آشنایی با مراحل پرورش ماهی و نحوه بازاریابی و فروش آن

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ماهی‌ها و محصولات دریایی به دلیل ارزش غذایی بالا، از اهمیت زیادی برای سلامتی و تامین مواد لازم برای بدن برخوردارند. گوشت انواع ماهی‌ها و سایر آبزیان بخش مهمی از منابع پروتئینی موردنیاز را برای بدن انسان تامین می‌کنند. از دیگر اهداف پرورش آبزیان، تولید مواد دارویی و حتی مواد زینتی است که خوشبختانه با سود زیادی نیز همراه است.
به دلیل همین ارزش بالا و در نتیجه قیمت زیادی که انواع ماهی‌ها دارند، صنعت پرورش ماهی در سال‌های اخیر در کشورمان بسیار گسترش یافته است. همان طور که می‌دانید، در مناطق جنوبی و شمالی کشور، تعداد زیادی از افراد به شغل بازاریابی و فروش ماهی می‌پردازند و از این طریق درآمدزایی می‌کنند.

با وجود اینکه از حدود 100 سال پیش تکثیر و پرورش چند نوع ماهی به صورت مصنوعی آغاز شده است، اما مراحل پرورش ماهی و مهم‌تر از آن مراحل بازاریابی و فروش ماهی برای کسب درآمد از این طریق در بین بیشتر مجموعه‌های فعال در این زمینه به درستی انجام نمی‌شود. اگر شما هم به پرورش ماهی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از این طریق به درآمدهای بالا برسید، باید با جدیدترین روش‌ های بازایابی و فروش ماهی آشنا شوید. پس در ادامه این مقاله از سری مقالات کارمنتو همراه ما باشید.

اگر میخواهید در امر بازاریابی و پرورش ماهی موفق شوید، مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، مناسبت گزینه برای شما خواهد بود.

آشنایی با شغل پرورش ماهی

افرادی که به فعالیت در زمینه بازاریابی و فروش ماهی می‌پردازند، در اصل به تکثیر ماهی‌های خوراکی و تزئینی و پرورش انواع ماهی مشغول هستند. به طور کلی افراد مشغول در این حوزه، به پرورش ماهی‌های خوراکی سرشار از پروتئین یا ماهی‌های تزئینی می‌پردازند. البته ممکن است برخی افراد به پرورش و تکثیر هر دو نوع ماهی اقدام کنند. لازم به ذکر است که فعالیت در این زمینه و درآمدزایی از طریق پرورش ماهی، عموما برای افرادی مناسب است که فعالیت در طبیعت را دوست داشته و با آبزیان رابطه خوبی دارند. علاقه‌مندان به ماهی‌های مختلف، می‌توانند با افزایش فروش در پرورش ماهی، سود زیادی به دست می‌آورند.

بهترین انواع ماهی‌ها برای پرورش

در آب‌های شمالی و جنوبی کشور ما انواع مختلفی از ماهی‌ها و آبزیان زیست می‌کنند و فرصت خوبی برای تکثیر و پرورش، بازاریابی و فروش ماهی برای انواع کاربردها به ارمغان آورده‌اند. ماهی قزل‌آلا پرطرفدارترین و بهترین ماهی برای پرورش محسوب می‌شود. وجود انواع ماهی قزل‌آلا مانند قزل‌آلای رنگین‌کمان، خال قرمز، قزل‌آلای ببری، گاوی و غیره و هم‌چنین وجود شرایط مناسب زیستگاهی برای جفت‌گیری و تکثیر این نوع ماهی، باعث شده تا پرورش قزل‌آلا نقش مهمی در مراحل پرورش ماهی کشور داشته باشد.
فروش و بازاریابی ماهی خاویار هم بسیار محبوب است و افراد از طریق پرورش ماهی خاویار به سود سرشاری دست می‌یابند. خاویار به نوعی ارزشمندترین ماهی در کره زمین محسوب می‌شود که به دلیل صید بالا در خطر انقراض قرار دارد. انواع ماهی‌های خاویار خوراکی مانند اوزون برون، قره برون و فیل ماهی طرفداران زیادی دارند. ماهی کپور هم می‌تواند گزینه خوبی برای پرورش و تکثیر باشد.

برای تبلیغات کسب و کار خود، با مشاوره تبلیغات وبرندینگ کارمنتو همراه باشید.

اقدامات لازم در خصوص پرورش ماهی

برای ورود به حوزه بازاریابی و فروش ماهی و فعالیت در آن، لزوما احتیاجی به تحصیلات آکادمیک ندارید و به شکل تجربی می‌توانید موفق عمل کنید. به بیان بهتر، موفقیت در فرآیند پرورش و تکثیر انواع ماهی، بیشتر از هر چیز به تجربه و حرفه‌ای بودن بستگی دارد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا در دوره‌های فنی و حرفه‌ای مربوط به پرورش ماهی شرکت کنید و سپس وارد این فعالیت شوید.
برای شروع فعالیت در زمینه پرورش ماهی، باید اقدامات لازم را برای صدور پروانه پرورش ماهی و آبزی ‌پروری انجام دهید. بدین منظور تقاضای خود را همراه با پرکردن فرم‌های مربوطه و ارسال مدارک لازم به یکی از سازمان‌های شیلات کشور ابلاغ نموده و مراحل اداری را طی کنید. پس از بازدید کارشناسان از محل و امکانات شما و تکمیل پرونده، اطلاعات شما تایید شده و پروانه بهره‌برداری پرورش ماهی برای شما صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید : نکات مهم در بازاریابی و پرورش بلدرچین در ایران

سرمایه لازم برای پرورش ماهی

خوشبختانه برای بازاریابی و فروش ماهی، نیازی به سرمایه اولیه زیاد و هنگفتی برای شروع به کار ندارید. در واقع خودِ شما هستید که باید درباره میزان سرمایه اولیه‌ و مقدار سودی که می‌خواهید به دست آورید تصمیم بگیرید. به بیان بهتر، شما هستید که میزان هزینه و درآمد پرورش ماهی را تعیین می‌کنید.
البته دقت کنید که میزان سرمایه اولیه تنها یکی از عوامل موثر بر فروش و بازاریابی ماهی به شکل مناسب است و عوامل مهم‌تر از آن هم دخیل هستند که در بخش‌های بعدی بررسی می‌کنیم. بنابراین هرچقدر سرمایه اولیه بیشتری برای این کار در نظر بگیرید، درآمد شما هم به همان میزان افزایش خواهد یافت.
البته به این نکته دقت کنید که طبق برآوردهای دقیق اقتصادی، حداقل سرمایه‌ای که امروزه برای داشتن یک مزرعه مجهز پرورش ماهی، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های احداث ساختمان، نیاز دارید حدودا 200 میلیون تومان است.
البته اگر بخواهید استخر پرورش ماهی دارای تمامی استاندارها و کیفیت‌های لازم باشد و هم‌چنین یک ساختمان جهت ایجاد دفتر مدیریت، اتاق استراحت و غیره هم داشته باشید، باید هزینه اولیه بیشتری در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : صفر تا صد مراحل پرورش قارچ و نحوه بازاریابی و فروش آن

میزان درآمد و سود حاصل از پرورش ماهی

درآمد و سود حاصل از پروش ماهی و آبزیان تابع شرایط مختلفی بوده و در طول سال ثابت نیست. بنابراین اگر می‌خواهید به بازاریابی و فروش ماهی بپردازید، از ابتدا باید طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید با درآمد متغیر، مخارج زندگی را مدیریت کنید.
البته نکته مثبت اینجاست که ماهی‌های با ارزش مانند قزل‌آلا قیمت بسیار زیادی دارند و معمولا سود سرشاری نصیب فروشندگان آن‌ها می‌شود. در نظر داشته باشید، افرادی که به عنوان کارگر در مزارع پرورش ماهی مشغول هستند یا افرادی که در شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در بازاریابی و فروش ماهی فعالیت می‌کنند، درآمدی ثابت خواهند داشت.
افراد شاغل در شیلات مختلف کشور و دیگر مجموعه‌های دولتی مربوطه هم طبیعتا بر اساس قانون مصوب کشوری حقوق می‌گیرند.
یکی از عواملی که بر  میزان درآمد حاصل از پرورش ماهی تاثیر دارد، سابقه و تجربه افراد پرورش‌دهنده است. این شغل بیشتر از هر زمینه دیگری به تجربه نیاز دارد و شما قطعا نمی‌توانید انتظار درآمدهای بالا را از همان ابتدای شروع کار داشته باشید.
از دیگر عوامل موثر بر سود پرورش ماهی، سرمایه اولیه و مقدار سرمایه‌ای است که برای هزینه‌های راه‌‌اندازی پرورش ماهی در نظر گرفته‌اید. بدیهی اس که هرچقدر سرمایه اولیه بیشتری برای شروع این کسب‌وکار در نظر بگیرید، طبعا درآمد بيشتري هم خواهيد داشت. همچنين ميزان و نحوه استفاده از تسهيلات بانكي دولت و ساير موارد مربوطه هم مي‌تواند بر درآمد شما در زمينه پرورش ماهي موثر باشد.

بیشتر بخوانید : شرایط راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی و بازاریابی آن

مزایا و معایب پرورش ماهی

پرورش ماهی به دلیل اهمیت این آبزیان و ارزش غذایی بالا، با سود زیادی همراه است و صاحبان مزرعه‌های باکیفیت پرورش ماهی، عموما دارای درآمد زیادی هستند. علاوه بر کسب درآمد مناسب، پرورش و تکثیر ماهی به زیست‌بوم آبزیان کمک می‌کند و همین‌طور جهت تامین منابع سرشار پروتئینی موردنیاز انسان‌ها هم موثر است.          
فعالیت در حوزه پرورش ماهی نیز همچون بسیاری از مشاغل عاری از عیب نبوده و مشکلاتی را شامل می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:            
درآمد این شغل عموما ثابت نیست و در بازه‌های زمانی و در شرایط مختلف تغییر می‌کند.    
میزان تقاضای مردم برای خرید و مصرف ماهی در زمان‌های مختلف سال متفاوت است.  
مکان زندگی افراد و میزان تجربه آن‌ها در پرورش ماهی در بازاریابی و فروش ماهی موثر است. به عنوان مثال، افرادی که در مناطق شمالی و جنوب کشورمان زندگی می‌کنند، بسیار بیشتر از افراد سایر مناطق با پرروش ماهی آشنا هستند و به دلیل دسترسی به صید راحت‌تر و ارتباط مستقیم با فروشندگان، تجربه بیشتری در زمینه راه‌اندازی مجموعه پرورش ماهی دارند.

راهکارهای بازاریابی و فروش ماهی

به منظور بازاریابی و فروش ماهی، در کنار داشتن تجربه برای استفاده از روش مناسب تکثیر انواع ماهی در شرایط مختلف محیطی، داشتن ارتباطات گسترده هم بسیار موثر است.
به طور مثال، افرادی که در شمال کشور به پرورش ماهی مشغول هستند، سعی می‌کنند تا با واردکنندگان ماهی از سایر استان‌ها رابطه کاری برقرار کرده و به انجام معامله بپردازند. بنابراین تا جایی که می‌توانید باید با مجموعه‌های فعال و مرتبط با این زمینه از سراسر کشور ارتباط بگیرید.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با پرورش بوقلمون همراه با بازاریابی و فروش

از دیگر اقداماتی که باید در طول بازاریابی و فروش ماهی‌های مختلف انجام دهید، تبلیغات و معرفی محصولاتتان به مشتریان است. در ایران، معمولا استان‌های شمالی و جنوبی کنار دریا پذیرای تعداد زیادی از مسافران هستند که می‌توانند مشتریان خوبی برای انواع ماهی‌های خوراکی باشند.بنابراین انجام تبلیغات مناسب در ورودی و خروجی شهرهای ساحلی، نصب بیلبورد و پوستر در اکثر نقاط شهر و کارهای مختلف دیگر می‌تواند باعث جذب مشتری به سمت کسب‌ و کار شما شود. در نظر گرفتن مزایای مختلف برای مشتریان در صورت خرید انواع ماهی از مجموعه شما به همراه حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و معرفی محصولات مختلف هم قطعا در رشد روند جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد شما موثر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 41 نظر

4 41
آشنایی با مراحل پرورش ماهی و نحوه بازاریابی و فروش آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد