بهترین راه های سرمایه گذاری با پول کم

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

سرمایه گذاری با پول کم، چیزی است که مردم معمولاً ارزشی برای آن قائل نمی‌­شوند و بسیاری از افراد معتقدند سرمایه گذاری با پول کم امکان‌پذیر نیست و هیچ فایده‌ای ندارد. در این شرایط احتمالاً پولتان مصرف می‌­شود و در اغلب اوقات با پول خود اقدام به خرید کالاهای غیرضروری و غیراساسی می­‌کنید که نه ­تنها سودی برای شما نخواهد داشت، بلکه باعث از دست­رفتن سرمایه‌تان خواهد شد. اما در صورتی که بتوانید چشم­اندازی از سرمایه‌گذاری با پول کم در آینده داشته باشید، دیدگاه شما نسبت به سرمایه گذاری با پول کم کاملاً تغییر خواهد کرد. در حالت کلی هیچ مقداری از سرمایه گذاری را دست کم نگیرید و نسبت به سرمایه گذاری­ها با مبالغ کمتر ناامید نباشید؛ زیرا بالاخره باید از یک جایی شروع به سرمایه گذاری کنید. شاید اغلب ما سرمایه گذاری کم مثلا ۵ میلیون تومان را غیرممکن و نامناسب بدانیم و این سؤال برای ما پیش بیاید که کجا می‌­توانم سرمایه گذاری کنم؟ اما در جواب، چندین گزینه برای سرمایه گذاری با پول کم وجود دارد. در این مقاله به انواع سرمایه گذاری­‌ها با پول کم و شرایط آن­ها می­‌پردازیم.

برای دریافت خدمات مشاوره در زمینه سرمایه‌گذاری، با نصب اپلیکیشن کارمنتو و مراجعه به بخش مشاوره سرمایه‌گذاری آنلاین، با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید!

آیا با پول کم هم می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری یک علم است و پیداکردن راه‌­های سرمایه گذاری پول، یکی از موارد مهم برای استفاده از این علم می‌­باشد که در آن هدف سرمایه گذاری بسیار مهم و حیاتی می­‌باشد. برای ورود به دنیای سرمایه گذاری باید مانند هر علم دیگری اطلاعات اصولی و ابتدایی آن را یاد بگیرید. اهمیتی ندارد که سرمایه شما 100 میلیون تومان باشد یا 1 میلیون تومان، برای سرمایه گذاری شما نیاز به آگاهی از قواعد و شرایط سرمایه گذاری دارید. در واقع سرمایه گذاری برای پول مازاد مطرح می‌شود. برای سرمایه گذاری، استفاده از پولی که با آن هزینه‌های زندگی خود را می‌پردازید، توصیه نمی‌شود.

پس‌انداز و سرمایه گذاری، یکی از مهم‌ترین راه‌های کنار گذاشتن مبلغ هرچند اندک برای روزهای باقی زندگی است. اغلب افراد جامعه که دارای درآمد ثابتی هستند درباره سرمایه گذاری با پول کم نگرانی‌ها و شبهاتی دارند که این نگرانی­ها و شبهات می‌­تواند توسط اطلاع از نوع سرمایه گذاری و شرایط سرمایه گذاری رفع شود. در ابتدا افرادی که قصد سرمایه گذاری در بخشی را دارند باید بدانند که قدم گذاشتن در دنیای سرمایه گذاری ترسناک نبوده و نیاز به جسارت دارد. با توجه به تغییرات اقتصادی و مالی که هر ساله در کشورهای مختلف رخ می­دهد و ارزش پول ملی آن کشور مدام در حال تغییر می­‌باشد، سرمایه گذاری باید یکی از اولویت­‌های زندگی هر فرد باشد و افراد حتی با سرمایه کم نیز در حیطه‌­های مورد نظر خود سرمایه گذاری کنند. نکته‌ه­ای که در مورد سرمایه گذاری با پول کم مطرح است، این است که شاید نتوان با سرمایه‌های کم در بازاری مانند مسکن سرمایه گذاری کرد و صاحب ملک و یا زمینی شد. اما با همین سرمایه‌های کم می­‌توان در بازارهای دیگر مانند بورس، بانک و صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کرد. مهم­ترین قانونی که در سرمایه گذاری با پول کم باید در نظر داشت این است که باید به سرمایه گذاری خود، نگاه بلندمدت و دید فراتر از چند ماه داشت تا سرمایه گذاری به نتیجه مطلوب برسد. در واقع در سرمایه گذاری با پول کم باید فرد سرمایه­گذار به اندازه کافی صبور و واقع­بین باشد تا بتواند به نتیجه دلخواه خود برسد. در مورد سرمایه گذاری با پول کم همواره باید به دو اصل مکان سرمایه گذاری و زمان آن توجه اساسی شود.

فاکتورهای اصلی سرمایه گذاری

در سرمایه گذاری سه فاکتور اصلی و مهم وجود دارد که هر سه آن­ها مهم و باارزش هستند و باید به میزان کافی به آن­ها توجه شود. از جمله مهم­ترین فاکتورهای اصلی سرمایه گذاری موارد زیر می‌­باشد:

  • فاکتور اول، نرخ سود سرمایه گذاری

 سود سرمایه گذاری به میزان پولی که در مدت­زمان معین بر روی پول شما افزوده می­‌شود، گفته می­‌شود. برای مثال تصور کنید شما 20 میلیون تومان در بانک پس­انداز کرده­‌اید و به ازای این پس­انداز شما، مبلغی به عنوان نرخ سود سرمایه گذاری به پول شما افزوده می­شود که به این مقدار اضافی، نرخ سود سرمایه گذاری گفته می‌­شود.

  • فاکتور دوم، میزان ریسک سرمایه گذاری

  برخی از بازارها و بانک­ها میزان ریسک بالا و برخی دیگر از آن­ها ریسک پایینی دارند. معمولاً کم­ترین میزان ریسک سرمایه گذاری مربوط به بانک­ها می‌­باشد که 5/1 درصد است.

  • فاکتور سوم، میزان نقدشوندگی سرمایه گذاری

 میزان نقدشوندگی سرمایه­گذاری یعنی هر موقع که فرد سرمایه­گذار تصمیم بگیرد سرمایه­اش را نقد کند، بتواند این کار را انجام دهد. برخی از سرمایه گذاری­ها میزان نقدشوندگی خیلی پایینی دارند و فرد سرمایه­گذار برای تبدیل سرمایه خود به پول نقد باید مراحل زیادی را طی کند و یا منتظر خریدار برای سرمایه خود باشد. در مورد سرمایه گذاری در انواع بورس، میزان نقدشوندگی بسیار پایین می‌­باشد و فرد سرمایه­گذار برای تبدیل سرمایه خود به نقدینگی باید منتظر یک خریدار خوب باشد و در غیر این صورت سرمایه خود را با سود خیلی پایینی خواهد فروخت.

 

بهترین سرمایه گذاری با پول کم

بیشتر بخوانید : آشنایی با نحوه سرمایه گذاری بلند مدت و انواع آن

بهترین سرمایه گذاری با پول کم

همان ­طور که قبلاً نیز گفته شد، سرمایه گذاری با پول کم نیز امکان­پذیر است. راه­‌های مختلف سرمایه‌گذاری با مبلغ کم وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرمایه گذاری با پول کم در بانک

 بسیاری از افراد با این تصور که جای پول در بانک امن است، معتقدند که سرمایه‌گذاری در بانک راه‌حل بسیار خوبی‌ است. جای پول در بانک امن است، اما دوران خوش سودهای بانکی به پایان رسیده و باید راه دیگری را پیدا کنید. سرمایه گذاری در بانک در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه گذاری سود کمتری دارد و گاهی اوقات با کاهش ارزش پول و تورم، ارزش پول و سرمایه موجود در بانک از دست می‌رود. واقعیت این است که سپرده‌گذاری بانکی سرمایه گذاری نیست، به این دلیل که سود بانکی پایین است و به درصد تورم نمی‌رسد.

سرمایه‌ گذاری با پول کم در طلا و ارز

  • سرمایه‌ گذاری با پول کم در طلا و ارز

 خرید و سرمایه گذاری روی طلا مزیت‌هایی از جمله باارزش ­بودن کالا دارد و این کالا همیشه با ارزش خواهد ماند. اما خرید طلا عیب­‌هایی دارد. از جمله این عیب­ها این است که خرید آن با سرمایه کم، شاید نتواند سود چشمگیری نصیب شما کند و باید مدتی طولانی منتظر بمانید تا ارزش آن رشد کند.

بیشتر بخوانید: آیا سرمایه‌گذاری در بازار طلا خوب است؟

  • سرمایه گذاری با پول کم در صندوق­‌های سرمایه گذاری

 در بسیاری از موارد فرد مایل است تا پول خود را در صندوق­‌های سرمایه گذاری پس‌انداز کند. اغلب این صندوق‌­ها سوددهی قابل­ توجهی نداشته و در اغلب موارد سود بسیار پایینی به فرد سرمایه­‌گذار می­رسد. تنها مزیتی که این نوع صندوق­‌ها دارند این است که برخی از این صندوق‌­ها تسهیلات مهم و باارزشی در اختیار فرد سرمایه‌­گذار قرار می­‌دهند که از جمله این تسهیلات می­توان به دریافت وام با سود پایین برای فرد سرمایه­‌گذار اشاره کرد.

سرمایه‌ گذاری با پول کم دربورس

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن

سرمایه گذاری با پول کم در بورس

 بازار بورس قطعاً بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است، به‌خصوص اگر سرمایه کمی داشته باشید. در بازار بورس می­توان با هر مبلغی سرمایه گذاری کرد و اینکار را از هرجای دنیا انجام داد. برای انجام این کار، با داشتن اینترنت و یک وسیله الکترونیکی هوشمند مانند گوشی موبایل یا کامپیوتر می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. امکان نقدشوندگی در اکثر موارد در بازارهای مالی و بورس وجود دارد و افراد می‌توانند هنگام نیاز، سرمایه خود را به فروش رسانده و آن را نقد کنند. با سرمایه گذاری در بورس از تورم عقب نمی‌مانید و می‌توانید سود نقدی سهام را سالیانه دریافت کنید.

برای آگاهی از روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس، از کارشناسان کارمنتو در بخش مشاوره آنلاین بورس، راهنمایی دریافت نمایید.

سرمایه گذاری با پول کم چه چالش هایی با خود به همراه دارد؟

سرمایه گذاری با پول کم نیز مانند سایر روش‌­های سرمایه گذاری چالش­ها و سختی­‌های خود را دارد و فرد سرمایه­گذار باید بتواند همواره با این چالش­ها مقابله کرده و صبر و تحمل بسیار زیادی داشته باشد. از آنجایی که با پول کم نمی­توان در هر حوزه­ای سرمایه گذاری کرد و فقط می­توان در برخی از حوزه‌­های خاص این سرمایه گذاری را انجام داد، به همین دلیل فرد سرمایه‌­گذار باید بتواند به اندازه کافی تحقیق و جست­و­جو کرده و پول خود را در بخش مناسبی سرمایه گذاری کند. در این نوع از سرمایه گذاری، فرد سرمایه­گذار باید صبر و شکیبایی بالایی داشته باشد تا به نتیجه دلخواه خود رسیده و سرمایه گذاری­ او به سوددهی لازم و کافی برسد. همچنین در سرمایه گذاری با پول کم فرد سرمایه­‌گذار باید نگاه و چشم­انداز بلندمدتی نسبت به سرمایه خود داشته باشد تا به سوددهی مطلوب و موردنظر خود برسد. موارد ذکر شده تا اینجا در مورد چالش‌­های معمول سرمایه گذاری با پول کم بود و از چالش­‌های دیگر آن می­توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • اولین مشکل، تراز مالی افراد کم درآمد است. مردم در بیشتر موارد به جای داشتن دارایی و سرمایه، بدهکار می‌باشند و ثروت خالص آن‌ها منفی است.
  • مانع دیگر هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای است که به آن‌ها تحمیل می‌شود. مبتلا شدن به یک بیماری یا خرابی یکی از لوازم خانه، معمولاً باعث می‌شود تا قبل از اینکه زمان سوددهی سرمایه فرا رسد، سرمایه و پس انداز خود را خرج ‌کنند.
  • وسوسه، یکی دیگر از موانع سرمایه گذاری است. برخی از افراد به محض رسیدن سرمایه خود به میزانی که بتوانند با آن ماشین یا وسیله دیگری بخرند، سرمایه خود را خرج می‌کنند.
  • نبود یا کمبود زیرساخت‌های سرمایه‌ای از دیگر موانع سرمایه گذاری با پول کم است. بسیاری از منابع مالی در مقابل سرمایه گذاری با پول کم مقاومت شدیدی دارند و در اغلب موارد برای سرمایه گذاری افراد سقف مالی معینی مشخص می‌کنند.

همان­ طور که تا به اینجای مقاله گفته شد، اغلب افراد کم درآمد و متوسط با مقدار پول کمی به سرمایه گذاری می‌­پردازند؛ به همین دلیل این افراد نباید در موارد و زمینه­‌های ریسکی و پرخطر سرمایه گذاری کنند. زیرا مواردی که ریسک سرمایه گذاری بالایی دارند، ممکن است افت کرده و باعث به خطر افتادن سرمایه فرد شود؛ بنابراین افراد سرمایه­گذار با پول کم نباید در کارگاه‌­های خانگی، استارتاپ­ها، بازارهای مالی متأثر از فعالیت‌­های سیاسی و سایر موارد مشابه که ریسک بالایی دارند، سرمایه گذاری کنند. این بازارها به طور غیر قابل انتظاری دچار نوسان شده و احتمال افت شدید آن­ها در زمان‌­های مختلف وجود دارد. این مشاغل به دلایل مختلفی از جمله نوپا بودن، نبود اسپانسرهای قوی پشت این مشاغل و وابسته بودن آن­ها به دیگر مسائل سیاسی و اقتصادی، خیلی زود به خطر می­افتند و دچار افت شدیدی می‌­شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 7 نظر

4 7
بهترین راه های سرمایه گذاری با پول کم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد