بررسی مدل‌های گوناگون سرمایه گذاری

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

بررسی مدل‌های گوناگون سرمایه گذاری

امروزه افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری پول خود هستند اما یا نمی‌دانند پول خود را کجا سرمایه گذاری کنند، و یا بعد از سرمایه گذاری دچار شکست و ضرر مالی زیادی می‌شوند. سرمایه گذاری در هر حوزه‌ای نیازمند دانش و آگاهی و آشنایی با انواع روش‌های آن است.

در این مقاله بر آن شدیم تا بعد از ارائه تعریفی کامل و جامع از سرمایه گذاری، مدل‌های مختلف سرمایه گذاری و انواع روش‌های سرمایه گذاری را بررسی کنیم تا شما بتوانید بهترین روش سرمایه گذری را با توجه به میزان بودجه، و خواسته خود انتخاب کنید.

سرمایه گذاری به چه معناست؟

به بیان ساده سرمایه گذاری یعنی شما منابع مالی خود را در جایی به کار بگیرید که بعد از مدتی هم اصل پولتان قابل برداشت باشد و هم سودی نصیب شما شود. بنابراین کسی که قصد سرمایه گذاری دارد باید کاملا آگاه باشد که سرمایه خود را کجا و چگونه استفاده کند تا بتواند بیشترین سود را به دست آورد.

در تعریفی دیگر سرمایه گذاری را از دست دادن ارزش حال، برای به دست آوردن ارزش بیشتر در آینده می‌دانند.

 

اهمیت سرمایه گذاری

با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید، این که فکر کنیم اگر پول‌هایمان را روی هم بگذاریم، ثروتمند خواهیم شد، کمی احمقانه است. اگر شما اکنون پولی دارید که دیروز می‌توانستید با آن سکه بخرید، احتمالا فردا نخواهید توانست! این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که ارزش پول روز به روز کمتر می‌شود. پس راه چاره چیست؟ چگونه می‌توانیم توانایی مالی خود را افزایش دهیم؟

سرمایه گذاری روشی است که اگر به صورت اصولی و در جای مناسب و درست انجام شود، می‌تواند باعث افزایش دارایی مالی شما شود. روش‌های سرمایه گذاری با هم متفاوت هستند و شما می‌توانید با توجه به هدف خود از سرمایه گذاری، از هر کدام از این روش‌ها استفاده کنید.

اهداف سرمایه گذاری

هر کدام از افراد ممکن است اهداف مختلفی از سرمایه گذاری داشته باشند. به طور کلی سرمایه گذاری با 3 هدف؛ امنیت دارایی، رشد و درآمد صورت می‌گیرد. در زیر به بررسی این اهداف می‌پردازیم:

  • امنیت دارایی

درست است که هیچکدام از انواع مدل‌های سرمایه گذاری کاملا امن نیست، اما برخی از راه‌های سرمایه گذاری، ریسک کمتری دارد و بسیاری از افراد برای امنیت دارایی خود تمایل دارند از این روش‌ها استفاده کنند.

  • رشد دارایی

با وجود این که امنیت دارایی برای تمام سرمایه گذاران اهمیت دارد اما هدف بسیاری از سرمایه گذاران رشد دارایی و دریافت سود است. برای این نوع سرمایه گذاری، روش‌های مختلفی وجود دارد.

  • درآمد

هدف برخی دیگر از افراد از سرمایه گذاری، کسب درآمد است. این افراد در جاهایی سرمایه گذاری می‌کنند که به طور مرتب بازده داشته باشد.

چرا به سرمایه گذاری نیاز داریم؟

اگر شما تمام مدت شبانه روز هم در حال کار کردن باشید باز هم نخواهید توانست دارایی مالی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، چرا که همواره بخشی از درآمد شما صرف خرید خوراک، پوشاک و تامین مایحتاج خودتان خواهد شد. هزینه خوراک و پوشاک جزو هزینه‌های ضروری هستند و نمی‌توانید آن‌ها کم کنید تا دارایی مالی خود را افزایش دهید.

اما می‌توانید با استفاده از روش‌های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری در جای درست و اصولی، سرمایه خود را افزایش دهید. برای آشنایی با انواع مدل‌های سرمایه گذاری تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری ما بهره‌مند شوید.

 

انواع مدل‌های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری مدل‌های مختلفی دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند به شما در یک سرمایه گذاری پرسود و درست کمک کند، در ادامه قصد داریم تا انواع مدل‌های سرمایه گذاری را برای شما معرفی کنیم:

  • سرمایه گذاری به روش مستقیم

در سرمایه گذاری به روش مستقیم، خودتان به طور مستقیم مدیریت سرمایه را بر عهده می‌گیرید. برای مثال با سرمایه خود اقدام به راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی می‌کنید. در بسیاری از اوقات افراد تمایل ندارند تا خودشان به طور مستقیم اقدام به سرمایه گذاری کنند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را طی یک قرارداد به شخص دیگری واگذار کنند.

در روش مستقیم، معمولا ریسک سرمایه گذاری بالاتر است، زیرا برخی از افراد دانش و تخصص کافی برای این کار را ندارند و برخی نیز وقت کافی برای پیگیری مداوم بازار ندارند. اگر به تازگی می‌خواهید وارد این کار شوید، بهتر است از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم استفاده کنید. 

  • سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری، به شیوه غیر مستقیم است. در این روش شما سرمایه را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهید که دانش و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد، و سود خود را دریافت می‌کنید. اگر تخصص، زمان و تجربه کافی در زمینه سرمایه گذاری را ندارید، بهتر است از این روش سرمایه گذاری استفاده کنید.

  • سرمایه گذاری به روش کوتاه مدت

در سرمایه گذاری کوتاه مدت، معمولا در مدت یکسال و یا کمتر به بازده مورد نظر خواهید رسید. در این نوع از روش‌های سرمایه گذاری، میزان نقد شوندگی سرمایه بالا است و شما می‌توانید در مدت کوتاه‌تری به دارایی برسید.

  • سرمایه گذاری به روش بلند مدت

در این روش برخلاف روش کوتاه مدت، بازگشت سرمایه نیاز به زمان بیشتری دارد. این مدل سرمایه گذاری معمولا ریسک کمتری دارد و میزان رسیدن به سود در آن، به طور معمول بیشتر از روش کوتاه مدت است.

ما در کارمنتو سعی داریم، بهترین خدمات را در زمینه سرمایه‌گذاری و روش‌های آن به شما ارائه دهیم.

انواع روش‌های سرمایه گذاری

در ادامه انواع روش‌های سرمایه گذاری را توضیح خواهیم داد تا بدانید با استفاده از کدام روش‌ها می‌توانید، سرمایه گذاری کنید و دارایی خود را افزایش دهید:

  • املاک و مستغلات

یکی از راه‌های سرمایه گذاری، خرید خانه، ملک، زمین، آپارتمان و غیره است. این نوع از سرمایه گذاری یک نوع واقعی محسوب می‌شود و شما می‌توانید از طریق اجاره ملک، و یا فروش آن به قیمتی بالاتر از قیمت خرید خود، به کسب سود برسید.

  • کالاهای فیزیکی

خرید کالاهای فیزیکی مانند طلا، نقره، جواهرات و یا هر نوع کالایی که ارزش خرید و فروش داشته باشد، می‌تواند نوعی سرمایه گذاری محسوب شود.

  • اوراق بهادار

اوراق بهادار یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری است. این اوراق در واقع نوعی ابزار مالی با قابلیت نقل و انتقال هستند. این اوراق انواع مختلفی دارد: سهام عادی، سهام ممتاز، سهام جایزه، اوراق مشارکت، مشتقات، اختیار معامله، صکوک و غیره.

تمام این اوراق بهادار، دارای ارزش مالی برای مالک هستند و قابلیت تبدیل به پول نقد را دارد.

  • اوراق قرضه

یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری در بازار، اوراق قرضه است. در این روش سرمایه گذاری، سرمایه گذار به شخص پول قرض می‌دهد و طرف مقابل متعهد می‌شود تا وجه مورد نظر را در بازه زمانی مشخص، و با پرداخت سود دوره‌ای ثابت بازگرداند. 

اوراق قرضه به منظور تامین مالی پروژه‌ها و فعالیت‌های ارگان‌هایی مانند شهرداری‌ها و دولت‌های خارجی و داخلی، انتشار می‌یابند.

  • اوراق سپرده بانکی

اوراق سپرده بانکی یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری است. این اوراق در واقع نوعی اوراق بهادار است، در صورتی که شما دارای این اوراق باشید اجازه خواهید داشت تا سود سپرده را دریافت کنید. یک گواهی سپرده، دارای تاریخ سررسید و یک نرخ سود ثابت است که می‌تواند با هر عنوانی توزیع شود.

اوراق سپرده بانکی توسط بانک منتشر و توزیع می‌شود، همچنین اصل سپرده و سودهای پرداختی نیز توسط بانک تضمین می‌شود. مدت زمان این اوراق معمولا از 1 تا 5 سال به طول می‌انجامد و سود پرداختی به دارندگان سپرده به صورت دوره‌ای و از طریق کوپن‌های گواهی‌های سپرده پرداخت می‌شود.

  • اوراق اجاره

اوراق اجاره، اوراقی است که در حکم بدهی برای شرکت است. زمانی که شرکتی این اوراق را منتشر می‌کند، در واقع برای خود بدهی ایجاد می‌کند و در بازه‌های زمانی مشخص به دارندگان این اوراق سود پرداخت می‌کند.

  • اوراق حقوق صاحبان سهام

شما به عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی با خرید سهام یک شرکت، دارای حقوقی می‌شوید که با نام حقوق صاحب سهام و یا ارزش ویژه شناخته می‌شود. ارزش ویژه، در واقع شرکت یا مالکیت، در دارایی یک شرکت است.

با در اختیار داشتن سهام، سهم مالکیت در دارایی آن شرکت را خواهید داشت، به این معنا که اگر شرکت به فعالیت خود ادامه ندهد و منحل شود، حقوق صاحبان سهام آن، از دارایی‌های باقی مانده آن شرکت متناسب با سهم هر فرد یا شرکت دیگر، بین آنان تقسیم خواهد شد.

این نوع سهام شامل دسته‌های زیر است:

       سهام عادی

سهام عادی نوعی اوراق بهادار است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن بر بخشی از یک شرکت و دارایی‌های آن است. دارندگان این نوع سهام می‌توانند در جلسات سالیانه شرکت کنند و حق رای نیز دارند. همچنین در صورتی که سود بین سهامداران تقسیم شود، آن‌ها هم بخشی از آن سود را دریافت خواهند کرد.  

      سهام ممتاز

زمانی که شرکتی نیاز به افزایش سرمایه داشته باشد، سهام ممتاز منتشر می‌کند. سهام ممتاز به سهامی گفته می‌شود که علاوه بر اختصاص سهام، امتیازاتی نیز به فرد دارنده سهام، داده می‌شود. برخی از این امتیازات که ممکن است به سهام دار داده شود، عبارت است از:

  • اختصاص درصد معینی از سود به سهامداران ممتاز
  • اختصاص سود بیشتر از بقیه سهامداران
  • پرداخت مبلغی معین؛ اضافه بر سود
  • تقدم خرید در سهام جدید
  • اعطای حق رای اضافی به سهامداران ممتاز
  • اعطای حق تصمیم گیری در خصوص برخی مسائل به سهامداران ممتاز  

     1.حق تقدم سهام

زمانی که شرکتی افزایش سرمایه بدهد، به نسبت درصدی که سرمایه را افزایش می‌دهد، تعداد سهام نیز افزایش پیدا می‌کند. از آن جایی که سهامداران شرکت انتظار دارند بعد از افزایش سرمایه شرکت، درصد مالکیت خود را افزایش دهند، این حق برای سهامداران در نظر گرفته می‌شود.

یعنی در صورتی که شرکتی قصد فروش سهام جدید را داشته باشد، سهامداران فعلی شرکت در خرید این سهام، در اولویت خواهند بود. به این اولویت در خرید سهام نسبت به خریداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می‌شود.

     2. سهام جایزه

سهام جایزه در بورس در واقع سهامی است که شما برای کسب آن و اضافه شدن آن به سبد معاملاتتان، پولی پرداخت نمی‌کنید و به صورت رایگان و در واقع مانند جایزه، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  • صکوک یا اوراق قرضه اسلامی

صکوک به معنای اسناد است، و به اوراق بهادار، با ارزش مالی یکسان، و قابل معامله در بازارهای مالی گفته می‌شود که بر پایه یکی از قراردادهای مورد تایید متون اسلامی طراحی شده باشد. صکوک ابزاری نوین است که در کشورهای اسلامی جایگزین اوراق قرضه شده و بر پایه دارایی با درآمد ثابت یا متغیر، در بازارهای ثانویه قابل معامله است.

مزایای استفاده از صکوک:

  1. افزایش نقدینگی بانی
  2. خروج دارایی‌ها از ترازنامه و جایگزین شدن وجه نقد
  3. کاهش ریسک
  4. کاهش هزینه تامین مالی
  5. کمک به توسعه بازار سرمایه با فراهم کردن امکان تبدیل دارایی‌ها به اوراق بهادار

سخن آخر

همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، ارزش پول روزانه کمتر می‌شود، بنابراین روش پس انداز کردن برای رسیدن به یک ثروت و پشتوانه مالی اساسا کاری بی‌فایده است. آشنایی با انواع مدل‌های سرمایه گذاری می‌تواند به شما کمک کند تا با سرمایه گذاری درست، دارایی مالی خود را افزایش دهید.

خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا با راه‌ها و روش‌های سرمایه گذاری آشنا شوید و بهترین نوع سرمایه گذاری را انتخاب کنید، و دارایی خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: اهمیت سرمایه‌گذاری در ایران

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

2 1
بررسی مدل‌های گوناگون سرمایه گذاری

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

سرمایه گذاری
1 خرداد 1402

|

5 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
20 تیر 1401

|

11 دقیقه مطالعه
سرمایه گذاری
21 اسفند 1400

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد