مالیات بر ارث سپرده بانکی چگونه محاسبه می شود؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 مرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

قوانین مالیات بر ارث در سال‌های اخیر دست‌خوش تغییرات زیادی شده‌اند و اطلاع از آن‌ها باعث صرفه جویی در وقت و همچنین کاهش هزینه‌های شما خواهد شد. مطابق قانون پس از فوت شخصی، اموال و دارایی‌های وی به وراث تعلق می‌گیرد. یکی از انواع مالیات‌های مستقیم که به دارایی افراد تعلق می‌گیرد اعم از منقول یا غیرمنقول، مالیات بر ارث است، این مالیات به دارایی فرد فوت شده تعلق دارد و وراث باید آن‌ را پرداخت کنند. در ادامه این مطلب به سوالاتی نظیر مالیات بر ارث سپرده بانکی چقدر است؟، مالیات بر ارث حساب بانکی چند درصد است؟، مالیات بر ارث پول نقد چقدر است؟ و مالیات بر ارث حساب بانکی چقدر است؟ پاسخ می‌دهیم پس تا انتهای این مقاله کارمنتو با ما همراه باشید.

بنر مالیاتی

 مالیات بر ارث سپرده بانکی چیست؟

مالیات بر ارث سپرده بانکی، به مالیاتی اشاره دارد که برای دسترسی به حساب‌های بانکی فرد فوت شده، وراث باید پرداخت کنند. این مالیات به عنوان هزینه‌ای برای وارثان برای دسترسی به اموال اعم از پول نقد و سپرده‌های بانکی متوفی در نظر گرفته شده است. دلیل مسدود شدن سپرده بانکی متوفی پس از فوت، این است که سیستم‌های اطلاعاتی کشور یکپارچه شده‌اند و همه سیستم‌ها به یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین، پس از فوت شخص و باطل شدن شناسنامه‌اش، این وضعیت از طریق سامانه یکپارچه آنلاین  به صورت اتوماتیک به کلیه بانک‌ها، موسسات اعتباری، ثبت اسناد و املاک، دفاتر رسمی و گارگزاری‌های بورس، سریعا اطلاع داده می‌شود. کلیه اموال اعم از منقول و غیرمنقول، نذرها و بدهی‌ها، حساب‌های قرضه، دارایی‌های تجاری و سایر درآمدهای حاصل از بازنشستگی، درآمد حاصل از نظام‌ وظیفه، بیمه عمر و زندگی، خانه و متعلقات متوفی و همچنین سپرده‌های بانکی متوفی به این ترتیب، پس از فوت، مسدود شده و نیاز به پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی برای دسترسی به این اموال وجود دارد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

 قانون مالیات ‌بر ارث وجه نقد چیست؟

قانون میزان مالیات بر ارث وجه نقد، یک مالیات بر میراث است که بر پول نقد (نقدینگی) موروثی که از فرد متوفی به وراث منتقل می‌شود، اعمال می‌شود. نرخ مالیات بر ارث وجه نقد در صورتی که پول نقد در صندوق امانات نگهداری شده باشد، برای هر یک از وراث طبقه‌ها به شکل زیر است:

  1. وراث طبقه اول: 10% از پول نقد موجود در صندوق امانات
  2. وراث طبقه دوم: 20% از پول نقد موجود در صندوق امانات
  3. وراث طبقه سوم: 40% از پول نقد موجود در صندوق امانات

 

مثال: اگر فردی فوت کند و پول نقد خود را به میزان 100,000 دلار در صندوق امانات نگهداری کرده باشد، وراث طبقه اول 10,000 دلار (10% از 100,000 دلار)، وراث طبقه دوم 20,000 دلار (20% از 100,000 دلار) و وراث طبقه سوم 40,000 دلار (40% از 100,000 دلار) را به عنوان مالیات بر ارث پول نقد در بانک باید پرداخت کنند.

قانون مالیات بر ارث سپرده بانکی چیست؟ 

قانون مالیات بر ارث سپرده بانکی در دو دوره زمانی مختلف، یعنی قبل از اصلاحات و بعد از اصلاحات، متفاوت بوده است. در زیر به صورت خلاصه به هر دو دوره اشاره می‌کنیم:

1. قانون مالیات بر ارث سپرده بانکی در قانون قدیم:

در این دوره قانونی، مالیات بر ارث بر اساس دو شاخصه تعیین می‌شد: نخست، ارزش تمام اموال شخص فوت شده و دوم، میزان ارث برای هر وارث. بر اساس این قانون، وراث موظف بودند مالیات را بر اساس ارزش کل اموال به دولت پرداخت کنند. اگر مالیات پرداخت نمی‌شد، اجازه تقسیم یا انتقال اموال به سایر اشخاص داده نمی‌شد و وراث مشمول جریمه مالیاتی می‌شدند. مهلت پرداخت مالیات بر ارث در این قانون، حداکثر شش ماه بعد از فوت متوفی بود.

2. قانون اصلاح شده مالیات بر ارث سپرده بانکی سال ۱۳۹۴:

در این دوره قانونی، مالیات بر ارث برای هر یک از اموال، از جمله سپرده‌های بانکی، به‌طور جداگانه تعیین شده بود. بنابراین، درصد مالیات بر ارث سپرده‌های بانکی از سایر اموال متفاوت بود. زمان پرداخت مالیات بر ارث نیز حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی در این قانون تعیین شده است. در این قانون ارائه اظهارنامه مالیاتی معادل الزام به پرداخت مالیات نیست و وراث می‌توانند هر زمانی که تصمیم بگیرند اموال را بین خود تقسیم کنند یا به شخص دیگری انتقال دهند و پس از آن مالیات را به دولت بپردازند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

 درصد مالیات بر ارث حساب بانکی چقدر است؟

برای محاسبه مالیات بر ارث حساب بانکی، ابتدا باید به عوامل زیر توجه کنید:

  1. تاریخ فوت: اگر تاریخ فوت فرد بعد از سال ۱۳۹۵ باشد، از قانون جدید محاسبه مالیات استفاده می‌شود، و در غیر این صورت از قانون قدیمی استفاده می‌شود.
  2. طبقه وراث: وراث به سه طبقه تقسیم می‌شوند؛ طبقه اول نزدیک‌ترین وراث، طبقه دوم وراث درجه دو و طبقه سوم وراث درجات پایین‌تر هستند.
  3. نسبت وراث با متوفی: هزینه مالیات بر ارث بر اساس میزان نزدیک بودن با متوفی تعیین می‌شود.

 

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارث سپرده بانکی چگونه است؟

با توجه به اطلاعات ارائه شده در بالا، اگر تاریخ فوت فرد بعد از سال ۱۳۹۵ باشد، مالیات بر ارث حساب بانکی به شکل زیر محاسبه می‌شود:

  • وراث طبقه اول (نزدیک‌ترین وراث): ۳٪ از کل موجودی حساب بانکی.
  • وراث طبقه دوم (وراث بعدی): ۶٪ از کل موجودی حساب بانکی.
  • وراث طبقه سوم (وراث دیگران): ۱۲٪ از کل موجودی حساب بانکی.

در صورتی که تاریخ فوت فرد قبل از سال ۱۳۹۵ باشد، مالیات بر ارث حساب بانکی به شکل زیر محاسبه می‌شود:

وراث طبقه اول (نزدیک‌ترین وراث): بسته به موجودی حساب بانکی

  •   تا ۵ میلیون تومان: ۵٪ از موجودی حساب
  •   بین ۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان: ۱۵٪ از موجودی حساب
  •   بین ۲۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان: ۲۵٪ از موجودی حساب
  •   بیش از ۵۰ میلیون تومان: ۳۵٪ از موجودی حساب

وراث طبقه دوم (وراث بعدی): برای هر یک از بازه‌های موجودی حساب بانکی، درصد مالیات متفاوت است که به ترتیب عبارت است از:

  •  ۱۵٪، ۲۵٪، ۳۵٪، ۴۵٪

وراث طبقه سوم (وراث دیگران): برای هر یک از بازه‌های موجودی حساب بانکی، درصد مالیات متفاوت است که به ترتیب عبارت است از:

  •  ۳۵٪، ۴۵٪، ۵۵٪، ۶۵٪

مالیات بر ارث موجودی حساب مؤسسات مالی و اعتباری

نرخ مالیات بر ارث سپرده بانکی با حساب‌های مؤسسات مالی و اعتباری متفاوت است. این موضوع سبب شده که افراد زیادی از مقدار مالیات و میزان آن بی اطلاع باشند. اگر شخص متوفی حسابی در مؤسسات مالی و اعتباری داشته باشد، وراث طبقه اول برای دسترسی به حساب و پول متوفی، باید ۱۰% موجودی حساب را تحت عنوان مالیات پرداخت کنند. میزان مالیات برای وراث طبقه دوم ۲۰% و برای وراث طبقه سوم ۳۰% خواهد بود.

معافیت مالیات بر ارث سپرده های بانکی چیست؟

مطابق با قوانین جدید از سال 1395 به بعد (معادل 2016-2017)، معافیت مالیات بر ارث سپرده‌های بانکی برداشته شده است. به عبارت دیگر، از آن زمان به بعد هیچ گونه معافیت مالیاتی برای پرداخت مالیات از حساب‌های بانکی شخص متوفی در نظر گرفته نمی‌شود. در سال‌های قبلی (قبل از سال 1395) تا میزان 80 درصد از حساب سپرده بانکی معاف از پرداخت مالیات بوده است، اما از سال 1395 به بعد این معافیت لغو شده است و تمام موجودی حساب بانکی شخص متوفی باید مطابق با قوانین و مقررات مالیاتی محاسبه و مالیات مربوطه پرداخت شود.

چرا پرداخت مالیات بر ارث پول نقد نسبت به سایر اموال اولویت دارد؟ 

در مورد اولویت پرداخت مالیات بر ارث نقدینگی نسبت به سایر اموال، می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  1. دسترسی سریعتر به منابع: مرگ یک شخص ممکن است به طور غیر منتظره‌ای رخ دهد و وارثین در مواجهه با هزینه‌های کفن، دفن و مراسم ممکن است نیازمند منابع مالی فوری باشند. از آنجایی که سپرده‌های بانکی به صورت نقدینگی در دسترس هستند، پرداخت مالیات بر سپرده بانکی می‌تواند برای وارثین اولویت داشته باشد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت از این منابع برای تامین هزینه‌ها استفاده کنند.
  2. کاهش هزینه‌های مرتبط با اموال دیگر: برخی از اموال متوفی ممکن است نیازمند هزینه‌های مدیریتی باشند. به عنوان مثال، خانه‌ها نیاز به نگهداری و مراقبت دارند و خودروها نیازمند هزینه‌های نگهداری و بیمه هستند. با پرداخت مالیات بر ارث این اموال، وارثین می‌توانند از هزینه‌های اضافی مرتبط با مدیریت اموال خود صرفه‌جویی کنند و به سادگی به نقدینگی حاصل از سپرده بانکی دسترسی پیدا کنند.
  3. کاهش هزینه‌های مرتبط با مدت‌زمان پرداخت مالیات: اغلب پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی از سایر اموال کوچکتر است، زیرا ممکن است در برخی از قوانین مالیاتی، اموال نقدی کمتری برای پرداخت مالیات مورد نیاز باشد. این باعث می‌شود که هزینه‌های مرتبط با مدت‌زمان پرداخت مالیات کاهش یابد و وارثین به سرعت از نقدینگی این اموال بهره‌مند شوند.

مراحل قانونی دسترسی وراث به سپرده بانکی

مراحل قانونی برای دسترسی وراث به سپرده بانکی متوفی

برای دسترسی به سپرده بانکی متوفی، مراحل قانونی زیر را باید طی کنید:

  1. تهیه مدارک لازم: وراث باید ابتدا مدارک لازم را تهیه کنند. این مدارک شامل فرم مخصوص استشهادیه محضری می‌شود.
  2. تکمیل فرم استشهادیه: وراث باید فرم استشهادیه را با توجه به دستورالعمل‌های مربوطه در دفاتر اسناد رسمی تکمیل کنند. درخواست استشهادیه معمولا به امضای سه نفر شاهد نیاز دارد.
  3. مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی: پس از تایید فرم استشهادیه توسط دفتر اسناد رسمی، وراث باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را ارائه دهند.
  4. انتشار آگهی حصر وراثت: شورای حل اختلاف به عنوان مرحله بعدی، در آخرین محل سکونت متوفی، آگهی حصر وراثت را در روزنامه منتشر می‌کند. این آگهی به اطلاع عموم می‌رسد و یک ماه فرصت می‌دهد تا افراد مدعی ادعای ذینفع بودن در مورد سپرده متوفی مراجعه کنند.
  5. صدور گواهی حصر وراثت: در صورتی که پس از گذشت مهلت یک ماه هیچ ادعا و اختلافی اعلام نشود، شورای حل اختلاف گواهی حصر وراثت را برای وراث صادر می‌کند. این گواهی حصر وراثت نامحدود، به وراث اجازه می‌دهد تا به سپرده بانکی متوفی دسترسی پیدا کنند.
کسب و کار

برای دریافت مشاوره کسب و کار در حوزه مد نظر خود، می‌توانید به سادگی با مشاوران مجرب ما در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 17 نظر

5 17
مالیات بر ارث سپرده بانکی چگونه محاسبه می شود؟
میزان مالیات میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی برای وراث طبقه اول 3% حساب بانکی خواهد بود و برای ورثه طبقه دوم و سوم به ترتیب 6% و 12% خواهد بود.
با توجه به اینکه اداره مالیات قادر به شناسایی پول‌های نقد متوفی در منزل نیست مالیاتی ندارد، اما درصد مالیات بر ارث پول نقد در منزل  که در صندوق امانات به امانت گذاشته شده برای وراث طبقه اول 10%، وراث طبقه دوم 20%، و برای ورثه طبقه سوم 40% است.
وراث با مراجعه به اداره مالیات محل سکونت خود و ارائه مدارک مورد نظر نرخ مالیات بر ارث حساب بانکی متوفی را پرداخت کنند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد