورود به سامانه و انتخاب گزینه مربوط از سمت راست صفحه، برای متقاضیان در دسترس قرار دارد.

در ادامه، قصد داریم راه‌های مختلف پرداخت قبض مالیاتی را ارائه داده و نحوه انجام پرداخت از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی را شرح دهیم.

نحوه پرداخت قبض مالیات (روش های پرداخت قبض مالیات)

در صورتی که شما جز افرادی هستید که مشمول مالیات می‌شوند و پرونده مالیاتی دارید، انتخاب بهترین نحوه پرداخت قبض مالیات برای شما بسیار حائز اهمیت است. روش‌های پرداخت قبض مالیاتی بسیار متنوع اند. البته برخی از افراد ترجیح می‌دهند روشی را انتخاب کنند که نیاز به مراجعه حضوری برای پرداخت قبض نداشته باشد، در حالی که برخی دیگر به دلیل محدودیت در دسترسی و یا دلایل دیگر، به دنبال روش‌های حضوری می‌گردند. به طور کلی، از انجا که روش پرداخت مالیات به تازگی تغییر کرده است، شما می‌توانید از یکی از روش‌های زیر برای پرداخت قبض مالیات استفاده کنید.

  • پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی

بعد از تکمیل اظهارنامه مالیاتی، دریافت کد مالیاتی و تعیین مبلغ مالیات، افراد مشمول مالیات موظفند قبوض مالیاتی خود را پرداخت کنند. دولت برای تسهیل در فرآیند پرداخت مالیات، روش‌های متعددی را فراهم کرده است. ساده‌ترین روش پرداخت مالیات، پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی قبض و با استفاده از سامانه پرداخت قبض‌ های مالیاتی است که به عنوان یک روش آسان برای پرداخت مالیات شناخته می‌شود. برای انجام پرداخت از طریق شناسه 30 رقمی، می‌توانید به سامانه پرداخت قبض مالیاتی payments.tax.gov.ir مراجعه کنید.

در این مرحله، گزینه «شناسه 30 رقمی نسیم» را برای پرداخت مالیات انتخاب نمایید. پس از وارد کردن این شناسه، جزئیات قبض مالیاتی شما نمایش داده می‌شود و در صورت عدم هرگونه مغایرتی، می‌توانید به راحتی مبلغ مالیات خود را پرداخت نمایید. این روش با نام‌های پرداخت قبض مالیات با شناسه نسیم یا پرداخت قبض مالیات با شناسه سی رقمی شناخته می‌شود. افرادی که مشمول مالیات هستند، باید ابتدا در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند و در تاریخ‌های مشخص، گزارش‌های مالیاتی خود را به دقت ارائه دهند.

پرداخت قبض مالیات با شناسه پرداخت

 

  • پرداخت قبض مالیات با بارکد

یکی دیگر از روش‌های پرداخت قبض مالیات، استفاده از بارکد قبض مالیاتی است. در این روش، افراد مشمول می‌توانند به شعب مالیاتی خود مراجعه کرده و با کمک ممیز یا کارشناس مالیاتی و دستگاه بارکدخوان، قبض مالیات خود را ساده و مستقیم پرداخت کنند.

در بسیاری از قبوض مالیاتی، بارکد همراه با شناسه 42 رقمی وجود دارد که این مورد نیز راهی دیگر برای پرداخت قبض مالیات را از طریق شعب مالیاتی فراهم می‌کند. همچنین، امکان پرداخت قبض مالیات از طریق نسخه‌های کاغذی با استفاده از بارکد و شناسه مخصوص نیز وجود دارد.

در ضمن، برای ارسال مالیات‌های گوناگون، سامانه‌های مختلفی در دسترس است. به عنوان نمونه، سامانه ارسال لیست مالیات حقوق به نشانی salary.tax.gov.ir فعالیت می‌کند و مدیران و کارشناسان حسابداری می‌توانند با آگاهی از تمام جزئیات اداری مالیات و پرداخت مالیات، به این سامانه مراجعه کنند.

پرداخت قبض مالیات با بارکد

  • پرداخت قبض مالیات بدون شناسه پرداخت

برای پرداخت قبض مالیات بدون شناسه پرداخت، وارد سایت سازمان امور مالیاتی با آدرس tax.gov.ir شوید و سایر خدمات مالیاتی را انتخاب کنید.

  1. پس از آن از سمت راست صفحه گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب نمایید.

پرداخت الکترونیک مالیات

در این مرحله بر روی سامانه پرداخت الکترونیک مالیات کلیک نمایید.

انتخاب سامانه پرداخت الکترونیک مالیات

پس از آن نام کاربری و رمز خود را وارد کنید.

وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

در مرحله بعد اگر قبض پرداخت نشده دارید ابتدا آن را پرداخت و سپس گزینه قبض جدید را انتخاب و قبض خود را پرداخت نمایید.

انتخاب قبض

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالی و مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را در زمینه سامانه پرداخت قبوض مالیاتی و نحوه پرداخت آن دریافت نمایید.

  • نحوه پرداخت قبض مالیات از طریق خود پرداز

اگر به اینترنت دسترسی ندارید می‌توانید با مراجعه به یکی از خودپردازهای بانکی نسبت به پرداخت قبض مالیاتی اقدام کنید. مراحل نحوه پرداخت قبض مالیات از طریق خودپرداز عبارتند از:

  1. کارت خود را وارد نمایید.
  2. پرداخت قبوض و دیگر پرداخت‌ها را انتخاب نمایید.
  3. بارکد ۴۲ رقمی را وارد کنید.
  4. گزینه پرداخت را انتخاب کرده و قبض خود را پرداخت کنید.

نکات مربوط به پرداخت قبض از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی tax.gov.ir

در بخش‌های قبل، نحوه پرداخت قبض مالیاتی از طریق دو سامانه مهم، یعنی سامانه پرداخت قبض مالیاتی payments.tax.gov.ir و سامانه tax.gov.ir را توضیح دادیم. حالا در این بخش، به بررسی نکات مهم مرتبط با پرداخت قبض از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی payments.tax.gov.ir می‌پردازیم. در هنگام پرداخت قبض مالیات از این سامانه، مانند استفاده از سامانه مالیات بر ارزش افزوده، رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. برای پرداخت قبض مالیات از طریق این سامانه، فرد متقاضی باید قبل از هر چیز، قبض مالیاتی خود را در اختیار داشته باشد. این امکان از طریق ورود به سایت و مراجعه به بخش سایر خدمات مالیاتی در این سامانه و انتخاب گزینه صدور صورت حساب مالیاتی قابل دسترسی است. علاوه بر این، برای صدور قبض مالیاتی می‌توان به صورت حضوری نیز مراجعه کرد.
  2. قبض مالیاتی برای متقاضی پرداخت باید دارای شناسه 30 رقمی نسیم باشد. با این حال، برخی قبوض مالیاتی این شناسه را ندارند و به جای آن دارای بارکد هستند.
  3. در صورتی که قبض مالیاتی شما شناسه 30 رقمی نداشته و به جای آن دارای بارکد باشد، شما نمی‌توانید از طریق این سامانه مالیاتی مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید و باید روش‌های دیگر پرداخت را امتحان کنید.
  4. پرداخت قبض مالیات از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات نیازمند داشتن یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب است.
  5. کارت پرداخت کننده قبض مالیات باید دارای رمز پویا باشد که برای فعال‌سازی آن، باید به شعبه صادرکننده کارت مراجعه کرد. داشتن رمز دوم تنها کافی نیست و حداکثر میزان انتقال مبلغ از طریق اینترنت با استفاده از رمز دوم ایستا، محدود به 100 هزار تومان در هر روز است.
  6. در صورتی که تمام قوانین و نکات مربوط به این روش را رعایت نکنید، امکان پرداخت قبض مالیات از طریق این سامانه برای شما وجود نخواهد داشت و باید از طریق روش‌های دیگری همچون پرداخت حضوری یا مراجعه به دفاتر مالیاتی یا استفاده از سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir برای پرداخت قبض مالیاتی اقدام کنید. در نظر داشته باشید که تأخیر در پرداخت مالیات منجر به تحمیل جریمه و افزایش بدهی مالیاتی می‌شود.
  7. با توجه به دستورالعمل اعلام شده توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی، حالا صاحبان کسب و کار، در صورت درخواست مودی مالیاتی و تأیید اداره کل مالیاتی، می‌توانند دوره پرداخت اقساط مالیات خود را از ۴ ماه به ۶ ماه افزایش دهند. این خبر، گام مثبتی در جهت ارائه تسهیلات به مودیان محسوب می‌شود. قبل از این بخشنامه، مودیانی که مالیات قطعی تبصره ۱۰۰ را پذیرفته بودند، تنها مجاز به تقسیط آن به مدت ۴ ماه بودند.

سخن پایانی 

کارمنتو یک پلتفرم فوق‌العاده است که به شما این امکان را می‌دهد تا در زمینه‌های مختلفی مانند پرداخت قبض مالیات اینترنتی به روش‌های مختلفی از جمله سامانه پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی، از راهنمایی‌های ویژه مشاوران برتر برخوردار شوید و به بهترین شیوه ممکن پرداخت قبض مالیات خود را انجام دهید. کارمنتو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را به انتخاب عالی برای هرکدام از افراد مشمول پرداخت مالیات و دارای پرونده مالیاتی تبدیل کرده است. این ویژگی‌های جذاب شامل ارائه مشاوره متنی رایگان، پشتیبانی در تمامی روزهای هفته به مدت ۲۴ ساعت، امکان چت آنلاین با پشتیبان و همچنین در دسترس بودن و پشتیبانی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته است. همچنین کارمنتو از جدیدترین تکنولوژی‌های جهان استفاده می‌کند و امکان ارتباط با بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور را به شما ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که محرمانه بودن اطلاعات شما عزیزان و ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت در بازار نیز امری حائز اهمیت برای تیم کارمنتو است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره نحوه پرداخت قبض مالیات:

  1. مهم ترین و بهترین روش پرداخت قبوض مالیاتی کدام است؟

بهترین نحوه پرداخت قبض مالیات استفاده از سامانه پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی است. زیر در کمترین زمان ممکن و به آسان‌ترین شیوه پرداخت قبض مالیاتی را برای شما ممکن می‌سازد.

  1. استفاده از سامانه پرداخت مالیاتی در تمام ساعات ممکن است؟

سامانه مودیان مالیاتی؛ یک سامانه آنلاین است که توسط سازمان امور مالیاتی به‌منظور ثبت کردن مشمولان مالیاتی، ارسال اظهارنامه مالیاتی، پرداخت قبض اینترنتی مالیاتی و … طراحی شده است. از آنجا که این سامانه آنلاین است؛ دسترسی و استفاده از خدمات آن در هر ساعت از شبانه‌روز امکان پذیر است.

  1. میزان جریمه پرداخت قبض مالیاتی خارج از موعد مقرر چقدر است؟

جریمه‌های مالیاتی، همانند مهلت پرداخت قبض مالیات، مقادیر متنوعی دارند. بر اساس ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم، افراد حقیقی و حقوقی موظفند مالیات مربوط به هر سال را در تاریخ مقرر پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت به موقع، به ازای هر ماه تأخیر، جریمه‌ای به نرخ 2.5 درصد برای مبلغ معوق محاسبه و تعیین شود.

  1. مهلت پرداخت قبض مالیات چقدر است؟

مهلت پرداخت قبض مالیاتی، یک ماه پس از هر دوره مالیاتی است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 16 نظر

4 16
پرداخت قبض مالیات از طریق سامانه پرداخت payments.tax.gov.ir

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد