هر آنچه که باید هنگام دریافت کد اقتصادی بدانید

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 4 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی سه ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و جهت دریافت کد اقتصادی اقدام نماید. کد اقتصادی شماره ای است 12 رقمی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند، وضع شده است. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می‌شود. بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به دریافت کد اقتصادی می‌باشند. در ادامه با کارمنتو همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد کد اقتصادی و نکات آن با شما صحبت کنیم.

موارد کاربرد دریافت کد اقتصادی و مزایای آن

  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ گواهی ارزش افزوده
  • شرکت در مزایدات و مناقصات
  • عقد قرارداد با اشخاص حقیقی، حقوقی و دولتی
  • ارائه “اظهارنامه عملکرد سالیانه و فصلی”، ارزش افزوده و …
بیشتر بخوانید: جهت آشنایی با مراحل دریافت گواهی ارزش افزوده بر روی لینک کلیک کنید. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

  • دریافت دفترچه و تکمیل آنها(واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)؛
  • دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها(واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)؛
  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره؛
  • کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی(2 نسخه)؛
  • کپی اساسنامه شرکت؛
  • کپی از اظهارنامه شرکت(و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)؛
  • کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن؛
  • کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس(در صورت موجود بودن)؛
  • کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد؛
  • نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه؛
  • پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی
بیشتر بخوانید: مالیات بر اجاره و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

کد اقتصادی جدید و کد اقتصادی قدیم

ثبت‌نام جهت دریافت شماره اقتصادی جدید؛ برای کلیه مؤدیان حقوقی اجباری است، زیرا این کد، جایگزین شماره قبلی در نظام مالیاتی، گمرکی و اقتصادی کشور خواهد شد.
این کد با کد 12 رقمی که در حال حاضر طی تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط اداره امور مالیاتی صادر می شود؛ متفاوت است.
جهت دریافت کد اقتصادی جدید؛ حتما بایستی تشکیل پرونده در دارایی انجام شده باشد سپس از طریق ثبت نام سیستمی طی سه مرحله بایستی نسبت به اخذ کد جدید اقدام شود.

تفاوت کد اقتصادی قدیم وجدید

هر دو کد، 12رقمی هست و هر دو هم از اداره دارایی صادر می‌شود. در واقع با کد اقتصادی قدیم؛ تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی انجام می‌شود. کد اقتصادی جدید متناسب و مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است اما در حال حاضر کدی صادر نشده و فقط ثبت نام انجام شده و کد رهگیری ثبت نام ارائه می‌شود.

موارد کاربرد کد اقتصادی جدید

  • پیش نیاز ارایه اظهارنامه مالیاتی
  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ گواهی ارزش افزوده
  • با توجه به اینکه اظهارنامه های مودیان مالیاتی صرفا به صورت الکترونیکی قابل ارایه است، مودیان جهت مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی نسبت به ارایه اظهارنامه های مالیاتی به کد اقتصادی جدید نیاز دارند؛ در صورت عدم اقدام جهت دریافت کد اقتصادی جدید، اطلاعات اظهارنامه توسط سیستم پذیرش نخواهد شد و همچنین امکان پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی توسط مودیان وجود نخواهد داشت.
  • طبق برنامه‌ریزی انجام شده کلیه فعالان اقتصادی که در تجارت خارجی با گمرک جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند(صاحبان کالا، حق‌العمل‌کاران گمرکی و…)لازم است شماره اقتصادی جدید را به همراه کد اقتصادی قدیم دریافت نمایند.
برای آشنایی بیشتر با موارد کاربردی کد اقتصادی و نحوه استفاده از آن، با مشاوران بخش مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو در ارتباط باشید!

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

  1. کلیه‌ی اشخاص حقوقی که به امر تولید، توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند.
  2. کلیه‌ی اشخاص حقیقی که به امر تولید، توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای جواز کسب‌وکار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند.
  3. کلیه‌ی اشخاص موضوع بندهای 1-2-4 ماده‌ی 2 قانون مالیات‌های مستقیم اسفندماه 66.

تبصره1: شعبات یا ادارات تابعه‌ی اشخاص مذکور در بندهای 3 و 1 الف این دستور‌العمل در تهران و سایر شهرستان‌ها موظف به استفاده از کد اقتصادی مختص به وزرارتخانه، مؤسسات، نهادها و… حسب مورد است.
تبصره2: منظور از پروانه‌ی کسب‌وکار از مراجع ذی‌ربط، کلیه‌ی جوازهای کسب یا کار صادره از اتاق صنایع و معادن و بازرگانی،‌ اتحادیه‌های صنفی، وزارتخانه‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح است.

اخذ کد اقتصادی

اشخاص غیر مکلف به دریافت کد اقتصادی

  1. مساجد و تکایا.
  2. اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلم‌سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، ترجمه‌ی کتاب، گرافیک، ویراستاری، و نویسندگی اشتغال دارند.
  3. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند 2 الف طبق دستورالعمل را ندارند به شرط آنکه ارزش پیمان یا مبلغ دریافتی کل پیمان‌های آنها در یک‌سال شمسی از مبلغ 50 میلیون ریال بیشتر نباشد.
همچنین لازم به ذکر است که؛ گمرک ایران مکلف به دریافت کد اقتصادی اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی در هنگام ارائه‌ی خدمات است. بعضی اشخاص از جمله تجار و حق‌العمل کاران هنگام تنظیم اظهارنامه‌ی گمرکی ناگزیر از یادداشت کد اقتصادی خود هستند.

تخلفات کد اقتصادی

  1. استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از شماره اقتصادی سایرین تحت هر عنوان غیرمجاز و خلاف مقررات است و تعلق مالیات متوجه شخصی است که کد اقتصادی او مورد استفاده قرار گرفته است.
  2. هرگونه جعل، تقلب، سوءِاستفاده و تبانی مرتبط با کد اقتصادی خلاف مقررات است و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد شد.
  3. دریافت هرگونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج کد اقتصادی فروشنده یا عدم درج کد اقتصادی خریدار خلاف مقررات است و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد شد.
  4. عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از طرف اشخاص ذی‌ربط، از قبیل عدم ارائه یا درج کد اقتصادی طرفین معامله در صورت‌حساب فروش کالا یا خدمات، خلاف مقررات است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

تبصره: در صورتی‌که فروشنده در هنگام معامله از ارائه‌ی کد اقتصادی خود امتناع ورزد و ارائه‌ی کد اقتصادی را منوط به دریافت مبلغی بیشتر از رقم واقعی نماید خرید کالا بدون کد اقتصادی فروشنده بلامانع است به شرط آنکه گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده از ارائه‌ی کد اقتصادی جهت پیگیری قانونی، حداکثر ظرف 1 ماه به اداره‌ی کل اطلاعات و خدمات مالیاتی به صورت مکتوب و مستند تسلیم شود.

جریمه‌ی تخلفات کد اقتصادی

در صورت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از طرف اشخاص ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته از ارائه‌ی هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌کند. عدم صدور صورت‌حساب یا عدم درج کد اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستورالعمل علاوه علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی 8 قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر می‌شود:

  1. برای بار اول جریمه‌ای معادل 2 برابر مبلغ مورد معامله.
  2. برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت 3 ماه.
  3. برای بار سوم حبس تعزیری از 3 ماه تا 6 ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی‌ربط.

همچنین شما می توانید جهت مشاوره رایگان در مورد کد اقتصادی و دیگر مسائل در اپلیکیشن کارمنتو اقدام کنید، تا توسط کارشناسان و متخصصان کارمنتو جواب سوال خود را دریافت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

3 1
هر آنچه که باید هنگام دریافت کد اقتصادی بدانید

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد