صفر تا صد راه اندازی سرد خانه و طرح توجیهی آن

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 اردیبهشت 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

اگر به ‌دنبال کسب و کاری مفید برای سرمایه‌گذاری هستید، سردخانه بهترین راه حل است. سردخانه محیطی ایمن برای نگهداری طولانی مدت انواع سبزیجات و میوه‌ها است. دمای آن طوری طراحی شده که از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند. کشورهایی که بالاترین درصد تولیدات محصولات غذایی را دارند، به سردخانه نیازمند هستند. به همین خاطر، خیلیها به طرح توجیهی سردخانه علاقه خاصی نشان می‌دهند و مشتاق هستند از این راه کسب درآمد کنند.

نگهداری مواد غذایی داخل این مکان موجب حفظ کیفیت و پرهیز از هدر رفتن محصولات غذایی می‌شود. اگرچه سرمایه‌گذاری اولیه در این کسب و کار نسبت به کسب و کارهای کوچک بسیار بیشتر است، اما با سود بالا در مدت طولانی شما را شگفت زده می‌کند. تجارت سردخانه در کشورمان و دیگر کشورهای در حال توسعه رواج یافته‌است. اگر شما هم دوست دارید سردخانه‌ای با امکانات متفاوت داشته باشید، دقت به طرح توجیهی آگاهی‌تان را افزایش می‌دهد و شما را یک قدم به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

طرح توجیهی سردخانه

کسانی که تصمیم‌شان برای تأسیس سردخانه جدی است باید جواز لازم را از وزارت خانه دریافت کنند. دلیل این کار، شفاف سازی اصولی بودن فعالیت است. سرمایه‌گذاران تنها با دریافت جواز از سوی وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند به اجرای طرح بپردازند و دریافت استعلامات از سازمان‌های محیط‌زیست و …، لازمه اخذ پروانه بهره برداری است.

طرح توجیهی یکی از الزامات مهم برای دریافت مجوز سردخانه است. این طرح تمامی اطلاعات را به‌طور واقعی ارائه می‌دهد و بیانگر درخواست‌های مختلف سازمان‌های مربوطه است. جالب است بدانید طرح توجیهی برای دریافت تسهیلات بانکی نیاز است. سرمایه‌گذاری که برای پرداخت هزینه‌های اولیه مجبور است از وام‌های بانکی استفاده ‌کند باید با ارائه طرحی مناسب در متقاعدسازی بانک موفق شود.

مشکلات راه اندازی سردخانه

برای ساخت سردخانه‌ها به مصالح ساختمانی متفاوتی نیاز است. بهترین متریال، ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری است. البته روند ساخت با توجه به مکانیسم سردخانه انتخاب می‌شود. از آنجا که دمای نگهداری هر کدام از مواد غذایی متفاوت است، سردخانه‌ها به دو دسته کلی زیر صفر و بالای صفر تقسیم‌شده‌اند. در ادامه با مشکلات بر سر راه سردخانه آشنا می‌شوید:

  • نگهداری و کنترل سردخانه از دیگر مشکلات رایج است. بنابراین طراحی آن باید براساس نکات ایمنی و رعایت قوانین تعیین شده از سوی سازمان‌ها انجام شود. در صورت بروز هر گونه مشکل فنی احتمال بروز خسارت مالی افزایش می‌یابد.
  • کپک زدن دیواره‌های سردخانه به‌دلیل ایجاد رطوبت در سردخانه‌ها بسیار رایج است. در حالی که با تمیز کردن به‌موقع و عایق بندی مناسب این مشکل حل می‌شود.
  • اگر بخار شکن را اصولی نصب نکنید، احتمال پوسیدگی دیوارهای سردخانه وجود دارد. همچنین انتقال رطوبت به داخل موجب این اتفاق می‌شود. با استفاده از ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای این مشکل به‌راحتی قابل حل است.
  • همیشه بوی نامطبوع در فضای سردخانه گزارش می‌شود که به‌دلیل شیوع گازهای اتیلن و دی‌اکسید کربن این اتفاق رخ می‌دهد. نصب فن حرفه‌ای و پرقدرت این مشکل را برطرف می‌کند. همچنین سریعاً غذاهای فاسد شده را از داخل انبار خارج کنید.

برای ارائه طرح توجیهی سردخانه حتما برای مشکلات بر سر راه، ایده‌ای داشته باشید.

مزایای راه اندازی سردخانه

در موارد زیر مزایای تأسیس سردخانه را بررسی می‌کنیم:

  • با استفاده از سردخانه می‌توانید مدت زمان نگهداری محصولات را افزایش دهید.
  • امروزه با کمک سردخانه حجم بالایی از تولیدات برندهای غذایی قابل نگهداری است و امکان عرضه تدریجی آنها وجود دارد.
  • به‌دلیل افزایش جمعیت، تأمین نیاز مردم به مواد غذایی بسیار زیاد شده‌است. با تأسیس سردخانه، نیاز مصرف کنندگان مواد غذایی را برطرف می‌کنید و اگر نکات مراقبتی را رعایت نمایید، به درآمد مناسبی خواهید رسید.
  • با ارائه سردخانه به کشاورزان عزیز، امکان توزیع محصولات در هر فصلی از سال محقق می‌شود. در گذشته کشاورزان به‌دلیل عدم توانایی در نگهداری محصول مجبور بودند محصولات خود را با قیمت پایین بفروشند.

 

مکان مناسب برای راه اندازی سردخانه

بهترین مکان برای تأسیس سردخانه نزدیکی صنایع مختلف مواد غذایی و کشاورزان است. در صورت دسترسی مخاطبین به سردخانه، شرایط ویژه‌ای برای رسیدن به درآمد مورد انتظارتان ایجاد می‌شود. همچنین توزیع زود هنگام مواد غذایی داخل سردخانه راحت‌تر است. متراژ زمین باید براساس ظرفیت مورد نظر سرمایه‌گذار انتخاب شود. همچنین برای طرح توجیهی سردخانه حرفه‌ای و بزرگ، باید هزینه‌ی قابل توجهی برای خرید زمین در نظر گرفته شود.

دستگاه‌های اولیه مورد نیاز برای راه اندازی سردخانه

برای ساخت سردخانه به تهیه دستگاه‌های زیر نیاز است:

  • کمپرسور، قلب سردخانه: کمپرسور همان موتور اصلی خنک سازی سردخانه است که همانند کمپرسور یخچال عمل می‌کند. این قطعه وظیفه جذب و تراکم سازی گرمای محیط و تبدیل آن به دما و فشار پایین را برعهده دارد.
  • کندانسور: این ابزار به خنک سازی گاز کمپرسور می‌پردازد و بین کمپرسور و شیر انبساط چیلر قرار گرفته است.
  • اواپراتور: از دیگر قسمت‌های مهم سردخانه اواپراتور است که مایع مبرد را به گاز تبدیل می‌کند. عملکرد این قسمت برعکس کندانسور است؛ به‌گونه‌ای که گاز مبرد دارای دمای پایین‌تر از دمای محیط داخل آن می‌جوشد. به‌بیان‌دیگر، گرما با دمای بالا به مبرد با دمای پایین انتقال می‌یابد.

هزینه راه اندازی سردخانه

یکی دیگر از موضوعات مهم در طرح توجیهی سردخانه توجه به هزینه‌ها است. برای ساخت سردخانه‌های زیر صفر درجه، نسبت به مدل‌های بالای صفر درجه نیاز به صرف هزینه‌های بیشتری دارید. تجهیزات مورد نیاز برای این دسته از سردخانه‌ها قیمت بالاتری دارد. همچنین هرچه ظرفیت سردخانه بیشتر باشد، مسلماً برای طراحی و ساخت آن باید هزینه بیشتری بپردازید.

به‌طور کلی، راه اندازی این کسب و کار با توجه به هزینه‌های مختلف امکان‌پذیر است و باید کاملاً واقع بینانه تمامی تجهیزات و قیمت آنها بررسی شود. مهم‌ترین موضوع برای شروع، تهیه زمین مناسب است. برای مثال، احداث سردخانه‌های دارای ظرفیت 3000 تن به زمینی با متراژ 5500 متر مربع نیاز دارد که زیربنای آن حدود 2700 متر مربع مشخص می‌شود.

سود حاصل از راه اندازی سردخانه

سردخانه همانند دیگر کسب و کارها زمانی سودآور است که در مکان مناسب و با تجهیزات حرفه‌ای تأسیس شود. براساس مشاهدات و بررسی آمار و ارقام، حداقل سوددهی سردخانه، حدود 30 درصد است. برای رسیدن به درصد بازدهی بالاتر باید تنظیمات لازم برای نگهداری هر کدام از مواد غذایی را انجام دهید.

برای تخمین دقیق سوددهی سردخانه باید نوع، ظرفیت، نوع محصولات نگهداری شده، دستمزد کارکنان و استهلاک دستگاه‌ها را در نظر بگیرید و از کارشناسان حرفه‌ای بخواهید این موضوع را کاملاً برایتان شفاف سازی کنند.

مراحل اخذ مجوز تأسیس سردخانه

قبل از مراحل ساخت سردخانه، باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. طی کردن مراحل لازم برای دریافت مجوزها و خلق طرح توجیهی سردخانه تنها برعهده سرمایه‌گذاران است. معمولاً برای به‌دست آوردن تایید نهایی و شروع به ساخت به وزارت خانه تجارت صنعت و بازرگانی و جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند. پس از مراجعه و ثبت درخواست، ارائه مدارک مورد نیاز برای تایید هویت و توجیه فعالیت ضروری است. همچنین درخواست قبل از شروع با اداره‌های محیط‌زیست، سازمان دامپزشکی و اداره آتش نشانی مطرح شود و به تایید برسد.

در پایان مراحل، اجازه شروع و خرید زمین صادر می‌شود و با کمک کارشناسان مربوطه می‌توانید سردخانه را با توجه به هدف پروژه راه اندازی کنید.

مشاوره راه اندازی سردخانه

هر پروژه‌ای برای رسیدن به موفقیت نیاز به‌همراه و مشاوره دارد. تنظیم طرح توجیهی سردخانه نیز باید براساس نظر مشاورین حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه انجام شود و بدون نظرات مثبت و اثربخش هیچ کسب و کاری به نتیجه قطعی و رضایت مند نمی رسید. گروه کارمنتو فعالیت گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاران عزیز در نظر گرفته است که راهنمایی دقیقی برای شروع کسب و کارهای مختلف ارائه می‌دهد. شما هم می‌توانید برای کسب موفقیت و رسیدن به سودآوری هیجان‌انگیز با این مجموعه همراه شوید و هنگام مواجه شدن با مشکلات بر سر راه از آنها کمک بگیرید.
 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 60 نظر

5 60
صفر تا صد راه اندازی سرد خانه و طرح توجیهی آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد