شرکت نسبی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مطابق با قانون تجارت ایران، شرکت‌های تجاری به هفت نوع شرکت نسبی، شرکت تضامنی، شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی تولید و مصرف و شرکت‌های مختلط تقسیم شده است.

هر یک از شرکت‌های فوق دارای خصوصیات و مشخصات ویژه خود هستند که به طور جامع و کامل در قانون تجارت توضیح داده شده است.

شرکت نسبی یکی از اقسام رشته‌ای تجارت است که از نظر تشکیلات و ساختار شباهت زیادی به شرکت تضامنی دارد.

ما در این مطلب سعی داریم در مورد مسائلی همچون شرکت نسبی به چه معناست، مزایا، معایب، نحوه تشکیل، ساختار، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با سایر شرکت‌ها و همچنین در مورد نحوه انحلال آن اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بنر شرکتی

تعریف شرکت نسبی چیست؟

اولین سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که منظور از شرکت نسبی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به شرکتی که برای ثبت و تشکیل آن، وجود حداقل دو شریک لازم است و مسئولیت شرکا در آن به میزان سرمایه‌ای است که برای شرکت آورده‌اند، شرکت نسبی می‌گویند.

در واقع مطابق با قانون تجارت ایران در تعریف شرکت نسبی حضور دو شریک برای تشکیل شرکت واجب بوده و در صورت انحلال شرکت، مسئولیت هر شریک به میزان سرمایه‌ای که تحویل شرکت داده است متفاوت خواهد بود.

در پاسخ به سوال شرکت نسبی چیست همچنین می‌توان عنوان کرد که این شرکت از نظر ساختار و تشکیلات بسیار نزدیک و شبیه به شرکت تضامنی است. این شرکت مانند شرکت تضامنی جز شرکت‌های اشخاص بوده و شخصیت شرکا در تعریف شرکت نسبی بسیار مهم است. در نتیجه اگر کسی بخواهد به عنوان شریک وارد این شرکت شود، لازم است که رضایت تمامی شرکا را به دست آورد.

شرکت نسبی چه مزایایی دارد؟

مزایای شرکت‌های نسبی نیز مانند شرکت‌های تضامنی است. به طور کلی مهمترین مزایایی که می‌توان برای این شرکت برشمرد عبارتند از:

  • تشکیل شرکت به اشخاص زیادی نیاز ندارد و صرف دو شریک برای ثبت و تشکیل کافی است.
  • حداقل میزان سرمایه در این شرکت محدودیت ندارد.
  • تعهدات هر شریک به نسبت سرمایه‌ی آن‌ها است.
  • تشکیل شرکت و شخصیت حقوقی آن نیازی به ثبت ندارد.

شرکت نسبی چه معایبی دارد؟

از جمله مهمترین معایب شرکت نسبی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که در صورتی که شرکت برای پرداخت بدهی‌ آن کافی نباشد، از سرمایه شرکا برای پرداخت دیون شرکت استفاده خواهد شد.

از دیگر معایب این شرکت نحوه انحلال آن است. یکی از طرق انحلال شرکت نسبی این است که اگر یکی از شرکا از دادگاه درخواست انحلال شرکت را بکند و دادگاه این درخواست را وارد بداند، شرکت نسبی منحل خواهد شد. در نتیجه انحلال این شرکت می‌تواند به آسانی رخ دهد.

مزایا و معایب شرکت نسبی

ویژگی‌های شرکت نسبی

بعد از پاسخ به سوال شرکت نسبی چیست لازم است که با مشخصات و ویژگی‌های کلی این شرکت آشنا شویم. به طور کلی هر کدام از انواع شرکت‌های یاد شده در قانون تجارت از ویژگی‌های عمومی و اختصاصی برخوردار هستند. در این قسمت از مقاله سعی داریم مهمترین ویژگی‌های شرکت‌ نسبی را بیان کنیم.

  • تعداد شرکا

مطابق با ماده ۱۸۴ قانون تجارت یکی از ویژگی‌های شرکت نسبی تعداد شرکا است. طبق این ماده برای تشکیل و ثبت شرکت نسبی به حضور حداقل دو شریک نیاز است. به تعریف دیگر برای تشکیل این شرکت لازم است که دو شخصیت حقیقی بالغ به عنوان شریک نیازمندیم.

  • نام شرکت

برای تعیین نام شرکت‌های نسبی لازم است که از عبارت شرکت نسبی استفاده شود. مطابق با قانون تجارت نام شرکت نسبی حتما باید متضمن اسم یکی از شرکا در شرکت باشد.

  • زمان تشکیل شرکت

به طور کلی شرکت نسبی زمانی تشکیل خواهد شد که تمامی سرمایه نقدی شرکت پرداخت و تمامی سرمایه غیر نقدی تقویم شده باشد‌ تشکیل این شرکت نیازمند ثبت آن نیست و به طور کلی این شرکت قبل از ثبت و به صرف تجمیع، تقویم و تسلیم سرمایه تشکیل خواهد شد.

  • مدیران

یکی از ویژگی‌های شرکت نسبی تعداد مدیران است که ممکن است یک یا بیش از یک نفر باشد. انتخاب مدیران از بین شرکای شرکت یا خارج از شرکا انجام می‌شود. لازم به ذکر است که مدت مدیریت در شرکت نسبی به طور محدود یا نامحدود است.

  • تصمیمات

به طور کلی در مورد این ویژگی شرکت نسبی در قانون تجارت صحبتی نشده است. تصمیم‌گیری در شرکت نسبی به به تناسب موضوع متفاوت خواهد بود.

  • قوانین، مقررات و شرایط شرکت‌ نسبی

یکی از مهمترین مسائلی که در این زمینه باید مد نظر قرار داد، شرایط شرکت‌ نسبی است. به طور کلی قوانین و مقررات شرکت نسبی ضمن مواد ۱۱۸،۱۱۹،۱۲۳ و ۱۸۶ قانون تجارت بیان شده است.

مهمترین شرایط شرکت‌ نسبی عبارتند از:

  • شرکت نسبی زمانی تشکیل خواهد شد که تمامی سرمایه نقدی و غیر نقدی موجود، تسلیم و تقویم شوند.
  • حداقل میزان سرمایه برای تشکیل شرکت نسبی در قانون تجارت محدودیتی نداشته و می‌توان میزان سرمایه را به دلخواه مشخص کرد. لازم به ذکر است که عرف این مقدار سرمایه را یک میلیون ریال تعیین کرده است.
  • یکی از شرایط شرکت نسبی این است که هیچکدام از شرکا‌ نمی‌توانند سهام خود را بدون رضایت سایر شرکا به دیگران انتقال دهند.
  • سود و زیان به دست آمده در شرکت نسبی به نسبت سرمایه‌ای که هر کدام از شرکا آورده‌اند بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.
  • اگر دارایی‌های شرکت نسبی برای پرداخت قروض شرکت کافی نباشد، هر کدام از شرکت‌ها به میزان سرمایه خود در پرداخت این قروض شریک خواهند بود.

قوانین، مقررات و شرایط شرکت‌ نسبی

  • موضوع فعالیت شرکت نسبی

یکی از مهمترین موضوعات در زمینه شرکت‌های نسبی موضوع فعالیت آن است. به طور کلی هر یک از شرکت‌های نامبرده در قانون تجارت در زمینه‌های مختلف تجاری قادر به فعالیت هستند. شرکت نسبی نیز مانند سایر انواع شرکت‌ تجاری باید در زمینه تجاری فعالیت داشته باشد. به این معنا که این شرکت نمی‌تواند در امور غیر تجاری فعالیت کند.

با توجه به ماده ۹۴،۱۱۶ و ۱۸۳ موضوع این شرکت حتما باید عملیات‌های تجاری منحصر در ماده ۲ قانون تجارت باشد.

  • شرایط و نحوه نامگذاری شرکت نسبی

یکی از شرایط شرکت‌ نسبی که در زمینه ثبت و تشکیل آن اهمیت زیادی دارد، نحوه نام نامگذاری آن است.

نحوه نامگذاری این شرکت در ماده ۱۸۴ قانون تجارت مشخص شده است. طبق این ماده در نامگذاری شرکت نسبی باید حداقل از نام یکی از شرکا استفاده شود. در صورتی که اسم تمام  شرکا در نام شرکت قید نشود، بعد از ذکر نام شریک در اسم شرکت باید از عباراتی مانند برادران یا شرکا استفاده شود.

به عبارت دیگر در نامگذاری شرکت‌های نسبی باید اصول زیر رعایت شود:

  • در نامگذاری اسم شرکت، حتما از عبارت شرکت نسبی استفاده شود.
  • نام شرکت متضمن نام یکی از شرکا باشد.
  • اگر تعداد شرکا شرکت زیاد باشد باید حتما از عباراتی نظیر شرکا و برادران استفاده شود.
  • در زمان اعلام نام شرکت باید شرایط نامگذاری که مرجع ثبت شرکت‌ها بیان کرده در نظر گرفته شود.
  • زمان تشکیل شرکت نسبی

در شرکت‌های نسبی شرکا باید تمامی سرمایه نقدی و غیر نقدی خود را تسلیم شرکت کنند. این موضوع در زمان تشکیل این شرکت نقش مهمی خواهد داشت. به این معنا که شرکت‌های شرکت‌های نسبی زمانی تشکیل خواهند شد که تمامی این سرمایه جمع‌آوری شده باشد. البته اگر یکی از شرکا بخواهد سرمایه غیر نقدی به شرکت بدهد باید قیمت‌گذاری با رضایت سایر شرکا انجام شود‌. با در نظر گرفتن این موضوع به صرف تجمیع و تقویم سرمایه در شرکت، شخصیت حقوقی آن تشکیل خواهد شد و نیاز به ثبت شرکت نیست.

  • اداره و اعضای شرکت نسبی

بعد از تشکیل شرکت موضوعی که باید مد نظر قرار داد اعضا و نحوه‌ی اداره شرکت‌های نسبی است. به طور کلی اداره شرکت نسبی توسط مدیر یا مدیریتی خواهد بود که یا از بین شرکا و یا خارج از آنها انتخاب می‌شوند. تعداد مدیران در این شرکت می‌تواند یک نفر یا بیشتر از آن باشد و این مورد به تصمیم شرکا بستگی دارد. مسئولیت مدیر شرکت در برابر شرکا مانند مسئولیت وکیل در برابر موکل خواهد بود. تمامی اختیارات و وظایف مدیریت شرکت نسبی به طور جامع در اساسنامه شرکت ذکر می‌شود. در این بین اگر مدیریت شرکت خارج از حیطه وظایف و اختیارات خود عمل کند و در نهایت این تصمیم‌گیری ضرری به شرکت وارد شود، شخصا مسئول خواهد بود.

  • حداقل تعداد شرکا در شرکت نسبی

مطابق با قانون تجارت ایران حداقل نفرات شرکت نسبی ۲ نفر است. به این معنا که برای تشکیل شرکت‌نسبی لازم است که دو شخصیت حقیقی بالغ وجود به عنوان حداقل نفرات شرکت نسبی وجود داشته باشد تا بتوان گفت این شرکت شخصیت حقوقی خود را به دست آورده است.

شرکت

از طریق مشاوره شرکتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت زیر یک دقیقه از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را از مشاوران برتر دریافت نمایید.

  • مسئولیت شرکا در شرکت نسبی

به طور کلی مسئولیت شرکا در شرکت نسبی در قانون تجارت به طور جزئی و موردی ذکر شده است. همه‌ی شرکت‌های تجاری به طور کلی و عمومی مراحل یکسانی را مانند ثبت، اداره و پرداخت دیون طی می‌کنند. در این بین مسئولیت شرکا اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر مسئولیت شرکا به طور اختصاصی در هر شرکت متفاوت خواهد بود.

در ادامه‌ مهمترین مسئولیت شرکا در شرکت نسبی را بیان خواهیم کرد.

مسئولیت شرکا در تاسیس شرکت

مسئولیت شرکا در شرکت نسبی در زمان تاسیس شرکت تجمیع و تقویم سرمایه‌ای است که برای شرکت آورده‌اند. در نتیجه در این برهه مسئولیت آن‌ها به نسبت سرمایه آن‌ها خواهد بود.

مسئولیت شرکا در ثبت شرکت

در صورتی که شرکت نسبی به رسمیت شناخته شود، مسئولیت شرکا یکسان خواهد بود. به این معنا که برای ثبت شرکت نسبی و گذراندن مراحل ثبت تمامی شرکا به یک میزان خواهد بود.

مسئولیت شرکا در برابر طلبکاران

در شرکت نسبی مسئولیت شرکا در مقابل طلبکاران و پرداخت دیون بسته به سرمایه‌ی خود شرکت متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر با توجه به اینکه این شرکت جز شرکت‌های اشخاص است، مسئولیت نیز بر اساس شخصیت تعیین شده و خود شرکت نسبی و سرمایه‌ای که در زمان پرداخت دیون دارد، مسئول است. این مورد را می‌توان مهمترین تفاوت شرکت نسبی با سایر اقسام شرکت‌های سرمایه‌ای است. البته لازم به ذکر است که در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت دیون شرکت‌کافی نباشد، شرکا به نسبت سرمایه‌ی خود در مقابل طلبکاران مسئول خواهند بود.

  • حداقل سرمایه شرکت نسبی

یکی از مهمترین مسائلی که در تشکیل شرکت نسبی مورد توجه قرار می‌گیرد، حداقل سرمایه است. حداقل سرمایه شرکت نسبی به طور صریح در قانون تجارت تعیین نشده است اما در عرف شرکت‌های تجاری حداقل سرمایه شرکت نسبی یک میلیون ریال است. از طرف دیگر مطابق با ماده ۱۲۳ قانون تجارت، در شرکت‌های نسبی هیچکدام از شرکا‌ حق انتقال سهام خود به دیگری را نخواهد نداشت و این امر نیازمند رضایت تمامی شرکا است.

  • تقسیم سود و زیان در شرکت نسبی

تقسیم سود و زیان یکی از مهمترین شرایط شرکت نسبی است که در قانون تجارت و در ضمن مواد ۱۸۵ و ۱۱۹ به آن اشاره شده است. لازم به ذکر است که تقسیم سود و زیان در شرکت‌های نسبی مانند شرکت تضامنی بوده و به نسبت سرمایه‌ای است که شرکا آورده‌اند. به عبارت دیگر میزان سرمایه‌ای که شرکا تسلیم شرکت کرده‌اند تعیین کننده نفع و ضرر آن‌ها خواهد بود مگر اینکه در اساسنامه شرکت ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

  • مقررات مربوط به حقوق طلبکاران در شرکت نسبی

تا زمانی که شرکت نسبی منحل نشده است تمامی طلب‌های شرکت باید از محل سرمایه‌های شرکت‌پرداخت شود. در این بین حقوق طلبکاران یکی از موضوعات اساسی است که باید به آن توجه شود.

در شرکت‌های نسبی مانند شرکت‌های تضامنی دارایی و سرمایه شرکا وثیقه طلب طلبکاران بوده و از این محل پرداخت خواهد شد. در واقع تا زمانی که سرمایه اولیه و اصلی شرکت موجود باشد، طلبکاران حق رجوع به شخص شرکا را نخواهند داشت. در نهایت اگر سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی‌های طلبکاران کافی نباشد، این اشخاص می‌توانند برای دریافت طلب خود به شرکا رجوع کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه ثبت شرکت نسبی چگونه است؟

نحوه ثبت شرکت‌های نسبی در قانون تجارت ایران دارای پیچیدگی‌های اساسی است که باید حتما با مشاور ثبت شرکت مشورت شود زیرا که اگر رعایت نشود ممکن است این فرایند کمی به طول بیانجامد.

در ادامه‌ مهم‌ترین مراحلی که برای ثبت شرکت نسبی باید طی شود، بیان شده است.

  1. نام شرکت در بردارنده نام یکی از شرکا باشد.
  2. تنظیم شرکت‌نامه تحت عنوان قرارداد رسمی بین شرکا الزامی است.
  3. اساس‌نامه شرکت باید متضمن امور اساسی شرکت و قوانین مربوط به آن باشد.
  4. ثبت شرکت منوط به تجمیع کلیه سرمایه نقدی و غیر نقدی است.
  5. حداقل دو شریک و یک نفر به عنوان مدیران باید به اداره ثبت شرکت‌ها معرفی شود.
  6. شرکا باید توانایی پرداخت بدهی‌های احتمالی شرکت را داشته باشند.
  7. ثبت نهایی شرکت‌های نسبی از طریق درج در روزنامه کثیرالانتشار یا روزنامه رسمی به عمل خواهد آمد.

برای ثبت شرکت نسبی در اداره ثبت شرکت‌ها لازم است که‌ مدارک زیر موجود باشند:

  • اساس‌نامه و شرکتنامه با امضا تمامی اعضا و شرکا در دو نسخه
  • ارائه تقاضا‌نامه با امضا تمامی شرکا و اعضا در دو نسخه
  • ارائه صورتجلسه با امضا کلیه اعضا و شرکا در دو نسخه
  • ارائه شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا و شرکا
  • ارائه مشخصات مدیران شرکت
  • ارائه مدیریت شرکت نسبی مبنی بر تأدیه کل سرمایه شرکت
  • ارائه مجوز فعالیت شرکت از مراجع مربوطه

تغییرات در شرکت نسبی چگونه است؟

یکی از مهمترین مباحثی که در زمینه تشکیل شرکت‌های نسبی مطرح می‌شود این است که تغییرات شرکت نسبی چگونه است؟

به طور کلی می‌توان گفت که تغییرات شرکت نسبی شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش و کاهش سرمایه
  • نقل و انتقال سهام
  • تغییر موضوع
  • تغییر آدرس

افزایش و کاهش سرمایه

تغییر در سرمایه شرکت باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده در شرکت‌های نسبی برسد. به عبارت دیگر برای انجام این امر تمامی اعضا باید در جلسه حاضر باشند و اگر جلسه با اکثریت اعضا تشکیل شود، افزایش یا کاهش سرمایه تصویب خواهد شد. در آخر این جلسه نیاز است که صورتجلسه تنظیم شده به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

تغییر موضوع

جهت تغییر موضوع شرکت نسبی لازم است که مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شده و این موضوع به تصویب برسد. جهت انجام این کار صورتجلسه مربوطه تنظیم شده و همراه با مدارک لازم به سازمان ثبت شرکت‌ها تحویل داده شود.

تغییرات در نقل و انتقال سهام

اتخاذ این تصمیم در خیره وظایف مجمع عمومی فوق العاده است. البته ممکن است که انجام این امر  طبق اساسنامه شرکت‌ نسبی به مدیریت شرکت سپرده شده باشد. این جلسه با اکثریت اعضا رسمی بوده و ضمن ارائه مدارک لارم و صورتجلسه به اداره ثبت شرکت‌ها انجام خواهد شد.

تغییر شرکت‌ نسبی به شرکت سهامی

جهت انجام این امر لازم است که تمام شرکا در شرکت نسبی رضایت خود را اعلام کنند. در این صورت لازم است که کلیه قوانین مربوط به سهام در شرکت سهامی نیز در شرکت انجام شود.

تغییر هیئت مدیره

مجمع عمومی فوق العاده در زمینه تغییر هیئت مدیره شرکت نسبی تشکیل خواهد شد. در این جلسه باید اکثریت اعضا و شرکا‌ حضور داشته باشند و این تصمیم به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسد. لازم به ذکر است که این تصمیم حتما باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود.

در آخر لازم به ذکر است که کلیه تصمیماتی که در زمینه تغییرات اساسی در شرکت‌های نسبی است در حیطه وظایف مجمع عمومی فوق العاده بوده و بعد از اعلام نتیجه و ذکر در صورتجلسه حتما باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه داده شود در غیر این صورت این تغییرات تاثیری در شخصیت آن نخواهند داشت.

تغییرات در شرکت نسبی

نحوه انحلال شرکت نسبی

انحلال شرکت‌های نسبی مانند سایر شرکت‌های تجاری نیز از طرق خاصی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر انحلال شرکت‌های نسبی از طرق زیر انجام خواهد شد:

  • در صورت رضایت تمامی شرکا
  • هنگامی که یکی از شرکا انحلال شرکت را از دادگاه تقاضا کرده و دادگاه درخواست‌ او را موجه بداند.
  • در صورت فسخ یکی از شرکا شرکت
  • در صورت محجوریت یا فوت یکی از اعضا و شرکا
  • در صورت ورشکستگی
Please select another listing to show to avoid recursion.

تبدیل شرکت نسبی به سهامی چگونه است؟

تبدیل شرکت‌ نسبی به سهامی همواره یکی از پرچالش‌ترین موضوعاتی بوده که در قوانین تجارت بیان می‌شود. مطابق با قانون تجارت جهت انجام این امر لازم است که تمام شرکا رضایت خود را مبنی بر تبدیل شرکت نسبی به سهامی اعم از عام و خاص اعلام نمایند. مطابق با مواد ۱۳۵ و ۱۸۹ تبدیل  شرکت سهامی به شرکت سهامی اختیاری بوده و نباید موجب ضرر به طلبکاران باشد.

تفاوت شرکت نسبی با مسئولیت محدود چیست؟

تفاوت شرکت نسبی با شرکت مسئولیت محدود شامل موارد زیر میشود:

  1. در نام شرکت با مسئولیت نباید اسم هیچکدام از شرکت آورده شود در حالی که در شرکت‌ نسبی برعکس این عمل خواهد شد.
  2. فعالیت شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد در حالی که شرکت نسبی فقط در حوزه امور تجاری عمل خواهد کرد.

تفاوت و شباهت‌های شرکت نسبی و تضامنی چیست؟

شرکت‌های نسبی و تضامنی تقریبا از نظر ساختار و تشکیلات بسیار شبیه به هم هستند‌. با این وجود لازم است که شباهت و تفاوت‌ شرکت تضامنی و نسبی را بشناسید.

  • تفاوت شرکت نسبی و تضامنی

مهمترین و اصلی‌ترین تفاوت شرکت نسبی و تضامنی در این است که در شرکت‌های تضامنی کلیه شرکا مسئولیت پرداخت بدهی‌های شرکت را بر عهده دارند. به این معنا که کل شرکا به نسبت کل سرمایه شرکت تعهد خواهند داشت‌ در حالی که در شرکت‌های دیگر هر شریک به میزان سرمایه خود متعهد خواهد بود.

  • شباهت‌ شرکت نسبی و شرکت تضامنی

این دو شرکت در موارد زیر با هم شبیه هستند:

  • حداقل سرمایه
  • حداقل شریک
  • اعضا
  • نحوه اداره
  • انحلال
  • تغییرات
  • انتقال سهام

تفاوت شرکت نسبی و سهامی

تفاوت شرکت نسبی و سهامی یکی از مهمترین تفاوت‌هایی است که بین شرکت‌های تجاری مطرح خواهد شد. از مهمترین تفاوت‌های این دو شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت نسبی سهام منتشر نمی‌کند.
  • زمان ثبت شرکت نسبی تجمیع سرمایه الزامی است در حالی که در شرکت سهامی صرف بودن بخشی از کل  برگه سهام کفایت می‌کند.
  • حداقل تعداد نفرات شرکت نسبی ۲ نفر و شرکت سهامی عام و خاص به ترتیب ۵ و ۳ نفر است.
  • شرکت‌های سهامی برعکس شرکت‌های نسبی حق انتخاب مدیران از خارج از سهامداران را نخواهند داشت.

سخن پایانی

امروزه ثبت و تشکیل انواع شرکت و از جمله شرکت نسبی بسیار رایج شده است در نتیجه بهتر است که جهت ثبت آن از مشاوره حقوقی خبره در این زمینه یاری بگیرید. مشاوره حقوقی کارمنتو با ارائه خدمات ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته امکان دسترسی کامل به تمامی خدمات مشاوره را فراهم آورده است. تنوع حوزه‌های موجود و خدمات مشاوره با استفاده از بیش از ۳۵۰ مشاور برتر کشور در مشاوره حقوقی کارمنتو فراهم شده است. ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت بازار و از طریق یک پلتفرم جامع  مشاور و کارفرما امکان دسترسی راحت به اطلاعات حقوقی را در زمینه تشکیل شرکت‌های نسبی فراهم آورده است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی کارمنتو به صورت فوری و از هر نقطه در ایران با استفاده از شارژ اولیه رایگان و قابلیت استفاده از کیف پول خود بهره ببرید. لازم به ذکر است که تمام اطلاعاتی که در زمینه‌های مختلف در اختیار مشاوره حقوقی کارمنتو قرار خواهید داد محرمانه خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 6 نظر

5 6
شرکت نسبی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
به شرکتی که با حداقل دو شخص و حداقل میزان سرمایه یک میلیون ریال تشکیل شده و جز شرکت اشخاص است، شرکت نسبی گفته می‌شود.
در صورتی که در نام شرکت نسبی از نام تمام شرکا یا یک نفر استفاده نشود می‌توان عباراتی مانند برادران و شرکا استفاده نمود.
با توجه به اینکه تشکیل این شرکت بسیار ساده بوده و شکل گرفتن شخصیت حقوقی آن نیاز به ثبت ندارد، بسیاری از افراد در ایران شرکت نسبی را به عنوان شرکت مد نظر انتخاب می‌کنند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد