مالیات قرارداد پیمانکاری اشخاص حقیقی و حقوقی چند درصد است؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 شهریور 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

قرارداد پیمانکاری، نوعی قرارداد است که بر اساس آن، کارفرما انجام یک کار مشخص در مقابل مبلغ تعیین شده و مدت زمان معلوم را به فردی دیگر واگذار می‌کند. این قراردادها را به لحاظ ساختاری به چند دسته قرارداد بر اساس فهرست بها، قرارداد مدیریت پیمان، قرارداد پیمانکاری امانی، قرارداد بر اساس پیشرفت کار، قرارداد بر اساس زیر بنا، قرارداد قیمت ثابت تقسیم می‌شوند. اما قرارداد از هر نوعی که باشد، مشمول مالیات خواهد شد و عدم اطلاع از آن ممکن است باعث مشکلاتی برای پیمانکار شود. قصد ما اینست که در این مقاله کارمنتو به بررسی مالیات قرارداد پیمانکاری بپردازیم.

یادتان باشد گروه کارمنتو با فراهم کردن امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران، به راحتی شما را به پاسخ سوالات حقوقی‌تان خواهد رساند.

بنر مالیاتی

قانون مالیات درباره پیمانکاران چه می‌گوید؟

قانون مالیات مثل بقیه اصناف با پیمانکاران هم تعارف ندارد! این قانون کاملا شفاف و روشن می‌گوید این افراد موظف‌اند تا مالیات بر قراردادهای پیمانکاری را پرداخت کنند. برای تعیین بیمه و نحوه محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری لازم است اطلاعات نسبت به قوانین کامل باشد و محاسبه دقیق انجام شود.

البته قانون در برخی موارد هم مالیات بر قرارداد پیمانکاری را از ذمه پیمانکار برداشته و او را معاف کرده است. مثلا بر اساس تبصره 1 ماده 107 قانون مالیات‌های مستقیم، اگر پروژه به یک سری لوازم و تجهیزات نیاز داشته باشد و پیمانکار برای رفع نیاز آنها را تهیه کرده باشد، در ازای آن مقدار پولی که هزینه کرده است، معاف از مالیات خواهد بود. حتی اگر جنس خارجی خریداری شده باشد، هزینه گمرکی و حق ورود هم از مالیات در قرارداد پیمانکاری کسر خواهد شد.

در مورد انواع مالیات مقطوع و غیرمقطوع در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد و در آنجا متوجه خواهید شد که قانون در هر حالت، پیمانکار را چطور ملزم به پرداخت مالیات کرده است.

اگر مایلید بدانید قانون دقیقا در مورد مالیات پیمانکاری شخص حقیقی و حقوقی چه گفته است، توصیه می‌کنیم از متخصصین کارمنتو کمک بگیرید. این تیم به خاطر در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز، بهترین گزینه برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شما عزیزان هستند.

انواع مالیات قرارداد پیمانکاری

طبق نوع قرارداد و میزان درآمدی که هر شرکت پیمانکاری کسب می‌کند، باید مالیات پیمانکاری پرداخت کند. این مالیات به طور مشخص تعریف نشده است؛ اما در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۴۵، دو نوع مالیات برای این شرکت‌ها لحاظ شده است؛ مالیات مقطوع پیمانکاری و مالیات بر درآمد پیمانکاری که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

مالیات مقطوع پیمانکاری:

مالیات مقطوع (تکلیفی) یکی از انواع مالیات پیمانکاری است. کارفرمایان، سازمان‌ها و شرکت‌ها باید از مبلغ پرداختی به پیمانکار، مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

در این مالیات، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • باید مبلغ قرارداد بیش از ۱ میلیون تومان باشد تا این نوع از مالیات به آن تعلق بگیرد.
  • مالیات شرکت‌های فعال در حوزه‌های ساختمانی، حمل و نقل، نقشه‌کشی، تاسیسات فنی، نظارت و محاسبات فنی، ۵/۵ درصد است.
  • مالیات مقطوع به دو بخش ۴ و ۵ درصد تقسیم می‌شود که جزء اول آن قطعی است و جزء دوم آن پیش‌پرداخت و از مالیات پیمانکار، قابل کسر است.
  • اگر پیمانکار بنا به دلایلی، پروژه را به فرد دیگری واگذار کند، این مالیات به پیمانکار دوم تعلق نمی‌گیرد.
  • اگر پیمانکار شرکت خارجی یا فرد خارج از ایران باشد، کارفرما موظف است تا مالیات مقطوع را ۴ درصد محاسبه و پرداخت نماید.

نکات کلیدی مالیات مقطوع پیمانکاری

  • مالیات تکلیفی قرارداد پیمانکاری نام دیگر مالیات مقطوع است.
  • سازمان‌های دولتی، کارفرمایان، موسسات عام‌المنفعه مستقل، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و… مخاطب مالیات مقطوع پیمانکاری هستند.
  • بر اساس قانون، اگر مبلغ پیمان بیش از ۱۰ میلیون ریال شود، از مقدار دریافتی پیمانکاران حقوقی و حقیقی، 5.5 درصد کم می‌شود. این مبلغ معمولا به به حساب وزارت دارایی واریز می‌شود.
  • بدون در نظر گرفتن نوع پیمان مالیات مقطوع کسر می‌شود. انواع فعالیت‌های پیمانکاری اعم از کار ساختمانی، نظارت و محاسبات فنی، حمل و نقل یا تهیه ساختمان‌ها و تاسیسات، نقشه‌کشی، تاسیسات فنی، نقشه‌برداری، مشمول مالیات مقطوع پیمانکاری خواهد بود.

مالیات بر درآمد پیمانکاری:

در این نوع مالیات قرارداد پیمانکاری، همه درآمدی که پیمانکار کسب می‌کند، مشمول مالیات می‌شود. این درآمد از راه‌های زیر قابل تشخیص است:

  • بررسی دفاتر قانونی شرکت‌های پیمانکاری
  • تشخیص علی‌الارس (تشخیص مامور مالیات بر اساس شواهد و قرائن)
  • حساب‌های مالیاتی شرکت‌های پیمانکاری
  • اسناد مالیات مقطوع پیمانکاری که توسط کارفرما پرداخت گردیده است.

در این مالیات، پس از اینکه کارفرما وجه قرارداد را به پیمانکار پرداخت کرد، مالیات شامل حال پیمانکار می‌شود و او باید این مالیات را پرداخت و رسید آن را در پرونده‌های مالیاتی نگه دارد.

قانون مالیات قراردادهای پیمانکاری

به طور کلی در قانون مالیات، پیمانکاران به صورت جداگانه به پیمانکاران پرداخته نشده است. برای اینکه در این زمینه اطلاعات کسب کنید، باید مالیات‌های مستقیم را بررسی نمایید. در واقع قانون با دو مالیات پیمانکاری مقطوع و مالیات بر درآمد، تکلیف عملیات و فعالیت‌های پیمانکاری را مشخص می‌کند. برای اطلاع از تکالیف پیمانکاران، در بخش قبل هر دو نوع مالیات به طور مفصل بررسی کردیم.

به عنوان یک نکته در قانون مالیات پیمانکاری یادتان باشد که اگر در اینگونه قراردادها، مبلغ قرارداد بیشتر از یک میلیون تومان شود، باید 5 درصد مالیات قرارداد پیمانکاری برای آن در نظر گرفت. اگر یک پیمانکاری خودش مشاور باشد، مقدار این درصد، به 10 خواهد رسید.

اگر سوالی در مورد تبصره‌ها و مواد مختلف قوانین مالیاتی دارید، کارشناسان کارمنتو با پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات قرارداد پیمانکاری دریافت نمایید.

نحوه محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری

برای محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری، باید شرکت یا شخص در نظر گرفته شوند. اما به طور کلی محاسبات بر اساس نوع مالیات قرارداد پیمانکاری انجام می‌شود که در ادامه هر کدام را به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

نحوه محاسبه مالیات مقطوع پیمانکاری:

طبق قوانینی که برای مالیات وجود دارد، مالیات به طور کلی 4 درصد است اما اگر مبلغ قرارداد از ۱۰ میلیون ریال بیشتر باشد، از میزان درآمد پیمانکاری حقیقی و حقوقی به میزان ۵/۵ درصد کسر می‌شود. نوع قرارداد هم در میزان کسر از درآمد به حساب نمی‌آید. مبلغ این مالیات کسرشده به حساب وزارت دارایی منتقل خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات‌ بر درآمد پیمانکاری:

برآورد و محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری در این نوع، به دو روش انجام می‌شود:

1. بررسی دفاتر

طبق این روش، دفاتر قانونی شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع شرکت‌ها باید دفاتر حسابداری یا دفاتر رسمی را در اختیار داشته باشند که در چنین شرایطی امکان بررسی آن‌ها وجود داشته باشد. برای محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری از این نوع، باید اطلاعاتی مثل پیش‌پرداخت مالیات پیمانکار، تمام مالیات‌های قطعی و درآمدهایی که مشمول مالیات هستند، در اختیار باشند.

2. تشخیص علی‌الراس

اگر شرکت ترازنامه یا حساب مربوط به سود و ضررش را در زمان مشخص ارسال نکرده باشد یا حسابرسان سازمان مالیاتی هم اگر از بازرسی و بررسی مدرک‌ها اجتناب کنند، باید از این روش مالیات بر درآمد پیمانکاری را محاسبه کرد. برای فهمیدن اینکه مالیات قرارداد پیمانکاری چند درصد است در این نوع باید به ماهیت و نوع شرکت هم توجه شود. معمولا شرکتها به دسته زیر تقسیم می‌شوند:

مالیات شرکت‌های پیمانکاری سهامی:
  • مالیات سهم شهرداری به میزان ۳ درصد از کل درآمد مشمول مالیات (3 درصد مالیات پیمانکاری)
  • مالیات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن به میزان ۳.۵ در هزار از کل درآمدهای مشمول مالیات
  • مالیات سود اکتسابی سهامداران به میزان ۱۵ درصد
  • مالیات سود اکتسابی برای سرمایه شرکت به میزان ۲۵ درصد
مالیات شرکت‌های پیمانکاری غیرسهامی:
  • مالیات سهم شهرداری به میزان ۳ درصد از کل درآمد مشمول مالیات
  • مالیات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن به میزان ۳.۵در هزار از کل درآمد مشمول مالیات
  • محاسبه مالیات سهم شرکا پس از کسر مالیات شهرداری طبق ماده ۱۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم

اما اگر پیمانکار شرکت نباشد و یک فرد باشد، مالیات به گونه دیگری برایش محاسبه می‌شود.

مالیات قرارداد پیمانکاری شخص حقیقی:

آن دسته از اشخاص حقیقی که یک قرارداد پیمانکاری را به صورت انفرادی انجام دهند، مالیات قرارداد پیمانکاری شخص حقیقی آن‌ها به صورت نرخ تصاعدی در ماده ۱۳۴ قانون مالیاتی خواهد بود. طبق ماده 134 قانون، این افراد می‌توانند نسبت به بخشودگی مالیاتی اقدام نمایند.

با توجه به پیچیدگی قوانین مخصوصا در زمینه امور مالیات قرارداد پیمانکاری انفرادی، شاید وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما مثل کارمنتو یک نعمت بزرگ باشد. این سایت، با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا این بستر را برای مخاطبان ایجاد کرده‌اند که توصیه می‌کنیم حتما به آن سر بزنید.

مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری

مهم‌ترین موضوع و اصل در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری اینست که یک پیمانکار حتما در سامانه ارزش افزوده پیش‌ثبت نام و این پروسه را تکمیل و بلافاصله اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به صورت دوره‌ای کند تا بتواند خیلی سریع گواهینامه‌اش را دریافت نماید.

در واقع یک پیمانکار هنگامی می‌تواند در صورت وضعیتش، مبلغ عوارض و مالیات ارزش افزوده را ثبت کند که گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را به کارفرما ارائه نماید و این یک الزام است. متاسفانه بیشتر پیمانکاران بخصوص پیمانکاران انبوه‌سازی مثل تعاونی مسکن و مسکن مهر، در این زمینه اقدامات قابل قبولی انجام نداده‌اند و هزینه بسیار زیادی را به پروژه تحمیل کرده‌اند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

معافیت مالیاتی قرارداد پیمانکاری

در بخش‌های قبلی گفتیم که قانون تخفیفی را برای پیمانکارانی که در جهت پیشرفت کار از جیب خودشان هزینه می‌کنند، در نظر می‌گیرد. در واقع بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰۷ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر پیمانکار قسمتی از درآمد خود را صرف خرید لوازم و تجهیزات مورد استفاده در پروژه کند، به همان اندازه شامل معافیت مالیاتی می‌شود.

همچنین اگر پیمانکار خارجی بخشی از پروژه یا تمام آن را به فرد ایرانی واگذار کند، برابر با تجهیزاتی که توسط پیمانکار ایرانی خریداری شود، از پرداخت مالیات معاف می‌گردد. پس با این اوصاف فرمول یکسانی در جواب این سوال که مالیات قراردادهای پیمانکاری چقدر است، وجود ندارد.

مالیات قرارداد پیمانکاری تک‌نفره یا انفرادی

علاوه بر انواع قراردادهایی که در ابتدای این مقاله گفتیم، یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها در این قراردادها پیمانکاری، تقسیم‌بندی به دو دسته پیمانکاری تک‌نفره و پیمانکاری جمعی است. در قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره، کارفرما انجام یک پروژه را به یک شخص محل می‌کند و شخص پروژه مورد نظر را بدون وجود یک تیم و به صورت انفرادی انجام می‌دهد. به این علت این نوع قرارداد پیمانکاری انفرادی نامگذاری می‌شود که پیمانکار پروژه موردنظر را شخصا و نه در قالب یک تیم، انجام می‌دهد.

قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره به دلیل منافعی که برای هر دو طرف دارد، مناسب کسب و کارهای استارتاپی بسیار پرطرفدار هستند. نمونه بارز این کسب و کارها، تولید محتوا یا طراحی وبسایت است. به دلیل پروژه‌ای و کوتاه بودن زمان کارها، یک فرد هم می‌تواند پیمانکار خودش باشد. اما باید متعهد شود که در بازه‌های زمانی مشخص کار پروژه تعیین‌شده را انجام دهد و حق‌الزحمه‌ای که مشخص شده است را دریافت کند. مزیت این قرارداد پیمانکاری در اینست که فرد موظف به حضور در محل کارفرما در ساعات مشخصی نیست و نیازی نخواهد بود در طول انجام پروژه از دستورات تعریفی کارفرما تبعیت کند. اما مالیات در این نوع قراردادها چگونه مشخص می‌شود؟

مالیات قرارداد پیمانکاری تک‌نفره مشمول تبصره ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم است. طبق این تبصره به مبالغی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود پرداخت می‌کنند که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نیستند، مالیات تعلق می‌گیرد.

معمولا این پرداختی‌ها عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش دارند که بدون رعایت معافیت موضوع ماده 84 این قانون مشمول مالیات قرارداد پیمانکاری اشخاص حقیقی (مقطوع) به نرخ 10 درصد هستند. کارفرمایان موظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و ظرف مدت تعیین‌شده به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهند بود.

اگر یک پیمانکار حقیق هستید و می‌خواهید در مورد مالیات قرارداد پیمانکاری انفرادی، بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم با گروه ما که در ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت بازار، تخصص دارند حتما مشورت کنید.

اصلاحات مالیات قرارداد پیمانکاری

مالیات قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره و جمعی، در سال‌های اخیر با اصلاحاتی همراه بوده است. با اصلاحات قانون مالیات مستقیم در 1395، پیمانکار و شرکت پیمانکاری موظف به پرداخت 3 درصد مالیات پیمانکاری تکلیفی نیستند، بنابراین خود حقوق‌بگیران به‌ جای پیمانکار مالیات قرارداد حق‌الزحمه‌ای را می‌پردازند.

تا 31 تیر 1394، مالیات قرارداد پیمانکاری شخص حقوقی و حقیقی طبق ماده 104 مالیات‌های مستقیم مصوب 3 اسفند 1366 تعیین می‌شد. بر اساس این ماده کارفرمایان موظف بودند از تمام صورت‌وضعیت‌ها 5 درصد کسر کنند و به سازمان امور مالیاتی بپردازند. اما با اصلاحات قانون مالیات ماده 104، حذف شد.

در حال حاضر یک پایگاه اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی در مورد هویت و دارایی مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی و شرکت‌ها ایجاد شده است. هدف این پایگاه شفاف شدن تمام فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد یک نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی است.

با اصلاحات جدید پیمانکاران موظف هستند در سامانه مالیاتی ثبت‌نام و برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. در سال 1400 هم برخی از معافیت‌های مالیاتی، تحت ‌عنوان اصلاحات مالیات قرارداد پیمانکاری مصوب شد.

نحوه پرداخت مالیات صورت وضعیت پیمانکاران

پیش از واریز کردن مالیات قرارداد پیمانکاری، کارفرما باید حتما پیمانکاران و مهندسین مربوطه را به سازمان امور مالیات معرفی و اطلاعات دقیقی در مورد آن‌ها ارسال کند. همچنین هر نوع بده‌بستان و تعامل مالی بین آن‌ها باید در پایگاه این سازمان به ثبت برسد.

مطابق با ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم، تمامی درآمد شرکت‌ها و درآمدهای مربوط به فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی مشمول مالیات قطعی است. این مالیات که نرخ آن 25 درصد است، باید پس از وضع ضررهای مربوط به منابع غیرمعاف و کسر معافیت‌های مشخص، تعیین شود. هنگام محاسبه و برآورد مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها، با توجه به قوانین مالیات تمام مالیات‌های پرداختی کسر خواهند شد. در ضمن، اگر در چنین شرایطی مبلغی اضافه پرداخت شده باشد، قابل بازگشت است.

در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت واقعا کمک بزرگی است. اگر در حین مراحل پرداخت مالیات سوالات حقوقی برایتان به وجود آمد، کارمنتو کمکتان می‌کند به پاسخ مناسب برسید. تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) در کارمنتو باعث می‌شود روزانه افراد زیادی به صورت آنلاین مشکلات مالی و حقوقیشان در هر زمینه‌ای را به راحتی حل کنند.

سخن پایانی

مالیات قراردادهای پیمانکاری اشخاص حقیقی و حقوقی، مسئله مهمی برای اشخاص حقیقی و شرکت‌ها به حساب می‌آید که باید حتما در خصوص نکات ریز و مهمی که دارد، اطلاعاتی کاملی در اختیار داشت. در این مقاله، سعی تیم کارمنتو بر این بود شما را با انواع قراردادهای پیمانکاری، مالیات مربوط به آنها و شیوه محاسبه و نکات مرتبط با معافیت مالیاتی آشنا کند.

اما این مطلب فقط محض دادن اطلاعات اولیه به شما عزیزان آماده شد. اگر می‌خواهید کارهای مالیاتیتان را به صورت حرفه‌ای انجام بدهید تا در اسرع وقت به نتیجه برسید، توصیه می‌کنیم از یکی از 350 مشاوران کارمنتو کمک بگیرید. سایت کارمنتو امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی در زمینه امور مالیاتی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 80 نظر

4 80
مالیات قرارداد پیمانکاری اشخاص حقیقی و حقوقی چند درصد است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد