پرورش بلدرچین شغلی پر درآمد با سرمایه کم

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه کسب درآمد، به چند روش خاص محدود نمی‌شود و افراد با کسب مهارت در زمینه‌های شغلی متفاوت، می‌توانند درآمدزایی کنند. یکی از این روش‌های کارآمد، درآمدزایی از طریق پرورش بلدرچین است که به نوبه خود، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌ است.
اگر شما نیز تمایل به شناخت مراحل پرورش بلدرچین
 کسب اطلاعاتی درباره نحوه بازاریابی و فروش آن دارید، با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با نحوه پرورش این پرنده و نحوه بازاریابی و فروش این پرنده آشنا کرده و جزئیات کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. در صورت نیاز به مشاوره، در بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آشنایی با شغل پرورش بلدرچین

اگر می‌خواهید در این حوزه شغلی شروع به فعالیت کنید، بهتر است بدانید که مراحل پرورش بلدرچین تنها محدود به فراگیری مهارت‌های پرورش و نگهداری از تخم و جوجه نمی‌شود. بلکه زمانی می‌توانید در این حرفه موفق شوید که تخصص کافی در بازاریابی و فروش داشته باشید و علوم مرتبط با آن را فراگیرید.
زمانی که مهارت کافی در زمینه بازاریابی و فروش بلدرچین کسب کنید، تبدیل به فروشنده‌ای موفق خواهید شد که با ظرفیت‌های بازار و تکنیک‌های فروش آشنا هستند.

اقدامات لازم در خصوص پرورش بلدرچین

امروزه درآمدزایی از این طریق به ‌شدت گسترش یافته و روش‌های بازاریابی و فروش متعددی در دسترس فروشندگان و پرورش‌دهندگان این پرنده قرار گرفته است.
پرورش این پرنده روزبه‌روز محبوبیت بیشتری به دست می‌آورد و افراد فعال در این حوزه، فرصت‌های فراوانی برای توسعه شغلی خود دارند.
اکنون سوال اصلی برای شروع این کسب ‌و کار، در باب اقدامات لازم در پرورش بلدرچین است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

– اطلاع از هدف راه‌اندازی

ابتدا هدف خود را از شروع این کار مشخص کنید و تعیین کنید که قصد شما از انجام این کار، بازاریابی است یا صرفا به دنبال سرگرمی هستید. اگر در انجام وظایف خود جدی باشید و به خوبی تلاش کنید، در نهایت از نتیجه‌ای که حاصل می‌شود شگفت‌زده خواهید شد.

– اخذ مجوز پرورش بلدرچین

یکی از مهم‌ترین مراحل پرورش بلدرچین، دریافت مجوز است. البته بسیاری از افراد به‌ این دلیل که پرورش این پرنده را یک شغل خانگی می‌دانند، اقدام به دریافت مجوز نمی‌کنند.اگر قصد دریافت مجوز دارید، ابتدا به‌ عنوان صاحب کسب‌ و کار یک طرح توجیهی را تهیه و به اداره جهاد کشاورزی تحویل دهید. این طرح توجیهی باید شامل نقشه ساختمان، تاسیسات و سایر موارد باشد.    

پس از تشکیل پرونده، باید منتظر باشید تا درخواست شما بررسی شده و در نهایت مجوزتان توسط کارشناسان اداره جهاد کشاورزی صادر شود. انبار خوراک، ساختمان جوجه‌کشی، سالن نگهداری گله مادر، سالن بلدرچین‌های گوشتی، سالن بلدرچین‌های تخم‌گذار، سالن کشتارگاه، سالن بسته‌بندی، ساختمان اداری و غیره، از جمله موارد مهمی هستند که در زمان بررسی پرونده به آن‌ها توجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد مراحل راه‌اندازی و پرورش قارچ 

– تعیین محل نگهداری

شرایط محل رشد و نگهداری این پرنده‌ها بسیار مهم است؛ بنابراین سعی کنید با کسب شناخت کافی از نحوه زندگی آن‌ها، محل نگهداری را تعیین کنید. طبق بررسی‌های انجام شده، بهتر است بلدرچین‌ها در قفس رشد کنند.   

نور محیط محل نگهداری باید به اندازه کافی باشد و بین 16 الی 18 ساعت نور دریافت کنند. علاوه بر نور، گرم و راحت بودن بستر پرورش این پرندگان نیز اهمیت دارد.
توصیه می‌کنیم از این پرندگان، در محیطی گرم و در اندازه‌ای در حدود 250 سانتی‌متر مربع یا 0.025 متر مربع، نگهداری کنید. برای شروع می‌توانید از یک زمین کوچک و تعداد کمی پرنده (حدود 40 الی 50 عدد) استفاده کنید.

– تغذیه بلدرچین

تغذیه مناسب به کیفیت و سلامت پرنده‌ها کمک بسزایی می‌کند. این پرندگان در مقایسه با سایر ماکیان، مواد غذایی کمتری نیاز دارند و مواد غذایی مورد نیاز آن‌ها، به‌راحتی در شرکت‌های تولیدکننده خوراک دام و طیور یافت می‌شود.بلدرچین بالغ، معمولا روزانه حداکثر ۲۰ تا ۳۰ گرم غذا مصرف می‌کند. بهترین نوع تغذیه برای آن‌ها، استفاده از خوراک حاوی پروتئین، انرژی، آب، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است.

در صورت تغذیه صحیح، میزان تولید بلدرچین‌های مولد افزایش خواهد یافت. مهم‌ترین ماده غذایی مصرفی این نوع از پرندگان آب است و باید حداقل 2 برابر وزن خودشان آب مصرف کنند. در صورتی که بلدرچین‌های شما هنوز به 6 هفتگی نرسیده‌اند، بهتر است از دان استارتر برای تغذیه‌ آن‌ها استفاده کنید.

– آشنایی با شیوه پرورش بلدرچین

مراحل پرورش بلدرچین نیز با توجه به سایر ماکیان، متفاوت است و بهتر است نسبت آن‌ها، یک به پنج در نظر گرفته شود؛ یعنی به ازای یک پرنده نر باید پنج پرنده ماده موجود باشد. اگر این نسبت به خوبی و به شکلی اصولی رعایت شود، قطعا شاهد رشد و پرورش چشمگیر این پرنده خواهید بود. البته نکته حائز توجه در این مسئله، لازمه وجود دستگاه جوجه‌کشی است. از آنجایی که بلدرچین‌ها، روی تخم‌های خود نمی‌نشینند، بهتر است از یک دستگاه کمک بگیرید.

– مراقبت بهداشتی و رفع بیماری‌ها

اگر در حال حاضر پرورش‌دهنده بلدرچین هستید، لازم نیست نگران ابتلای پرنده‌ها به بیماری باشید. این پرندگان در برابر بیماری‌ها مقاوم بوده و از ایمنی کافی و قابل ‌قبولی برخوردارند. با این حال، سعی کنید محیط را پاکیزه نگه داشته و به بهداشت محیط و آن‌ها مرتب رسیدگی کنید.

– بازاریابی و فروش بلدرچین

اکنون که مراحل پرورش بلدرچین را پشت سر گذاشتید، بهتر است بازاریابی را از بازارهای محلی شروع کرده و با گذشت زمان، گستره فعالیت خود را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: درمورد راه‌اندازی کارخانه آب معدنی و مراحل آن چه می‌دانید؟

سرمایه لازم برای پرورش بلدرچین

برای شروع فعالیت در این زمینه، نیاز به سرمایه اولیه دارید تا از عهده هزینه‌های راه‌اندازی آن بربیایید و زمین و مکانی مناسب برای پرورش بلدرچین‌ها فراهم سازید. در ادامه به مواردی که برای شروع به کار نیاز دارید، اشاره خواهیم کرد:

– مکان مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار (زیرزمین، انباری، پشت‌بام، سوله کوچک)

برای فعالیت در این حوزه نیاز به پرداخت حدود 500.000 الی 1.000.000 تومان در ماه برای اجاره مکان خواهید داشت.

– تجهیزات مربوط به کار 

حدود 80 میلیون تومان برای خرید تجهیزات و قفس نیاز خواهید داشت. برای شروع به کار در این زمینه، باید تجهیزاتی همچون دستگاه جوجه‌کشی، دستگاه تهویه ‌هوا، لامپ خورشیدی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، برق اضطراری، سیستم رطوبت‌رسان، دانخوری و غیره را از قبل تهیه کنید.

– خرید بلدرچین بالغ

برای خرید هر پرنده بالغ، حدود 12000 تومان باید هزینه کنید. اگر جامعه پرورش بلدرچین‌ها را حدود 4000 عدد در نظر بگیریم، جمع هزینه مکان، تجهیزات و غیره ماهانه حدود 162 میلیون خواهد بود.

هزینه‌های مربوط به نگهداری و پرورش بلدرچین

طرح جامع کسب‌ و کار پرورش بلدرچین بسیار گسترده است و صاحبان کسب ‌و کار می‌بایست هدف تولید، محصولات مورد نظر برای تولید، محل نگهداری، تغذیه، پرورش، سلامتی و بازاریابی را در نظر بگیرند.از طرفی، پس از گذراندن مراحل آن، نیازمند یک سری اقدامات برای به‌ فروش رساندن بلدرچین‌ها هستید. محصولات بلدرچین، همچون گوشت و مرغ، به ‌صورت بسته‌بندی شده به ‌فروش می‌رسند و این بسته‌بندی، باید بهداشتی و اصولی انجام گیرد.

محصولات بسته‌بندی شده می‌بایست دارای لیبل و برند باشند که مجوزی جداگانه برای این کار نیاز است و صاحب کسب ‌و کار باید هزینه آن را پرداخت کند. اگر به هر دلیلی، موفق به دریافت مجوز نشدید، می‌توانید با سایر شرکت‌های دارای مجوز و لیبل که در این زمینه فعالیت می‌کنند، همکاری کنید.این همکاری ممکن است سود شما از فروش محصولات را کمتر کند؛ ولی به خاطر تسهیل در بازاریابی، این کار عقلانی به ‌نظر می‌رسد. قیمت تقریبی هر کیلو گوشت بلدرچین بسته‌بندی شده، 15 هزار تومان و قیمت هر تخم این پرنده بسته‌بندی شده، 150 تومان است.

نکته قابل توجه، بعد از بسته‌بندی و دریافت مجوز‌های لازم، نحوه حمل و انتقالات پرندگان است. علاوه بر اینکه، حین حمل بلدرچین‌ها، باید نسبت به ارتفاع، طول و عرض سبدها و قفس‌ها دقت کافی داشته‌ باشیم، دمای هوا نیز بسیار مهم است.برای حمل، از قفس‌هایی با سوراخ‌های کوچک (برای کاهش نور)، دارای سقف و عمق 15-20 سانتی‌متر استفاده کنید. قیمت این سبد‌ها باتوجه به اینکه تنوع بسیار زیادی دارند، متفاوت است.

برای رونق بازار فروش، بهتر است بلدرچین‌ها را به روش اصولی پرورش داده و مرتب به بهداشت و درمان آن‌ها رسیدگی کنید. این پرندگان در برابر بیماری‌ها مقاوم هستند و برای حفظ ایمنی بدن آن‌ها، هیچ دارو و واکسنی نیاز نیست؛ ولی در صورتی که از بلدرچین‌ها، در محیطی باز نگهداری می‌کنید، بهتر است دقت کافی داشته ‌باشید. چراکه ابتلا به نیوکاسل، آنفولانزا، مارک، کوکسیدیوز، سیاه‌سر، برونشیت عفونی و غیره می‌تواند موجب مرگ پرنده‌هایتان شود. البته برای هر بیماری، واکسنی با قیمت‌های متغیر در بازار موجود است.

بیشتر بخوانید : هر آنچه درباره پرورش ماهی و نحوه بازاریابی آن باید بدانید

راهکارهای بازاریابی و فروش بلدرچین

اگر به پرورش، بازاریابی و فروش بلدرچین مشغول باشید، بازارهای فروش متعددی برای عرضه تولیدات خود در اختیار خواهید داشت. از جمله بازارهای فروشی که برای اهداف تجاری شما شکل گرفته‌اند، عبارت‌اند از:       
پرورش گله مولد و فروش تخم نطفه‌دار این پرنده    
جوجه‌کشی از تخم‌های نطفه دار با دستگاه جوجه‌کشی و فروش جوجه یک روزه
پرورش بلدرچین گوشتی و فروش گوشت آن به بازار
پرورش بلدرچین تخم‌گذار و فروش تخم آن

همان ‌طور که بازار هدف را بررسی کردیم، قابل مشاهده است که بیشتر افراد تمایل به خرید جوجه‌های یک‌روزه یا تخم‌های نطفه‌دار بلدرچین دارند. بسیاری از پرورش‌دهندگان این پرنده، قصد خرید جوجه یک روزه را دارند؛ چراکه از آن‌ها می‌توان برای تخم‌گذاری، تشکیل گله مولد و یا مصارف گوشتی استفاده کرد.
بسیاری از افراد با تصور اینکه پرورش این پرنده کار راحت و بی‌دردسری است، وارد این حرفه می‌شوند و پس از گذشت مدت زمان بسیار کمی، با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند. افراد حرفه‌ای بسیار کمی از نحوه کار مطلع هستند و به ‌همین جهت، افرادی که پیش‌زمینه‌ای از این زمینه شغلی دارند، به سرعت پیشرفت کرده و افزایش فروش را تجربه خواهند کرد.

افزایش فروش در پرورش این پرنده، به جلب اعتماد و رضایت مخاطبان نیز بستگی دارد. اگر می‌خواهید آینده کسب ‌و کارتان را تضمین کنید، به‌ هیچ عنوان محصول بی‌کیفیت وارد بازار نکنید.عدم صداقت شما در بازاریابی، در ذهن مشتریان نقش می‌بندد و احتمال دارد نتوانند مجددا به شما اعتماد کند. بنابراین از ابتدای کار سعی کنید از فروش محصولات بی‌کیفیت یا غیر قانونی اجتناب کرده و محصول را با قیمت مناسب عرضه کنید.   

یکی از راهکارهای بازاریابی و فروش بلدرچین، کمک گرفتن از بازارهای کشاورزی و وب‌سایت‌های اینترنتی است. همه این فعالیت‌ها، تحت نظر جهاد کشاورزی انجام می‌شوند و به‌ همین دلیل، تضمینی و قابل‌اعتماد هستند. در این بسترها حتی می‌توان پرنده را به قیمت پایین‌تر و معقول‌تری تهیه کرد.اگر شما نیز در این زمینه فعالیت کرده و در تلاشید تا بازاریابی و کسب ‌و کار خود را رونق دهید، می‌توانید با ارائه مدارک معتبر به جهاد کشاورزی به‌عنوان یک مرکز تولید جوجه یک روزه، مجوزهای لازم و مربوطه را کسب کرده و به‌عنوان مرکز مورد تأیید جهاد کشاورزی، به افراد و خریداران مختلف معرفی شوید.همکاری جهاد کشاورزی با شما، همچون سکوی پرتابی است که شما را چندین مرحله جلوتر خواهد برد. بسیاری از افراد برای رفع نیاز خود و خرید تخم بلدرچین، به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند. زمانی که شما مجوزهای لازم را از اداره دریافت کرده باشید، جهاد کشاورزی به‌عنوان پل ارتباطی میان شما و مشتری، اطلاعات شما را انتقال خواهد داد و به فرآیند خرید و فروش محصولات شما سرعت خواهد بخشید.

بیشتر بخوانید: مراحل راه‌اندازی کارخانه کارتن سازی در ایران

میزان درآمد و سود حاصل از پرورش بلدرچین

زمانی که بخواهید این پرنده‌ها را به ‌فروش برسانید، به دو شیوه خرده‌فروشی و عمده‌فروشی می‌توانید اقدام کنید که هرکدام، مزایا و معایبی دارند. اگر به‌تازگی شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌اید، قطعا بازار فروش گسترده‌ای نخواهید داشت و تنها دوستان و آشنایان از شما خرید خواهند کرد.

با گذشت زمان و کسب تجربه در این حرفه، متوجه خواهید شد که برای موفقیت لازم است دایره فروش را وسیع کنید و دست از خرده فروشی بردارید.به خاطر بسپارید که خرده فروشی، به‌ هیچ عنوان نباید شیوه اصلی بازاریابی‌ شما باشد. سعی کنید در حرفه خودتان، محبوبیت کسب کرده و سود کافی از فروش به‌دست آورید.قیمت فروش هر عدد تخم آن (با محاسبه تمامی هزینه‌های پرورش)، حدود 330 تومان است. فروشنده می‌تواند تخم‌ها را در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و غیره به ‌فروش برساند.        

با در نظرگرفتن تمامی این اطلاعات، هزینه و درآمد در این حوزه بدین صورت است:
فروشنده و پرورش‌دهنده این پرنده، برای گذر از مراحل پرورش بلدرچین، ماهانه حدود 162 میلیون پرداخت می‌کند و در قبال آن، هر تخم را به قیمت حدود 330 تومان می‌فروشد. با محاسبه نرخ پرداختی و واریزی‌ها، میزان سودآوری از این حرفه برای پرورش 4000 بلدرچین، ماهیانه 21 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

مزایا و معایب شغل پرورش بلدرچین

فعالیت در این حرفه، همچون زمینه‌های کاری دیگر، دارای یک سری مزایا و معایب است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

– معایب پروش بلدرچین

عدم آگاهی و شناخت

بسیاری از افراد از خواص این پرنده آگاهی ندارند، تمایل مشتریان به خرید این محصول کاهش می‌یابد. در صورت افزایش سطح آگاهی افراد، بسیاری از مردم به خرید و مصرف گوشت این پرنده روی خواهند آورد.

بازاریابی مرغ و گوشت

می‌دانیم که مردم، مرغ و گوشت را به ‌عنوان غذای روزانه و به شکلی مستمر مصرف می‌کنند و به همین دلیل، فروش مرغ و گوشت بازار داغ‌تری دارد. در صورتی که گوشت این پرنده بازار فروش متفاوتی دارد و افراد تمایلی به خرید و استفاده از آن‌ به‌ عنوان مصرف روزانه ندارند.

فعالیت بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه

با وجود اینکه تعداد رقبا در فروش بلدرچین بسیار محدود است، با این حال شرکت‌های فعالی که در این زمینه فعالیت می‌کنند که تهدیدی جدی برای کسب ‌و کارهای کوچک و نوپا هستند.

هزینه و سودآوری

در زمینه پرورش بلدرچین‌ با کمبود نهاده‌های دامی مواجه هستیم؛ به همین دلیل هزینه خوراک و هر آنچه که برای پرورش بلدرچین نیاز است افزایش می‌یابد. البته بازار خوب تخم بلدرچین و سود حاصل از فروش آن، از ضرر جلوگیری خواهد کرد و صرفا نرخ سودآوری به‌ سبب جبران هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

مزایای بازاریابی و فروش بلدرچین

بازار هدف وسیع

از آنجایی که بلدرچین ارزش غذایی بالایی دارد، کودکان زیر ۷ سال، سالمندان، بیماران و یا مادران شیرده، جزو بازار هدف بلدرچین به ‌شمار می‌آیند. و این بازار هدف به شکلی روزافزون در حال گسترش است.

سرعت رشد و تولیدمثل در بلدرچین

دوره پرورش بلدرچین بسیار کوتاه بوده و مراحل آن در بازه زمانی بسیار کوتاهی به اتمام خواهد رسید. بلدرچین در 38 روزگی به بلوغ جنسی و در 42 روزگی به بلوغ جسمی می‌رسد که به معنای بازدهی سریع بازاریابی و فروش بلدرچین است.

تراکم بالا

این پرنده‌ها به راحتی می‌توانند در فضایی کوچک نگهداری شوند، بدون آنکه آسیبی به آن‌ها وارد شود. در یک قفس به ابعاد 1m*62cm به‌راحتی 33 عدد بلدرچین را می‌توان پرورش داد.   

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 19 نظر

4 19
پرورش بلدرچین شغلی پر درآمد با سرمایه کم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد