آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟

امروزه اکثر افراد به دنبال راهی برای یک سرمایه گذاری مطمئن و پربازده هستند. با توجه به افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا هستند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که ورود به هر نوع بازاری بدون درنظر گرفتن شرایط و نحوه فعالیت در آن بازار، می‌تواند باعث از دست رفتن تمام یا بخشی از سرمایه شما شود. 
بنابراین بهتر است قبل از هرگونه اقدامی و قبل از این که وارد بازار سرمایه گذاری در طلا شوید، به طور کامل چگونگی سرمایه گذاری در طلا و مزایا و معایب آن را بدانید تا بتوانید روش صحیح‌تری را انتخاب کنید و از سود سرمایه گذاری خود نهایت لذت را ببرید.
چگونه در بازار طلا سرمایه گذاری کنیم؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

روش‌های سرمایه گذاری در طلا

برای سرمایه گذاری در طلا روش‌های مختلفی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند به شما در یک سرمایه گذاری سودآور کمک کند. در ادامه به بررسی 3 مورد از روش‌های مختلف سرمایه گذاری در طلا خواهیم پرداخت

  • خرید مستقیم طلا

یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه گذای در بازار طلا در بین اکثر افراد، خرید مستقیم طلا و نگهداری آن در خانه است. البته زمانی که هدف شما از خرید طلا یک سرمایه گذاری اصولی است، این روش چندان پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه در این روش بحث کارمزد اهمیت پیدا می‌کند. همچنین برای خرید مستقیم طلا، باید بدانید بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چه نوع طلایی است، تا بتوانید سرمایه گذاری درست و اصولی‌تری داشته باشید

ایا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟

  • گواهی  سپرده طلا

بورس کالا، بازاری است که پیرو قواعد خاصی می‌توان تعدادی کالای تعیین شده را خرید و فروش نمود. طلا نیز یکی از کالاهای قابل معامله در این بورس است، که در قالب گواهی سپرده خرید و فروش می‌شود. در دست داشتن گواهی سپرده طلا، مانند در دست داشتنِ خود سرمایه و دارایی است. 
خرید و فروش گواهی سپرده طلا مانند سهام ملزم به داشتن کد بورسی می‌باشد. سپس می‌توانید با ثبت سفارش خرید و یا فروش و تعداد واحدی که برای معامله به آن احتیاج دارید، اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده طلا نمایید

  • صندوق سرمایه گذاری طلا

یکی از روش‌های سرمایه گذاری در طلا و دستیابی به سودآوری، سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا است. یکی از مزیت‌های صندوق سرمایه گذاری طلا این است که در این روش، سرمایه شما به دست افراد متخصص سپرده می‌شود. همان طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، ورود به بازار سرمایه گذاری بدون داشتن دانش، تخصص و تجربه، سودی برای شما نخواهد داشت؛ بلکه می‌تواند باعث از دست رفتن تمام یا بخشی از سرمایه شما شود. استفاده از این روش برای افرادی که دانش کافی برای ورود به بازار سرمایه گذاری را ندارند، مناسب است.
کارمنتو به عنوان مرجع مشاوره سرمایه‌گذاری، راهنمای شما در این مسیر برای کسب سود بیشتر خواهد بود.

مزایای سرمایه گذاری در طلا به روش خرید فیزیکی

خرید طلا به روش فیزیکی نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد و شما می‌توانید با مراجعه به طلافروشی‌ها اقدام به خرید طلا کنید. آسان بودن این روش، افراد بسیاری را به این مدل از سرمایه گذاری در بازار طلا ترغیب می‌کند. همچنین یکی دیگر از مزایای این روش این است که در هر زمانی که بخواهید می‌توانید به طلافروشی مراجعه کرده، طلاها را فروخته و پول نقد دریافت کنیدمزایای سرمایه گذاری در طلا به روش گواهی سپرده 
گواهی سپرده نشان می‌دهد که شما دارنده چه مقدار طلا هستید و در این روش طلاها در انبار بورس ایران نگهداری می‌شود. مزایای این روش عبارتند از:

  • در این روش دیگر نیازی به مراجعه حضوری و حمل فیزیکی طلا نخواهد بود.

  • مشکلات مربوط به نگهداری و خطرات احتمالی آن دیگر وجود ندارد.

  • استفاده از این روش باعث معافیت از پرداخت مالیات و کاهش کارمزد خرید و فروش طلا در مقایسه با خرید از صرافی‌ها، می‌شود.
     

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، در این روش سرمایه شما به دست افراد متخصص سپرده می‌شود. سرمایه گذاری با این روش مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کارمزد کمتر

  • ریسک کمتر

  • امکان معامله در بازار بورس

  • عدم تحمل هزینه‌ها و زحمت‌های نگهداری طلا
     

معایب سرمایه گذاری در طلا 

سرمایه گذاری در بازار طلا در کنار مزایایی که دارد، مانند سایر بازارهای سرمایه گذاری دارای معایبی نیز هست. برخی از معایب سرمایه گذاری در طلا عبارتند از:

  • ریسک بالا در مدت زمان کوتاه 

اگر به دنبال یک سرمایه گذاری کوتاه مدت هستید، احتمالا طلا گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود؛ چرا که این نوع سرمایه گذاری در کوتاه مدت ممکن است باعث زیان و حتی کم شدن اصل سرمایه شما شود.

  • نگهداری

از دیگر معایب سرمایه گذاری در طلا، می‌توان به شرایط مربوط به نگهداری آن اشاره کرد. در صورتی که بخواهید مقدار زیادی طلا را به صورت فیزیکی خرید و نگهداری کنید، خطراتی مانند دزدیده شدن و یا گم شدن آن‌ها وجود خواهد داشت.

  • اثر پذیری بالا از اخبار

قیمت طلا اثر پذیری بسیار بالایی از اخبار و حوادث سیاسی دارد. اخباری مانند جنگ و قحطی باعث افزایش قیمت و اخبار مربوط به صلح، باعث کاهش قیمت طلا می‌شود.

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا سکه؟

این‌که برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه، در وهله اول بستگی به هدف شما در سرمایه گذاری دارد. اما می‌توان گفت برخی از افراد خرید سکه را به خرید طلا ترجیح می‌دهند؛ چراکه در هنگام فروش سکه، هزینه ساخت آن کم نشده و به عنوان سرمایه گذار سود بیشتری نصیب شما می‌شود. 
همان طور که می‌دانید قیمت سکه و طلا در نوسان است. اینکه بدانید در این بازار و براساس نیاز و هدف شما، کدام نوع سرمایه گذاری بهتر است و سودآوری بیشتری خواهد داشت و این که بدانید خرید طلا بهتر است یا سکه، نیازمند این است تا با افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند، مشورت کنید. برای دستیابی به افراد متخصص، با تیم حرفه ای ما در کارمنتو در ارتباط باشید.

 
سرمایه گذاری در طلای دست دوم بهتر است یا طلای تزئینی؟

طلای دست دوم برخلاف طلای تزئینی هزینه اجرت ساخت، مالیات و مواردی از این دست را ندارد. بنابراین برای خرید و سرمایه گذاری در طلای دست دوم، هزینه کمتری از طلای تزئینی پرداخت می‌شود. البته این نوع خرید هم ریسک‌هایی دارد که باید به آن توجه کنید، برای مثال در هنگام خرید طلای دست دوم باید دقت کنید تا طلای تقلبی به شما نفروشند.
 

اصول سرمایه گذاری در بازار طلا

اصول سرمایه گذاری در بازار طلا

هر کدام از بازارهای سرمایه گذاری اصولی دارند که برای ورود به آن بازارها باید با روش و قوانین آن بازار آشنا باشید. درست است که سرمایه گذاری طلا یک سرمایه گذاری پرسود است، اما ورود به آن بدون دانش و تجربه می‌تواند منجر به ناکامی شما شود. 
اینکه عیار طلایی که می‌خرید، چقدر باشد و یا اینکه کدام طلا را بخرید تا اجرت کمتری داشته باشد و سود بیشتری نصیب شما شود، همگی مسائلی است که برای خرید طلا باید در نظر داشته باشید. 
برخی از اصولی که برای سرمایه گذاری در طلا باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • در زمان تقاضای کم‌تر، طلا بخرید.

  • مراقب باشد به اسم طلا، پلاتین نخرید.

  • برای سرمایه گذاری از طلاهایی که سنگ و نگین در آن‌ها به کار رفته، استفاده نکنید.

برای اینکه در هر کاری بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید، بهتر است از متخصصان همان حوزه کمک و راهنمایی بخواهید. ما در کارمنتو متخصصان، کارشناسان و مشاوران خبره در امور سرمایه گذاری را دور هم جمع کرده‌ایم تا شما از هر کجای کشور، و در هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهید بتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از بهترین متخصصان بازار سرمایه با ما در ارتباط باشید.

بهترین زمان برای سرمایه گذاری طلا چه موقع است؟

تشخیص این که چه زمانی بهترین زمان برای خرید طلا است، کمک می‌کند تا شما سود بیشتری به دست آورید و دچار ضرر و زیان نشوید. در حالت کلی زمانی که عرضه طلا بالاتر از تقاضا باشد، روند قیمت نزولی خواهد بود، و می‌توان گفت این زمان بهترین زمان برای خرید طلا است. 
تشخیص بهترین زمان برای سرمایه گذاری، کار ساده‌ای نیست و نیاز به تحلیل داده‌ها و وضعیت روز بازار دارد. برای این که بدانید در چه زمانی و خرید چه نوع طلایی برای سرمایه گذاری مناسب‌تر است، بهتر است با کارشناسان و مشاوران این حوزه مشورت کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. 
ما، در کارمنتو، با همراهی تعدادی از کارشناسان و متخصصان در حوزه سرمایه گذاری در بازار طلا، آماده‌ایم تا به تمام سوالات شما در این حوزه پاسخ دهیم و شما را برای یک سرمایه گذاری پرسود، آماده کنیم. می‌توانید از طریق تماس با ما، با کارشناسان خبره و متخصص ما، به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته ارتباط داشته باشید. 
 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 17 نظر

5 17
آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد