مالیات کارتخوان چقدراست؟ چگونه محاسبه و نرخ آن پرداخت میشود؟

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه اغلب افراد برای خرید محصولات و خدمات مختلف از کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها با استفاده از دستگاه‌های پوز اقدام به دریافت درآمد خود می‌کنند. هر شخصی نیز که از فعالیتی کسب درآمد می‌کند باید مالیات‌بردرآمد و مشاغل خود را بپردازند؛ بنابراین صاحبان دستگاه‌های کارتخوان هم در ازای استفاده از آن و درآمدزایی باید مالیات مشخصی بپردازند.

مالیات کارتخوان چقدر است؟ مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟ چطوری مالیات دستگاه کارتخوان بگیریم و غیره. سؤالاتی است که در ذهن صاحبان مشاغل و کسب کارهایی که دستگاه‌های پز استفاده می‌کنند؛ وجود دارند.

بنابراین، در این مقاله از کارمنتو به بررسی اینکه مالیات دستگاه‌های کارتخوان چقدر است و نحوی گرفتن مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است می‌پردازیم. درصورتی‌که در خصوص مسائل مالی و مالیاتی دستگاه‌های کارتخوان سؤالی دارید می‌تواند از خدمات مشاوران کارمنتو در هر زمانی از شبانه‌روز استفاده کنید.

بنر مالیاتی

قانون مالیات دستگاه کارتخوان چیست؟

طبق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، جهت پرداخت مالیات دستگاه پوز سیار و ثابت، هر یک از دستگاه‌های کارتخوان شناسه‌ای مخصوص به نام شناسه یکتا خواهد داشت. باتوجه‌به این قانون که برای پرداخت مالیات کارتخوان ثابت و همچنین مالیات دستگاه کارتخوان سیار وضع شده است لازم است افراد، تجاری بودن حساب بانکی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. این کار باعث می‌شود حساب‌های تجاری افراد از حساب‌های شخصی و دیگر حساب‌ها جدا شود. در نتیجه به دلیل شفافیت در حساب‌های مالی اشخاص، از تحمیل مالیات‌های اضافی بر مؤدیان مالیاتی جلوگیری می‌شود.

کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

هر شخصی که مالک دستگاه پوز است خواه صاحب کسب‌وکاری باشد یا خیر باید در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت‌نام و برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کند.

پس از تشکیل پرونده مالیاتی، فرد کدی به نام کد رهگیری مالیاتی دریافت می‌کند. هر کس در صورتی می‌تواند از دستگاه کارت‌خوان استفاده کند و درگاه پرداخت الکترونیکی در سایت فروشگاه خود ارائه دهد که کد مالیاتی داشته باشد. دریافت کد مالیاتی برای تمامی فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین اجباری است.

مشاغل مشمول مالیات دستگاه کارتخوان و پز

مطابق قوانین مصوب سازمان امور مالیاتی کشور، هر شخصی که دارای دستگاه کارتخوان است؛ مشمول پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان می‌شود و باید از طریق ثبت‌نام در سامانه مربوط و دریافت کد اقتصادی اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نماید. بر اساس این قانون هیچ یک از مشاغل و کسب‌وکارها مستثنی نیستند و همه افراد حقیقی که در مشاغل آزاد از دستگاه پز استفاده می‌کنند؛ به‌علاوه  اشخاص حقوقی دارنده دستگاه کارتخوان مشمول مالیات خواهند بود.

نرخ مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است؟

در پاسخ به این سؤال که مالیات دستگاه پوز چقدر است باید گفت تعرفه مالیات دستگاه‌های کارتخوان، از فرمول جدیدی پیروی نمی‌کند. بلکه همان شیوه محاسبه مالیات‌ بردرآمد مشاغل در نحوهٔ محاسبه نرخ مالیات دستگاه کارتخوان نیز به کار می‌رود.

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه پوز انجام می‌شود جز فعالیت‌های شغلی درآمدزای شخص به شمار می‌رود و نسبت به آنها مالیات تعلق می‌گیرد.

بنابراین، محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان با نرخ زیر انجام می‌شود:

  • نرخ ۱۵ درصدی: درآمد مشمول مالیات سالانه از ۱ تا ۲۰۰ میلیون تومان
  • نرخ ۲۰ درصدی: درآمد مشمول مالیات سالانه از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان
  • نرخ ۲۵ درصدی: درآمد مشمول مالیات سالانه از ۴۰۰ میلیون تومان به بالا

بنابراین، اینکه مالیات دستگاه پوز چند درصد است تا به این بسته است میزان درآمد حاصل از تراکنش‌های صاحب دستگاه در کدام دسته‌بندی مزبور قرار بگیرد.

پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان چیست و تشکیل پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

تمامی دستگاه‌های کارتخوان باید به پرونده مالیاتی اشخاصی که از آنها استفاده می‌کنند متصل باشند.

با رجوع به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir و واردکردن نام کاربری و رمز عبور می‌تواند تمامی دستگاه‌های پوزی که به نام شما ثبت و خریداری شده‌اند را مشاهده و در صورت تأیید آنها را به پرونده مالیاتی خود وصل کنید.

با این کار تمامی تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه‌های پوز متصل به پرونده مالیاتی‌تان انجام می‌شود برای محاسبه مالیات مشاغل مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

ثبت‌نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

برای ثبت‌نام مالیات دستگاه کارتخوان باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا در سامانه tax.gov.ir ثبت‌نام کنید.
  2. سپس با ورود به سامانه در قسمت راست صفحه گزینه ساماندهی پذیرنده‌های بانکی را انتخاب کنید.
    ثبت‌نام مالیات کارتخوان
  3. در صفحه جدید می‌تواند با انتخاب گزینه الصاق به پرونده یا درخواست غیرفعال‌سازی دستگاه پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی خود را انتخاب کنید.ثبت‌نام یا حذف دستگاه کارتخوان
  4. در بخش دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده می‌توانید بر روی الصاق به پرونده کلیک و دستگاه پوز خود را به پرونده مالیاتی‌تان اضافه کنید.
  • نحوه ثبت‌نام و دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان چگونه است؟

در پاسخ به سؤال بسیاری از مودیان مالیاتی مبنی بر اینکه برای مالیات دستگاه کارتخوان چه باید کرد؟ باید گفت برای ثبت‌نام مالیات دستگاه کارتخوان و دریافت کد مالیاتی باید در سایت tax.gov.ir ثبت‌نام کنید. سپس با دریافت نام کاربری و رمز عبور دوباره وارد سامانه شود.

با تکمیل اطلاعات خواسته شده و تأیید نهایی آنها یک کد رهگیری به کاربر داده می‌شود که همان کد مالیاتی است. در نهایت با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir و کارتخوانی که به نام شما ثبت شده یا نشده است را قابل‌مشاهده و ثبت است.

درصورتی‌که در زمینه مسائل پیرامون ثبت‌نام و دریافت کد مالیاتی سؤالی دارید می‌تواند از خدمات مشاوره آنلاین تلفنی کارمنتو استفاده کنید.

نحوه ثبت‌نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک

در خصوص نحوه ثبت‌نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک، لازم است بدانید دستگاه کارتخوان شاپرک مشابه کارتخوان‌های ثابت و سیار دیگر است. با این تفاوت که شرکت ارائه‌دهنده آن، سامانه شاپرک است؛ بنابراین این دستگاه نیز مانند دستگاه‌های دیگر کارتخوان، پروسه مشابهی برای ثبت‌نام طی می‌کند. برای این کار لازم است به سایت امور مالیاتی مراجعه کرده و دستگاه کارتخوان شاپرک خود را در این سامانه مالیاتی ثبت کنید. پس از طی نمودن مراحل یاد شده، کد رهگیری یا همان کد پرونده برای دستگاه صادر خواهد شد.

سایت مالیات کارتخوان چیست؟

سامانه مالیات دستگاه کارتخوان، در واقع درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir است. با ثبت‌نام اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مالیات دستگاه کارتخوان می‌توان نسبت به استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی اقدام کرد و مشاهده کرد که مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است.

نحوه استعلام مالیات دستگاه کارتخوان

برای استعلام مالیات دستگاه کارتخوان، ابتدا باید در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کنید.

سپس برای مشاهده دستگاه‌های کارتخوانی که به نام شما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شده است باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت‌نام کنید. با ورود به سامانه مزبور می‌توانید همهٔ دستگاه‌های پوز ثبت شده به اسمتان را مشاهده و همهٔ درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نامتان است را ملاحظه کنید و درنتیجه بدانید که مالیات دستگاه پوز چقدر است.

  • استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی چگونه انجام می‌شود؟

جهت مشاهده مالیات دستگاه کارتخوان از طریق کد ملی باید به نشانی اینترنتی tax.gov.ir مراجعه کنید و پرونده مالیاتی تشکیل دهد سپس در سایت my.tax.gov.ir اطلاعات دستگاه کارتخوان خود را تکمیل کنید.

در نهایت برای استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی، صاحب کارتخوان به سایت my.tax.gov.ir مراجعه و با واردکردن کد ملی و شماره همراه، وارد پنل شخصی خود در سازمان مالیات شود و پرونده‌های مالیاتی خود را مشاهده کند و بررسی کند که مالیات کارتخوان چقدر است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه پرداخت مالیات کارتخوان

در پاسخ به این سؤال که مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است؟ می‌توان گفت طبق ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات مستقیم، هر فردی که از طریق فعالیت در هر شغلی اعم از تجاری، خدماتی، پزشکی و … درآمد کسب می‌کند باید، مالیات پرداخت کند. بسته به میزان درآمد، مودیانی که تا ۵۰۰ میلیون ریال سالانه درآمد دارند به میزان ۱۵ درصد، افرادی که بین ۵۰۰ میلیون ریال تا ۱ میلیارد ریال در سال درآمد دارند، ۲۰ درصد و اشخاصی حقیقی که بیش از ۱ میلیارد در طول سال درآمد دارند تا ۲۵ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

اما اشخاص حقوقی که شامل شرکت‌ها، مؤسسات تجاری و انتفاعی می‌شوند بر اساس میزان سود از درآمد سالانه، مالیات بر درآمد پرداخت می‌کنند. ازاین‌رو تا پایان سال مالی مکلف‌اند اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و دیگر مدارک خود را تا حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند. ممیزان با بررسی صحت‌وسقم اطلاعات ارسالی توسط مؤدیان، ۲۵ درصد از سود آن‌ها را به‌عنوان مالیات تعیین می‌کنند.

در مورد مالیات دستگاه‌های کارتخوان نیز نیاز به انجام اقدام خاصی نیست، بلکه این دستگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کمک می‌کنند که میزان درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را با سهولت بیشتری ارزیابی نمایند.

کارمنتو یک پلتفرم آنلاین است که در زمینه مشاوره مالی و حقوق به کسب‌وکارهای مختلف فعالیت می‌کند و با بیش از ۳۵۰ متخصص در سراسر کشور همکاری می‌کند درصورتی‌که نیازمند مشاوره حقوقی یا مالیاتی هستید می‌توانید با قیمتی معقول از خدمات کارمنتو استفاده کنید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه معافیت مالیاتی و شرایط آن دریافت نمایید.

نحوه لغو مالیات دستگاه کارتخوان

با ورود به سامانه مالیات دستگاه کارتخوان، در قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی تمامی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است قابل‌مشاهده است.

دستگاه‌های پوز به تفکیک دستگاه‌های الصاق شده به پرونده مالیاتی و دستگاه‌های الصاق نشده به پرونده مالیاتی مشاهده می‌شوند. در این صفحه می‌توانید درخواست غیرفعال‌سازی دستگاه پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی کنید. با این کار محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان و مالیات نیز لغو خواهد شود.

در قسمت پایین این صفحه دستگاه‌های کارت‌خوانی که به بانک مرکزی برای غیرفعال‌سازی معرفی می‌شوند قابل‌مشاهده‌اند.

موضوعات مهم پیرامون مالیات دستگاه کارتخوان

علاوه بر موارد یاد شده، موضوعات دیگری در زمینه مالیات دستگاه پوز وجود دارند که لازم است از آن‌ها آگاهی داشته باشید. این موضوعات به شرح زیر هستند:

  • درصورتی‌که مشمول تنظیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن باشید، داشتن یا نداشتن کارتخوان تأثیری در الزام پرداخت مالیات نخواهد داشت.
  • داشتن کارتخوان به منزله داشتن کد همتا است.
  • درصورتی‌که اطلاعات ارائه شده هنگام ثبت‌نام مالیات دستگاه کارتخوان، ناقص باشد دستگاه پوز مسدود خواهد شد.
  • اطلاعات مالیاتی صاحبان کارتخوان و اطلاعات بانکی آن‌ها، باید همخوانی داشته باشند و قابلیت این را دارند که مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرند.
  • تمام افراد دارای کارتخوان، مؤدی مالیاتی محسوب می‌شوند. ازاین‌رو دارای پرونده اقتصادی هستند.
  • تمام تراکنش‌های مالی انجام شده توسط دستگاه پوز از یک ریال تا چند میلیارد، توسط بانک مرکزی به سازمان مالیات ارسال می‌شود.
  • میزان مالیات دستگاه کارتخوان بر اساس اظهارنامه‌ای است که در سامانه مالیات تکمیل نموده‌اید. این مالیات به‌صورت سالیانه محاسبه شده و قابل‌اعتراض است.
  • نوع اتصال دستگاه کارتخوان به وای‌فای یا اتصالات دیگر در نحوهٔ محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان تأثیری ندارد.
  • درصورتی‌که دستگاه کارتخوان شما بلااستفاده است برای روشن نمودن وضعیت دستگاه، این موضوع را به سازمان مالیات و همچنین بانک مرکزی اطلاع دهید.
  • متقاضیان جدید دستگاه‌های کارتخوان از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ بدون تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی نمی‌توانند دستگاه جدید دریافت کنند.
  • لازم به ذکر است برای افرادی که صاحب فعلی دستگاه محسوب می‌شوند پرونده اقتصادی به‌صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه انجام می‌شود.

درصورتی‌که در مورد مسائل مالی و حسابداری اطلاعات زیادی ندارید، بهتر است انجام کارهای مالیاتی را به مشاوران کاردان بسپارید. در این موارد می‌توانید از خدمات کارمنتو بهره‌مند شده و راهنمایی خوبی در این زمینه دریافت کنید.

پیامدهای عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سازمان امور مالیاتی

تمامی تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه کارتخوان و شبکه شاپرک انجام می‌شود از دیدگاه سازمان امور مالیاتی جنبه درآمدی دارند و مشمول مالیات می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مالیات تراکنش بانکی می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت کارمنتو مراجعه کنید.

بنا بر قانون مالیات دستگاه کارتخوان، صاحبان دستگاه‌های پوز باید به سایت سازمان مالیاتی مراجعه و با تکمیل فرایند ثبت‌نام کد اقتصادی دریافت کنند.

در صورت عدم اخذ کد مالیاتی نیز برای شخص پرونده مالیاتی تشکیل می‌شود. این پرونده بر اساس اطلاعات دستگاه کارتخوان تشکیل شده و صاحب دستگاه نیز مشمول جریمه عدم دریافت کد اقتصادی می‌شود.

لازم به ذکر است که ثبت‌نام مالیات دستگاه کارتخوان سیار تابع همین مسئله است.

رسیدگی به میزان اخذ مالیات از تراکنش های بانکی توسط کارمنتو

مالیات گردش حساب بانکی یا مالیات تراکنش های بانکی، ازجمله قوانینی است که به تازگی وضع شده است و به طورکلی براساس حجم تراکنش‌های انجام شده و نسبت به درآمد افراد تعیین می‌شود. از افراد اینرو نیازمند مدیریت بهینه مالیات و انجام محاسبات دقیق‌تر توسط افراد متخصص در این حوزه هستند.

برای حل این چالش، توصیه می‌شود که افراد به مشاوره با حسابداران یا مشاوران مالیات متخصص و خبره مراجعه کنند؛ تا ضمن محاسبه مالیات‌های گردش حساب بانکی، با ارائه راهنمایی‌های لازم، به شما کمک کنند تا از مزایای مالیاتی مربوط به شرایط شخصی خود بهره‌مند شوید.

کارمنتو با بهره‌گیری از متخصصین باتجربه، تمام مراحل مالیاتی را از مشاوره تا بررسی اسناد را پوشش می‌دهد تا میزان مالیات تراکنش‌های بانکی شما به طور عادلانه محاسبه شده و کمترین میزان را پرداخت نمایید.

آیا کارتخوان سیار هم مشمول پرداخت مالیات است؟

بسیاری از دست‌فروشان از دستگاه کارتخوان سیار استفاده می‌کنند و مایل‌اند بدانند آیا مالیات دستگاه کارتخوان شامل دستگاه کارتخوان سیار هم می‌شود؟ در پاسخ باید گفت بله مالیات برای دستگاه‌های کارتخوان در هر نوع آن قابل‌اجرا است.

بنابراین، تکالیف وظایف صاحبان دستگاه‌های پور از جمله ثبت‌نام مالیات دستگاه کارتخوان، محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان و غیره در خصوص دستگاه پوز سیار نیز صادق است.

پیامدهای عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سازمان امور مالیاتی

آیا دستگاه کارتخوان بدون مالیات هم در دسترس است؟

تمامی تراکنش‌ها همهٔ دستگاه‌های کارتخوان توسط سازمان امور مالیاتی بررسی می‌شود. اشخاص باید بابت تمامی تراکنش‌های ثبت شده از طریق دستگاه‌های پوز خود مالیات بپردازند.

عده‌ای دلالان وعده حذف دستگاه کارتخوان از مالیات را داده و اقدام به سودجویی از خریدار دستگاه‌های پوز می‌کنند. درحالی‌که حذف مالیات دستگاه کارتخوان امکان‌پذیر نیست. تمامی تراکنش‌ها توسط سازمان امور مالیاتی قابل‌پیگیری و منبع مالیات خواهند بود. دستگاه کارتخوان بدون مالیات توهم و تله‌ای بیش نیست.

علاوه بر این برای خرید دستگاه کارتخوان باید شماره ملی و شماره تماس خریدار ثبت شود؛ بنابراین در صورت استفاده از دستگاه‌های این‌چنینی بعد از مدنی به دلیل فرار مالیاتی با احکام مالیاتی سنگین و قضایی مواجه خواهید شد.

اگر مالک دستگاه کارت‌خوان با صاحب جواز کسب یکسان نباشد، باید اظهارنامه‌های مجزایی را ارسال کنند؟

درصورتی‌که مالک دستگاه کارتخوان و صاحب جواز یکسان نباشند باید اظهارنامه‌های مجزا ارسال شود. مگر اینکه هر دو شخص یک پرونده مالیاتی مشترک در اداره امور مالیاتی ایجاد کرده باشند.

سخن پایانی

صاحبان مشاغل مختلف که از طریق دستگاه کارتخوان اقدام به کسب درآمد می‌کنند باید درصدی از سود سالانه خود را به‌عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی بپردازند. در این مقاله بررسی کردیم که مالیات دستگاه پوز چقدر است و به این سؤال پاسخ دادیم که مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟ درصورتی‌که از دستگاه‌های کارتخوان برای انجام تراکنش در کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، بهتر است دستگاه خود را ثبت کنید تا مشمول جرایم مالیاتی نشوید.

توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به ثبت‌نام و تنظیم اظهارنامه، از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید. کارمنتو با بیش از ۳۵۰ مشاور مختلف در زمینه کسب‌وکارهای متفاوت همکاری می‌کند که آماده‌اند به شما در مسائل حقوقی و مالی کمک کنند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سؤالات متداول درباره مالیات دستگاه کارتخوان

  1. آیا تمامی کسانی که دستگاه کارت‌خوان دارند، باید مالیات پرداخت کنند؟

هر کس صاحب دستگاه پوز است و از طریق آن درآمدزایی می‌کند مشمول مالیات است مگر اینکه اساساً فعالیت مودی مالیاتی مشمول نرخ صفر یا معافیت از مالیات شود.

  1. مالیات دستگاه کارت‌خوان چند درصد است؟

مالیات کارتخوان، بر اساس نرخ‌های مالیات مشاغل محاسبه یعنی شما همان مالیات مشاغل خودتان را پرداخت خواهید کرد.

  1. چگونه کد مالیاتی دستگاه کارتخوان بگیریم؟

شما می‌توانید از طریق سایت tax.gov.ir اقدام به دریافت کد مالیاتی دستگاه کارتخوان نمایید.

  1. چگونه مالیات دستگاه کارتخوان را پرداخت کنیم؟

با ثبت‌نام در سامانه مالیاتی tax.gov.ir می‌توانید مالیات دستگاه کارتخوان خود را پرداخت کنید.

  1. اگر با حسابی که متصل به پوز است کارهای شخصی انجام دهیم؛ آیا تراکنش‌های شخصی هم مشمول مالیات می‌شود؟

بله در واقع تمامی تراکنش‌های متصل به‌حساب پوز به‌عنوان درآمد در نظر گرفته می‌شود و اگر شخصی ادعا دارد این تراکنش‌ها درآمد نبوده است باید با اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان، ثابت کند آن تراکنش‌ها درآمد نبوده است.

  1. آیا مالیات دستگاه کارتخوان یا پوز بعد از انجام هر تراکنش حساب می‌شود یا در انتهای سال؟

مالیات دستگاه‌های کارتخوان به‌صورت سالانه و در واقع بعد از ارائهٔ اظهارنامه عملکرد مالیاتی مشخص می‌شود که مالیات سالانه دستگاه کارتخوان چقدر است.

  1. مالیات دستگاه کارتخوان تاکسی چقدر است؟

استفاده از دستگاه کارت‌خوان جهت اخذ کرایه تاکسی مشمول مالیات نمی‌شود؛ بنابراین رانندگان تاکسی مشمول پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان نمی‌شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 6 نظر

4 6
مالیات کارتخوان چقدراست؟ چگونه محاسبه و نرخ آن پرداخت میشود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد