طلاق مبارات و انواع آن

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 27 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

به طور کلی طلاق به معنی پایان شرعی و قانونی و جداشدن همسران از همدیگر است. طلاق معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین رفته است. به طوری که بین آن‌ها نازسازگاری پیش می‌آید. طلاق روانی موقعیتی است که از طریق آن پیوند وابستگی عاطفی به همسرش قطع می‌شود. در بین کشور‌های جهان کشور‌های واتیکان و فیلیپین تنها کشور‌های دنیا هستند که در قوانین آنها طلاق وجود ندارد و در سال‌های اخیر کشور‌های گوناگون نیز این قانون را تصویب کردند.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی است. اگر زن و مرد بعد از جاری شدن عقد دچار اختلاف و نزاع شوند و هر دو از هم نفرت داشته باشند، آنها می‌توانند برای طلاق مبارات اقدام کنند.

این نوع طلاق در حالت کلی یکی از طلاق بائن است و زوجین بعد از تمام شدن مراحل طلاق امکان برگشت به زندگی مشترک را ندارند. این نوع طلاق از نوع طلاق توافقی است که به دلیل عدم علاقه زن و مرد نسبت به هم انجام می‌شود، در مقالات قبلی درمورد انواع طلاق مانند طلاق از طرف مرد و… صحبت کردیم. در این مقاله سعی داریم مفهومی کامل از طلاق مبارات ، انواع طلاق مبارات، شرایط طلاق مبارات، مدت عده در طلاق مبارات، رجوع در طلاق مبارات، طلاق مبارات نوبت اول و تفاوت طلاق خلع و مبارات را بیان کنیم.

بنر طلاق

طلاق مبارات چیست؟

آمار نشان می‌دهد چیزی بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها طلاق توافقی هستند. در این نوع و این‌ چنین طلاق‌های توافقی در خصوص حقوق مالی زن مانند مهریه، جهیزیه و مسائل حضانت و ملاقات با فرزندان زن و شوهر به توافق می‌رسند و این توافق در دادگاه خانواده ثبت می‌شود.

یکی از انواع طلاق بر اساس قانون مدنی، طلاق مبارات است. بر اساس این ماده به معنی آن است که بین دو طرف کراهت باشد و زوجین هیچ علاقه‌ای به هم نداشته باشند. نکته مهم درباره این نوع طلاق وجود دارد این است که این نوع طلاق نوعی از طلاق بائن است، یعنی مرد بعد از طلاق حق رجوع به زن در مدت عده طلاق را ندارد. رجوع در طلاق مبارات امکان پذیر نیست.

البته این طلاق شرایطی دارد که  در ادامه با شرایط طلاق مبارات آشنا خواهید شد. اما نکته قابل توجه درباره این طلاق وجود دارد این است که اگر زوجه بخواهند طلاق رجعی بگیرند بلید سر یک مبلغ توافق کنند و زن مثلا باید ۵ هزار تومان به شوهرش بدهد. در ادامه مقاله به مدت عده در طلاق مبارات و شرایط طلاق مبارات و انواع طلاق مبارات می‌پردازیم.

Please select another listing to show to avoid recursion.

طلاق مبارات نوبت اول به چه معناست؟

طلاق یکی از مهم‌ترین مسائل خانوادگی در دادگاه خانوادگی است. طلاق انواع مختلفی دارد که شامل رجعی، بائن، طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و …..است. اما در اینجا قصد داریم به بررسی یکی از انواع طلاق مبارات یعنی طلاق مبارات نوبت اول اشاره کنیم.

در قسمت‌های قبل به تعریف طلاق مبارات پرداختیم، اما آنچه در این قسمت قصد داریم بررسی کنیم آن است که طلاق مبارات نوبت اول چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که زمانی که زن و مرد برای بار اول از هم طلاق می‌گیرند، این نوع طلاق، طلاق مبارات است و دادگاه حکم طلاق مبارات نوبت اول را می‌دهد. پس طلاق مبارات نوبت اول ناظر بر تعداد طلاق زن و مرد از یکدیگر می باشد.

اگر زن و مردی یکبار با طلاق مبارات از هم جدا شده باشند و بعد از طلاق مجددا با هم ازدواج کرده و باز به طلاق مبارات از هم جدا شوند، این بار طلاق آنها طلاق مبارات نوبت دوم خواهد بود که این طلاق یکی دیگر از انواع طلاق مبارات است.

طلاق مبارات نوبت اول

انواع طلاق مبارات

با بسیاری از انواع طلاق در مقاله های قبلی آشنا شدیم. در این بخش می خواهیم با انواع طلاق مبارات به شکل تخصصی بپردازیم. انواع طلاق مبارات شامل دو نوع بائن و رجعی است که تفاوت‌هایی با هم دارند که در قسمت تفاوت طلاق خلع و مبارات به آن تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم. در طلاق مبارات بائن بعد از طلاق زوجین برای همیشه از هم جدا می‌شوند و نمی‌توانند با هم زندگی کنند.

اما در انواع طلاق مبارات رجعی پس از رجوع زن برای دریافت مهریه یا مالی که به زوج بخشیده است، امکان رجوع و ادامه زندگی مشترک وجود دارد. زوجین در طلاق توافقی مبارات تا سه مرتبه می‌توانند از طلاق و یا مهریه بخشیده شده رجوع کنند و دوباره  به زندگی مشترک‌شان برگردند. پس از سه بار دیگر طلاق از نوع بائن می‌شود و امکان رجوع و بازگشت وجود ندارد.

در انواع طلاق مبارات، طلاق رجعی طلاقی است که مرد می‌تواند در زمان عده طلاق همسرش را برگرداند و با او زندگی کند و به زندگی مشترک خود ادامه دهد. در این نوع طلاق اگر مرد بخواهد با زن زندگی کند زن باید به زندگی مشترکش برگردد و طلاق بائن یعنی مرد در مدت زمان عده نمی‌تواند به همسرش رجوع کند و با او زندگی کند، و اگر بخواهد دوباره با او زندگی کند باید دوباره ازدواج کند.

انواع طلاق مبارات

شرایط طلاق مبارات

شرایط طلاق مبارات چیست و چه شرایط دارد؟ برای جدایی زن و مرد طلاق توافقی به ویژه مبارات راحت‌تر و بهتر است، براساس قانون ماده 1147 قانون مدنی از شرایط طلاق مبارات می‌توان به دو مورد اشاره کرد:

  1. نخستین شرط  از شرایط طلاق مبارات در این طلاق آن است که زن و مرد باید از هم کراهت داشته باشد. یعنی اینکه هر دوی آنها باید از هم متنفر باشند و چون اختیار با مرد است، زن با بخشیدن بخشی از مهریه‌اش یا بخشش مالی می‌تواند او را راضی به طلاق کند البته اگر مرد از زن کراهت داشته باشد و راضی به طلاق دادن زن باشد.
  2. دومین مورد از شرایط طلاق مبارات آن است که مالی که زن برای راضی شدن مرد برای طلاق به او می‌دهد باید معادل مهریه او و یا از آن کمتر باشد. پس این بخشش نمی‌تواند بیشتر از مقدار مهریه زن باشد. درباره شرایط طلاق مبارات، لازم به ذکر است که در طلاق خلع کراهت باید فقط از جانب زن باشد و مبلغی که به مرد می‌پردازد باید بیشتر از مهریه‌اش باشد.
طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

رجوع از بخشش مهریه در طلاق مبارات:

زن ممکن است بخواهد به دلایل مختلف مهریه یا همان حق مالی اش را به زوج ببخشد. چون مهریه حق قانونی و شرعی زن است. اما در بعضی مواقع هم ممکن است از این کار خودش پشیمان شود و دنبال راهی باشد تا بتواند به آن چه بخشیده رجوع کند. اگر زن بتواند دوباره مالک مهریه بشود که قبلا آن را بخشیده بود، به این اتفاق رجوع به مهریه بخشیده شده می گویند.

اگر زن بخشی از مهریه‌اش را در طلاق مبارات ببخشد و در این صورت زوجین راضی به طلاق شوند، این نوع طلاق از نوع طلاق بائن است و مرد و زن هر دو بعد از طلاق می‌توانند زندگی خودشان را داشته باشند.

رجوع در طلاق مبارات

مال اعطایی از جانب زوجه به مرد در طلاق مبارات چقدر است؟

در رجوع در طلاق مبارات امکان پذیر نیست البته از نوع بائن به طوری که مرد نباید نفقه و حقوق مالی زن را بپردازد. اما در صورتی که زوجه برای مهریه رجوع کند و درخواست حقوق مالی را از مرد داشته باشد این نوع طلاق به طلاق رجعی تبدیل می‌شود و مرد هم می‌تواند برای زندگی با همسرش رجوع کند. مقدار مالی که از طرف زن به مرد در این نوع طلاق توافقی به دلیل این است که کراهت بین زن و مرد دوطرفه است و زن باید مبلغی به مرد بپردازد تا مرد راضی به طلاق شود تا بتواند از او طلاق بگیرد.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

عده در طلاق مبارات به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بعد از طلاق آن را رعایت کرد، عده طلاق است. زن بعد از طلاق باید مدت عده را نگه دارد  و هیچ‌گونه رابطه جنسی و ازدواج را در مدت عده نداشته باشد.

عده طلاق مبارات چه شرایطی دارد؟

مدت عده در طلاق مبارات به معنی مدت زمانی است که بعد از طلاق خانم حق ازدواج مجدد یا برقراری رابطه ی جنسی با شخص دیگری را در آن زمان ندارد. در طلاق خلع و مبارات نیز عده وجود دارد. اما مدت عده در طلاق مبارات در دسته ی طلاق های بائن قرار دارند و غیر قابل رجوع و بازگشت در ایام عده هستند، خانم در مقابل بخشید مهریه یا مالی از همسر خود جدا می شود. همچنین  در طلاق بائن خانم از همسر خود ارث نمی برد و حق دریافت نفقه را هم از همسرش ندارد.

مدت عده زن در طلاق مبارات در قانون 1151 قانون مدنی مشخص شده است.

مدت عده طلاق مبارات چقدر است؟

بر اساس این ماده عده طلاق مبارات سه طهر لست یعنی زن باید سه بار پاکیزگی بعد از عادت ماهیانه را نگه دارد، اما در صورتی که زن به دلیل مشکلاتی مثل بیماری و…عادت ماهیانه را نبیند مدت عده او بعد از طلاق، سه ماه خواهد بود.

رجوع در مدت عده طلاق مبارات به چه صورت است؟

یکی از احکام مهم و قانونی در مدت عده طلاق مبارات، نگه داشتن عده است. خانم‌هایی که باردار هستند نیز مدت عده‌شان را باید نگه دارند. مدت عده خانم های باردار تا بعد از زایمان است. خانم های باکره یا یائسه نیز بعد از طلاق عده ندارند. مرد در این طلاق رجوع به زن را ندارد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

تفاوت طلاق خلع و طلاق مبارات

طلاق خلع و مبارات هردو از نوع بائن هستند و از تفاوت طلاق خلع و مبارات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در آنها مرد حق رجوع به زن را ندارد، برخلاف طلاق رجعی که به اختیار زن است این دو طلاق بین زوجین انجام می‌شود. یکی دیگر از تفاوت طلاق خلع و مبارات این است که در طلاق خلع فقط زن به مرد بدون علاقه است و از او کراهت دارد و به خاطر این نفرت باید به مرد مالی بیشتر یا مهریه خودش را ببخشد تا زوج راضی به طلاق شود.

از تفاوت طلاق خلع و مبارات می‌توان به آن اشاره کرد که در طلاق مبارات هم زن و هم مرد هر دو از هم کراهت دارند و زن تنها می‌تواند به اندازه مهریه یا کمتر از آن را به مرد ببخشد. در مدت عده در طلاق مبارات و خلع تفاوتی وجود ندارد و به صورت سه ماه است.

رجوع در طلاق مبارات

طلاق بائن نوعی از طلاق مبارات است که بر خلاف طلاق رجعی مرد پس از آن دیگر امکان رجوع به همسر خود در طول مدت عده طلاق را نخواهد داشت، بر اساس ماده 1145 قانون مدنی  این نوع طلاق را طلاق بائن می‌گویند. بر اساس این ماده، طلاق خلع و مبارات مادامی که زن به عوض رجوع نکرده است.

بر این اساس قاعدتاً مرد امکان رجوع بعد از طلاق مبارات را نخواهد داشت مگر اینکه زن به مالی که به مرد برای طلاق بخشیده است رجوع نماید. در این شرایط مرد نیز امکان رجوع در طلاق مبارات را پیدا می کند. بهتر است درباره رجوع در طلاق مبارات قبل از طلاق تحقیق کنید و اطلاعات لازم را به دست آورد و بعد تصمیم گیری کنید.

سخن آخر

در این مطلب از کارمنتو سعی کردیم توضیحات کاملی درباره طلاق مبارات، انواع طلاق مبارات، شرایط طلاق مبارات، مدت عده در طلاق مبارات، رجوع در طلاق مبارات، طلاق مبارات نوبت اول و تفاوت طلاق خلع و مبارات در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و مورد استفاده قرار گیرد. همچنین شما عزیزان می توانید برای گرفتن مشاوره حقوقی، به این صفحه از سایت کارمنتو مراجعه فرمایید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
طلاق مبارات و انواع آن
یکی از انواع طلاق بر اساس قانون مدنی، طلاق مبارات است. بر اساس این ماده به معنی آن است که بین دو طرف کراهت باشد و زوجین هیچ علاقه‌ای به هم نداشته باشند. نکته مهم درباره این نوع طلاق وجود دارد این است که این نوع طلاق نوعی از طلاق بائن است، یعنی مرد بعد از طلاق حق رجوع به زن در مدت عده طلاق را ندارد. رجوع در طلاق مبارات امکان پذیر نیست.
این نوع طلاق در حالت کلی یکی از طلاق بائن است و زوجین بعد از تمام شدن مراحل طلاق امکان برگشت به زندگی مشترک را ندارند. این نوع طلاق از نوع طلاق توافقی است که به دلیل عدم علاقه زن و مرد نسبت به هم انجام می‌شود،
زمانی که زن و مرد برای بار اول از هم طلاق می‌گیرند، این نوع طلاق، طلاق مبارات است و دادگاه حکم طلاق مبارات نوبت اول را می‌دهد. پس طلاق مبارات نوبت اول ناظر بر تعداد طلاق زن و مرد از یکدیگر می باشد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد