آیا خرید سکه مالیات دارد؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات برسکه از زمانی مورد توجه قرار گرفت که اشخاص در سال 1397 اقدام به خرید سکه از صرافی و بانک‌ها نموده‌اند که در آن زمان اعلام شده بود که خرید سکه معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد. پس از پایان سال 1397 و زمانی که اشخاص و شرکت‌ها موظف به ارائه‌ اظهارنامه بودند، بخش‌نامه‌ای از طرف سازمان مالیاتی مطرح شد که در آن طریقه محاسبه مالیات خریداران سکه، ذکر شده بود.این قضیه با اعتراض خریداران سکه روبرو شد و برخی از آن‌ها حتی به دیوان عدالت اداری هم شکایت کردند. به دلیل اینکه سکه‌ی خریداری شده از بانک مرکزی ارزان‌تر از بازار است، خرید و فروش از این مورد موجب کسب درامد و سود می‌شود؛ به همین دلیل مالیات سکه نوعی مالیات بر درامد طلقی می‌شود.

جهت آشنایی با مسائل مالیاتی و جزئیات مالیات سکه، با نصب اپلیکیشن کارمنتو، در مشاوره مالیاتی کارمنتو، اقدام به اخذ مشاوره از متخصصان کنید.

اعتراض خریداران سکه، بیشتر در دو مقوله بود:

اولین مسئله اینکه ما از بانک مرکزی سکه خریداری کرده‌ایم اما گروهی رفته‌اند و از صرافی‌ها سکه خریداری کرده‌اند و در نتیجه آن‌ها مشمول مالیات بر سکه نمی‌شوند.سازمان امور مالیاتی در این خصوص اعلام کرده است، اشخاصی که از صرافی‌ها سکه خریداری کرده‌اند به دلیل اینکه کد ملی آن‌ها در سامانه صرافی ثبت شده، مشمول مالیات بر سکه بوده و باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند.

دومین مسئله‌ای که خریداران سکه بر آن معترض بودند این بود که، باید در همان زمانِ خرید سکه اعلام می‌شد که این معامله مشمول مالیات بر درآمد می‌شود که وزیر امور اقتصادی و اداری اعلام کرد که سکه مانند کالاهایی است که خرید و فروش آن مشمول پرداخت مالیات بوده و خریداران و فروشندگان سکه، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی می‌باشند. در ادامه به بررسی این مبحث می‌پردازیم.  

مالیات خریداران سکه

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد مالیات بر اجاره املاک

نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات سکه چگونه است؟

الف) اشخاصی که حداکثر 185 سکه خریداری نموده‌اند، مشمول مالیات مقطوع می‌باشند(ماده 100 ق.م.م).

طریقه‌ی محاسبه مالیات برسکه اشخاصی که حداکثر 185 سکه خریداری نموده‌اند:

  1. اشخاصی که تا 10عدد سکه خریداری کرده‌اند، مشمول مالیات نمی‌شوند.
  2. افرادی که بیش از10 عدد سکه خریداری کرده‌اند تا حداکثر 30 عدد سکه، به ازای هر سکه 4.000.000 ریال.
  3. نسبت به مازاد 30 عدد سکه تا 50 عدد سکه، به ازای هر سکه 5.200.000 ریال.
  4. نسبت به مازاد 50 عدد سکه تا 185عدد سکه، به ازای هر سکه 6.500.000 ریال.

برای درک بهتر از چگونگی محاسبه مالیات بر سکه، فرض کنیم که شخصی 170 سکه خریداری کرده است. محاسبه مالیات آن به صورت زیر می باشد :

سکه مشمول مالیات                                    160=10-170
طبق بند2 تا 60 سکه مشمول 4.000.000          ریال120.000.000=4.000.000*30
طبق بند3 تا 50سکه مشمول 5.200.000        ریال104.000.000=5.200.000*20
طبق بند4 تا 185سکه مشمول 6.500.000       ریال715.000.000=6.500.000*110
مبلغ کل مالیات                                           ریال939.000.000

بیشتر بخوانید : هر آنچه در مورد مالیات عایدی سرمایه باید بدانید

طبق بخشنامه‌ی پرداخت مالیات سکه 1401 , 1402 جدول مالیاتی افرادی که تا حداکثر 185سکه خریداری نموده‌اند به شرح زیر است:

ب) اشخاصی که بیشتر از 185 عدد سکه خریداری نموده‌اند

اشخاصی که بیشتر از 185 عدد سکه خریداری نموده اند ، مشمول مالیات مقطوع (ماده 100) نمی‌شوند و باید اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نموده و همانند یک بنگاه اقتصادی(مانند صرافی‌ها)، اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نمایند.

نحوه‌ی پرداخت مالیات سکه

خریداران سکه موظف هستند تا با مراجعه به سامانه‌ی عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام نمایند. پرداخت مالیات بعد از سر رسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیر کرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ خواهد شد.

مراحل پرداخت مالیات خرید سکه

  • پس از ورود به سامانه در صورتی که مشمول پرداخت مالیات مقطوع سکه باشید پیغامی در کادر نارنجی رنگ نمایش داده خواهد شد. 
  • با کلیک روی پیغام نارنجی رنگ تعداد و مبلغ مالیات سکه برای شما به نمایش داده می‌شود که می‌توانید از دو طریق «صدور قبض و پرداخت» یا «پرداخت اقساط» نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. 
  • اگر می‌خواهید به صورتی اقساطی پرداخت نمایید باید تعداد قسط(حداکثر در 4قسط) را تعیین کنید. 
  • بعد از انتخاب تعداد قسط، توافق شما با سازمان امور مالیاتی برای نحوه‌ی پرداخت و تعداد اقساط ثبت گردیده و اطلاعات مربوط به قبوض مالیاتی به شماره‌ی همراه ثبت شده در سامانه پیامک خواهد شد.
  • برای پرداخت قبوض در موعد سررسید باید روی مشاهده‌ی قبوض کلیک نموده و برای پرداخت نیز روی گزینه‌ی پرداخت آنلاین پایین هر قبض کلیک نمایید. 

جریمه‌ی دیرکرد مالیات سکه چقدر است؟

طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور خریداران سکه از سال 1397 مشمول پرداخت مالیات هستند. خریداران سکه در سال 1402 باید نسبت به پرداخت مالیات تا پایان خرداد سال جاری اقدام نمایند و چنانچه خریدار نسبت به ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی اقدامی انجام ندهد به مالیات آن‌ها جریمه‌ اضافه می‌شود. جریمه‌ی دیرکرد به ازای هر ماه دیر کرد معادل 5.2 % مبلغ مالیات افزوده خواهد شد. لازم به ذکر است چنانچه مشمولین پرداخت مالیات امکان پرداخت به صورت کامل تا پایان خرداد ماه سال جاری را ندارند می‌توانند آن را در 4 مرحله به صورت اقساطی پرداخت نمایند که قبلا نحوه‌ی پرداخت آن توضیح داده شد.

استعلام مالیات سکه با کد ملی

برای اینکه بدانید آیا مشمول پرداخت مالیات سکه هستید یا نه باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک به نشانیmy.tax.gov.ir  مراجعه نموده و پس از ورود به سامانه با کد ملی در صورتی که مشمول پرداخت مالیات مذکور باشید در بخش داشبورد مالیاتی پیغامی برای شما نمایش داده خواهد شد که از طریق آن می‌توانید مالیات خود را در موعد مقرر پرداخت نمایید.

بخشامه‌ی مالیات سکه

براساس بخشنامه‌ی صادر شده برای نحوه‌ی پرداخت مالیات سکه‌ی 1401 و 1402 ، صاحبان مشاغل علاوه بر پرداخت مالیات سکه باید مالیات مربوط به خرید و فروش سکه را نیز به طور جداگانه محاسبه و پرداخت کنند. یعنی یک مالیات برای خرید سکه از بانک مرکزی به تعداد معلوم محاسبه خواهد شد و مالیات دیگر مربوط به خرید و فروش جزئی از آن خواهد بود.

حذف مالیات سکه

حذف مالیات سکه صرفا شامل افرادی خواهد شد که سکه‌های خریداری شده به فروش نرسانیده باشند. بنابراین این حذف شامل افرادی که با خرید و فروش سکه سودی را کسب نموده باشند نخواهند شد و البته باید توجه نمایید که برای حذف مالیات حتما باید اظهارنامه پر کنید. بند 5 رای متن رای دیوان عدالت اداری این گونه بیان می‌کند که:

با عنایت به اینکه اصولاً فلسفه وضع قوانین مالیاتی رعایت عدالت مالیاتی است و از افرادی که منتفع می‌شوند، باید مالیات اخذ شود و در این بخشنامه‌ها، جایگزین مناسب برای احتمال خلاف پیش‌بینی‌شده است و آن رسیدگی به اعتراض به ادعای خریداران سکه می‌باشد، ادعای آن‌ها در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی رسیدگی خواهد شد.

بنابراین اگر طبق این بند مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوید اما برای شما محاسبه شده است می‎توانید اعتراض خود را در سامانه‌ی مربوطه ثبت نمایید.

شرایط معافیت مالیات سکه

طبق بخشنامه مالیات بر درآمد، اگر شخصی ادعا کند که سکه‌های خریداری شده را نفروخته و یا بابت مهریه واگذار کرده است از این بخشنامه معاف خواهد شد. در واقع این مالیات مشمول افرادی است که با خرید و فروش سکه درامدی را کسب نموده اند. همچنین طبق قانونی دیگر از بخشنامه‌ی مربوط افرادی که اظهارنامه‌ی مالیاتی ارائه نمی‌دهند معاف از مالیات نخواهند شد. همچنین مقرر شده است چنانچه افرادی که کمتر از 10 سکه در سال 1401 و 1402 خریداری نموده‌اند، اظهارنامه‌ی مالیاتی ارائه کنند معاف از مالیات خواهند بود.

مالیات سکه زمان پرداخت مهریه چقدر است؟

<لایحه‌ی حمایت از خانواده> موضوعی که به دلیل تعیین ارقام نجومی برای مهریه وضع شد تا براساس این مصوبه مرد فقط 110 سکه را برای پرداخت ضمانت کیفری کند. البته این موضوع در قانون تثبیت نشده است. بنابراین طبق ماده 25 لایحه‌ی حمایت از خانواده وزارت اقتصاد و دارایی برای مهریه‌های بالا مالیات وضع می‌کند.

قانون معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه عنوان می‌کند که: چنانچه زوجین پس از صدور اجراییه، در خصوص وصول مهریه و لازم الاجرا شدن(اعم از اجرائیه اسناد رسمی و آرا محاکم و مراجع قضایی) به هر دلیل از ادامه عملیات اجرایی منصرف شوند، از پرداخت نیم عشر دولتی معاف خواهند شد. با توجه به ماده 93 ق.م.م اگر خانمی سکه‌های دریافت شده را نفروخته باشند مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد اما اگر نسبت به فروش آن اقدام نموده باشند باید تفاوت قیمت خرید و فروش را محاسبه نموده و نسبت به پرداخت مالیات محاسبه شده اقدام نمایند. در واقع مالیات مهریه زمانی پرداخته می‌شود که شخص دریافت کننده اقدام به فروش نماید. همچنین مردانی که مهریه‌های بالا را می‌پذیرند یعنی توانایی پرداخت آن را خواهند داشت؛ بنابراین باید مالیات آن را به دولت پرداخت نمایند.

مشاوره‌ی پرداخت مالیات سکه در کارمنتو

همان طور که توضیح داده شد پرداخت مالیات سکه ضروری و مشمول جریمه در صورت دیرکرد خواهد شد. لازم به ذکر است که قوانین مربوط به پرداخت مالیات هر سال تغییر می‌کند و مالیات سکه نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مشاوره با کارشناسان مجرب کارمنتو و اطلاع از نحوه‌ی محاسبه، پرداخت و معافیت از مالیات با ما در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 36 نظر

4 36
آیا خرید سکه مالیات دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد