طرح توجیهی تأسیس شرکت حمل و نقل

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

راه اندازی شرکت حمل و نقل یکی از ایده‌های جذاب و متفاوت برای رسیدن به درآمد بالاست. رشد و پیشرفت صنایع مختلف و ارتقای صادرات و واردات محصولات باعث شده است نیاز به حمل و نقل‌های جاده‌ای بیشتر از گذشته باشد. طرح توجیهی این نوع کسب و کار، اطلاعات لازم را به سرمایه‌گذاران و افراد علاقه‌مند به شرکت‌های حمل و نقل می‌دهد و با کمک آن، میزان سوددهی، سرمایه مورد نیاز و امور مالی را بررسی می‌کنند. البته تنظیم طرح توجیهی باید زیر نظر متخصصین و افراد با تجربه در این زمینه انجام شود. اگر تصمیم به برای راه‌اندازی شرکت حمل و نقل دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در ادامه همراه ما باشید.

طرح توجیهی شرکت حمل و نقل

حمل و نقل به اشکال مختلف داخل کشورمان اجرا می‌شود، از وسیله‌های تریلی گرفته تا ناوگان‌های زمینی و ریلی در این زمینه فعال هستند و روزانه با کمک آنها محصولات زیادی در حال جابه‌جایی است. سالم رسیدن محصولات به صاحبین اصلی از وظایف مهم شرکت‌های حمل و نقل است. برای تحقق این هدف، قوانین و مقررات مشخصی تصویب شده و شیوه خدمت رسانی باید طبق اصول انجام شود.

طرح توجیهی به مسائل مختلفی مانند راه‌اندازی شرکت‌های حمل و نقل، مجوزهای لازم، سرمایه اولیه و دیگر موضوعات حیاتی می‌پردازد. از آنجا که بیشتر فعالیت‌های مربوط به حمل و نقل با تجارت در ارتباط است، صاحبین شرکت‌ها باید به قوانین و مقررات بسیاری پایبند باشند و برای شروع، مجوزهای لازم را دریافت کنند.

سازمان‌های حکم‌فرما بر شرکت‌های حمل و نقل برای ارائه مجوز، شرط‌های مختلفی بیان کرده‌اند و برای رعایت آنها، داشتن طرح توجیهی بسیار کمک کننده است. طرح توجیهی موجب بررسی دقیق‌تر عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کار می‌شود و ویژگی‌های سرمایه‌گذاران را تعریف می‌کند. البته دریافت طرح‌های توجیهی توسط سازمان‌ها با سختی‌های زیادی روبه‌رو است و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است.

مشکلات راه‌اندازی شرکت حمل و نقل

یکی از مشکلات رایج برای راه‌اندازی این شرکت، اثبات واجد شرایط بودن برای شروع کار است و برای دریافت پروانه فعالیت باید مراحل مختلفی طی شود. همچنین، عدم امکان تأسیس با تعداد خودروهای کم در شرایط نا به سامان اقتصادی کشور، از دیگر مشکلات این کسب و کار است.

مزایا راه‌اندازی شرکت حمل و نقل

در موارد زیر به بررسی مزایای شروع این کسب و کار پرداخته‌ایم:

با افزایش تولیدکنندگان کشور، فرصتی ویژه برای شرکت‌های حمل و نقل ایجاد شده است که به‌راحتی بتوانند انتقال محصولات را به سراسر کشور و حتی به کشورهای اطراف انجام دهند.  هر چه فعالیت این شرکت‌ها بیشتر شود، بی شک به‌عنوان یک رابط مناسب بین تولیدکننده و خریدار شناخته می‌شوند و بخش حمل و نقل بسیاری از صنایع را برعهده خواهند گرفت.

ایران، به عنوان کشوری بزرگ شناخته می‌شود و موقعیت مکانی خاص آن موجب بالا بودن همیشگی ظرفیت حمل و نقل بوده است. از گذشته‌های دور، کشورمان بخش مهمی از جاده ابریشم را به خودش اختصاص داده و همچنین از طریق دریای عمان و خلیج فارس با دیگر کشورها در ارتباط است. بی‌تردید راه‌اندازی حمل و نقل در سطح بین الملی انتخابی هوشمندانه است.

برای شروع حمل و نقل جاده‌ای نیاز به سرمایه چندانی نیست و با همکاری افراد دارای وسایل‌نقلیه تأسیس کسب و کار امکان‌پذیر است.

هزینه راه‌اندازی شرکت حمل و نقل

برای تأسیس این شرکت نیاز به پرداخت هزینه‌های بالا نیست؛ اما ممکن است با توجه به تعداد حمل و نقل مسافران، وسایل‌نقلیه، عوارض پرداخت و… هزینه‌های اولیه افزایش یابد. به‌طور متوسط، با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوطه و هزینه مجوزها، برای خرید یا اجاره مکان و و سایل مورد نیاز برای شروع، حداقل سی الی پنجاه میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز است.

انواع وسیله‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت حمل و نقل

از جمله رایج‌ترین مسائل و ابزارهای لازم برای راه‌اندازی شرکت حمل و نقل به شرح زیر است:

  • ترازوهای خصوص برای توزیع بار
  • انواع تریلی‌های انتقال بار
  • اتوبوس برای جابجایی مسافران درون‌شهری
  • قطارهای مناسب جابجایی اجناس
  • انواع خودرو و کامیون‌ها

سود حاصل از راه‌اندازی شرکت حمل و نقل

همان طور که در بخش‌های بالا بیان کردیم، در حال حاضر حضور در زمینه حمل و نقل جاده‌ای و بین المللی فرصتی مهیج است و از نظر اقتصادی سودآوری فوق العاده‌ای دارد. با توجه به آمارها ، شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند و رقابت تنگاتنگی بین آن‌ها شکل گرفته است و برای رسیدن به موفقیت بالاتر توسعه و ارائه خدمات باکیفیت ضروری است.

به‌طور کلی، با گسترش بازار و وابستگی صنایع به حمل و نقل، نیاز به افراد زیادی برای فعالیت در این زمینه حس می‌شود و در صورت ایجاد آسیب، بخش مهمی از اقتصاد کشور بر هم می‌خورد.

مراحل اخذ مجوز تأسیس شرکت حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین مراحل برای سرمایه‌گذاران در این زمینه، دریافت مجوزهای لازم است. سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، با تنظیم طرح توجیهی می‌توانند برای صدور مجوز به سازمان‌های مربوطه مراجعه کنند. در طرح‌های توجیهی تمام هزینه‌های بر سر راه، برآورد شده است و نحوه راه‌اندازی شرکت حمل و نقل به‌طور مفصل توضیح داده ‌می‌شود. هرچه اعتبار و کیفیت طرح بیشتر باشد، شانس افراد برای دریافت مجوز افزایش می‌یابد و موجب جلب نظر سازمان‌ها خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت حمل و نقل

ابتدا باید مجوزهای لازم برای ثبت شرکت تهیه شود و سرمایه‌گذار برای شروع لازم است شرایط لازم و مدارک مربوطه را ارائه دهد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ثبت نام در سامانه اداره و تکمیل مدارک
  • دریافته تاییدیه از سوی سامانه
  • ارائه اساسنامه کسب و کار
  • ارسال مدارک تکمیلی به سازمان

مدارک لازم برای تأسیس شرکت حمل و نقل نیز به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی به‌همراه کپی از آن‌ها
  • ارائه گواهی عدم جرائم کیفری و عدم سوء پیشینه از تمام افراد هیئت‌مدیره
  • ارائه فیش بانکی بر پایه واریز 35 درصد سرمایه اولیه برای افتتاح حساب شرکت
  • ارائه مجوزهای لازم برای فعالیت در محدوده‌های مشخص‌شده

مشاوره راه‌اندازی شرکت حمل و نقل با کارمنتو

مشاوره تأسیس شرکت حمل و نقل مسیر درست را برای دریافت مجوزها و مدیریت صحیح کار در اختیار شما می‌دهد. کافی است از مجموعه‌ای معتبر و افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. کارمنتو اپلیکیشنی جذاب و کاربردی برای مشاوره حرفه‌ای در زمینه کسب و کارهای مختلف است. در صورت داشتن هرگونه ابهام و سوال، می‌توانید با مشاوران این مجموعه در تماس باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
طرح توجیهی تأسیس شرکت حمل و نقل

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد