مالیات طلا چقدر است؟ آیا به طلا مالیات تعلق میگیرد؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

طلا نیز مانند سایر کالاها و خدمات شامل مالیات بر ارزش‌افزوده می‌گردد. مالیات بر ارزش‌افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است که از مصرف‌کننده نهایی اخذ می‌شود. مالیات خرید طلا نیز که توسط خریدار نهایی به فروشنده پرداخت می‌شود از همین جنس است. مالیات بر خرید طلا در نهایت توسط فروشندگان طلا به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود.

اما شاید دغدغه اصلی خریداران طلا این باشد که مالیات خرید طلا چقدر است؟ باتوجه‌به تغییرات قانون آیا مالیات طلا حذف شده است؟ در این مقاله از کارمنتو به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

در صورت نیاز به مشاوره مالی پیرامون مسائل مربوط به مالیات طلا، کارمنتو با بیش ۳۵۰ مشاور متخصص در سراسر کشور همکاری می‌کند که آماده‌اند به سؤالات شما در هرزمان و از هر مکانی پاسخ دهند.

بنر مالیاتی

مالیات طلا چیست؟

اغلب مردم با خرید طلا سعی می‌کنند سرمایه خود را از تورم حفظ کنند.  در زمان خرید طلا، خریدار به میزان طلایی که خریداری می‌کند هزینه اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات روی طلا را هم باید پرداخت کند. این سه فاکتور به میزان قابل‌توجهی، قیمت هر گرم طلا را افزایش می‌دهد.

بر خلاف باور عامه مردم، طلا مالیات دارد. در واقع خرید طلا مالیات بر ارزش‌افزوده خواهد داشت. به بیان ساده‌تر مالیات بر ارزش‌افزوده، یک نوع مالیات غیرمستقیمی است که از مصرف‌کنندگان کالا و خدمات دریافت می‌شود. این مالیات به ارزش‌افزوده کالا و خدمات مختلف در روند تولید تعلق می‌گیرد و طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. مالیات بر ارزش‌افزوده توسط ارائه‌دهنده خدمات و فروشنده کالا دریافت و به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌گردد.

البته خریدار نیاز به انجام فرایند اداری پرداخت مالیات خرید طلا ندارد و تنها مبلغی که فروشنده طلا محاسبه می‌کند را پرداخت می‌کند.

میزان مالیات طلا

در پاسخ به سؤال میزان مالیات طلا چقدر است؟ باید گفت هم اکنون که مالیات از اصل طلا حذف شده است. تنها ۹ درصد مالیات بر خرید طلا از مشتری اخذ می‌شود. در واقع مطابق قانون جدید مالیات طلا، مشتری باید قیمت اصل طلا، سود فروشنده، اجرت و مالیات خرید طلا به میزان ۹ درصد از اجرت و سود را به فروشنده بپردازد.

در نهایت تعیین رقم دقیقی برای اینکه میزان مالیات خرید طلا چقدر است ممکن نیست. چراکه علی‌رغم اینکه سود فروشنده و نرخ مالیات یکسان است؛ اما اجرت ساخت در هر طلا متفاوت است؛ بنابراین مالیات طلا نیز متغیر است.

قانون جدید مالیات طلا

باتوجه‌به اینکه مردم با طلا مانند یک کالای سرمایه‌ای رفتار می‌کنند نه کالای مصرفی؛ مقررات مربوط به مالیات طلا دستخوش تغییراتی گردیده است.

درگذشته مالیات طلا مانند دیگر کالاها و خدمات مشمول مالیات ارزش‌افزوده محاسبه می‌شد. در واقع قیمت نهایی طلا مشمول دریافت مالیات می‌گردید. در حال حاضر با تغییر قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مطابق ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مالیات طلا هنگام خرید تنها نسبت به سود فروشنده و اجرت ساخت تعلق می‌گیرد؛ بنابراین طبق قانون جدید مالیات ارزش‌افزوده طلا، اصل طلا از شمول مالیات بر ارزش‌افزوده طلا حذف شد.

ازآنجایی‌که بخش عمده‌ای از مبلغ پرداختی توسط خریدار بابت خرید اصل طلا است مالیات بر ارزش‌افزوده بابت اجرت و سود طلافروشی در مقایسه با اصل طلا مبلغ زیادی نخواهد بود و در مجموع به نفع مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.

Please select another listing to show to avoid recursion.
wallpaper-7476867

پیشنهاد مطالعه:

مالیات بر ارزش‌افزوده طلا

قبل از حذف مالیات ارزش‌افزوده طلا، نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده به قیمت نهایی طلا اعمال می‌گردید. بدین نحو که نسبت به مجموع قیمت اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، مالیات از طلا اخذ می‌گردید.

اما با تصویب بخشنامه حذف مالیات بر ارزش‌افزوده طلا، مالیات طلا امروز شامل اصل طلا نمی‌شود. به عبارتی اصل طلا از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شده است. نحوهٔ محاسبه قیمت طلا با قانون جدید مالیات به این نحو است که قیمت اصل طلا از مالیات معاف و تنها قیمت سود فروشنده و اجرت ساخت، مأخذ مالیات است.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات طلا و قانون آن دریافت نمایید.

حذف مالیات بر ارزش‌افزوده طلا

در پاسخ به این سؤال که مالیات طلا از چه تاریخی حذف شد؟ می‌توان اظهار کرد از ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ با اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش‌افزوده، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده طلا، جواهر و پلاتین اعمال می‌شود که شامل اصل طلا نمی‌شود. حذف مالیات طلا، طلا را به یک شیوه پس‌انداز پررنگ و مطمئن تبدیل کرده است. زیرا میزان مالیات پرداخت به‌شدت کاهش‌یافته است.

معافیت مالیاتی طلا

در پاسخ به این سؤال که آیا مالیات طلا حذف شده؟ می‌توان گفت مالیات بر ارزش‌افزوده طلا حذف نشده است؛ بلکه باتوجه‌به نقش سرمایه‌ای طلا برای مردم ایران مأخذ دریافت و اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده طلا مشمول معافیت گردیده است.

درواقع حذف مالیات طلا تنها نسبت به اصل طلا صورت‌گرفته است و من‌بعد اصل طلا مشمول دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شود. اجرت ساخت و سود فروشنده مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شوند.

لازم به ذکر است دریافت این معافیت مالیاتی منوط به ثبت‌نام در سامانه مخصوص سازمان امور مالیاتی است. در صورت عدم ثبت اطلاعات لازم در سامانه مزبور فروشندگان طلا با پرداخت جریمه مواجه می‌شوند. جریمه مالیاتی این امر کسر ۹ درصد ارزش اصل طلا خواهد بود.

مالیات طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات طلا، بر اساس یک فرمول تأیید شده توسط قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده محاسبه می‌شود. طبق این فرمول برای محاسبه اجرت و مالیات خرید طلا مراحل زیر طی می‌شود:

  1. در ابتدا اجرت ساخت طلا به ارزش اصل طلا اضافه می‌شود.
  2. سپس مطابق قانون ۷ درصد سود در نظر گرفته شده برای فروشنده به این مبلغ اضافه می‌شود.
  3. علاوه بر مبالغ فوق ۹ درصد اجرت ساخت و سود فروشنده نیز به‌عنوان مالیات طلا به این مبلغ اضافه می‌شود.

در نهایت خریدار باید اقدام به پرداخت مالیات طلا در ضمن قیمت نهایی محاسبه شده توسط فروشنده نماید.

کارمنتو پلتفرم جامع مشاوره است و مشاوران این مجموعه آماده هستند تا شما را در زمینه مسائل مختلف به‌صورت ۲۴ ساعته و  هر روز هفته همراهی کنند.

نحوه پرداخت مالیات طلا

امروزه نحوه پرداخت مالیات طلا نیز مانند سایر اقسام مالیات‌های از طریق سامانه‌های آنلاین سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

مودیان مالیاتی از طریق سامانه مالیات بر ارزش‌افزوده به نشانی اینترنتی tax.gov.ir مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت می‌کنند.

در خصوص مالیات طلا، مودیان مالیاتی طلافروشان خواهند بود که باید ضمن فروش طلا، مالیات طلا را از مصرف‌کننده نهایی دریافت کنند و در زمان مشخص آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

در سایت کارمنتو امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی برای شما مخاطبان عزیز فراهم شده است درصورتی‌که در خصوص نحوه پرداخت مالیات طلا سؤالی دارید می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

باتوجه‌به الزام اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده طلا ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده طلا، جواهر و پلاتین از اصل طلا حذف و به سایر موارد از جمله اجرت ساخت و سود فروشندگان تعلق می‌گیرد. در این مقاله ضمن بررسی مالیات طلا، به این سؤال پاسخ دادیم که مالیات طلا چقدر است.

کارمنتو با ارائه خدمات مشاوره‌ای متنوع در حوزه‌های مختلف آماده پاسخگویی به سؤالات شما مخاطبان عزیز در زمینه مالیات طلا است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سؤالات متداول درباره مالیات طلا

  1. مالیات طلا بر عهده کیست؟

پرداخت مالیات طلا برعهده مصرف‌کننده نهایی یعنی خریدار است. اما فروشنده در نهایت مالیات پرداخت شده توسط خریدار را به اداره مالیات می‌دهد.

  1. آیا به طلا مالیات تعلق می‌گیرد؟

بله طلا نیز مانند سایر کالاها و خدمات مشمول دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده قرار دارد.

  1. مالیات طلا چند درصد است؟

طبق قانون جدید مالیات طلا، نسبت به طلا مالیاتی با نرخ ۹ درصد اعمال می‌شود.

  1. مالیات طلا چگونه حساب می‌شود؟

با محاسبه قیمت اصل طلا، اجرت ساخت و سود ۷ درصدی فروشنده، ۹ درصد از مجموع سود فروشنده و اجرت ساخت، مالیات خرید طلا خواهد بود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 117 نظر

4 117
مالیات طلا چقدر است؟ آیا به طلا مالیات تعلق میگیرد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد