حکم بازنشستگی را چگونه و با چه شرایطی می توان دریافت کرد؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 شهریور 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

می‌دانید که بعد از یک دوره کار، رسیدن به سن بازنشستگی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین علت در قوانین مربوط به کار، ضوابطی در خصوص موضوع بازنشسته شدن افراد مشخص شده است. افراد بعد از رسیدن به سن بازنشستگی می‌توانند تقاضای خود را در سازمان مربوطه پیگیری کنند تا با بررسی‌های لازم و در صورت وجود شرایط حکم بازنشستگی آن‌ها صادر شود.

به صورت کلی حکم بازنشستگان کشوری به حکمی گفته می‌شود که به موجب آن فرد با داشتن شرایط معین که از قبل تعیین شده است می‌تواند به دوران کاری خود خاتمه دهد و یا به اصطلاح بازنشسته شود. در واقع صادر شدن این حکم به معنای برخورداری شخص بازنشسته شده از حقوق و یک سری مزایای این دوران است. به همین علت آشنایی با چگونگی دریافت حکم بازنشستگی کشوری، حکم بازنشستگی آموزش و پرورش، حکم بازنشستگی تامین اجتماعی برای استفاده از مزایای آن اهمیت زیادی دارد. اگر شما نیز جزو یکی از این دسته‌ها هستید که برایتان سوال است حکم بازنشستگی را از کجا بگیرم؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با شرایط و نحوه دریافت حکم در سال جدید به صورت کامل آشنا شوید.

بنر بیمه

حکم بازنشستگی چیست؟

اگر برای شما نیز این سوال مطرح است که حکم بازنشستگی چیست؟ باید اشاره کنیم که بر اساس این حکم، بازنشستگی به این معنا است که فرد بیمه شده به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی و سابقه کاری مشخص شده‌ای که برای بازنشسته شدن دارد، می‌تواند به خدمت خود پایان دهد و بعد از آن از مستمری و پاداش بازنشستگی استفاده کند. بنابراین در همین راستا قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری جمهوری اسلامی ایران، شرایط بازنشستگی بیمه شدگان کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی خانم و آقا را تعیین کرده‌اند.

مطابق با این قانون، هنگامی که فرد بیمه شده از شرایط بازنشستگی از جمله سن قانونی رسیدن به بازنشستگی برخوردار باشد، تا پایان زمان حیات خود می‌تواند از مزایایی که برای بازنشستگان ارائه می‌شود مانند حقوق بازنشستگان برخوردار شود. لازم به ذکر است که بعد از بررسی شرایط زمانی که مشخص می‌شود شخصی بازنشسته شده، وضعیت حقوقی او به لحاظ میزان حقوق و مزایا و سابقه کاری وی، در سندی تحت عنوان حکم بازنشستگی، ذکر می‌شود.

پس می‌توان در جواب به سوال حکم بازنشستگی چیست؟ اشاره کرد که حکم بازنشستگی به حکمی گفته می‌شود که به سبب آن مدت زمانی که بیمه شده باید خدمت کند تمام شده و بعد از آن فرد می‌تواند مستمری بازنشستگی دریافت کند. به صورت کلی حکم بازنشستگان تامین اجتماعی شامل تعیین حقوق بازنشستگی، مزایای بازنشستگی، دسترسی به خدمات درمانی و سایر خدمات اجتماعی دیگر، دریافت خدمات فنی و حرفه‌ای، تعدیل حقوق و مزایای بازنشستگی با توجه به شرایط و قوانین جاری بازنشستگی می‌شود. افرادی که مشمول حکم بازنشستگی کشوری، حکم بازنشستگی فرهنگیان و… هستند می‌توانند وضعیت بازنشستگی خود و احکام مربوطه را ملاحظه کنند و از این طریق برای صدور حکم خود اقدام کنند.

شرایط دریافت حکم بازنشستگی

در قسمت قبل با موضوع حکم بازنشستگی چیست آشنا شدید. اما در این قسمت قصد داریم به شرایط دریافت این حکم بپردازیم.

در خصوص شرایط دریافت حکم بازنشستگی تامین اجتماعی، دریافت حکم بازنشستگی آموزش و پرورش و کارکنان کشوری به این صورت است که متقاضی باید از شرایط سنی و سابقه کاری قید شده در قوانین کار برای بازنشسته شدن را دارا باشد. در ادامه قصد داریم این شرایط را ذکر کنیم.

شرایط بازنشسته شدن کارمندان بخش خصوصی

لازم به ذکر است که در قانون تامین اجتماعی، شرایط بازنشسته شدن کارمندان بخش خصوصی به موجب داشتن سن بازنشستگی، صدور حکم بازنشستگی به شرح زیر است.

  • یکی از اولین شرایط دریافت این حکم این است که متقاضی به مدت ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد و به سن ۶۰ سالگی در مردان و ۵۵ سالگی در زنان رسیده باشد.
  • شرط بعدی برای دریافت حکم بازنشستگی شامل این می‌شود که متقاضی به مدت زمان ۳۰ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد. از شرایط سنی این مدل حکم می‌توان به سن ۵۰ سالگی برای مردان و سن ۴۵ سالگی برای زنان اشاره کرد.
  • شرایط بعدی برای صدور حکم بازنشستگی به این صورت است که متقاضی باید حتما در یکی از مشاغل سخت مشغول به کار بوده باشد. در چنین شرایطی اگر سابقه پرداخت حق بیمه فرد معادل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب داشته باشد، بدون هیچ‌گونه شرایط سنی می‌تواند حکم بازنشستگی خود را دریافت کند.
  • چهارمین شرط بازنشستگی این است که خانم‌هایی که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی باشند و حداقل سن آن‌ها ۴۵ سال باشد، می‌توانند جهت بازنشستگی خود اقدام کنند. در این صورت با دریافت مستمری به ازای ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.

شرایط دریافت حکم بازنشستگی کارمندان بخش دولتی

در خصوص شرایط دریافت حکم بازنشستگی کارمندان دولتی باید بگوییم که کارمندان دولتی برای دریافت حقوق بازنشستگی خود باید به قانون استخدام کشوری و مدیریت خدمات کشوری توجه داشته باشند. این قوانین شامل موارد زیر است:

  • با توجه به این قانون از جمله شرایط دریافت حکم بازنشستگی کارکنان کشوری و لشکری داشتن حداقل 60 سال سن، با هر میزان سابقه کاری است که در این صورت، حکم بازنشستگی با درخواست کارمند، صادر می شود.
  • از دیگر شرایط دریافت این حکم داشتن ۶۵ سال سن با داشتن هر میزان سابقه کاری است که دریافت حکم وابسته به تقاضای کارمند و موافقت سازمان است که متقاضی در آن کار می‌کند. کارمندان مرد با داشتن ۵۰ سال سن و ۲۵ سال سابقه کاری و کارمندان زن با داشتن ۲۰ سال سابقه کاری بدون شرط سنی، می‌توانند برای درخواست حکم خود اقدام کنند اما حکم بازنشستگی آن‌ها منوط به موافقت دستگاه ذیربط خواهد بود.
  • علاوه بر موارد گفته شده تمامی کارمندانی که از ۳۰ سال سابقه کاری برخوردار هستند، نهاد مربوطه می‌تواند حکم بازنشستگی آن‌ها را صادر کند. این نوع بازنشستگی، به لحاظ میزان سابقه کاری کارمندان، نوعی بازنشستگی اجباری تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید در خصوص اطلاع از شرایط و قوانین جدید حکم بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی از مشاوران با تجربه کارمنتو راهنمایی‌های لازم را بگیرید. در این مجموعه امکان دریافت مشاوره تلفنی آنلاین و تنوع خدمات وجود دارد.

سامانه دریافت حکم بازنشستگی

به صورت کلی در سال جدید اقدام برای دریافت حکم بازنشستگی توسط کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، همچون دریافت حکم مستمری یا حقوق آن‌ها، به صورت آنلاین، امکان پذیر شده است. در نتیجه افراد بازنشسته‌ای که قصد اقدام برای دریافت این حکم را دارند که شامل بازنشستگان عادی و حکم بازنشستگی پیش از موعد می‌شود، می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه از خدمات آنلاین و غیر حضوری آن استفاده کنند. اگر شما نیز قصد مراجعه به این سایت و گرفتن حکم بازنشستگی تامین اجتماعی خود را دارید باید بدانید که به کدام سامانه مراجعه کنید.

در واقع کارمندان دولت می‌توانند با مراجعه به سایت کانون بازنشستگی کشوری www.cspf.ir برای مشاهده حکم  و دریافت حکم خود اقدام کنند.

علاوه بر این، سایت سازمان تامین اجتماعی که به نشانی eservices.tamin.ir است، سامانه‌ای است که مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که مشمول قانون کار هستند‌، می،توانند با مراجعه به آن جهت مشاهده حکم بازنشستگی تامین اجتماعی و پیگیری حکم بازنشستگی تامین اجتماعی خود اقدام کنند. البته لازم به ذکر است که برای مشاهده این حکم از طریق این سامانه، نیازمند ثبت نام در این سایت نیز هستند.

بیمه

درمورد دریافت حکم بازنشستگی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مراحل و نحوه دریافت حکم بازنشستگی

اشاره کردیم که امکان دریافت و مشاهده حکم بازنشستگی کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی به صورت آنلاین از طریق سامانه تامین اجتماعی و سایت صندوق بازنشستگی امکان پذیر شده است. که در ادامه به مراحل و نحوه دریافت این حکم برای کارگران تامین اجتماعی و کارکنان دولت خواهیم پرداخت.

نحوه دریافت حکم بازنشستگی کارگران سازمان تامین اجتماعی

مراحل صدور حکم بازنشستگی تامین اجتماعی در سال جدید به این صورت است که ابتدا متقاضی باید به سایت eservices.tamin.ir تامین اجتماعی وارد شود. بعد از وارد شدن فرد می‌تواند با استفاده از نوار بالای صفحه، گزینه مستمری بگیران را انتخاب کنید که به این ترتیب باید گزینه « حکم مستمری بگیران » و « مشاهده حکم مستمری بگیران » را انتخاب کند. بعد از طی کردن این مرحله متقاضی باید وارد حساب کاربری خود شود تا امکان مشاهده حکم بازنشستگی برای اون وجود داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که اگر از قبل در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام خود را انجام داده‌اید، تنها کافی است با وارد کردن نام کاربری و گذرواژه به حساب خود وارد شوید و به آن دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت باید حتما مراحل ثبت نام خود را در سایت بازنشستگان تامین اجتماعی انجام دهید تا امکانات آن برای شما قابل استفاده باشد.

نکته حائز اهمیت این است که برای مشاهده حکم بازنشستگی تامین اجتماعی و گرفتن حکم بازنشستگی تامین اجتماعی وجود دارد، این است که متقاضیان می‌توانند از طریق این سامانه حکم افزایش سالانه مستمری خود را مشاهده کنند. بنابراین حکم برقراری اولیه مستمری یا حکم بازنشستگی اولیه، از طریق این صفحه، قابل مشاهده نیست.

نحوه دریافت حکم بازنشستگی کارکنان دولت

در مورد نحوه دریافت حکم بازنشستگی کارکنان دولتی کشوری و لشکری که احکام سال جدید نیز از همین طریق قابل رویت است باید بگوییم که متقاضی باید ابتدا به سامانه کانون بازنشستگی کشوری به آدرس www.cspf.ir برود و از بخش بالای صفحه بر روی گزینه درگاه خدمات الکترونیکی کلینیک کند. بعد از این مرحله فرد باید گزینه حقوق و گزینه دریافت حکم حقوق را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه‌ها به صفحه بعد انتقال داده می‌شود تا بتواند اقدامات لازم برای رویت حکم خود را انجام دهد. همچنین در این مرحله تنها لازم است که اطلاعات پرسنلی، از قبیل شماره ملی، شماره حساب و نیز شماره دفتر کل را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی مراحل مشاهده و دریافت حکم بازنشستگی برای کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، به صورت کاملا الکترونیک انجام شده و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان های مربوطه نخواهد بود.

مراحل گرفتن حکم بازنشستگی

زمان صدور حکم بازنشستگی

در رابطه با سوال زمان صدور حکم بازنشستگی چقدر طول می‌کشد؟ باید بگوییم این زمان قابل تعیین نیست. در واقع صدور این حکم بسته به این دارد که متقاضی در قدم اول برای ثبت درخواست بازنشستگی خود اقدام کرده باشد و یا اگر بازنشستگی او اجباری است، امور اداری مربوط به آن توسط سازمان یا نهاد مربوطه انجام شده باشد.

به صورت کلی اگر فرد مشمول قانون تامین اجتماعی شرایط بازنشستگی را داشته باشد، بعد از ثبت و بررسی تایید درخواست او می‌تواند با داشتن مدارک لازم به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.

سخن پایانی

اشاره کردیم که افراد بعد از رسیدن به یک سن خاص بازنشسته شده و از حقوق و مزایای مقرر در قانون، برخوردار می‌شوند. همچنین به منظور اطلاع از این حقوق و مزایا و دریافت آن، در هر سال از ایام بازنشستگی، بازنشستگان باید برای ثبت و گرفتن حکم بازنشستگی تامین اجتماعی خود، اقدام کنند. به همین علت در این مطلب به موضوع حکم بازنشستگی را از کجا بگیرم؟ و مراحل صدور حکم بازنشستگی تامین اجتماعی پرداختیم. همچنین پیشنهاد ما به شما این است که اگر به راهنمایی و مشاوره در امور بیمه و قانون کار نیاز دارید، می‌توانید از وکیل‌های با تجربه کارمنتو استفاده کنید.

در این مجموعه تنوع حوزه‌ها با همکاری بیش از 350 مشاور برتر کشور، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه را فراهم می‌کند که مشاوره با معقول‌ترین قیمت به شما ارائه می‌شود و می‌توانید اطمینان داشته باشید که اطلاعات شما نزد این مجموعه محرمانه خواهد بود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
حکم بازنشستگی را چگونه و با چه شرایطی می توان دریافت کرد؟
حکم بازنشستگی تامین اجتماعی به حکمی گفته می‌شود که به سبب آن زمان خدمت بیمه شده پایان یافته باشد. که این امر مبنای برخورداری از حقوق و مزایای دوران بازنشستگی متقاضی می‌شود. همچنین برای رویت حکم بازنشستگی تامین اجتماعی می‌توانید به سایت مربوطه مراجعه کنید.
در جواب چنین سوالی باید بگوییم که در قوانین کار و استخدام جمهوری اسلامی ایران شرایط بازنشسته شدن بیمه شدگان ذکر شده که از جمله آن می‌توان به شرایط سنی فرد و سابقه خدمت او اشاره کرد. اگر شما نیز این شرایط را دارید می‌توانید به سامانه مربوطه مراجعه کرده و برای حکم بازنشستگی خود اقدام کنید.
برای صدور این حکم نمی‌توان زمان خاصی را مشخص کرد. صدور حکم بازنشستگی بستگی به این دارد که متقاضی در قدم اول برای ثبت درخواست بازنشستگی خود اقدام کرده باشد و یا اگر بازنشستگی او اجباری است، امور اداری مربوط به آن توسط سازمان یا نهاد مربوطه صورت گرفته باشد.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
23 شهریور 1403

|

7 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
11 تیر 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد