مالیات مشاغل خودرویی چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

گرچه دانش حسابداری و مالیات برای شرکت‌ها بیشتر مطرح است، اما اشخاص عادی نیز به دانش‌های مالیاتی و استفاده از نرم‌افزارهای مالی نیاز دارند، به‌خصوص برای معاملات فصلی. در واقع، اگر افرادی که باید مالیات مشاغل خودرویی را پرداخت کنند، با قوانین آشنا شوند، اطلاعات بیشتری از حقوق و مزایای خود به دست خواهند آورد. از این رو، بهتر است با وضع تعریف دقیق این نوع مالیات در قوانین، مسیر پرداخت آن را بهبود بخشیم.

همه افرادی که از طریق خودروی شخصی خود درآمد دارند، موظف به پرداخت مالیات هستند. انواع خودروهای حمل‌و‌نقل کالا، ساخت‌راه و حتی خودروهای مسافری نیز در این شاخه قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، تاکسی یکی از خودروهایی است که درآمد حاصل از آن مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خودرو خواهد شد.

مالکان این وسایل نقلیه در پایان هر سال باید درآمد خود را اعلام کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند. پس از تهیه این اظهارنامه، یک قبض مالیات مقطوع صاحبان مشاغل خودرو، براساس عملکرد سالانه صادر می‌شود. در مرحله بعد، مالکان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پست یا پیشخوان‌های خدمات دولتی مالیات خود را پرداخت کنند. این فرآیند، همراه با تسویه حساب مالیاتی، به مالکان وسایل نقلیه امکان می‌دهد تا وظیفه مالیاتی خود را به راحتی انجام دهند.

بنر مالیاتی

عوامل موثر در تعیین مالیات مشاغل خودرویی

مالیات مرتبط با کسب‌وکارهای خودرویی، تحت تأثیر عوامل زیر قرار دارند:

  1. نوع و سال تولید خودرو
  2. مدل خودرو
  3. استان محل استفاده از خودرو
  4. مدت زمان کارکرد خودرو در طول سال

سازمان مالیاتی به منظور اجرای یک نظام مالیاتی عادلانه، عوامل جغرافیایی و اقتصادی استان محل استفاده از خودرو را نیز در محاسبه مالیات مرتبط با کسب‌وکارهای خودرویی مدنظر قرار داده است. به عبارت دیگر، مناطق مختلف کشور با توجه به شاخص‌های اقتصادی، جغرافیایی و شرایط اقلیمی به استان‌های مختلف تقسیم شده‌اند. بنابراین ساکنان هر استان با توجه به درآمد عمومی و سطح زندگی خود، همچنین نرخ استهلاک خودروها در استان مربوطه، میزانی از مالیات تعیین شده را پرداخت می‌کنند.

کدام خودروها مشمول پرداخت مالیات بر مشاغل خودرو هستند؟

اشخاصی که از طریق خودروی خود، کسب درآمد می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات مشاغل خودرو هستند. تاکسی‌ران‌ها، مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها، وانت‌برها، کامیون‌ران‌ها و کامیونت‌ران‌ها از افراد رایجی هستند که مکلف به پرداخت مالیات مشاغل خودرو هستند.

چه کسانی مشمول مالیات مشاغل خودرویی نیستند؟

مالیات مرتبط با حوزه کسب‌وکارهای خودرویی، برای افرادی اعم از صاحبان خودروهایی که فعالیت‌های شغلی آن‌ها اصولاً شامل جابجایی مسافران یا حمل و نقل بار و یا به کارگیری وسایل نقلیه و ماشین‌آلات مرتبط می‌شود، اعمال می‌شود. اما صاحبان خودروهایی مانند وانت و مشابه آن که به فعالیت‌هایی مانند فروش اجناس و تره‌بار و… با استفاده از وسیله نقلیه خود مشغول هستند، موظف به رعایت دستورالعمل‌های مالیاتی مشاغل خودرویی نیستند. بلکه آن‌ها باید به عنوان شخص حقیقی صاحب کسب و کار (مانند فروش کالاها و تره‌بار و…) به جای ثبت نام مالیات مشاغل خودرو در سامانه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو، در سامانه مالیاتی کسب و کارها ثبت‌نام کرده و تعهدات قانونی مرتبط با کسب و کار خود را انجام دهند.

همچنین افرادی که تنها یک دستگاه تاکسی یا وانت بار در اختیار دارند، از پرداخت مالیات مشاغل تاکسی و پرداخت مالیات مشاغل وانت بار، معاف می‌شوند. اما سایر خودروهایی که ذکر شده‌اند، مکلف به تسویه مالیات مربوط به درآمد کسب‌وکارهای خودرویی هستند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

قوانین مالیاتی مشاغل خودرو

قوانین مالیاتی مشاغل خودرو با توجه به موارد زیر مشخص می‌شود:

گروه بندی استانی تعیین مالیات مشاغل خودرویی

دسته‌بندی شده به چند گروه:

  1. گروه 1: شهر تهران
  2. گروه 2: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و تهران (به‌جز شهر تهران)
  3. گروه 3: استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان
  4. گروه 4: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و اردبیل
  5. گروه 5: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام و کهگیلویه‌ و بویراحمد

در جدول زیر ضرایب مرتبط با محاسبه مالیات بر درآمد کسب‌وکارهای خودرویی تا ظرفیت 7 تن برای شهرستان‌های مختلف قابل مشاهده است:

طبقه بندی استان‌ها شهر تهران استان‌های گروه ۱ استان‌های گروه ۲ استان‌های گروه ۳ استان‌های گروه ۴
مرکز استان‌ها 100% 95% 90% 85% 80%
شهرستان‌های طبقه الف 95% 90% 85% 80% 75%
شهرستان‌های طبقه ب 90% 85% 80% 75% 70%

این جدول نسبت ضرایب پرداخت مالیات بر درآمد کسب‌وکارهای خودرویی به تفکیک شهرستان‌ها نسبت به مالیات تشخیصی را نمایش می‌دهد.

سامانه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو

سامانه مالیات بر درآمد شاغل خودرو به‌صورت آنلاین از طریق اینترنت و نیز در شعب پستی و پیشخوان دولت در دسترس قرار دارد. این بدان معناست که افراد برای ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو در سال جاری باید به‌صورت حضوری به یکی از این دفاتر مراجعه نمایند. پس از وارد کردن جزئیات خودرو و مالکیت آن، در صورتی که هیچ نقص یا تناقضی در اطلاعات مربوطه وجود نداشته باشد، قبض مالیاتی محاسبه و ارائه می‌شود.

در اینجا باید به یاد داشت که روند ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو با روش متفاوتی نسبت به آنچه اشخاص حقیقی یا حقوقی باید برای خوداظهاری مالیاتی انجام دهند، انجام می‌شود. همچنین در صورتی که فرد مودی تمایل به دریافت گواهی حساب مالیاتی خودرو یا همان گواهی پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل وسایل نقلیه عمومی دارد، این درخواست را در همین مرحله مطرح و درخواست چاپ آن را ثبت می‌کند. در این کنار، مهم است بدانید که نیازی به آموزش اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو برای صاحبان خودرو وجود ندارد، و آنچه لازم است این است که متخصصان این دفاتر تسلط کافی بر روی این سیستم‌ها را داشته باشند.

استعلام مالیات مشاغل خودرو

مطابق اعلام سازمان مالیاتی، تمامی صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با خودرو موظف به ثبت نام در پلتفرم‌های الکترونیکی سازمان و ایجاد پرونده مالیاتی هستند. به این ترتیب، فرآیند انجام عملیات استعلام مالیات خودرو و تسویه آن، برای اشخاصی که فعالیت‌های خودرویی دارند، از طریق پلتفرم مایتکس به سادگی قابل انجام است. با انجام مراحل ثبت‌نام در این سیستم، افراد می‌توانند با ورود به بخش مربوط به اظهارنامه‌ها و منابع درآمد، گزینه اظهارنامه درآمد را انتخاب و به تأییدیه مالیاتی خود دست پیدا کنند.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه از طریق تماس امن VOIP پاسخ سوالات خود را کمتر از یک دقیقه دریافت نمایید.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل بر خودرو

محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی که یکی از انواع مالیات بر درآمد محسوب می‌شود، ابتدا باید بدانید محل فعالیت شما در کدام دسته‌بندی شهری را قرار دارد، زیرا هر شهر دارای قوانین مالیاتی خاص خود است که بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی تعیین می‌شود. این دسته‌بندی به شکل زیر است:

  • گروه اول: شهر تهران
  • گروه دوم: استان های آذربایجان شرقی، استان البرز، خراسان رضوی، استان فارس، استان قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و سایر شهر های استان تهران به جز خود شهر تهران
  • گروه سوم: آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، استان زنجان، قم، مرکزی، بوشهر، خوزستان و همدان
  • گروه چهارم: استان  چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، استان لرستان و خراسان شمالی
  • گروه پنجم: استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل

سپس با محاسبه درآمد سالانه خود، میزان مالیات مشخص می‌شود و بسته به شهری که در آن کار می‌کنید، درصدی از این مبلغ کسر می‌شود و پس از آن قبض مالیات، به شما ابلاغ می‌شود.

محل فعالیت استان تهران استان‌های گروه دوم استان‌های گروه سوم استان‌های گروه چهارم استان‌های گروه پنجم
مراکز استان‌ها 0% 5% 10% 15% 20%
شهرستان‌های درجه اول 5% 10% 15% 20% 25%
شهرستان‌های درجه دوم 10% 15% 20% 25% 30%

عامل دیگری که در محاسبه مالیات مستقیم شما بطور تاثیرگذار است مدت زمان فعالیت شما است. علاوه بر آن نوع خودروی استفاده شده و سال تولید آن نیز در مبلغ مالیات موثر است. خودروهای قدیمی‌تر ممکن است مالیات کمتری داشته باشند، در حالی که خودروهای لوکس ممکن است به مبلغ مالیات اضافه کنند.

محاسبه مالیات مرتبط با کسب‌وکارهای خودرویی به دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. محاسبه مالیات مقطوع صاحبان مشاغل خودرو
  2. محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی بر اساس تقدیم اظهارنامه مالیاتی.

مالیات مقطوع برای مشاغل خودرویی

با توجه به دستورالعمل منتشر شده توسط سازمان مالیاتی، تمامی افرادی که مالک مشاغل خودرویی هستند و درآمد سال ۱۴۰۱ خود را کمتر از ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال گزارش کرده‌اند، می‌توانند مالیات خود را بر اساس قوانین مالیات مقطوع پرداخت نمایند. این افراد می‌توانند با ثبت نام در سامانه الکترونیکی سازمان مالیاتی، پروسه پرداخت مالیات خود را انجام دهند.

همچنین، طبق تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل خودرویی که درآمدشان در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده است می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. بنابراین ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی و تسلیم اسناد و مدارک مطابق آئین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم نمی‌شوند.

مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی با ارائه اظهارنامه مالیاتی

زمانی که درآمد حاصله از مشاغل مرتبط با خودرویی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده است، افرادی صاحب این مشاغل مانند سایر صاحبان مشاغل موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی بر اساس گروه مشاغل خود می‌شوند. محاسبه مالیات معتبر این نوع مشاغل بر اساس ماده 131 قانون مالیات مستقیم صورت می‌پذیرد. همچنین، تمام افرادی که از طریق خودرو به کسب درآمد می‌پردازند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از خودرو هستند.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی که به طور کامل در یک سال فعالیت نداشته‌اند، چگونه است؟

مالیات مشاغل خودرویی برای این دسته از مودیان در صورت ارائه اسناد و مدارک و تایید اداره امور مالیاتی مربوطه، بر اساس مدت کارکرد آنها طی سال محاسبه و مطالبه می‌شود.

مالیات مشاغل خودرویی که در سال جاری به صورت قطعی واگذار شود، چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات عملکرد سال جاری صاحبان خودروهایی که در سال جاری به صورت قطعی واگذار می‌شوند، به صورت علی‌الحساب بر مبنای مدت فعالیت و با 40% افزایش نسبت به ضرایب جدول محاسبه و مطالبه می‌شود. مالیات خودروها بر اساس میزان کارکرد و مدت فعالیت در سال مذکور و معادل 40% بیشتر از مالیات خودروهای مدل قدیمی‌تر محاسبه می‌شود.

مالیات اشخاصی که چند خودرو در شغل خود دارند، به چه صورت است؟

کسانی که بیش از یک خودرو دارند، باید علاوه‌بر مالیات دستگاه اول، 25 درصد مالیات لازم را برای خودروی دوم نیز پرداخت نمایند. درآمد مشمول مالیات صاحبان انواع وسایل نقلیه، از جمله پلاک‌های سفید و وسایل نقلیه کرایه‌ای تحت نظارت تاکسیرانی و مراجع ذی‌ربط، اعم از نهادهای دولتی، خصوصی، و شهرداری‌ها، در سال جاری و همچنین درآمد مشمول مالیات صاحبان انواع وسایط نقلیه وانت بار پلاک سفید براساس جدول مالیات تاکسی‌ها و وانت بارها محاسبه می‌شود.

نحوه و مدت زمان پرداخت مالیات مشاغل خودرو چقدر است؟

به طور معمول، تعیین زمان پرداخت مالیات مرتبط با مشاغل خودرویی توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. تجربه دو سال گذشته نشان می‌دهد که تیرماه حداکثر زمان برای ارائه اظهارنامه توسط مالکان خودروها در نظر گرفته شده است.

فرآیند تسویه مالیات بر درآمد برای افرادی که مشغول به کسب و کارهای مرتبط با خودرو هستند، از طریق سامانه “مایتکس” بسیار آسان شده است. با ثبت نام در این پلتفرم، شخص می‌تواند به سادگی به بخش اظهارنامه‌ها و منابع درآمد دسترسی پیدا کند، گزینه اظهارنامه درآمد را انتخاب کند و مالیات خود را پرداخت کند.

نحوه و مدت زمان پرداخت مالیات مشاغل خودرو

جریمه عدم پرداخت مالیات مشاغل خودرو چقدر است؟

جرایم عدم تسویه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی، شامل موارد زیر است:

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه و یا تکمیل فرم تبصره ماده 100 در مهلت مقرر برای مالیات مشاغل خودرویی

با توجه به ماده 192 از قانون مالیات‌های مستقیم، جریمه عدم پرداخت به موقع مالیات قطعی معادل 30% از میزان مالیات قطعی تعیین می‌شود؛ لازم به ذکر است که این جریمه قابل بخشش نیست.

جریمه دیرکرد در پرداخت مالیات مشاغل خودرویی پس از اتمام سر رسید

با توجه به ماده 190 از قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که پس از انقضای مهلت مقرر، مالیات قطعی را پرداخت نکنید، باید به ازای هر ماه تاخیر، جریمه‌ای معادل %2.5 از میزان مالیات قطعی پرداخت کنید.

اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی چیست؟

صاحبان مشاغل مرتبط با خودرو، باید بر اساس درآمد کسب شده در سال جاری، اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو در همان سال یا پر کردن فرم مالیات مقطوع صاحبان مشاغل خودرو (مطابق تبصره ماده 100) نمایند. همچنین می‌توانید با استفاده از تخصص مشاورین باتجربه‌ی کارمنتو، بدون نیاز به فراگیری آموزش اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو و دانستن قانون مالیات مشاغل خودرو، نسبت به ثبت اظهارنامه مالیات صاحبان مشاغل خودرو اقدام نمایید‌

آگاهی از این نکته مهم است:

مالیات مشاغل خودرویی که بصورت مقطوع محسابه می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • مالیات مشاغل تاکسی
  • مالیات مشاغل وانت (مالیات مشاغل پیکان وانت و مالیات مشاغل پراید وانت)
  • مالیات مشاغل ماشین‌های راهسازی
  • مالیات مشاغل کامیون و کامیونت
  • و سایر کسب و کارهای مرتبط با خودرو …

در صورت فعال کردن گزینه استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، اجباری نیست که اظهارنامه مالیاتی برای این دسته از مشاغل تکمیل و ارسال شود، مگر آن‌که کل درآمد حاصله در سال جاری بیش از سقف تعیین‌شده توسط تبصره ماده 100 باشد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی

صاحبان خودروهایی که به هر نحوی از خودروی خود در جهت کسب درآمد استفاده می‌کنند، برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی انواع مختلف خودروها اعم از:

  1. اظهارنامه مالیات مشاغل تاکسی
  2. اظهارنامه مالیات مشاغل وانت و وانت پلاک سفید
  3. اظهارنامه مالیات مشاغل کامیون
  4. اظهارنامه مالیاتی کامیونت
  5. اظهارنامه مالیاتی ماشین‌های راهسازی

و هر خودروی دیگری که به عنوان منبعی برای کسب درآمد استفاده می‌شود، موظف به ارائه اسناد و مدارک زیر هستند:

  1. مدارک شناسایی مودی؛ شامل کارت ملی، شناسنامه یا برگه تاییدیه ثبت احوال
  2. مدارک شناسایی وسیله نقلیه؛ می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد: سند کمپانی وسیله نقلیه، سند قطعی (بنچاق)، قرارداد معتبر اجاره تا تملیک، وکالت‌نامه، برگ ترخیص گمرکی، نامه مزایده یا حکم دادگاه
  3. برگ سبز خودرو
  4. وکالت‌نامه محضری برای مودیانی که نماینده قانونی آنها نسبت به ثبت اظهارنامه اقدام می‌کنند.

مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی

صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با خودرو، مشابه دیگر افراد حقیقی مشغول به کسب‌وکار، مکلفند تا پایان ماه خرداد، تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود یا پر کردن و دریافت قبض مالیات مقطوع و همچنین پرداخت مالیات خود را انجام دهند.

در این راستا، آخرین مهلت برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات صاحبان مشاغل خودرو و یا استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 برای مثال برای عملکرد سال 1402 برای صاحبان مشاغل خودرویی و همچنین پرداخت مالیات مشاغل خودرو، تا پایان روز 31 خرداد ماه 1403 است.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد مالیات مشاغل خودرو

مالیات مشاغل خودرو باید حداکثر تا چه زمانی پرداخت شود؟

تجربه دو سال گذشته نشان می‌دهد که حداکثر زمانی که برای ارائه اظهارنامه توسط مالکان خودروها در نظر گرفته شده است؛ تیر ماه است.

چه کسانی مشمول مالیات مشاغل خودرو می شوند؟

افرادی که مالک خودروهای باری عمومی یا تاکسی هستند، مشمول مالیات بر مشاغل خودرو هستند. تمام جزئیات این مالیات و مراحل مرتبط با آن در مقاله به دقت توضیح داده شده است.

چه کسانی مشمول مالیات مشاغل خودرو نمی شوند؟

افرادی که وانت و وسایل نقلیه مشابه را برای کسب و کارهایی مانند فروش محصولات و حمل بار و دیگر فعالیت‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌دهند، معمولاً مشمول دستورالعمل‌های مالیاتی مرتبط با مشاغل خودرویی نمی‌شوند.

برای پرداخت مالیات مشاغل خودرو چه اقدامی باید انجام گیرد؟

با فرآیند ثبت نام در سامانه مایتکس، هر فرد به راحتی می‌تواند به بخش اظهارنامه‌ها و منابع درآمد دسترسی داشته باشد، سپس گزینه اظهارنامه درآمد را انتخاب کرده و مالیات خود را به سادگی پرداخت کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

4 9
مالیات مشاغل خودرویی چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد