آشنایی با استراتژی‌های کسب درآمد از یوتیوب

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یوتیوب به‌عنوان دومین وب‌سایت پربازدید جهان، این بستر را فراهم کرده‌ که تولیدکنندگان محتوا بتوانند با استفاده از فنون و روش‌های جذب مخاطب، ویدیوهایی را در صفحه خود هم‌رسانی کرده و مخاطب خود را پیدا کنند. یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر مورد توجه تمامی تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب قرار گرفته، روش‌ها و فنون کسب درآمد از آن است.

افراد با بهینه‌سازی کانال یوتیوب خود و انجام فعالیت‌هایی مطابق با الگوریتم‌های این برنامه، به‌راحتی می‌توانند درآمدزایی کنند. در ادامه این مقاله از سری مقالات کارمنتو، قصد داریم شما را با روش‌‌ها و فنون کسب درآمد از یوتیوب آشنا کرده و اطلاعات کاربردی در باب این موضوع ارائه دهیم. 

در بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با کارشناسان ما همراه باشید!

نحوه کسب درآمد از یوتیوب

علاقه‌مندان به کسب ‌و کارهای اینترنتی، با کسب اطلاعات و آشنایی با فنون کسب درآمد از YouTube و سایر شبکه‌های مجازی، به‌راحتی می‌توانند در ازای فعالیت‌های خود مبلغی دریافت کنند. همان ‌طور که ذکر شد، یکی از بسترهای فراهم شده در این زمینه، کسب درآمد از یوتیوب به دلار است.

 

در حالت کلی می‌توان گفت که یوتیوب به ‌ازای هر مقدار ویو و بازدید ویدیوهای شما، مبلغی را به حسابتان واریز خواهد کرد. بنابراین کافیست یک حساب خارجی بدون محدودیت جهت انتقال پول راه‌اندازی کنید و سپس با مدیریتی حرفه‌ای، آمار جذب مخاطبان را افزایش دهید.
سعی کنید محتوایی که در کانال یوتیوب خود قرار می‌دهید به زبان انگلیسی باشد. البته فارسی بودن زبان محتوا به‌ معنای صفر شدن تعداد مخاطبان شما نخواهد بود. در صورت تمایل به تولید محتوای ویدیویی، با ما همراه باشید تا شما را با کسب درآمد از یوتیوب به دلار آشنا کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به بخش مشاوره مدیریت شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید.

6 روش کسب درآمد از یوتیوب

در صورتی که موفق به کسب درآمد در یوتیوب نشده‌اید، ناامید نباشید؛ چرا که در ادامه چندین روش را به شما معرفی خواهیم کرد که در کسب درآمد از یوتیوب کمک‌کننده هستند.

بیشتر بخوانید: روش‌های کسب درآمد از فیسبوک

– تبلیغات در یوتیوب

زمانی که شما ویدیویی را در کانال یوتیوب خود قرار دهید، تبلیغاتی به‌صورت خودکار در طول ویدیو برای مخاطب نمایش داده خواهد شد که به ازای هر بازدید و کلیک بر روی این تبلیغ، مبلغی به حساب مدیر کانال واریز می‌شود.

– فروش محصولات

بهترین روش برای به فروش رساندن محصولات، معرفی اصولی و تولید محتوای جذاب است. در صورتی که تمایل به فروش محصولات مختلف دارید، می‌توانید با تولید محتوای ویدیویی، یک محتوای زیبا و مخاطب‌پسند از کالا تولید کرده و آن را نشر دهید.

– همکاری با سایر مجموعه‌ها

اگر مخاطبان شما فعال باشند و یک نهاد از واقعی بودن مخاطبان شما اطمینان حاصل کند، محصولات خود را جهت تبلیغ یا به ‌فروش رساندن، برای شما ارسال خواهند کرد. شما نیز در قبال دریافت مبلغی مشخص، محصولات را تبلیغ کرده و مخاطبان را به خرید آن‌ها ترغیب می‌کنید.

– کمک گرفتن از یک اسپانسر

زمانی که مخاطبان شما و یک شرکت یکسان بوده و نیازهایشان شبیه به هم باشند، بسیاری از شرکت‌ها به شما پیشنهاد خواهند داد که در قبال دریافت هزینه‌ای، لوگو و آدرس وبسایت شرکت‌ها را در ابتدای ویدیوتان نمایش دهید.

– عضویت ویژه

در صورتی مخاطب از میان صدها ویدئو مشابه، محتوای شما را انتخاب خواهد کرد که محتوا تکراری نبوده و در آن از فوت ‌و فن خاصی استفاده شود. اگر از جذاب بودن ویدیوهای خود اطمینان دارید، می‌توانید از قابلیت عضویت ویژه استفاده کنید؛ یعنی ویدیوهایی منتشر کنید که تنها در اختیار کسانی قرار بگیرد که مبلغی را پرداخت کرده باشند (در این شرایط افراد به‌صورت رایگان، مجاز به مشاهده ویدیو نخواهند بود).

– جذب مخاطبانYouTube Red 

همان‌ طور که می‌دانید، در هریک از ویدیوهای شما تعدادی تبلیغات نمایش داده می‌شود. زمانی که افراد عضو سرویس Youtube Red شوند و مبلغی را به یوتیوب پرداخت کنند، هیچ تبلیغاتی را حین پخش ویدیو دریافت نخواهند کرد. اگر شما بتوانید کاربران سرویس مورد نظر را به صفحه خود دعوت کنید، درصدی از درآمد یوتیوب به شما تعلق خواهد گرفت.

درآمد زایی از یوتیوب با استفاده از دو روش CPM و CPC

سالانه افراد بسیار زیادی جهت کسب درآمد، کانالی را در یوتیوب راه‌اندازی کرده و اقدام به تهیه حساب Google AdSense می‌کنند. پیش از شروع این کار، بهتر است با مفاهیم  CPM و CPC آشنا شوید.    
کسب درآمد از یوتیوب، از دو طریق کلیک و بازدید امکان‌پذیر است. CPM، این امکان را به تولیدکننده محتوا می‌دهد که با جمع‌آوری هر 1000 بازدید، موفق به کسب مبلغی از ویدیو‌های یوتیوب شود. روش دوم که CPC نام دارد، تعداد کلیک‌های ویدیو شما را محاسبه کرده و بر اساس آن، یوتیوب مقدار مبلغ معینی را به حساب Google AdSense شما انتقال می‌دهد.
مبلغ پرداختی و مقدار درآمد دریافتی از طریق یوتیوب متغیر بوده و هیچ درآمد ثابتی وجود ندارد؛ چراکه رقابت میان تبلیغ‌کنندگان، در این زمینه بسیار تنگاتنگ بوده و به همین سبب هیچ مبلغ مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد.

بیشتر بخوانید : راهکارهای موثر در کسب درآمد از تیک تاک

آموزش فعال‌سازی کسب درآمد از یوتیوب

گام نخست جهت فعال‌سازی کسب درآمد از یوتیوب، ورود به نسخه وب یوتیوب و کلیک بر روی گزینه تنظیمات است. پس از ورود به این قسمت، گزینه My Channel را انتخاب کنید و از این قسمت، وارد بخش View additional features شوید.
اکنون کافیست، از قسمت
 Monetization درخواست خود را جهت فعال سازی یا Enable ثبت کنید. پس از فعال‌ شدن این قسمت، علاوه بر اینکه در ابتدای ویدیوهای یوتیوب شما تبلیغاتی نمایش داده خواهد شد که به‌ صورت خودکار آغاز می‌شوند، ویو و بازدید ویدیوهای بارگذاری شده توسط مدیر کانال نیز از این پس محاسبه خواهد شد.

شرایط فعالیت ایرانیان در یوتیوب برای درآمدزایی

به‌دلیل فیلتر بودن برنامه یوتیوب در ایران، مسیر کسب درآمد در یوتیوب کمی سخت‌تر شده و فعالان شبکه مجازی برای فعالیت در این بستر، مجبور به ساخت حساب گوگل ادسنس (Google AdSense) توسط یک شخص در خارج از کشور هستند.
با ساخت این اکانت، زمینه پیشرفت شما فراهم خواهد شد. البته بسیاری از افراد به‌ دلیل سخت بودن ساخت اکانت یا عدم اعتماد به شخص موردنظر در خارج از کشور، سعی می‌کنند با ترفندهای مختلفی قوانین یوتیوب را دور بزنند. به شما توصیه می‌کنیم که به قوانین یوتیوب احترام گذاشته و آن‌ها را نقض نکنید. چرا که به‌‌ دلیل پیشرفته و هوشمند بودن الگوریتم‌های یوتیوب، هر لحظه ممکن است اکانت یا حساب جعلی شما شناخته شده و زحمات چندین روزه یا چندین ساله‌تان به باد برود
.
اگر ساکن ایران هستید، یک پارتنر ساکن خارج از کشور پیدا کرده و تمامی کارهای راه‌اندازی حساب را به او بسپارید. پس از اتمام کارها، کافی است که ایمیل شما، به‌عنوان مدیر کانال، ثبت شود تا بتوانید تمامی فعالیت‌های مربوطه را انجام دهید و فایل مورد نظر را در کانال خود بارگذاری کنید.
یوتیوب، مبلغ را به حساب پارتنرتان واریز خواهد کرد و شما می‌توانید مبلغ واریزی را از پارتنر کاری خود درخواست کنید.

نحوه تسویه حساب با یوتیوب

نحوه تسویه حساب یوتیوب با تولیدکنندگان محتوا، پرسشی اساسی است که روزانه بسیاری از افراد آن را سرچ می‌کنند. برای تسویه حساب یوتیوبرها با سرویس یوتیوب، به دو روش می‌توان اقدام کرد.
اولین روش، کمک گرفتن از یک پارتنر خارجی جهت ساخت اکانت و انجام فعالیت‌های مربوطه است. در این روش، پارتنر شما چون در محدوده تحریم و فیلترینگ قرار نگرفته، به‌راحتی می‌تواند مراحل ساخت اکانت را پشت سر گذاشته و اقدام به ساخت حساب گوگل ادسنس (
Google Adsenseکند. پس از انجام تمامی این کارها، کافی است با دوستتان هماهنگ شوید تا در صورت واریز مبلغی از سوی یوتیوب به حساب شما، پارتنرتان اقدام به انتقال پول از طریق صرافی کند.   

  

روش دوم که کمی سخت‌تر از روش قبلی است، تهیه یک سرور مجازی بلند مدت برای راه‌اندازی حساب پی‌پال است. راه‌اندازی این حساب نیز، نیازمند اکانتی است که توسط یک فرد در خارج از کشور مدیریت ‌شود.
شرکت‌های ام‌سی‌ان
(MCN: Multi Channel Network) ، فعالیت‌‌هایی قانونی و پذیرفته‌شده از نظر گوگل دارند که با عنوان شرکت‌ها و اشخاص واسطه ارزی نیز شناخته می‌شوند.
این شرکت‌ها، بر خلاف باور بسیاری افراد که فکر می‌کنند ماموریت و هدف اصلی آن‌ها دریافت و انتقال پول است، وظیفه بهینه‌سازی رسانه و افزایش درآمد تبلیغاتی را بر عهده دارند.
به‌طور کلی می‌توان گفت که
 شرکت ام‌سی‌ان جهت حفاظت از حق کپی رایت محتوا و مطالب و رشد روش‌های بازاریابی کانال فعالیت می‌کند تا تمرکز عمده مدیر کانال، بر روی تولید محتوای کاربردی و مخاطب پسند باشد.

شرایط پرداخت هزینه توسط یوتیوب

قانون یوتیوب برای شروع واریز درآمد شما، بدین گونه است که تولیدکننده محتوا ابتدا باید 1000 سابسکرایبر را جذب کانال خود کند. سپس لازم است که حداقل 4000 دقیقه ویدیو در کانال یوتیوب بارگذاری شود.
البته در کنار این قوانین، قانون دیگری در رابطه با سرویس گوگل ادسنس وجود دارد. پیش از هر کاری، مدیر کانال باید عضو گوگل ادسنس شده و عضویت خود را ثبت کند. زمانی که تمامی این موارد رعایت شد، یوتیوب اقدام به واریز مبلغ مورد نظر به سرویس گوگل ادسنس مدیر کانال خواهد کرد
.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های کاربردی در کسب درآمد از تلگرام

ویژگی‌های مهم محتوا تولید شده برای یوتیوب

انتخاب یک موضوع جذاب و مخاطب پسند، برای تولید محتوا در کانال یوتیوب کافی نیست. علاوه بر همه این موارد، مدیر کانال باید به کیفیت، ارزش محتوا، تعامل، اشتراک گذاری و غیره نیز توجه کند. در ادامه به همه این موارد اشاره کرده و شما را جزئیات آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

– انتخاب عنوان جذاب

اولین موردی که مخاطب در بدو ورود به کانال شما مشاهده خواهد کرد، عنوانی است که برای هر ویدیو انتخاب کرده‌اید. زمانی که عنوان شما جذاب نبوده یا از سایر کانال‌ها الگوبرداری شده باشد، به احتمال زیاد منجر به کاهش بازدید ویدیو‌هایتان شده و مخاطب به تماشای ادامه ویدیو شما رغبتی نشان نمی‌دهد.

– عکس سفارشی یاCustom Thumbnail 

عکس سفارشی، اولین چهره از ویدیو شماست که قبل از شروع محتوا، مخاطب آن را مشاهده خواهد کرد. سعی کنید در این بخش، از یک عکس باکیفیت و نوشته‌ای جذاب برای کاور ویدیو استفاده کنید. به ‌طوری که مخاطب با مشاهده عکس، متوجه شود که قرار است با چه چیزی روبه‌رو شود و چه محتوایی نمایش داده خواهد شد.

– استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها

در صورتی که علاوه بر یوتیوب، در سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیت پررنگی دارید، می‌توانید مخاطبان خود را به کانال یوتیوب دعوت کرده و آن‌ها را به سابسکرایب کردن کانال خود ترغیب کنید.

ترفندهای افزایش درآمد از YouTube

علاوه بر مواردی که جهت کسب درآمد از یوتیوب در مطالب فوق ذکر کردیم، روش‌های متنوع دیگری نیز وجود دارند که در کسب درآمد از یوتیوب بی‌تاثیر نیستند. از جمله این موارد، تبلیغ در توضیحات ویدیو یا نوشتن مطالب مرتبط در کپشن است.

کانال‌هایی که تعداد مخاطبان بالا یا قابل ‌قبول دارند، می‌توانند محصولات تبلیغی یا شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنند را در کپشن محتوا معرفی کنند.
مورد بعدی که به افزایش درآمد از یوتیوب کمک خواهد کرد، اجرای لایو است. زمانی که لایو بگذارید، برخی از مجموعه‌ها تمایل خواهند داشت که در ازای پرداخت مبلغی، پیامشان در بالای لیست چت باکس باشد. درآمد حاصل از این کار، حدود 1 تا 500 دلار است.

راز موفقیت یوتیوبرهای حرفه‌ای برای کسب درآمد از یوتیوب

اولین گام برای تبدیل شدن به یک یوتیوبر حرفه‌ای، یادگیری نحوه تولید محتوای کاربردی و مفید است. زمانی که توانایی تولید محتوا مناسب را کسب کردیم، بهتر است مخاطب خود را شناسایی کرده و بفهمیم دنبال‌کنندگان کانال ما طرفدار چه سبکی هستند یا چه نوع محتوایی را می‌پسندند.
زمانی که ویدیوهای هم‌رسانی شده، مورد پسند مخاطبان واقع شد؛ ویو و بازدید افزایش پیدا کرده و در نهایت به کسب‌ درآمد از یوتیوب کمک شایانی خواهد کرد.
از جمله مطالب و ویدیوهای پرطرفداری که توانایی جذب مخاطبان را دارند
، ویدیوهای آموزشی، ویدیوهای مقایسه‌ای (مقایسه کالاها و برندهای مختلف)، ویدیوهای نقد و بررسی، ویدیوهای گیم‌پلی برای افراد گیمر و طرفداران بازی و غیره است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

چگونه در اینستاگرام بازاریابی کنیم؟ در این مقاله بازاریابی اینستاگرام را خواهید خواند.

– ویدیوهای آموزشی

امروزه بیشتر افراد برای یادگیری مطالب متنوع سری به یوتیوب می‌زنند؛ چراکه به‌راحتی می‌توانند فایل آموزش تصویری را با کیفیت موردنظرشان دریافت کرده و به آن دسترسی داشته باشند. شما نیز می‌توانید با بررسی مهارتهای خود، کانال یوتیوب را به آموزش تخصص‌های مختلف اختصاص دهید.

– بهترین‌های روز

مردم همیشه به دنبال بهترین‌ها از هر چیزی هستند و سعی می‌کنند مرغوب‌ترین کالاها را انتخاب کنند. حتی خود شما نیز در هنگام مقایسه بین چند چیز مختلف یا خرید کالا و لوازم مورد نیازتان به دنبال پیشرفته‌ترین، بهترین، سریع‌ترین‌ها هستید. پس سعی کنید در کانال یوتیوبی خود همواره بهترین‌ها را به مخاطب ارائه دهید.

– مقایسه برندهای مختلف

تصور کنید که برای خرید یک محصول به بازار رفته‌اید. شما با حجم بالا و تنوع زیادی از محصولات مواجه هستید که هرکدام، ویژگی و روش کار متفاوتی دارند و انتخاب یکی از آن‌ها سخت است.
زمانی که منبع مورد اطمینانی وجود داشته باشد تا بتوانید برندهای مورد نظر خود را در کنار یکدیگر قرار داده و از هر جنبه‌ای آن‌ها را مقایسه کنید، کار شما بسیار آسان‌تر شده و بدون اتلاف وقت، قادر به انتخاب بهترین محصول خواهید بود.

– نقد و بررسی کالاها

همه فروشندگان، طرفدار کالاهای خود هستند و معتقدند کالایی که عرضه می‌کنند بهترین است و مشابه آن یافت نمی‌شود. بنابراین، بررسی محصولات و پی بردن به مزایا و معایب آن‌ها، فرآیندی سخت و طولانی مدت خواهد بود. یوتیوب در این زمینه به کمک تمامی مخاطبان آمده‌ تا با نمایش ویدیوهای نقد و بررسی، کار را برای همه آسان‌تر کند.
شما می‌توانید با استفاده از بستر یوتیوب، نام برند مورد نظر را جست‌وجو کرده و با تمامی مزایا و معایب آن‌ آشنا شوید. افرادی که این ویدیوها را آپلود می‌کنند، قبلا تجربه استفاده و خرید این کالاها را داشته‌اند و می‌توانند به شما در این زمینه یاری رسانند
.

– ویدیوهای گیم‌پلی

امروزه افراد بسیار زیادی، بازی‌های اینترنتی و کامپیوتری را به‌عنوان سرگرمی و تفریح خود انتخاب کرده‌اند و سعی می‌کنند به همراه دوستان خود، بازی را به بهترین نحو به پایان برسانند. بازی‌ها، محدودیت سنی ندارند و در هر سن و سالی که باشید می‌توانید بازی مخصوص سن خود را پیدا کنید.
برای انجام هرچه بهتر بازی و پیشی گرفتن از رقبا، بهتر است با جزئیات بازی آشنا شده و به صورت حرفه‌ای بازی را پیش ببرید.
در یوتیوب، افرادی برای کسب درآمد از طریق یوتیوب، ترفندهای مختلف انواع بازی را با شما به اشتراک می‌گذارند. گیمرهای بسیار زیادی وجود دارند که بسیار حرفه‌ای و پیشرفته بازی می‌کنند و با ضبط فرآیند بازی‌های خود، تجربیات خود را به افراد جدیدی که در پی فراگیری ترفندهای خاص و کاربردی هستند، منتقل می‌کنند. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 43 نظر

5 43
آشنایی با استراتژی‌های کسب درآمد از یوتیوب

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد