همه چیز در مورد برگ تشخیص مالیاتی و برگه قطعی مالیاتی

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

پس از اتمام 31 تیرماه و فراق حسابداران از ارسال اظهارنامه عملکرد بایستی منتظر دریافت برگ تشخیص مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی باشیم. در واقع ماحصل همه امور حسابداری در برگه تشخیص مالیات لحاظ می شود، چون مالیات قابل پرداخت در این برگ لحاظ می‌گردد. ممیز مالیاتی در طی بازه زمانی یکسال از تاریخ ارسال اظهارنامه تاریخی را برای رسیدگی مالیاتی مقرر می‌نماید. لازم به توضیح است برخی از مودیان با قید نام کامل و سمت تنها برگ تشخیص را از اداره امور مالیاتی دریافت می نمایند.

در صورتی که طبق ماده 237 قانون مالیات های مستقیم فصل دوم، مودی می‌تواند گزارشی را که مبنای صدور برگ تشخیص شده از ممیز مالیاتی دریافت نماید. ممیز مالیاتی موظف است تمام جزئیات و توضیحات لازم در ارتباط با برگ تشخیص را به مودی ارائه نماید. برگ تشخیص موضوعی مهم می‌باشد چون حتی در زمان حسابرسی مالی، حسابرسان برگ های تشخیص و قطعی مالیات را دریافت می‌نمایند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد برگه تشخیص مالیاتی و برگه قطعی مالیاتی خدمت شما می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.


برگ تشخیص و قطعی مالیات


اگر در خصوص برگ تشخیص مالیاتی و برگه قطعی مالیاتی نیازمند خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین هستید می‌توانید آن را در سامانه کارمنتو ثبت کنید.

انواع برگ تشخیص مالیاتی

پس از اینکه ممیز مالیاتی تمام موارد موجود را بر اساس اطلاعات و دلایل کافی بررسی نمود یک برگه تشخیص مالیاتی تهیه می‌شود. برگ تشخیص معمولا شامل 3 نوع می‌باشد:

  • برگه تشخیص برای مالیات عملکرد

در ارتباط با برگ تشخیص عملکرد، ممیز مالیاتی درآمدهای ابرازی در اظهارنامه را با صورت معاملات فصلی مطابقت می‌دهد و در این مورد نیز بر مبنای مغایرت ها جریمه لحاظ می‌گردد.

  • برگه تشخیص برای مالیات حقوق

همه شرکت ها موظف هستند که لیست های بیمه و مالیات لیست حقوق ها را اعلام نمایند. ممیز مالیاتی هزینه حقوقی که در اظهارنامه عملکرد ابراز شده با لیست های بیمه و مالیات مطابقت می‌دهد و در صورت مغایرت بین آنها جریمه محاسبه می‌نماید. این مبلغ در برگ تشخیص حقوق لحاظ می‌گردد.

  • برگه تشخیص برای مالیات تکلیفی

 مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

حال مودی پس از دریافت برگه تشخیص مالیات به مبالغ مندرج در آن معترض است! فرصت اعتراض کتبی به برگ تشخیص از تاریخ ابلاغ به مودی به مدت 30 روز می‌باشد. در صورت عدم اعتراض از سوی مودی برگ تشخیص، قطعی تلقی می‌گردد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی از شرایط و نحوه اعتراض مقاله اعتراض به برگ مالیات قطعی را مطالعه نمایید.

مواردی که برگه تشخیص به برگه قطعی مالیاتی تبدیل می‌شود :

طبق ماده 239 ق.م.م درشرایط زیر برگه تشخیص به برگه قطعی تبدیل خواهد شد:

  • اعلام کتبی از سوی مودی ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ مبنی بر قبول مالیات.
  • پرداخت مالیات به ماخذ برگ تشخیص.
  • عدم اعتراض کتبی به برگ تشخیص.
  • عدم مراجعه به اداره امور مالیاتی.

پس ازصدور برگ تشخیص واحد خدمات مالیاتی اقدام به صدور برگ قطعی مالیات می‌نماید. برگ قطعی مالیاتی می‌تواند با مانده بدهی یا بدون مانده بدهی صادر گردد. درصورت عدم پرداخت مالیات توسط مودی دایره وصول اجرا اقدام به وصول باابزارهای قانونی که دراختیار دارد می‌نماید.

همچنین درصورتی که مودی تمکین به برگ قطعی نماید و مالیات مربوطه را پرداخت نماید از معافیت جرایم برخوردار می‌شود.

بیشتر بخوانید :
لایحه دفاعی صحیح تنظیم کنید تا گرفتار نشوید

مالیات قطعی شده چیست؟

از جمله سرفصل‌های مرتبط با امور دارایی، دریافت برگ قطعی مالیات است که معمولا به نام مالیات قطعی نیز مطرح می‌شود. قبل از تعریف کامل مالیات قطعی، لازم به توضیح است که مالیات تعیین شده برای یک مجموعه، در مرحله اول غیر قطعی و به نوعی بدوی است. از این رو زمانی که این مالیات در سامانه دریافت برگ قطعی مالیات اعلام می‌شود، پرداخت کننده طبق قانون حق دارد از جزئیات آن آگاه باشد.
به عنوان مثال، چگونگی محاسبه مالیات بر اساس تراکنش‌ها و میزان دارایی و … به علاوه اسامی و مشخصات و منصب افراد بررسی و محاسبه کننده مالیات، اطلاعاتی هستند که پرداخت کننده قادر است آن‌ها را درخواست و در مدت زمان مشخصی دریافت کند.
ادعای مودی یا مالیات دهنده، اولین مرحله از تعیین مالیات را شکل می‌دهد. به این معنی که میزان مالیات محاسبه شده بر اساس اظهارنامه‌ای است که مودی تنظیم کرده و تحویل می‌دهد.
همین اظهارنامه نیز امکان اصلاح و بازبینی و تغییر البته بر اساس مقررات را دارد و تشخیص و تعیین مالیات بر اساس آخرین اظهارنامه ارائه شده، تراز مالی و دفاتر ثبت وی، محاسبه می‌شود.
مالیات تعیین شده در قالب «برگ تشخیص مالیات» به مودی ابلاغ می‌شود و از زمان ابلاغ، سی روز برای بازبینی محاسبات، کسب اطلاع از فرآیند محاسبه و همچنین اعتراض به عدد اعلام شده، فرصت دارد. این میزان ابلاغی، هنوز قطعی نشده و در صورت اعتراض به آن، موضوع در هیات اختلاف مالیاتی، مطرح و بررسی می‌شود.

البته برای رسیدگی به اعتراض و اختلافات، هیات و گروه‌های دیگری نیز تعیین شده‌اند و تا زمانی که اختلاف به نتیجه نرسد، در در مورد آن رای قطعی صادر نمی‌شود.
به همین ترتیب، مالیات قطعی شده نیز بر اساس رای این مراجع اعلام می‌شود. یعنی با فرض این‌که اعتراض به هیات اختلاف مالیاتی بدوی برسد یا در هیات تجدید نظر بازبینی شود، رای هر کدام از آن‌ها در حکم مالیات قطعی خواهد بود.
در صورتی که مالیات دهنده پس از دریافت برگ تشخیص مالیات، به ارقام و نتیجه مندرج در آن هیچگونه اعتراضی نکند، همین ارقام به عنوان مالیات قطعی برای وی صادر می‌شوند و مودی باید نسبت به دریافت برگ قطعی مالیات اقدام کند.
مالیات قطعی، به مثابه حکم قانونی است و مودی باید در اولین فرصت به پرداخت آن اقدام کند، چرا که از اینجا به بعد، عدم پرداخت به عنوان تخلف مالیاتی و بر علیه مودی مد نظر قرار می‌گیرد.
مرجع اصلی این مسائل، سازمان امور مالیاتی کشور است و در صورتی که پرداخت کننده از پرداخت مالیات قطعی سرپیچی کند، این سازمان اختیار و قدرت قانونی کافی برای برخورد اجرایی و اعمال جرائم سنگین را دارد.
بلوکه کردن حساب‌ها از جمله یکی از رایج‌ترین راهکارهای تنبیهی به شمار می‌رود.

نمونه برگ تشخیص مالیات صفحه 1

نمونه برگ تشخیص مالیات صفحه 2

انواع برگ قطعی مالیات:

  • برگ مالیات قطعی عملکرد
  • برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده
  • برگ قطعی مالیات حقوق
  • برگ قطعی مالیات تکلیفی
  • برگ قطعی مالیات سه در هزار

مراحل اعتراض به حکم قطعی مالیاتی

برای ثبت اعتراض به حکم قطعی مالیاتی باید فرم اعتراض به مالیات قطعی تکمیل و به همراه تمامی مدارک و مستندات مربوطه به دبیرخانه تحویل داده شود. پس از ارائه فرم و مدارک و مستندات بررسی های لازم انجام و نتیجه پس از دو هفته اعلام می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 133 نظر

5 133
همه چیز در مورد برگ تشخیص مالیاتی و برگه قطعی مالیاتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد