آموزش پرورش کرم خاکی با کمترین امکانات

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه برخی از افراد به دنبال شغلی متنوع هستند تا از زندگی ماشینی فاصله بگیرند. احتمالا تاکنون کرم‌های خاکی را دیده‌اید و با این موجودات آشنایی دارید؛ اما ممکن است از فواید این کرم آگاه نباشید و از پرورش کرم خاکی چیزی ندانید. لازم به ذکر است که این کسب و کار جزو شغل‌هایی است که می‌توانید برای درآمدزایی روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید و کاری جذاب داشته باشید. در این مقاله به معرفی این کسب و کار می‌پردازیم.

معرفی شغل پرورش کرم خاکی

پرورش کرم خاکی یکی از کسب و کارهایی است که در صورت ورود به آن می‌توانید علاوه‌بر داشتن یک شغل متفاوت به سودآوری نسبتا خوبی برسید. هدف از تولید کرم خاکی می‌تواند ورمی کالچر یا ورمی کمپوست باشد. در ورمی کالچر تولید کننده با هدف تولید کرم بیشتر، دست به این کار می‌زند. کرم خاکی به دلیل داشتن پروتئین و ویتامین، غنی‌ترین منبع غذایی برای آبزیان است.  هدف ورمی کمپوست نیز تولید کود با کیفیت ورمی کمپوست نیز که توسط کرم‌های خاکی تولید می‌گردد، در پرورش گیاهان نقش پررنگی دارد. همچنین از کرم‌های خاکی برای بازیافت زباله‌های شهری استفاده می‌شود.

طرح توجیهی پرورش کرم خاکی

طرح توجیهی پرورش کرم خاکی به نکاتی مانند میزان سرمایه، تسهیلات مورد نیاز، دوران برگشت سرمایه و… می‌پردازد. جدول زیر نمونه‌ای از یک طرح توجیهی است.

عنوان فعالیت

 

پرورش کرم خاکی
ظرفیت

 

1000 تن
مجری طرح

 

……
محل اجرا

 

……..
اشتغال

 

2 نفر
سرمایه ثابت

 

 100 میلیون تومان
سرمایه در گردش

 

20 میلیون تومان
میزان زمین طرح

 

۳۰۰ متر
تسهیلات مورد نیاز

 

۶۰ میلیون تومان
مدت برگشت سرمایه

 

2 سال
تورم

 

۳۰ درصد
نرخ بازدهی سرمایه

 

40 درصد

 

اقدامات لازم در خصوص پرورش کرم خاکی

اقدام اولیه جهت پرورش کرم خاکی تحقیق کامل و جامع درباره این کسب و کار و آشنایی با این موجودات است. اخذ مجوز از اقدامات ضروری بعدی است. پس از آن با تهیه مکان و انتخاب روش مناسب می‌توانید این کسب و کار را آغاز کنید.

اخذ مجوز پرورش کرم خاکی

برای اخذ مجوز پرورش کرم خاکی لازم است در سامانه اصناف درخواست خود را ثبت کنید. همچنین به مجوز جهاد کشاورزی و دامپزشکی نیاز خواهید داشت. پس از ثبت درخواست، ملزم به ارائه مدارک خود خواهید بود و کارشناسان از واحد شما  بازدید خواهند کرد. در صورت عدم مشکل مجوز شما صادر خواهد شد.

انواع روش های پرورش کرم خاکی

پرورش کرم خاکی به روش‌های زیر انجام می‌شود:

پرورش کرم خاکی به روش سبدی

در این روش، کرم‌های خاکی در سبدهایی که روی هم چیده شده‌اند، پرورش داده می‌شوند. یکی از معایب این روش، هزینه برای خرید سبد است.

پروش کرم خاکی به روش پشته ای

پروش کرم خاکی با این روش جزو روش‌های متداول در دنیا است که روش ساده‌ای دارد و با هزینه اولیه کم نیز قابل راه‌اندازی است. یکی از مزایای این روش سهولت انجام کار است. اجرای این روش در فضای بدون سقف باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

پرورش کرم خاکی به روش تانک

در این روش از تانک یا حوض برای پرورش کرم خاکی استفاده می‌شود. از معایب این روش، هزینه تانک و برداشت کود ورمی از داخل تانک است.

پرورش کرم خاکی به روش مش

این روش شباهت زیادی به روش پشته‌ای دارد. تنها تفاوت آن این است که در این روش تورهایی که با استفاده از پایه، از سطح زمین فاصله دارد در زیر بسترها قرار می‌گیرد؛ این کار به هوادهی بهتر بستر کشت کمک می‌کند. همچنبن می‌توان به جای پایه، از چیدن آجر با فاصله‌های کوتاه استفاده کرد.

محل مناسب برای پرورش کرم خاکی

عوامل محیطی که در رشد و سلامت کرم خاکی نقش دارند شامل موارد زیر هستند:

دما

کرم‌ها در دمای نزدیک به نقطه انجماد نمی‌میرند‌؛ اما فعالیتی ندارند و برای بقای خود به اعماق خاک می‌روند. این موجودات در دمای 31 درجه زندگی و تولید مثل می‌کنند. جهت پرورش کرم می‌توانید دمای مطلوب را بین 15 تا 26 درجه نگه دارید. لازم است توجه داشته باشید که گرمای زیاد نیز باعث مرگ کرم‌ها می‌شود. برای تولید پیله و تخم‌گذاری باید درجه حرارت بستر بین 15 تا 21 درجه باشد.

تهویه

کرم‌ها توانایی زندگی در اکسیژن کم و سطوح بالای اکسید کربن را دارند‌؛ اما نبود اکسیژن مرگ آن‌ها را به دنبال خواهد داشت. در صورت خیس بودن بستر ممکن است شاهد تقلیل اکسیژن باشید که در این شرایط عوامل باکتریایی غیرهوازی، به تولید مواد سمی می‌پردازند.

اسیدیته و قلایی بودن

کرم‌ها می‌توانند در PH  حدود 4/2 (اسیدی) تا 8 (قلیایی) رشد کنند؛ اما برای تولید تجاری بهتر است PH را در حدود 7 نگه دارید. جهت افزایش PH  می‌توانید سنگ آهک یا پوسته تخم مرغ خرد شده به بستر کرم اضافه کنید.

نور

کرم‌ها موجوداتی نور گریز هستند و وجود منبع نورانی از خارج شدن آن‌ها از بستر جلوگیری می‌کند. از این روش جهت بقای کرم‌ها در هنگام طوفان‌های سخت و بارش‌های شدید استفاده می‌شود.

تعیین محل نگهداری کرم خاکی

محل پرورش کرم‌های خاکی را می‌توان از چوب یا پلاستیک مانند لگن‌های پلاستیکی، بشکه، جعبه‌های چوبی و… تهیه کرد. بسترهای پرورش کرم روی آجرها، بلوک‌ها، زمین و… واقع می‌شوند. اگر از تخته‌های کاج یا سرو استفاده می‌کنید بهتر است ضخامت آن‌ها 5 سانتیمتر باشد.

طول اضلاع بستر کرم نیز نباید از 50 سانتیمتر بیشتر باشد و بسترها باید به وسیله یک راهرو از یکدیگر جدا شود. برای کنترل دما لازم است کرم‌ها درون خاک قرار بگیرند؛ اما کرم‌های قرمز تمایل دارند از سطح بستر تغذیه کنند؛ بنابراین محفظه بستر رشد آن‌ها نباید از 30 سانتیمتر بیشتر عمق داشته باشد.

تغذیه صحیح کرم خاکی

بهترین مواد غذایی برای کرم‌های خاکی، کودهای حیوانی حاصل از اسب، گوساله و خرگوش است. همچنین از کود باغی برگ درختان، مقوای خردشده، خرده چوب، کاغذ و مواد عالی پوسیده برای تغذیه کرم‌ها استفاده می‌شود. مواد غذایی غیرقابل استفاده برای کرم‌ها شامل انواع روغن، گوشت، پنیر، کرده، تولیدات حیوانی، فضولات سگ و گربه و کاغذ دارای جوهر رنگی است.

اصول نگهداری از کرم خاکی

برای نگهداری از کرم‌های خاکی باید شرایطی مثل نور، دما، تغذیه غذایی مناسب و تهویه را در نظر گرفت. در بخش‌های قبل به توضیح این شرایط پرداختیم.

سرمایه اولیه و هزینه‌های نگهداری کرم خاکی

هزینه‌های راه اندازی این کار شامل هزینه مکان، مواد غذایی، تجهیزات و… است. شما می‌توانید حدود 100 میلیون تومان سرمایه برای این کار در نظر بگیرید.

امکانات و تجهیزات لازم برای پرورش آن

برای پرورش کرم خاکی می‌توان از روش پشته‌ای یا کرتی استفاده کرد که نیاز به ابزار خاصی نداشته باشد. در این روش کافی است کف زمین سیمان یا بتن شود. به طور کل امکانات لازم برای راه اندازی این کسب و کار شامل موارد زیر است:

  • تامین کود گاوی
  • تامین کرم خاکی
  • زمین جهت ایجاد مزرعه تولیدی
  • منبع آب
  • لوازمی مانند آب پاش، بیل سرپهن، چهار شاخ، شن کش و…

راهکارهای بازاریابی و فروش کرم خاکی

این کسب و کار مشتریان زیادی دارد. برای معرفی محصولات خود به این افراد می‌توانید به صورت حضوری اقدام کنید و محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید و با دادن تخفیف یا نمونه رایگان آن‌ها را جذب کنید. همچنین شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای تبلیغ محصول است. روش دیگر حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است که می‌تواند به معرفی محصول شما کمک زیادی کند.

میزان درآمد و سود حاصل از پرورش کرم خاکی

درآمد حاصله از این کار با توجه به ظرفیت کار متفاوت خواهد بود. همچنین اینکه تنها به تولید کرم خاکی بپردازید یا بخواهید ورمی کمپوست نیز داشته باشید، در سود شما اثر خواهد گذاشت. به صورت کلی این کار 40 تا 50 درصد سوددهی دارد.

مزایا و معایب پرورش کرم خاکی

مزایای پرورش کرم خاکی به شرح زیر است:

  • جلوگیری از آلودگی محیط زیست
  • اشتغال زایی
  • صرفه اقتصادی
  • مبارزه با کودهای شیمایی و هزینه بالای آن
  • پایداری منابع خاک
  • تولید محصول غذایی با کیفیت

از معایب این شغل می‌توان به بیماری یا مرگ کرم‌ها اشاره کرد.

سخن آخر

پرورش کرم یکی از مشاغلی است که با سرمایه اندک می‌توان آن را راه اندازی کرد. شما می‌توانید سوالات خود را درباره این شغل با کارمنتو در میان بگذارید. مشاوران این مجموعه به صورت آنلاین و تلفنی، پاسخگوی شما خواهند بود تا ابهامات خود را برطرف سازید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 287 نظر

5 287
آموزش پرورش کرم خاکی با کمترین امکانات

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد