آشنایی با وظایف وکیل مالیاتی

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه با اجباری شدن مالیات، صاحبان کسب و کار، دغدغه‌های جدیدی پیدا کرده‌اند. با توجه به پیچیدگی مسائل مالیاتی، بهتر است افراد نسبت به این مسائل آگاهی کامل داشته باشند تا دچار ضرر و زیان نشوند. در این مسائل نقش یک وکیل مالیاتی خیلی پر رنگ است و می‌تواند در این قضیه مفید واقع شود. در این مقاله نشان می‌دهیم وکیل مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟

 برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

وکیل مالیاتی کیست؟

وکیل مالیاتی فردی است که در زمینه حسابداری و حسابرسی، دارای دانش کافی است و به امور مربوط به مالیات، تسلط دارد. وکلای مالیاتی از نظر قانون، نیازی به داشتن درجه وکالت ندارند. آن‌ها می‌توانند با دریافت وکالت‌نامه، امور دادرسی مالیاتی را پیگیری کنند؛ البته در صورتی که کار پرونده مالیاتی به مراجع قضایی کشیده شود، نیاز است که یک وکیل دادگستری زمام امور را به دست گیرد.

چرا به وکیل مالیاتی نیاز داریم؟

تعیین مالیات برای هر مودی، باید در چهارچوب قوانین صورت پذیرد. با توجه به پیچیدگی این قوانین و تغییر هر ساله آن، نیاز است که افراد به خوبی از این قوانین آگاه باشند تا حق آنان ضایع نشود. شناخت این قوانین و استناد به آن‌ها تنها از پس افراد متخصص در این زمینه برمی‌آید. بهتر است افراد برای حل مسائل خود از وکلای مالیاتی کمک بگیرند.

وکیل مالیاتی

ویژگی‌های یک وکیل مالیاتی خوب

یک وکیل مالیاتی خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

آگاهی از قوانین بروز کشور

وکیل مالیاتی، باید بر قوانین روز کشور تسلط کافی داشته باشد و تمام بخشنامه‌ها و تبصره‌ها را بشناسد و با استناد به آن‌ها بتواند موکل خود را راهنمایی و از حق او دفاع کند؛ بنابراین یک وکیل مالیاتی وظیفه دارد پیوسته در حال مطالعه باشد تا از قوانین جدید کشور جا نماند.

تجربه بالا

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک وکیل مالیاتی، داشتن تجربه بالا است. تجربه یک وکیل در پرونده‌های مشابه، کمک زیادی به مودی مالیاتی می‌کند.

فن بیان قوی و گیرا

یک وکیل خوب باید دارای فن بیان قوی باشد و با توضیح و تفسیر گیرا، از حق موکل خود دفاع کند.

ویژگی‌های یک وکیل مالیاتی خوب

دارای قدرت استدلال

وکیل مالیاتی باید دارای قدرت استدلال و استنتاج بر اساس واقعیت‌های پرونده و قوانین مربوط به مالیات باشد.

دارای توانایی نوشتن لایحه

توانایی نوشتن لایحه مالیاتی، یکی از ویژگی‌های یک وکیل مالیاتی است و او باید این لایحه را شفاف، مستند و نظام‌مند بنویسد.

عدم منفعت طلبی

هدف اول یک وکیل، از قبول پرونده‌های مالیاتی، صرفا نباید کسب منافع شخصی باشد. یک وکیل مالیاتی خوب، باید جهت رفع مشکل موکل خود تلاش کرده و دستمزد منصفانه‌ای نیز دریافت کند. همچنین، در پرونده‌های مالیاتی که به دستگاه‌های قضایی کشیده می‌شود، لازم است وکیل مالیاتی، دارای پروانه وکالت رسمی، از کانون وکلای دادگستری باشد.

وظایف وکیل پایه یک مالیاتی

 همه افراد حقیقی و حقوقی برای اینکه فعالیت‌های خود را در مسیری امن ادامه دهند و دچار ضررهای مالیاتی نشوند نیاز است از یک وکیل خوب کمک بگیرند یک وکیل پایه یک مالیاتی، وظایف زیر را دارد:

وکالت در دعاوی مالیات بر ارزش افزوده
تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی
تهیه و تنظیم لوایح دفاعی و دفاع در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی
اعتراض به تصمیمات هیئت‌های بدوی و تجدید نظر در دعاوی مالیاتی
بررسی دقیق صورت‌های مالی شرکت و به حداقل رساندن میزان پرداخت مالیات

اهمیت داشتن وکیل مالیاتی خوب

داشتن یک وکیل خوب نقش بسیار اساسی در موفقیت پرونده‌های مالیاتی دارد. یک وکیل خوب، از قوانین و مقررات کشور آگاهی دارد و با تجربه بالای خود می‌تواند جلو ضررهای احتمالی را بگیرد. با توجه به پیچیدگی مسائل مالیاتی، یک فرد به تنهایی و بدون آگاهی از این مسائل، نمی‌تواند از پس آن‌ها برآید. بهتر است افراد در روند امور مالیاتی خود از یک وکیل با تجربه و آگاه کمک بگیرند. یک وکیل امور مالیاتی، می‌تواند با بررسی دقیق صورت حساب‌های مالی، میزان پرداختی مالیات را به حداقل برساند.

وکیل مالیاتی آنلاین، تلفنی و رایگان

شاید پیدا کردن بهترین وکیل مالیاتی تهران و دیگر شهرهای بزرگ، کار دشواری به نظر برسد؛ با توجه به ترافیک و شلوغی تهران و سایر شهرها، دسترسی سریع به یک وکیل مالیاتی، شاید کار آسانی نباشد. در بسیاری از موارد برای ارتباط با این وکلا، باید مدت زیادی منتظر باشید. شاید شما برای پیگیری سریع امور خود دنبال یک وکیل مالیاتی آنلاین یا وکیل مالیاتی تلفنی بگردید. کارمنتو با داشتن مشاوران خبره و آگاه در امور مالیاتی، می‌توانند در حل این مسائل شما را راهنمایی کنند. شما می‌توانید صورت حساب‌های خود را در اختیار این مشاوران قرار دهید تا در پیگیری روند پرونده مالیاتی به شما کمک کنند. شما می‌توانید هرگونه سوالی در زمینه مالیات داشتید با مشاورین این مجموعه در میان بگذارید. اگر به صورت آنلاین سوال خود را مطرح کنید، مشاوران مجموعه، طی یک یا دو روز به سوال شما پاسخ خواهند داد. لازم به ذکر است که این مشاوره هزینه‌ای ندارد و خیال شما می‌تواند از داشتن یک وکیل مالیاتی رایگان، راحت باشد. همچنین می‌توانید ۲۴ ساعته به صورت تلفنی، با مشاوران این مجموعه، تماس برقرار کنید. هزینه این مشاوره‌ها از دقیقه‌ای ۲۰۰۰ تومان شروع می‌شود.

کارمنتو در کنار شما

با توجه به پیچیدگی مسائل مالیاتی، بهتر است همه افراد پیش از ارائه اظهارنامه مالیاتی، با وکلا یا مشاوران آگاه و با تجربه در ارتباط باشند تا از زیان‌های احتمالی جلوگیری کنند. کارمنتو با داشتن مشاوران متخصص و خبره در این زمینه، می‌تواند در حل مسائل مالیاتی، در کنار شما باشد. شما می‌توانید به صورت تلفنی و آنلاین با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید و مسائل خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
آشنایی با وظایف وکیل مالیاتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد