آشنایی با نحوه سرمایه گذاری بلند مدت و انواع آن

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

با توجه به نوسانات اقتصادی و مالی در دنیای امروزی، بسیاری از افراد برای رسیدن به ثروت و سود بیشتر، اغلب یکی از روش­های سرمایه گذاری را انتخاب می­کنند؛ اما در ابتدا لازم است تا با مفهوم سرمایه گذاری آشنا شویم. سرمایه گذاری به معنی عدم استفاده از منابع در دسترس در زمان حال، به امید سوددهی بالای همین منابع در آینده می­باشد. به عبارتی دیگر در سرمایه گذاری، اغلب میزان مشخصی از پول در بخشی به کار گرفته می­شود و در آینده نه تنها خود پول باقی می­ماند، بلکه مقداری از پول نیز به‌عنوان سود سرمایه بر روی سرمایه اولیه فرد اضافه می­گردد و افراد باید همواره با اصول سرمایه گذاری بلند مدت و استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت آشنا شده و به بلوغ سرمایه گذاری برسند. بسیاری از افراد تصور می­کنند با سرمایه گذاری می­توانند راه صدساله را طی کرده و به سرعت ثروتمند شوند. در حالی­که این امکان اصلاً وجود ندارد و برای رسیدن به ثروت زیاد باید صبر و شکیبایی بالایی داشته و بتوان در موقعیت­های مختلف صبور بود تا سرمایه گذاری انجام شده، به سودآوری بالایی برسد. در این مقاله از کارمنتو، سعی شده مطالب مهمی درباره سرمایه گذاری بلند مدت و انواع آن بیان شده و به توضیح کامل هر یک پرداخته شود.

برای آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری و انتخاب مناسب‌ترین روش، در بخش مشاوره سرمایه‌گذاری آنلاین، با کارشناسان ما همراه باشید!

منظور از سرمایه گذاری بلند مدت چیست؟

تعاریف مختلفی برای سرمایه گذاری بلند مدت می­توان بیان کرد؛ اما از نظر حسابداری، سرمایه گذاری بلند مدت به سرمایه گذاری‌هایی اطلاق می­شود که میزان نقد شوندگی آن­ها زیاد باشد و مانند پول نقد یا دارایی­های مالی نبوده و برای رسیدن به سودآوری بالاتر، نیازمند زمان بیشتری باشند. در حالت کلی، سرمایه گذاری­ها را می­توان به دو نوع سرمایه گذاری کوتاه مدت و سرمایه گذاری بلند مدت تقسیم کرد. سرمایه گذاری­هایی که مدت آن­ها کمتر از یک سال باشد، سرمایه گذاری کوتاه مدت نامیده می­شوند و سرمایه گذاری­هایی که برای مدت زمان بیشتر از یک سال در نظر گرفته شوند، سرمایه گذاری بلند مدت اطلاق می­شوند.

افرادی که قصد کسب درآمد دیگری در کنار درآمد اصلی خود داشته و می‌خواهند پول خود را با هدف‌های دراز مدت در بازاری سرمایه گذاری کنند، می‌توانند سرمایه گذاری بلند مدت انجام دهند. افراد مختلف می‌توانند براساس اهداف خود، زمان مورد نظر، میزان سرمایه، شرایط اقتصادی و بازارهای فعال موجود متفاوت، در یکی از انواع مختلف روش­های سرمایه گذاری بلند مدت، سرمایه گذاری کنند. امروزه با وجود نرخ‌های بهره موجود در بازار و افزایش نرخ تورم در شرایط کنونی، انتخاب نوع سرمایه‌گذاری بسیار دشوار بوده و فرد سرمایه گذار باید پس از تحقیقات فراوان در زمینه مناسبی سرمایه گذاری کند.

انواع سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه گذاری بلند مدت در واقع به معنای سپردن سرمایه و پول خود به یکی از سبدهای سرمایه می­باشد که فرد سرمایه گذار با توجه به میزان سرمایه خود، نوع سپرده گذاری، سررسید سرمایه گذاری و میزان ریسک محتمل، یکی از روش­های مختلف موجود برای سرمایه گذاری بلند مدت را انتخاب می­کند. در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از انواع مختلف سرمایه گذاری بلند مدت خواهیم پرداخت.

سپرده بلند مدت بانکی

بیشتر بخوانید : بهترین روش سرمایه‌گذاری با پول کم کدام است؟

  • سپرده بلند مدت بانکی

یکی از اولین گزینه­هایی که به ذهن افراد برای سرمایه گذاری بلند مدت می‌رسد، استفاده از سپرده بلند مدت بانکی است. اغلب بانک­ها و موسسات مالی، خدماتی مانند سپرده بلند مدت بانکی ارائه می­دهند که ریسک بسیار پایینی در مقابل سایر روش­های سرمایه گذاری بلند مدت داشته و به دلیل همین ریسک پایین نیز سود پایین­تری دارد. در واقع این نوع از سرمایه گذاری برای افرادی که ریسک پذیر نیستند، بسیار مناسب می­باشد و برای افرادی که ریسک پذیری بالایی داشته و خواهان سود بالا در مدت زمان کمی هستند، مناسب نیست. لازم به ذکر است که افزایش و یا برداشتن مقداری از پول در این نوع سپرده­های بانکی ممکن نیست.

  • اوراق بدهی

 اوراق بدهی ابزاری است که به منظور تامین مالی شرکت‌ها استفاده می­شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این اوراق این است که هیچ دخالتی از سمت سرمایه گذاران در آن انجام نمی‌شود. این اوراق در اغلب موارد، توسط دولت منتشر و به فروش می رسد. به دلیل اینکه دولت در تعرفه گذاری و ارائه این اوراق بدهی تهعد دارد، این اوراق و سرمایه گذاری در آن ریسک کمی نیز دارد. تقریباً می­توان گفت اوراق بدهی ویژگی‌های مشترکی دارند که از مهم­ترین آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارزش اسمی
  2. نرخ سود اسمی
  3. تاریخ سررسید
  4. قیمت فروش

خود اوراق بدهی در قالب­های متفاوتی ارائه می­شوند که مهم­ترین آن­ها اوراق مشارکت و صکوک می­باشند. اوراق مشارکت دارای مجوز بانک مرکزی ایران بوده و برای کسب منابع اقتصادی و مالی طرح‌های عمرانی و سازنده دیگر در بازار بورس عرضه می‌شود. برای خرید این نوع از اوراق، افراد می‌توانند از طریق عرضه عمومی اقدام کرده و آن را خریداری کنند.

جالب است بدانید در بازار سرمایه گذاری، ابزارهای مالی اسلامی نیز وجود دارد و از مهم‌ترین آنها می‌توان صکوک را نام برد. این ابزار ارزش مشخصی دارد و قابل معامله است. در واقع این اوراق بر اساس یکی از قراردادهای اسلامی تدوین شده‌است و افراد سرمایه گذار در آن به صورت قانونی و شرعی دارنده دارایی‌ و یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها می‌باشند که در سود و زیان آنها شریک هستند.

  • سرمایه گذاری بلند مدت در سهام

 سرمایه گذاری بلند مدت در سهام از طریق خرید سهام های شرکت­های بورسی معتبر انجام می‌شود. سپرده گذاری بلند مدت سهام، مزیت‌های فراوانی دارد. در واقع سهام، به معنای شریک شدن در منافع و مضرات یک شرکت می‌باشد و ارزش سهام در بلند مدت افزایش می‌یابد و به سوددهی مورد نظر دست می‌یابند. میزان نقدشوندگی بسیار بالای این نوع سرمایه گذاری سبب می شود تا فرد سرمایه گذار بتواند در هر شرایط و زمانی که نیاز بود، سرمایه خود را نقد کند.

  • سبدگردانی اختصاصی

 این روش سرمایه گذاری مانند صندوق‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم است. اوراق‌هایی که یک سبد سرمایه گذاری را تشکیل می‌دهد، می‌تواند اوراق طلا، اوراق مربوط به سهام شرکت‌ها و سایر اوراق‌های قابل معامله در بورس باشد. بسیاری از کارگزاری‌ها و نهادهای مالی در بین خدماتی که ارائه می‌دهند، خدمات سبدگردانی را نیز انجام می‌دهند. هر کارگزاری که خدمات سبدگردانی انجام می‌دهد باید از یک تیم بسیار حرفه‌ای برخوردار باشد تا بتواند اعتماد مشتریان و کاربران خود را جلب کرده و با در نظر گرفتن سرمایه آنها و همچنین تجزیه و تحلیل دقیق و صحیح، بهترین مورد  اوراق سرمایه گذاری را به کاربران خود پیشنهاد دهد.

  • سرمایه گذاری بلند مدت املاک و مستغلات

 سرمایه گذاری در حوزه مسکن یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سرمایه گذاری است که افراد بسیار زیادی از گذشته تاکنون در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند. می‌توان گفت سرمایه گذاری در این حوزه ریسک پایینی دارد؛ اما در برخی مواقع تصویب برخی از قوانین از جمله قانون مالیات مشمول بر خانه‌های خالی، ممکن است بر روی سرمایه گذاری تاثیری منفی داشته باشد.

سرمایه گذاری بلند مدت بر روی ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید : تکنیک‌های سرمایه‌گذاری در مسکن و بدست آوردن سود

  • سرمایه گذاری بلند مدت بر روی ارز دیجیتال

امروزه بسیاری از افراد به دلیل سوددهی بالای این نوع از سرمایه گذاری اغلب مایلند تا سرمایه گذاری خود را بر روی ارز دیجیتال انجام دهند. البته همواره به این افراد توصیه می‌شود که قبل از ورود به این بازار، اطلاعات کافی در مورد آن کسب کرده و با آگاهی کامل در آن سرمایه گذاری کنند.

برای آشنایی با انواع ارز دیجیتال و نحوه سرمایه‌گذاری در آن، با کارشناسان بخش مشاوره ارز دیجیتال در ارتباط باشید!

 

خرید طلا

  • خرید طلا

 قیمت طلا به عوامل داخلی و خارجی متعددی مرتبط است و با توجه به نرخ دلار و عواملی مانند نرخ برابری دلار به ریال و یا قیمت اونس جهانی نوسان می‌کند و به این دلیل نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری‌های بلند مدت به حساب می‌آید. برای سرمایه گذاری در بازار طلا، افراد می‌توانند با هر میزان مبلغی، اقدام به خرید طلا کنند و در زمان مناسب نیز طلای خود را فروخته و آن را نقد کنند؛ چرا که قدرت نقدشوندگی طلا در بازار زیاد بوده و در هر زمان از سال خریدار خود را دارد. لازم به ذکر است که چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا را دارید و قصد دارید تا مبلغ زیادی از سرمایه خود را در این بازار سرمایه گذاری کنید، بهتر است‌ طلای ساخته‌شده و اجرت دار نخرید. طلای اجرت دار و ساخته‌شده اجرت ساخت بالایی دارد و باعث اتلاف سرمایه‌تان خواهد شد.

بیشتر بخوانید : بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در طلا چه موقع است؟

 

سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

اگر افراد با دید بلند مدت وارد بازارهای مالی و بورس شوند، پس از گذشت مدت زمان معینی می‌توانند به سودآوری مناسبی برسند؛ مگر در مواردی که در انتخاب سهام مورد نظر دقت کافی به کار نبرده باشند. سرمایه گذاری بلند مدت در بازارهای مالی بورس همواره نیاز به صبر و تحمل داشته و باید بتوان با رصد کامل بازار بورس و صبر و تحمل منتظر ماند تا سرمایه گذاری انجام شده به بار نشسته و به مرحله سودآوری برسد. به صورت معمول به سرمایه گذاری با دید بالای ۱ سال، سرمایه گذاری بلند مدت می‌گویند. البته بسیاری از اساتید معتقدند که سرمایه گذاری‌های بالای ۵ سال، سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می‌آید. در سرمایه گذاری بلند مدت در بورس باید همواره این نکته را به یاد داشت که حتی در بهترین شرایط نیز امکان دارد ارزش سهام خریداری شده کاهش پیدا کند و یا از میزان ارزش آن کاسته شود؛ لذا درصورتی‌که فرد سرمایه گذار به صورت کوتاه مدت برنامه‌ریزی نماید، ممکن است در این شرایط به اجبار از بازار خارج شود. هنگامی‌که جهت‌گیری بازار به سوی سرمایه‌های کوتاه مدت برود، افراد برای کسب سود بیشتر به دنبال شرکت‌هایی می‌روند که نوسانات در آن بیشتر باشد تا بتوانند سود بیشتری به دست آورند و همین امر باعث می‌شود تا افراد سرمایه گذار توجه کمتری به شرکت‌های بزرگ و معتبر با پشتوانه مالی خوب داشته باشند. از طرف دیگر شرکت‌های کوچک به صورت مقطعی و برای مدت زمان معین سود قابل قبولی حاصل کرده و جلوه بزرگی داشته باشند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس جهانی

چه افرادی باید به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنند؟

همان طور که گفته شد، سرمایه گذاری در هر شرایط نیازمند صبر و شکیبایی بالایی می‌باشد و هر فردی که نتواند صبر بالایی داشته باشد، نمی‌تواند در امر سرمایه گذاری موفق باشد. سرمایه گذاری بلند مدت برای افرادی که سرمایه اضافی داشته باشند و برای مدت زمان طولانی نیاز مبرمی به آن نداشته باشند، توصیه می‌شود. البته برخی از افراد سرمایه و پول مایحتاج خود را به صورت بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنند که این امر پسندیده و منطقی نمی‌باشد.
ک ک:

مزایای سرمایه گذاری بلند مدت

 مزایای سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه گذاری در دراز مدت، مزایای زیادی را به همراه دارد که در ادامه به بررسی مهم­ترین موارد از مزایای سرمایه گذاری بلند مدت می­پردازیم:

  • تصمیم گیری بدون در نظر گرفتن احساسات

 یکی از بزرگ‌ترین جنبه‌های سرمایه گذاری طولانی مدت این است که احساسات شما در تصمیم‌گیری دخیل نیستند و بر اساس احساسات و تصمیم‌گیری‌های آنی نمی­توانید در آن عمل کنید.

  • بالابودن احتمال رسیدن به هدف

 تجربه اغلب سرمایه گذاران نشان دهنده این است که اگر برای سرمایه گذاری خود دید بلند مدتی داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید درآمد کسب کنید بیشتر است.

  • پرداخت مالیات کمتر

 در سرمایه گذاری بلند مدت شما مالیات کمتری نسبت به تاجرانی که معاملات بیشتری انجام می­دهند، می­پردازید. تاجرانی که در کوتاه مدت معاملات زیادی انجام می­دهند، مالیات بیشتری در مدت زمان کوتاه پرداخت می­کنند.

  • دریافت سود مرکب

 بسیاری از افراد می‌توانند با سرمایه گذاری در انواع بورس و بازارهای مالی، سود مرکبی از این بازارها به دست آورده و با سرمایه گذاری مجدد سود مرکب خود، در طول زمان سرمایه گذاری خود را افزایش دهند.

  • سادگی این نوع سرمایه گذاری برای هر فرد

یکی از بزرگ‌ترین جنبه‌های سرمایه گذاری طولانی مدت این است که هرکسی می تواند این کار را انجام دهد.

  • داشتن استرس کمتر

در این نوع سرمایه گذاری بلند مدت، فرد سرمایه گذار استرس زیادی نداشته و می­تواند با آرامش بیشتری سرمایه خود را سرمایه گذاری کند.

معایب سرمایه گذاری بلند مدت

  • احتمال از دست دادن سرمایه شما وجود دارد و اگر شرکتی عملکرد ضعیفی داشته باشد، سرمایه گذاران با کاهش شدید قیمت سهام، مجبور به فروش سهم می‌شوند.
  • هنگامی‌که شما در سهام خود ضرر کنید و یا آن را از دست بدهید و هنگامی‌که سرمایه شما به سوددهی برسد، در هر دو حالت نیز  مالیات بر درآمد شامل حال شما می‌شود.
  • ثانیه به ثانیه قیمت سهام بالا و پایین می‌رود. برخی از افراد به دلایل مختلف تصمیم به خرید بیش از حد سهام در این نوسانات ‌می‌گیرند. در سرمایه گذاری بلند مدت بهتر است که مدام به نوسانات قیمت سهام نگاه نکنید.
  • در خرید سهام، متنوع عمل کنید تا ریسک سرمایه گذاری کمتر شود. قبل از هر نوع سرمایه گذاری بلند مدت، تحقیقات فراوان و مختلفی از شرکت و نهاد مورد نظر خود داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 10 نظر

5 10
آشنایی با نحوه سرمایه گذاری بلند مدت و انواع آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد