قوانین چک برگشتی قدیمی و جدید چیست؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه، پرداخت‌ها از طریق چک به عنوان یک وسیله انتقال وجه رواج یافته است که به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تجارت و امور مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، یکی از چالش‌های اساسی در زمینه پرداخت‌ها به وجود می‌آید و موجب مشکلات مالی جدی برای طرفین معامله می‌شود. این مسئله در ارتباط با وجود چک‌های برگشتی است که به طور عام، به عنوان چک‌هایی شناخته می‌شوند که به دلیل عدم موجودی، در بانک برگشت می‌خورند.

قانونگذاران و ارائه‌دهندگان خدمات مالی با این چالش مواجه شده و راهکارهایی مناسب برای مدیریت و وصول چک‌های برگشتی ارائه داده‌اند. اهمیت و نقش اصلی این متن در بررسی قوانین چک برگشتی است که این امر به نقل از اطلاعات موجود در بانک‌ها و نظام مالی، اطمینان از انجام اقدامات قانونی لازم برای بازیابی وجه معوقه را فراهم می‌سازد. از این رو، در ادامه ما به بررسی جزئیات مربوط به ماهیت چک برگشتی می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

بنر حقوقی

قانون چک برگشتی چیست؟

قوانین چک برگشتی، به عنوان پایه‌ای از قوانین حقوق تجارت و مالی، در حفظ اعتبار و قانونمندی فعالیت‌های تجاری نقش مهمی ایفا می‌کنند. در سال ۱۴۰۲، قانون چک با مفادی جدید به اجرا گذاشته شد. این قانون تصریحاتی دقیق در مورد صدور چک برگشتی، تعیین مجازات‌ها و روش‌های اجرای آن فراهم کرده است.

بر طبق این قانون، صدور چک برگشتی به عنوان یک اقدام غیرقانونی و مخالف با اصول تجارت در نظر گرفته می‌شود و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. در این قانون، مسائلی همچون مدت زمان قانونی برای اجرا گذاشتن چک برگشتی، تعیین مجازات برای صادرکننده چک برگشتی و حق دسترسی دارندگان چک به مفاد آن با دقت تعیین شده‌اند.

نکته جالب این است که بر اساس این قانون، چک به عنوان یکی از اسناد حیاتی تجاری، صادرکننده را متعهد به پرداخت وجه آن می‌کند و هر گونه تخلف از این اصل، پیگرد‌های جدی را به دنبال دارد. به همین دلیل، دارا بودن اطلاعات کامل از مواد این قانون و متن آن اهمیت بسزایی دارد. دانستن این قانون به دارندگان چک برگشتی این امکان را می‌دهد که با دقت و مسئولیت، اقدامات لازم برای وصول وجه معوقه را به اجرا درآورند.

آگاهی از مفاد قانون چک برگشتی برای افراد و شرکت‌های متعامل با این اسناد تجاری امری اساسی است. تنها با رعایت اصول این قانون، امکان وصول وجه چک برگشتی به صورت موثر و با اجرای قوانین بهینه فراهم می‌شود.

قانون چک برگشتی قدیمی و جدید

تفاوت میان چک‌های قدیمی و جدید، به وضوح نشانگر تحولات چشمگیر در قانون چک برگشتی است. دسته اول، چک‌های قدیمی را شامل می‌شود که با عدم داشتن وصف صیادی و عدم امکان ثبت در سامانه صیاد، تفاوت قابل توجهی با چک‌های جدید دارند. این چک‌ها از امکان درخواست کد رهگیری از بانک محروم هستند و از مزایایی همچون امکان اخذ اجرائیه بدون طرح دعوای حقوقی محروم می‌باشند. به همین دلیل، در صورت کاهش تعداد آنها، صدور گواهی عدم پرداخت اجتناب‌ناپذیر است و برای ادعای حق وجه چک، حتماً نیاز به دادخواست حقوقی و هزینه دادرسی دارند.

از سوی دیگر در قانون چک‌های برگشتی جدید، چک‌های جدید با قابلیت ثبت در سامانه، اطلاعات کامل و دقیقی را درباره صادرکننده و دارنده چک به ثبت می‌رسانند. با وجود این قابلیت، هر نقص یا کمبود در اطلاعات منجر به محدودیت در وصول وجه چک توسط بانک می‌شود. افراد مرتبط با این چک‌ها نیاز دارند تا در تمام مراحل ثبت چک در سامانه و رعایت نکات مربوطه، دقت لازم را انجام دهند.

مفهوم قانون چک برگشتی قدیمی به معنای اقدام قانونی درخواست کیفری نسبت به عدم پرداخت چک محسوب می‌شد. در این قانون، صاحب حساب متخلف تلقی می‌شد و مجاز به راه‌اندازی دعوای قضایی برای جبران مبلغ چک برگشتی بود.

اما با اضافه‌شدن تغییرات جدید به قانون چک برگشتی، این قانون اقدامات سنگین‌تری را برای جلوگیری از سوءاستفاده از این وسیله پرداخت تعیین کرده است. الزامات دقیقی برای صاحب حساب و استفاده از چک را در نظر گرفته و مجازات‌هایی برای عدم پرداخت چک برگشتی مشخص کرده است. این تغییرات به منظور تسهیل و افزایش اعتماد به پرداخت‌های نقدی صورت گرفته است و نشان از توجه به یک سیستم پرداخت کارآمد‌تر دارد.

قوانین چک برگشتی جدید و قدیمی تعیین کننده مقررات مربوط به چک برگشتی است. با ارتقاء قانون در سال ۱۴۰۲ و ایجاد تغییرات در مواد آن، تفصیلات بیشتری برای وصول وجه چک ارائه شده است.

متن مواد قانون چک برگشتی

قوانین چک برگشتی به عنوان یک سند حقوقی جامع مورد بررسی قرار گرفته‌اند، که در آن به تفصیل در مورد انواع چک، راه‌های اجرا گذاشتن چک برگشتی، تعیین زمان محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک، و مراحل صدور چک برگشتی پرداخته شده است. این قانون نیز با دقت به چک‌هایی که امکان برگشت دارند و مراحل مورد نیاز برای انجام این فرآیند می‌پردازد.

در بخش دیگری از این قانون، به طریقی کامل، در مورد ضمانت اجراییه عدم اجرای متن مواد قانون چک برگشتی توسط بانک‌ها توضیح داده شده است. همچنین، جزئیات مختلف در خصوص صدور و وصول چک‌های تضمین شده، مجازات جعل چک تضمین شده، و مراحل مربوط به مفقودی چک نیز با دقت تعیین شده‌اند.

گستردگی موضوعاتی که این قانون پوشش می‌دهد، امکان درج تمام جزئیات آن در اینجا را نمی‌دهد. با این حال، می‌توان با مطالعه مواد قانون چک برگشتی به‌طور کامل با مفاهیم و مراحل مختلف این قانون آشنا شد.

متن مواد قانون چک برگشتی

قانون چک برگشتی صیادی

قوانین جدید چک برگشتی صیادی یک روش حقوقی جهت مقابله با برگشت ناخواسته چک و سوءاستفاده از آنها در معاملات تجاری معین است. در این سیاق، ایران با تدوین قوانین چک برگشتی صیادی، به هدف حفظ اعتبار و تضمین پایبندی به تعهدات مالی در فعالیت‌های تجاری پرداخته است.

به طور خاص، طبق قانون چک برگشتی صیادی، اگر چکی بدون دلیل مناسب از جانب بانک برگشت داده شود (همچون عدم موجودی کافی در حساب صادرکننده چک)، صاحب حساب مسئول محسوب می‌شود و ممکن است مجازات‌های قانونی را تحمل کند.

در معاملات تجاری که چک به عنوان ابزار پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، صحت وقت تسویه معامله بسیار حائز اهمیت است. در صورت برگشت چک به دلیل دلایلی که مسئولیت آن بر عهده صادرکننده نیست، صاحب حساب باید به رعایت قوانین مرتبط با چک برگشتی صیادی پرداخته و جریمه‌ها و هزینه‌های مرتبط را تسویه نماید.

قوانین چک برگشتی صیاد تلاش دارند تا سوءاستفاده و نقض اعتبار مالی در معاملات تجاری را کاهش دهند و افراد را به پایبندی به تعهدات مالی‌شان تشویق نمایند.

قوانین چک برگشتی حقوقی

چک‌های حقوقی به انواع مختلفی از جمله چک سفید امضا، ضمانت، بدون تاریخ، تاریخ گذشته و… تقسیم می‌شوند.  انواع چک‌ دارای قوانین خاص برگشتی هستند که در زیر به تفصیل به آنها اشاره می‌شود.

  1. چک سفید امضا: چکی که صادرکننده آن را امضا کرده اما مبلغ آن مشخص نشده است. با توجه به قانون جدید چک صیادی و لزوم ثبت تمامی اطلاعات در سامانه صیاد، این نوع چک دیگر از اعتبار قانونی برخوردار نیست و قابلیت برگشت آن وجود ندارد.
  2. بدون تاریخ: بر اساس ماده 311 قانون تجارت، درج تاریخ و محل صدور چک از ارکان مهم آن محسوب می‌شود. چک بدون تاریخ نیز می‌تواند به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم شود. با این حال، ماده 13 قانون صدور چک بیان می‌کند که اگر ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ واقعی صدور آن مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد، صادرکننده قابل تعقیب کیفری نیست.
  3. تاریخ گذشته: چک‌هایی که تاریخ سررسید آنها پس از صدور گذشته باشد. مبلغ این چک‌ها تازه پس از اجرای تاریخ آن وجه قابل پرداخت می‌شود. در صورت عدم موجودی یا عدم تطابق امضاء و یا خط خوردگی، می‌توان چک را برگشت زد.
  4. چک ضمانت: چک‌هایی که برای تضمین انجام تعهد یا وعده صادر می‌شوند. در صورت عدم انجام وعده توسط صادرکننده، چک ضمانت می‌تواند برای وصول به بانک ببرده شود. این چک‌ها امانت محسوب نمی‌شوند و در صورت عدم انجام وعده، قابل وصول هستند.

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، اگر موجودی حساب بانکی فرد کافی نباشد، بانک موظف است مبلغ را از سایر حساب‌ها پرداخت کند. در صورت عدم وجود موجودی کافی در حساب، ابتدا حساب‌های جاری، پس انداز و ساب‌ها بررسی می‌شوند و مبلغ مورد نظر پرداخت می‌شود. اگر مجدداً موجودی نداشته باشد، کارت مسدود خواهد شد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که در صورت برگشت چک، زمان و محل برگشت آن نیز حائز اهمیت است. دریافت گواهی عدم پرداخت، فرد صادرکننده را ملزم به پرداخت مبلغ چک می‌کند. همچنین، اقدام به برگشت چک باید با دقت صورت گیرد زیرا شعبه بانکی که چک برگشت می‌خورد نقش مهمی در تعیین محل دادگاه ایفا می‌کند.

با استفاده از کارمنتو، یک پلتفرم جامع مشاوره، می‌توانید به سرعت و به صورت آنلاین به مشاوره درباره قوانین چک برگشتی دست پیدا کنید. این پلتفرم امکان مشاوره فوری در هر نقطه از ایران را فراهم می‌کند و اطمینان از محرمانه بودن اطلاعات شما را فراهم می‌آورد. با بهره‌گیری از این امکانات، می‌توانید به بهترین شکل از منابع کارمنتو برای درک قوانین چک برگشتی و دریافت مشاوره استفاده کنید.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

قانون چک برگشتی زیر ۲۰ میلیون تومان

در برخورد با چک‌های برگشتی، رویکرد به شکایات و راه‌های وصول مبالغ مختلف بستگی به میزان آورده شده در چک دارد. در این سیاق، قانون چک برگشتی به طور خاص این تفاوت را در نظر گرفته و راهنمایی‌های خود را بر اساس حداقل و حداکثر مبلغ چک تعیین کرده است. بنابراین قوانینی چک برگشتی زیر 20 میلیون وضع شدند.

در صورتی که مبلغ چک برگشتی زیر بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف مسئولیت رسیدگی به این امور را برعهده می‌گیرد و هر گونه احضار یا پیگیری کیفری از طریق دادگاه اجرا می‌شود.

اما در صورتی که مبلغ چک برگشتی بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، برای حفاظت از حقوق خود، حتماً باید به دادگاه مراجعه نمایید. این اقدام ضروری است تا مسائل مالی مرتبط با چک برگشتی با رویه قانونی صحیح پیگیری شود و از حقوق شما به‌صورت کامل حمایت گردد.

قانون چک برگشتی کارمندی

در قانون چک برگشتی کارمندی این چک، به ظاهر شبیه به چک‌های شخصی است، با این تفاوت که امکان استعلام آن وجود دارد و این خصوصیت به افراد و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در صورت عدم وصول، با استفاده از مراجع قانونی، اقدامات پیگیری را به سادگی انجام دهند که به قانون چک برگشتی در شورای حل اختلاف می‌توان مراجعه کرد. این چک‌ها می‌توانند توسط بانک‌ها در پرونده‌های شخصی ذخیره شوند و شامل جزئیات شغل و حقوق ماهانه فرد مربوطه باشند.

برای استعلام چک کارمندی، می‌توان از فیش حقوق با مهر اداره یا سازمان مربوط بهره برد. این روش به ما امکان می‌دهد تا با دقت متوجه شویم که آیا چک مورد نظر واقعاً به عنوان چک کارمندی صادر شده است یا خیر. این اطلاعات به عنوان یک ابزار قدرتمند در پروسه‌های قانونی برای تعیین وضعیت مالی و مشاغل افراد ایفای نقش می‌کند.

قوانین چک برگشتی و رفع سوء اثر

در چارچوب قوانین صدور چک و اصلاحات اخیر در سال ۱۳۹۷ و تطابق با بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، افراد می‌توانند از روش‌های موثر و قانونی برای رفع اثرات ناخواسته چک‌های برگشتی استفاده کنند:

  1. واریز کسری به حساب جاری: بانک ملزم است، با درخواست مسدودی به مدت یک سال، مبلغ چک برگشتی را مسدود کند و در صورت عدم مسدودی توسط مراجع قضایی، به صورت اطمینان‌بخش و در زمان مراجعه دارنده چک، وجه را به او واریز کند.
  2. ارائه فیزیک چک برگشتی: مشتری می‌تواند چک برگشتی را به بانک ارائه داده و نسخه تحویلی از آن را دریافت نماید.
  3. ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع: ذی‌نفع می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، به واگذاری چک به ثالث معذور شده و رضایت‌نامه اعلام نماید. بانک با دریافت رضایت‌نامه، اقدام به رفع اثرات منفی چک می‌کند.
  4. ارائه نامه رسمی از مرجع قضائی یا ثبتی: ارائه نامه از مرجع ذی‌صالح مبنی بر اجرای چک و لازماً رفع تبعات آن.
  5. ارائه حکم قضایی برائت ذمه صاحب حساب: ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت صاحب حساب از تبعات چک.
  6. سپری شدن مدت سه سال از تاریخ گواهینامه عدم پرداخت: در صورت سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت و عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری، می‌توان به رفع سوء اثر چک برگشتی پرداخت کرد.

توجه: بانک نیز باید به اطلاع صادرکننده چک درباره برگشت چک و مسدودسازی حساب از طریق اینترنت‌بانک و پیامک نیز بپردازد. این اطلاعات باید بلافاصله پس از برگشت چک به سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال شوند.

قانون چک برگشتی کارمندی

قانون چک برگشتی متوفی

در قانون چک برگشتی متوفی با توجه به عدم اطلاع بانک از وفات صاحب چک (یا همان صاحب حساب جاری)، بانک هیچ تعهد خاصی نسبت به چک وجود ندارد. اما اگر حساب معنی‌داری نداشته باشد یا مسدود باشد، امکان نقد چک وجود نخواهد داشت و چک به حالت غیرقابل پرداخت در خواهد آمد. زیرا چک در دوران زنده بودن متوفی صادر شده و با رضایت او، بانک تنها می‌تواند آن را پرداخت کند در صورتی که مراحل تعیین ورثه، حصر وراثت و بررسی اموال متوفی انجام گرفته باشد.

این وضعیت حتی در مواردی که چک دارای مدت انقضا باشد و تاریخ سررسید آن پس از فوت صاحب است، اعمال می‌شود. بر اساس ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی بدهی‌های مدت‌دار پس از فوت، چک به حالت بدهی مدت‌دار تبدیل می‌شود و بانک ملزم به پرداخت مبلغ چک به دارنده آن قبل از تاریخ سررسید است. همچنین، بر اساس ماده ۳۱۱ قانون تجارت، بانک‌ها باید با داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را به دارنده پرداخت کنند.

قوانین چک برگشتی برای دریافت حکم جلب

در راستای اطمینان از لازم الاجرا بودن چک‌ها، اخذ دستور حکم جلب چک برگشتی به عنوان یکی از گام‌های حیاتی در فرآیند قوانین چک برگشتی و حکم جلب مطرح می‌شود. این اقدام به دارنده چک اجازه می‌دهد تا با رعایت اصول و قوانین، فرد صادرکننده را به صورت قانونی مسئول دستگیری نماید. مواردی که در این راستا باید مد نظر قرار گیرد، به شرح زیر است:

  1. حکم سیار: در این حالت، دستور حکم جلب با این ایده استفاده می‌شود که مکان فرد متخلف ناشناخته باشد. کلانتری‌ها در سراسر ایالت برای دستگیری او اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
  2. حکم عادی: به موجب قوانین چک برگشتی، این نوع حکم به صورت معمولی صادر می‌شود. در اینجا، آدرس و محل سکونت فرد مشخص شده و فرآیند دستگیری از طریق پلیس منطقه انجام می‌گیرد.

مدت اعتبار دستور حکم جلب توسط قاضی تعیین می‌شود و در صورت عدم دستگیری فرد در این بازه زمانی، حکم باید تمدید گردد. طبق قانون چک برگشتی و حکم جلب به واسطه شکایت کیفری، در اخذ آن روندی ساده و کارآمدتر ارائه می‌دهد. این تجربه از راه‌های قانونی معتبر به دارنده چک این امکان را می‌دهد تا حقوق خود را با اطمینان حاصل از تحقق اصول قانونی محافظت نماید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

اقدام قضایی برای چک برگشتی در قانون جدید چک برگشتی چگونه انجام می‌شود؟

در قوانین برگشت چک به هر دلیل، بانک موظف است تا با درخواست دارنده چک، آن را به عنوان غیر قابل پرداخت در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند. سپس، با دریافت کد رهگیری و ارائه گواهینامه عدم پرداخت به دارنده چک، جزئیات عدم پرداخت به وضوح اعلام و به او تحویل داده می‌شود.

در گواهینامه عدم پرداخت، اطلاعات دقیقی از جمله هویت و آدرس کامل صادرکننده و دارنده چک، کد رهگیری اخذ شده از سامانه یکپارچه بانک مرکزی، مهر بانک و وضعیت مطابقت یا عدم مطابقت امضای چک با نمونه امضای بانک باید درج گردد. در غیر این صورت، این گواهینامه در مراجع قضائی و ثبتی اثر داده نمی‌شود.

دارنده چک برگشتی می‌تواند با در دست داشتن گواهینامه عدم پرداخت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه از دادگاه مرتبط را داشته باشد. دادگاه با بررسی متن چک و احراز سه شرط مقرر در ماده ۲۳ قانون صدور چک (که شامل وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد؛ در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است؛ و گواهی عدم پرداخت به دلیل موضوع ماده ۱۴ صادر نشده باشد)، اجرائیه را صادر خواهد کرد.

از تاریخ ابلاغ اجرائیه، ۱۰ روز به صادرکننده چک برگشتی فرصت داده می‌شود که مطالبات خود را پرداخت کند یا توافقات لازم را با دارنده چک انجام دهد. در غیر این صورت، مطابق قانون “نحوه اجرای محکومیت‌های مالی” اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

قوانین مجازات چک برگشتی

با تغییرات اصلاحی در قانون مجازات چک و قانون چک برگشتی، فرآیند مجازات چک وصول نشدنی یک روند جدید به خود گرفته است. این تغییرات شامل اصلاح مجازات اصلی، حذف جریمه نقدی، تعیین مجازات تکمیلی، در نظر گرفتن موارد عفو‌خواه برای جرم و تصویب احکام خاص در خصوص تعداد جرم‌هاست. ماده 7 قانون صدور چک نیز تعریف جرم برگشتی چک و چک وصول نشدنی را مشخص کرده است.

با توجه به رهنمودهای بانک مرکزی، در صورت ناکافی بودن موجودی حساب بانکی شخص، بانک ملزم است تا مبلغ معین را از دیگر حساب‌ها پرداخت کند. این روش در ابتدا شامل بررسی حساب‌های جاری، حساب‌های پس‌انداز، و حتی ساب‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌شود. در صورت عدم موجودی کافی، کارت مسدود خواهد شد.

اگر مبلغ چک کمتر از ده میلیون ریال باشد، شخص معترض ممکن است به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم شود. اگر مبلغ چک بین ده میلیون و پنجاه میلیون ریال باشد، متخلف ممکن است به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم شود. در صورت تجاوز به پنجاه میلیون ریال، متخلف به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال خواهد شد. در ضمن، اگر فرد صاحب چک اقدام به صدور چک‌های بلامحل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در این چک‌ها به عنوان ملاک عمل خواهد بود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

با توجه به پیچیدگی و چالش‌های مرتبط با وصول چک‌های برگشتی، بهره‌گیری از خدمات مشاوره از کارمنتو به عنوان یک منبع قابل اعتماد و کارآمد، می‌تواند به شدت مفید باشد. کارمنتو با دارا بودن خصوصیاتی همچون پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز هفته، امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها و زیرحوزه‌ها، و همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، ارائه دهنده خدمات گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف است. این امکانات، به افراد و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با مشاوره در زمینه وصول چک برگشتی، به بهترین راهکارها و استراتژی‌ها دست یابند.  این ارتباط دوسویه و تعامل فعال با متخصصان مختلف، می‌تواند به بهبود و بهینه‌سازی عملکرد در فرآیند وصول چک‌های برگشتی کمک کرده و از مزایای ارزشمندی برخوردار شود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره قوانین چک برگشتی

  1. قوانین جدید چک برگشتی چگونه جلوی چک برگشتی را می‌گیرد؟

    قوانین جدید چک برگشتی با اعمال محدودیت‌ها بر روی مقدار مالی چک‌ها، اعتبارسنجی افراد پیش از صدور چک، اتصال حساب‌ها به دسته‌چک‌ها، اصلاحات و پیگیری مداوم از سوی بانک‌ها و مراجع قضائی، به منظور کاهش ریسک چک برگشتی اقدام می‌کند.

  2. آیا چک های برگشتی قدیمی مشمول قانون جدید چک برگشتی میشود؟

    با وجود وضع قانون جدید چک، چک‌های قدیم نیز همچنان معتبر هستند و حتی می‌توان چک‌های قدیمی را در وجه حامل نیز صادر کرد و امکان پشت‌نویسی آن‌ها نیز وجود دارد. اما قانون جدید برای چک‌های قدیمی اعمال نمی‌شود و همان قانون گذشته برایشان در نظر گرفته می‌شود

  3. براساس قوانین چک برگشتی، در هنگام مراجعه به بانک اگر حساب صادرکننده چک به اندازه مبلغ چک موجودی نداشت دارنده چک چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

    اگر حسابی که چک برای آن صادر شده موجودی کافی نداشته باشد، بانک اجازه دارد سایر حساب های آن شخص در همان بانک را بررسی کند و در صورت کفایت موجودی، مبلغ چک را از آن‌ها پرداخت کند در غیر اینصورت می‌تواند بنابر درخواست دارنده چک، مبلغ موجود را به دارنده پرداخت کرده و برای کسری آن رسید و گواهی صادر کند.

  4. در قوانین چک برگشتی، در صورت برگشت خوردن یک برگ چک، آیا امکان ثبت سایر برگ‌های آن دسته چک در سامانه صیاد وجود دارد؟

    خیر، مطابق ماده ۲۱ قانون صدور چک، تا زمان رفع اثرات چک برگشتی، صدور چک جدید برای صاحب حساب و امضاکنندگان چک برگشتی ممنوع است.

  5. طبق قانون جدید چک برگشتی، در زمان برگشت چک آیا همه حساب‌های فرد مسدود می‌شود؟

    بله در قانون جدید مسدود می‌شود؛ به این دلیل که وجهی از مابقی حساب‌ها برداشت نشود.

  6. قانون چک برگشتی بعد از چند سال باطل میشود؟

    بخاطر اینکه چک یک سند تجاری است، مشمول مرور زمان می‌شود. یعنی اگر چک برگشت بخورد اما دارنده هیچ‌گونه پیگیری انجام ندهد، بعد از گذشت 5 سال از تاریخ صدور دادخواست، دیگر در مراجع قانونی قابل‌بررسی نخواهد بود. لازم به ذکر است که پس از ۵ سال دارنده چک می‌تواند چک را نقد کند و وجه آن‌را دریافت نماید اما قانون تضمینی برای وصول آن نخواهد داشت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
قوانین چک برگشتی قدیمی و جدید چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد