سه طلاقه چیست؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی دیگر از انواع طلاق، طلاق سه طلاقه است. اختیار طلاق بر عهده مرد است و در حقیقت حقوق بیشتری به مرد داده شده است و البته در مقابل، مرد وظایف بیشتری نیز دارد. از جمله مسائلی که در قانون مدنی به آن توجه می‌شود، موضوع سه طلاقه کردن زن از طرف شوهرش است. در این مقاله  ابتدا سعی داریم پاسخ سوال سه طلاقه چیست را بدهیم و بعد به بررسی شرایط رجوع سه طلاقه، حکم سه طلاقه، سه طلاقه چگونه است؟، طلاق ثلاثه چیست؟ و سایر موارد مربوط به سه طلاقه بپردازیم.

بنر طلاق

سه طلاقه کردن یعنی چه؟

در پاسخ سوال سه طلاقه چیست باید گفت: سه طلاقه کردن به معنی این است که زن و شوهر سه بار باهم ازدواج کرده‌اند و برای بار سوم از هم طلاق گرفته‌اند. البته در دادگاه‌ها تعداد کمی از این نوع طلاق وجود دارد.

این نوع طلاق یعنی زن و شوهر ازدواج کنند و برای بار اول از هم طلاق بگیرند و بعد از گذشت مدتی دوباره باهم ازدواج کنند و طلاق بگیرد و دوباره این کار را تکرار کنند و در نهایت برای بار سوم از هم طلاق بگیرند. در این صورت زن سه طلاقه شده است.

حکم سه طلاقه کردن چیست؟

در پاسخ به سوال حکم سه طلاقه چیست؟ باید گفت سه طلاقه با طلاق عادی متفاوت است. در حقیقت اگر بین زن و شوهر عمل مکروهی انجام شود و زن و شوهر برای بار سوم از هم طلاق بگیرند،  یک سری احکام برای آنها وجود دارد. این طلاق به این صورت است که اگر یک زن و شوهر ۳بار ازدواج کنند و ۳بار از هم طلاق بگیرند و اگر بخواهند دوباره باهم ازدواج کنند باید زن به عقد مرد دیگری در بیاید و بعد از آن مرد طلاق بگیرد و بعد از اتمام مدت عده می‌تواند از دوباره با همسر سابقش ازدواج دائم کند. پیشنهاد می‌شود که در چنین شرایطی حتما از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده نمایید تا در کمترین زمان پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

در قوانین ایران سه طلاقه چگونه است؟

در جواب سوال سه طلاقه چگونه است باید گفت:

امروزه سه طلاقه کردن در ایران یک امر رایج نیست و پیش‌آمدن آن به طوری بعید است، اما در قوانین مدنی جمهوری اسلامی به موضوع سه طلاقگی پرداخته شده است.

طبق قوانین ۱۰۵۷ قانون مدنی در ایران در صورتی که زن سه بار از مردی طلاق بگیرید ازدواج آن با آن مرد حرام می‌شود و برای اینکه دوباره با همسر سابقش ازدواج کند باید با فرد دیگری ازدواج کند و از او طلاق بگیرد، بعد از اتمام مدت عده می‌تواند دوباره با شوهر سابقش ازدواج کند. در واقع به این کار در قوانین ایران محلل می‌گویند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

شرایط سه طلاقه:

طلاق گرفتن زن و مرد یک‌سری شرایط‌هایی دارد. سه طلاقه نیز مانند سایر طلاق‌ها شرایطی دارد که زن و مرد باید آنها را رعایت کنند.

شرایط ازدواج بعد از سه طلاق:

اگر مردی همسرش را یه بار طلاق دهد آن زن بر وی حرام می‌شود و برای حلال شدن باید آن زن با مرد دیگری ازدواج کند و پس از آمیزش توسط آن مرد می‌تواند طلاق بگیرد و دوباره با همسر سابقش ازدواج کند. تجدید ازدواج مرد با زنی که سه طلاقه است در صورتی است که:

  • زن با مرد دیگری ازدواج کند که بر شوهر سابقش حلال شود. این نوع ازدواج باعث حلال شدن زن می‌شود که به آن محلل می‌گویند، البته اگر این ازدواج واقعی نباشد و بدون اراده نکاح باشد تاثیری ندارد و باید حرمت نکاح را از بین برد.
  • ازدواج باید دائم باشد نه موقت.
  • بین زن و مرد باید نزدیکی واقعی باشد.
  • نکاح باید به علت فوت شوهر و طلاق از بین رفته باشد.

زن اگر این شرایط را داشته باشد بر شوهر خود حلال می‌شود و می تواند با او ازدواج کند.

خانواده مشاوره

با مشاوره خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

تکلیف مهریه در سه طلاقه کردن:

مهریه در سه طلاقی فرقی با مهریه در طلاق عادی ندارد، به طور کلی مرد باید در هر نکاح مقداری مهریه را به زن بپردازد. پس در سه طلاقه مرد باید سه بار به زن مهریه‌اش را بپردازد. لازم به ذکر است که هر ازدواجی نفقه و تمکین خود را دارد و در هر عقدی مرد باید نفقه و مهریه زن را پرداخت کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.
مهریه چیست و انواع آن

پیشنهاد مطالعه:

آیا نفقه در طلاق ثلاث تفاوت دارد؟

در جواب طلاق ثلاثه چیست؟ و چه نفقه‌ای دارد باید گفت؟  نفقه در طلاق ثلاثه یا سه طلاقه به این صورت است که مرد باید حق زن را در هر ازدواج بدهد و نفقه یا همان مهریه در طلاق ثلاث و طلاق عادی فرقی ندارد و باید در هر بار ازدواج مهریه به زن پرداخت شود.

چرا زن سه طلاقه بر شوهرش حرام می‌شود؟

طبق سخنان امام خمینی رحمه‌الله علیه: زنی که سه طلاقه شده است، اگر با شوهر دیگری ازدواج کند و او فوت کند یا از او طلاق بگیرد، در این صورت زن بر شوهر اولش حلال می‌شود. پس اگر او را سه طلاق دهد باز هم حرام می‌شود و دوباره زن باید با مرد دیگری ازدواج کند و از او طلاق بگیرد تا به شوهر اولش حلال شود.

یک زن چند بار می‌تواند طلاق بگیرد؟

طلاق البته طلاقی که شوهر در آن رجوع کند، دوبار می‌تواتد انجام شود. البته در نوع سه طلاقه کردن زن یک  بار از مرد طلاق می‌گیرد و یک بار هم از مرد دیگری طلاق می‌گیرد.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

شش طلاقه و نه طلاقه کردن چیست؟

سه طلاقه کردن یکی از عجیب‌ترین قوانین، قانون‌مدنی است.  اما ما در فقه ۶طلاقه و ۹ طلاقه هم داریم. این موارد به این معناست که پس از ۳ بار طلاق باید زن به عقد محلل درآید، تا بعد از مرگ او یا بعد از گذشت زمان، بتواند با شوهر اولش ازدواج کند.

۹طلاق نیز به معنای  این است که زن و مرد ۸ بار از هم طلاق بگیرند و در بین آنها یه بار عقد محلل باشد .

بعد از ۹ طلاق زن و مرد برای همیشه نسبت به هم حرام می‌شوند و حتی با طلاق محلل نیز نمی‌توانند با هم ازدواج کنند.

این موارد را می‌توان محال دانست اما درباره ۹ طلاق ۶طلاقه در فقه و قوانین مدنی موجباتی وجود دارد. با توجه به قانون ۱۰۵۸، زن بعد از ۹ طلاقه شده برای همیشه بر همسرش حرام می‌شود.

 آیا سه طلاقه عده دارد؟

زن موظف است بعد از هر بار طلاق ۳ ماه عده خود را نگه دارد و از هرگونه ازدواج و رابطه جنسی بپرهیزد. مدت زمان عده زنی که شوهرش فوت کرده است نیز ۴ ماه و ۱۰ روز است و در هر صورت زن باید عده‌اش را نگه دارد.

رجوع بعد از سه طلاق

رجوع بعد از سه طلاقه:

یکی از سوالاتی که افرادی که سه طلاقه کردند می‌پرسند این است که در سه طلاقه امکان رجوع وجود دارد و شرایط رجوع سه طلاقه چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید به شرایط رجوع سه طلاقه بپردازیم: شرایط رجوع سه طلاقه: با توجه به موارد بالا زن بعد از ۳ بار طلاق متوالی از مرد برای بار چهارم نمی‌تواند با او ازدواج کند، مگر اینکه شرایط سه طلاقه را داشته باشد که در موارد بالا ذکر شد. در این زمینه مشاوران کارمنتو می‌توانند به شما کمک کنند و شرایط را به صورت کامل برای شما شرح دهند.

جمع بندی:

طلاق یکی از بدترین اتفاقات زندگی طلاق است. اما در صورتی که زن و شوهر نتوانند با هم زندگی کنند از هم جدا میشوند. البته ممکن است زن و شوهر تصمیم بگیرند دوباره باهم ازدواج کنند. در مقاله بالا سعی کردیم سه طلاقه را بررسی کنیم، در صورت داشتن هرگونه سوال با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
سه طلاقه چیست؟
این نوع طلاق به طوری است که اگر زن و مرد ۳ بار هم طلاق گرفته باشند برای اینکه بتوانند دوباره باهم ازدواج کند، زن باید مدتی به نکاح مرد دیگری درآید و بعد از او طلاق بگیرد. در این صورت دوباره می‌تواند با شوهر سابقش ازدواج کند.
زن می‌توان ۳ بار از یک نفر طلاق بگیرد و محلل کند و بعد با شوهر سابقش ازدواج کند.
رجوع در سه طلاقه در صورتی انجام پذیر است که زن به مرد حلال باشد، برای رجوع بعد از سه طلاقه زن باید با مردی ازدواج کند و بعد از طلاق و اتمام مدت عده، رجوع می‌تواند صورت بگیرد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد