چک چیست و چه انواعی دارد؟

مدت مطالعه: 13 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 فروردین 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

چک یکی از دستاوردهای بانکی است که تاریخچه پیدایش آن به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. چک، جایگزینی برای پول نقد است که افراد در معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. امروزه استفاده از چک بسیار گسترش یافته و قوانین جدیدی برای صدور و دریافت چک وضع شده است. عدم آشنایی با این قوانین ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای شما شود؛ بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا به سوالاتی نظیر چک چیست پاسخ دهیم و همچین با قوانین جدید مربوط به چک نیز آشنا شویم. می‌توانید با مراجعه به بخش مشاوره حقوقی در کارمنتو با مشاورین و متخصصان این حوزه در ارتباط باشید.

بنر حقوقی

چک چیست و چه کاربردی دارد؟

چک یک سند تجاری است که بر روی یک برگه خاص نوشته می‌شود و به عنوان جایگزین پول نقد به کار می‌رود. لازم به ذکر است که باید مطابق با موجودی حساب بانکی خود، چک را صادر کنید، در غیر اینصورت ممکن است هنگام پرداخت مبالغ چک با مشکلاتی مواجه شوید. طبق قانون، چک یک سند است که فرد صادرکننده چک با استفاده از آن، به محال علیه (به معنای محلی که در آن پول قرار دارد، مانند بانک)، دستور می‌دهد تا مبلغی که روی چک نوشته شده است را به دارنده چک پرداخت کنند. حال که با مفهوم چک آشنا شدیم در ادامه به بررسی کلی شرح چک در ثبت چک چیست؛ می‌پردازیم.

تاریخچه چک در جهان

تعدادی از نویسندگان به دلیل استفاده شعرا و نویسندگان ایرانی از لفظ “چک”، معتقدند که این واژه از ریشه‌های فارسی برخاسته و از ایران به هندوستان، و سپس به زبان اروپایی وارد شده است. برخی از این نویسندگان حتی صرافان ایرانی را نخستین صادرکنندگان چک در دنیا می‌دانند. چک در اروپای غربی برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ میلادی، به خصوص در برخی از شهرهای ایتالیا از جمله “ونیز”، متداول بوده و سپس به انگلستان، کانادا، ایالات متحده و فرانسه گسترش یافته است.

انواع چک

چک‌های بانکی انواع مختلفی دارند و برای معاملاتی با حجم بالا معمولاً به کار می‌روند. اگر صاحب یک کسب و کار هستید یا قصد راه‌اندازی آن را دارید، آشنایی با تفاوت انواع چک‌ ها برای شما بسیار حیاتی است. داشتن اطلاعات درباره‌ی انواع چک‌ به شما کمک می‌کند تا در معاملات مالی خود، به خصوص در ارتباط با بانک و تبادل مالی، بهترین تصمیمات را بگیرید.

چک‌ها به دو دسته‌ اصلی، یعنی چک هایی که توسط اشخاص صادر می شوند و چک هایی که توسط بانک صادر می شوند؛ تقسیم شده‌اند:

  1. چک هایی که توسط صاحب چک صادر می شوند.

  • چک عادی

یکی از انواع رایج چک‌های بانکی، چک عادی است. در این نوع چک، صاحب حساب از دارایی حساب بانکی خود، یک چک را در وجه شخص مورد نظر یا حامل صادر می‌کند. برای نقد کردن این چک، باید به یکی از شعب بانکی که چک توسط آن صادر شده، مراجعه نمایید.

  • چک تایید شده یا گواهی شده

برخلاف چک‌های عادی، چک‌های تایید شده از اعتبار پرداختی بالاتری برخوردارند. این تفاوت به دلیل تأیید بانک در مورد وجود وجه چک در حساب شخص صادر کننده چک است. به این ترتیب بانک، حساب صادرکننده چک را به میزان مبلغ مندرج در چک جدا و مسدود می‌کند و وجه تایید شده تنها به دارنده چک پرداخت می‌شود.

  1. چک هایی که توسط بانک صادر می شوند.

  • چک تضمین شده یا بانکی

این نوع چک به درخواست مستقیم مشتری، توسط بانک صادر می‌شود. این چک به نام خود بانک صادرکننده یا یکی از شعبات آن صادر می‌شود. مهمترین ویژگی چک تضمین شده این است که پرداخت مبلغ مورد نظر توسط بانک تضمین می‌شود.

  • چک رمزدار یا بین بانکی

چک بین بانکی نوعی از چکی است که به درخواست مشتری، توسط بانک، با هدف انتقالات مالی از حساب بانکی مشتری، برای یکی دیگر از بانک‌های سطح کشور صادر می‌شود. این چک‌ها همراه با رمز امنیتی صادر و به مشتریان ارائه می‌شوند.

  • چک مسافرتی

یکی از دیگر انواع چک، چک مسافرتی است که معمولا به عنوان “تراول چک” شناخته می‌شود. این چک‌ها توسط بانک صادر می‌شوند و مبلغ چک بر روی آن درج می‌شود.

طبق قانون جدید چک، چک‌های جدیدی با هدف اعتباربخشی به چک صادر شده‌اند. مشخصات چک‌های جدید صادر شده به شرح زیر است:

  • ظاهر این چک‌ها بنفش رنگ است.
  • در چک‌های جدید، شناسه یکتای 16 رقمی در سمت چپ و بالای هر برگه چک دیده می‌شود.
  • بر روی هر برگ چک جدید، بارکد وجود دارد.
  • بر روی چک‌های جدید این عبارت درج شده است:”کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است”.

ارکان چک

در بخش‌های قبل، جزئیات مختلفی راجع به مفهوم چک و نوع‌های مختلف آن و اعتبار هرکدام از این نوع‌ها را بیان کردیم. مطابق قانون چک، هر چک شامل سه عنصر اساسی است که برای صدور هر ورق چک، حضور آن‌ها الزامی است. این سه عنصر، ارکان چک نامیده می‌شوند:

  1. صادرکننده چک: اولین عنصر از ارکان چک، فرد یا شخصی است که ورق چک را تکمیل کرده و امضا می‌کند که در واقع صاحب حساب بانکی است.
  2. دارنده چک، دومین عنصر از ارکان چک است و نفری است که چک به نام او صادر شده است. این چک، می‌تواند در وجه شخص معین، به حواله کرد یا در وجه حامل صادر شود، همچنین، هر کسی که چک با پشت‌نویسی یا انتقال وراثت به او منتقل شده باشد، به عنوان دارنده چک محسوب می‌شود. طبق قانون چک برگشتی، تنها دارنده چک اختیار دارد که در صورت برگشت چک، اقدام به شکایت چک برگشتی به صورت کیفری در ارتباط با آن بکند.
  3. مُحال علیه چک: سومین مؤلفه از ارکان چک، محال علیه است. در اسناد تجاری، محل به معنای پول است. چک بی محل، به معنی چکی است که در حساب آن، پولی موجود نیست. محال علیه، به معنای مکانی است که پول یا اعتبار چک در آن نگهداری می‌شود. در چک، محال علیه اصطلاحاً به بانک اشاره دارد.

قوانین چک

صادرکننده چک طبق قانون چک ملزم است در تاریخ معین شده بر روی چک، معادل مبلغ آن چک را در حساب بانکی خود داشته باشد. همچنین نباید تمام یا قسمتی از وجه چک را که به اعتبار چک صادر کرده، به صورت نقد از بانک برداشت کند و یا دستور عدم پرداخت وجه چک را صادر کند. همچنین، صادرکننده چک مجاز نیست چک را به نحوی تنظیم کند که بانک از پرداخت وجه چک به دلایلی مانند عدم تطابق امضا یا وجود قلم خوردگی در چک، یا عدم تطابق اطلاعات چک با واقعیت، خودداری کند.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

نحوه نقد کردن چک

در مبادلات تجاری، چک یکی از ابزارهای مهم پرداخت است. یک برگه چک نه تنها می‌تواند جایگزین حجم زیادی از اسکناس باشد و سبب سهولت در انجام معاملات شود، بلکه با امکان تعویق در موعد پرداخت، انعطاف بیشتری را در معاملات ارائه می‌دهد. مزیت‌های این ابزار مالی، آن را به یک روش معمول و مورد استفاده در مبادلات تجاری تبدیل کرده است، به طوری که گاهی اوقات در ازای یک محصول یا خدمات به جای پرداخت نقدی، از چک استفاده می‌کنیم.

به علت پیچیدگی و سوءاستفاده‌های معمول در این نوع مبادلات، قوانین مرتبط با آن بهبود و اصلاح شده‌اند. قانون جدید چک، که در تاریخ 13 آبان 1397 تصویب شد، از تاریخ 20 دیماه 1399 به مرور و در چند مرحله به اجرا درآمده است.

  • از تاریخ 20 دیماه 1399، صدور و پشت‌نویسی چک در وجه حامل ممنوع شد و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به عنوان جایگزین پشت‌ نویسی چک معرفی شد. با این تغییرات، برگه‌هایی که قبلاً صادر شده‌اند، همچنان با امکان پشت‌نویسی قابل انتقال و نقد کردن هستند.
  • همه مراحل صدور، دریافت، و انتقال چک باید به طور کامل در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شوند. در غیر اینصورت، چک قابلیت نقد شدن را ندارد.
  • از اوایل سال 1400، دسته چک‌های جدید با مدت اعتبار حداکثر 3 سال از زمان دریافت، و با درج شناسه یکتا به شکل 16 رقمی در اختیار مشتریان قرار گرفت. هر برگه چک، علاوه بر درج شناسه یکتا، شامل عبارت “تاریخ صدور این برگه چک حداکثر تا تاریخ ….. معتبر است” نیز می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قانون جدید چک، عدم قابلیت ثبت چک‌های حامل و سفیدامضا در سامانه صیاد است. به عبارت دیگر، ضروری است که اطلاعات مربوط به مبلغ چک و جزئیات صاحب چک به طور کامل در سامانه صیاد ثبت شود.

پیش نیازها و ملزومات نقد کردن چک

برای نقد کردن چک، به موارد زیر نیاز دارید:

  1. اصل چک معتبر: چک باید معتبر و مطابق با تاریخ روز یا تاریخ روزهای گذشته باشد.
  2. اصل کارت ملی معتبر
  3. ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد: قبل از نقد کردن چک، لازم است اطلاعات مربوط به چک را در سامانه صیاد ثبت کنید. برای انجام این کار می‌توانید از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن مربوطه اقدام کنید.

مراحل اصلی نقد کردن چک

  1. بررسی اطلاعات در سامانه صیاد و اخذ چک

با توجه به قانون جدید چک، فرآیند صدور و دریافت چک باید طبق طبق روند زیر انجام شود:

  • صادرکننده چک باید اطلاعاتی مانند تاریخ، مبلغ و مشخصات گیرنده را روی برگه چک درج کرده و همچنین این اطلاعات را در سامانه صیاد نیز ثبت کند و سپس چک را به گیرنده تحویل دهد.
  • گیرنده نیز باید با مراجعه به سامانه صیاد (به وسیله اپلیکیشن یا وبسایت) و ارسال شناسه یکتا (کد 16 رقمی مندرج در سمت چپ چک‌های صیادی) از وضعیت چک و صاحب چک مطلع شود. سپس اعتبار صاحب چک به صورت رتبه‌بندی شده بر اساس یکی از رنگ‌های زیر اعلام می‌شود:

رنگ سفید

این رنگ به این معناست که فرد صادرکننده چک، فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی است. (درمورد چک برگشتی چیست؟ می توانید مقاله جامع کارمنتو در این زمینه را بخوانید)

رنگ زرد

این رنگ نشان می‌دهد که فرد صادرکننده دارای یک فقره چک برگشتی یا مبلغ حداکثر 50 میلیون ریال بوده است.

رنگ نارنجی

این رنگ نشان می‌دهد که فرد صادرکننده چک دارای 2 الی 4 فقره چک برگشتی و یا مبلغ 200 میلیون ریال بوده است.

رنگ قهوه‌ای

نشان دهنده این است که فرد دارای 5 الی 10 فقره چک برگشتی بوده یا اینکه مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

وضعیت قرمز

این رنگ نشان دهنده این است که فرد صادرکننده چک بانکی دارای بیش از 10 فقره چک برگشتی یا متعهد به بازپس دادن مبلغی بیش از 500 میلیون ریال است.

  • در پایان، در صورتی که اطلاعات ثبت شده روی برگه چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه سازگار باشد، گیرنده می‌تواند صحت چک را در سامانه تأیید کرده و چک را دریافت کند. اگر هر گونه ناسازگاری در اطلاعات دیده شود، گیرنده باید عدم صحت چک را در سامانه اعلام کند و برگه چک را به صادرکننده تحویل دهد تا اصلاحات لازم اعمال شود و در صورت نیاز باید شکایت از چک ثبت نشده صورت گیرد..

باتوجه به بررسی های کارمنتو روش های ثبت، استعلام و انتقال چک صیادی عبارت است از:

  1. سامانه استعلام چک یا همان سامانه صیاد (سایت بانک مرکزی ): این روش از طریق سامانه صیاد با استفاده از سایت بانک مرکزی قابل انجام است.
  2. نرم‌افزار صیاد (ساد 24): این اپلیکیشن به نام ساد 24 از منابع معتبر قابل دانلود است.
  3. اینترنت‌ بانک (بانکداری الکترونیک): برای هر بانک، اینترنت‌ بانک یا بانکداری الکترونیک نیز ارائه می‌شود.
  4. اپلیکیشن‌ بانک‌ها: این اپلیکیشن‌ها (برنامه‌های کاربردی) برای هر بانک قابل نصب و استفاده در تلفن همراه هستند.
  5. مراجعه حضوری: برای افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند، می‌توانند به شعبه‌های بانکی مراجعه کنند.
  6. ارسال پیامک: امکان ارسال پیامک به سرشماره 701701 بانک مرکزی نیز وجود دارد.
  • برای استفاده از تلفن همراه به عنوان صادرکننده یا دریافت‌کننده چک، به سیم‌کارتی نیاز دارید که به نام و شماره ملی شما ثبت شده باشد، یعنی برای بانک خودتان احراز هویت شده باشید. البته در زمان دریافت دسته‌چک و رمز دوم پویا، احراز هویت شما انجام شده است.
  • برای انتقال چک به شخص دیگر، گیرنده چک با مراجعه به سامانه صیاد، هویت گیرنده جدید یا همان شخص ثالث را در این سامانه ثبت می‌کند و سپس چک را به شخص ثالث تحویل می‌دهد. گیرنده جدید نیز باید با مراجعه به سامانه صیاد، وضعیت چک را بررسی کرده و آن را تأیید کند، سپس در نهایت می‌تواند چک را نقد کند یا با همان روش، آن را به دیگری منتقل نماید.
  1. مراجعه به بانک مورد نظر:

بعد از اینکه گیرنده چک، تأیید وضعیت آن را در سامانه صیاد انجام داد، می‌تواند برای نقد کردن آن به بانک مراجعه کرده و چک را نقد کند یا به وجه را یکی از حساب‌های بانکی خود واریز نماید. برای نقد کردن چک، می‌توانید به یکی از دو روش زیر اقدام کنید:

  • مراجعه به بانک صادرکننده چک: شما می‌توانید به یکی از شعب بانک صادرکننده چک مراجعه کرده و در نهایت وجه چک را به صورت نقد دریافت یا به یکی از حساب‌های خود در بانک‌های دیگر، با حواله بین بانکی پایا یا ساتنا، واریز نمایید.
  • مراجعه به بانک دارای حساب: در صورتی که تمایل دارید، می‌توانید به یکی از بانک‌هایی که حساب در آن دارید مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌ها و ارائه مدارک مورد نیاز، بررسی‌ها انجام می‌شود و چک را به حساب خود در آن بانک واریز نمایید. در این حالت پس از انجام بررسی‌های لازم و طی مدت زمان مشخص، در صورت موجودی کافی در حساب صادرکننده، بعد از مطالبه وجه چک، به حساب شما واریز خواهد شد.

مراحل نقد کردن چک

  1. تکمیل فرم وصول و ارائه مدارک:

پس از رسیدن نوبت شما، با مراجعه به باجه مورد نظر، برای دریافت فرم وصول چک از مسئول باجه درخواست می‌کنید و مراحل زیر را انجام می‌دهید:

  • تکمیل فرم مخصوص وصول چک: جزئیات مربوط به خود را در فرم وصول چک وارد می‌کنید.
  • تکمیل مشخصات پشت چک: اطلاعات مربوط به خود را در قسمت پشت چک نوشته و تکمیل می‌کنید.
  • ارائه مدارک و فرم: فرم وصول چک و چک اصلی را همراه با کارت ملی ارائه می‌دهید.
  • واریز چک به حساب یا واریز به حساب: اگر قصد واریز چک به حساب بانکی خود در همان بانک را دارید، فیش واریز به مبلغ چک را تکمیل و به متصدی بانک ارائه می‌دهید.
  • واریز چک به حساب بانکی غیر از بانک صاحب چک: برای واریز چک به حسابی نزد بانکی غیر از بانک صاحب چک، دو راه‌حل معمول وجود دارد:
    1. راه اول: تکمیل قبض پایا یا ساتنا با استفاده از شماره شبای بانکی حساب مقصد، به جای واریز نقدی، و تحویل آن به متصدی بانک. اما در برخی بانک‌ها باید ابتدا پول به یک حساب در بانک مبدأ واریز شود، سپس به حساب مقصد انتقال یابد.
    2. راه دوم: دریافت چک بین بانکی به نام شعبه خاصی از بانک مقصد. در استفاده از این روش هزینه دستمزد وصول چک در بانک مقصد را نیز به همراه دارد.

اگر در حساب صادرکننده چک مبلغ کافی برای وصول چک موجود نباشد، بانک موظف است از محل موجودی قابل برداشت صادرکننده چک در سایر حساب‌های وی در همان بانک، به ترتیب زیر اقدام کند:

  1. استفاده از قرض الحسنه پس‌انداز
  2. استفاده از حساب سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت
  3. استفاده از حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت

در صورت عدم کفایت وجه در حساب‌های دیگر، اختیار ارجاع چک به مراحل قانونی یا موکول کردن وصول چک به زمان بعدی بر عهده شخص صاحب چک قرار می‌گیرد.

در صورت برگشت زدن چک، بانک به جای لاشه چک، مدرکی به نام گواهینامه عدم پرداختی که کد رهگیری در آن درج شده، به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید اقدامات قضایی خود را آغاز کنید. اطلاعات مربوط به چک نیز به سرعت در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی ثبت می‌شود. درمورد مهلت برگشت زدن چک بیشتر بخوانید.

در صورتی که دارنده چک تا ۶ ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند یا ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم‌پرداخت (یعنی برگشتی از بانک) شکایت نکند، چک دیگر کیفری حساب نمی‌شود. در نتیجه، صادرکننده چک قابل پیگیری و مستوجب مجازات نخواهد بود و امکان وصول چک برگشتی وجود ندارد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  1. وصول چک و یا واریز به حساب:

در پایان، اگر بانک صادرکننده چک و بانک محل حساب شما متفاوت باشند، در یک بازه زمانی مشخص، در صورت کفایت موجودی حساب صادرکننده، وجه چک به حساب شما واریز خواهد شد.

به منظور آسان‌تر شدن فرآیند وصول چک، پیشنهاد می‌شود چند روز پیش از تاریخ سررسید چک، به بانک مراجعه کرده و مراحل مربوطه را انجام دهید.

  1. نکات بسیارمهم و کلیدی در خصوص نقدکردن چک عبارت است از:

  • هرگونه خط خوردگی و اصلاح در تاریخ، مبلغ به صورت عددی و حروفی، اطلاعات صاحب چک و سایر توضیحات ممکن است باعث بی‌اعتباری چک شود. با این حال، امکان اصلاح قلم خوردگی‌های جزئی و معتبر کردن آن‌ها با توضیح و امضای صاحب چک در پشت چک وجود دارد.
  • چک معتبر تنها توسط شخصی که چک به نام او صادر شده باشد قابل وصول است. اگرچه امکان انتقال چک به فرد ثالث از طریق ورود به سامانه صیاد وجود دارد، اما به دلیل عواقب قانونی، این کار توصیه نمی‌شود.
  • مبلغ چک باید به صورت عددی به ریال و به صورت حروفی در مکان مخصوص خود درج شود. به طور معمول، معادل تومانی مبلغ چک پشت سر مبلغ ریالی آن با قید “معادل” درج می‌شود. لازم به ذکر است که در صورتی که هر یک از موارد عددی ریالی، معادل ریالی به حروف و نیز معادل تومانی در چک درج شوند، تطابق آن‌ها نیز اجباری است. در صورت عدم رعایت این مورد، چک نزد متصدی بانک معتبر نخواهد بود.
  • اگر تاریخ چک هم به صورت عددی و هم به صورت حروفی درج شود، مشابه مبلغ چک، عدم تطابق آن‌ها باعث بی‌اعتباری چک می‌شود.
  • براساس قانون جدید، تاریخ سررسید چک‌ها نمی‌تواند بیشتر از ۳ سال از زمان دریافت دسته‌چک باشد. به عنوان مثال، اگر در سال ۱۴۰۰ دسته‌چکی را از بانک دریافت کنید، تاریخ سررسید برگه‌های آن نمی‌تواند بیشتر از سال ۱۴۰۳ باشد، و بعد از این تاریخ، برگه‌های چک اعتبار ندارند و در سامانه ثبت نمی‌شوند.
  • بسته به قوانین بانکی و اینکه آیا شعبه صادر کننده چک همان شعبه ایست که به آن مراجعه شده است یا خیر، هنگام وصول چک، متصدی بانک ممکن است مبلغی را به عنوان کارمزد از شما دریافت کند.
  • یکی از مهمترین نکات قانون جدید چک، این است که اگر شخصی چکی را صادر کند و تا تاریخ سررسید آن مبلغ مورد نیاز در حساب خود را نداشته باشد، مبلغ چک از سایر حساب‌هایش در همان بانک (به ترتیب از: قرض‌الحسنه‌ پس‌انداز،‌ حساب‌ سرمایه‌گذاری‌ کوتاه‌مدت و حساب‌ سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت) به دارنده چک پرداخت می‌شود.
  • یکی از نکات حیاتی در قانون جدید چک، صدور اجراییه بدون نیاز به تشریفات زمان‌بر قانونی است. در گذشته، در صورت صدور چک بی محل، برای حصول حکم توقیف اموال یا ممنوع‌الخروجی، دارنده چک مجبور بود به دادگاه مراجعه کرده و تنظیم دادخواست انجام می‌دهند، تا پس از آن دادگاه حکم صادر کند. اما در حال حاضر، شخص دارند چک می‌تواند بدون نیاز به ثبت درخواست و حکم دادگاه، چکی که گواهی عدم پرداخت دارد، به دادگستری معرفی کرده و دادگستری با دستور به راهنمایی رانندگی و ثبت اسناد، پلاک خودرو و سایر اموال صادرکننده چک را به نفع طلبکار ضبط می‌کند.
  • از ابتدای سال ۱۴۰۰ با راه‌اندازی سامانه صیاد، علاوه بر امکان استعلام سوابق چک‌های برگشتی، قابلیت استعلام چک‌های صادرشده که هنوز تسویه نشده‌اند (چک‌های در حال ترتیب) نیز ارائه شده است.

روش های استعلام چک

برای دریافت اطلاعات چک از سامانه صیادی، دو روش مختلف وجود دارد. در ادامه کلیات هرکدام از روش‌ها توضیح داده شده است:

  • در روش اول، می‌توانید قبل از دریافت چک، با ارسال شناسه 16 رقمی به شماره 701701 پیامک نمایید. این روش امکان مشاهده وضعیت اعتباری صادرکننده چک را با توجه به تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی فراهم می‌آورد.

در مدت زمان 15 دقیقه پس از ارسال پیامک، نتیجه استعلام چک به صورت شاخص‌های رنگی (سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای، قرمز به ترتیب از فاقد چک بدگشتی تا بالای ۱۰ عدد چک برگشتی) برای شما ارسال می‌شود.

  • در روش دوم، با ارسال شناسه 16 رقمی چک به سامانه چک صیادی بانک مرکزی، می‌توانید وضعیت چک و صادرکننده آن را استعلام نمایید.

روش استعلام چک

تفاوت چک، سفته، برات و دیگر اسناد تجاری

بطور کلی، چک به عنوان سند تجاری، معتبرترین و قانونی‌ترین ابزار معاملاتی محسوب می‌شود و از بیشترین حمایت‌های قانونی نسبت به هر سند تجاری دیگر برخوردار است. در مقابل، سفته به عنوان یک سند غیرتجاری (سند عادی) و در مواجهه با امور حقوقی، از حمایت‌های قانونی خاصی برخوردار نیست. تفاوت‌های زیادی بین سفته و چک وجود دارد که در مقاله  “تفاوت چک و سفته” به جزئیات و اطلاعات بیشتری از تفاوت‌های آن‌ها اشاره شده است.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

چک‌ها به عنوان اسناد مالی بسیار مهم در معاملات مختلف هستند و انواع گوناگونی از آن‌ها وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. از چک‌های مسافرتی تا ضمانتی، هر کدام نقش منحصر به خود را در جریان امور مالی دارند. علاوه بر این، توجه به جزئیات و اصول قانونی چک‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارمنتو با داشتن ویژگی‌های منحصر به خود می‌تواند در امور مرتبط با چک‌ها به شما کمک کند. اگر همچنان سوالاتی مانند شرح چک چیست، سری چیست و … برای شما واضح نیست و یا با چالش هایی در زمینه چک‌ها مواجه شده‌اید می‌توانید با مشاورین ما در کارمنتو به صورت تلفنی یا آنلاین ارتباط برقرار کنید.

این پلتفرم با ارائه مشاوره متنی رایگان، در دسترس بودن خدمات 24/7، پشتیبانی 24/7 و امکان چت آنلاین با پشتیبان، به همراه تنوع حوزه‌ها و خدمات مشاوره و پروژه، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، به شما کمک می‌کند تا در مدیریت مراحل مختلف مربوط به چک‌ها، از جمله دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه و امکان محرمانه بودن اطلاعات، بهبود و کارایی بخشیده و این فرآیند را تسهیل می‌کند. همچنین، کارمنتو با ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت بازار، به شما امکان استفاده از این خدمات را با قیمتی مناسب می‌دهد و با ارائه وضعیت مشاور به منظور صرفه‌جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین بودن)، به بهره‌وری هرچه بهتر برای شما کمک می‌کند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
چک چیست و چه انواعی دارد؟
عبارت ‘به حواله کرد’ به معنای انتقال وجه چک به شخص مشخصی است، که نام او در متن چک ذکر شده یا هر کسی که او اعلام کرده است. این عبارت به فرد این اختیار را می‌دهد تا چک یا مطالبه‌ی خود را به فرد دیگری منتقل کند.
مواردی از قبیل گذشتن ۶ ماه از تاریخ صدور چک، عدم طرح شکایت کیفری پس از ۶ ماه از دریافت گواهی عدم پرداخت، صدور چک سفید امضا، صدور چک مشروط، عدم صدور چک بابت تضمین (قید تضمین در متن چک)، چک بدون تاریخ، چک به روز، انتقال چک به شخص دیگر پس از برگشت خوردن چک و صدور چک بابت معاملات نامشروع، باعث عدم وصول چک می‌شوند.
چک‌های رمزدار که توسط بانک صادر می‌شوند، از ایمن‌ترین نوع چک‌ها هستند. به این دلیل که در چک بین بانکی رمزدار هیچ تبادل نقدی وجه اتفاق نمیفتد، بلکه مبلغ روی چک از حساب صادرکننده مستقیماً به حساب دریافت کننده واریز می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد