صفر تا صد ثبت شرکت دانش بنیان

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

شرکت دانش بنیان در آیین نامه‌ی مرتبط و طبق تصویب »کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» این گونه بیان شده است که شرکت‌ یا مؤسسه‌ی خصوصی یا تعاونی است که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه‌ی اقتصاد با بنیان دانش، تحقق اهداف علمی و اقتصادی(شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه‌ی فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده‌ی فراوان و براساس معیارهای مورد نظر این آیین‌نامه، به تأیید کارگروه می‌رسد. در ادامه سعی داریم تا با نحوه‌ی ثبت شرکت دانش بنیان و خصوصیات ان بیشتر آشنا شویم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره ثبت شرکت تماس بگیرید.

محصولات شرکت‌های دانش بنیان چیست؟

یکی از مراحل پیش روی شما برای ثبت شرکت دانش بنیان ارائه‌ی مدارک و اطلاعات در سامانه‌ی ارزیابی می‌باشد. در این مرحله بایستی اثبات کنید که محصول یا خدمت شما جزئی از موارد تعیین شده توسط کارگروه مرتبط است. دسته بندی محصولات شرکت دانش بنیان از سال 1391 تا کنون 8 بار ویرایش شده تا بتواند حوزه‌های کاربردی و خدماتی بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد. براساس آخرین ویرایش در بهار سال 1400، 9دسته‌ی اصلی زیر می‌تواند موضوع شرکت‌های دانش بنیان باشد که هر کدام از این دسته‌های فناوری شامل حوزه‌های کالا یا خدمات است که تعیین می‌کند چه مواردی از موضوعات اصلی مدنظر سازمان می‌باشد.

  1. کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی
  2. دارو و فرآورده‌های پیشرفته‌ی حوزه‌ی تشخیص و درمان
  3. مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی
  4. ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
  5. وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی
  6. سخت افزارهای برقی و الکترونیک، لیزر و فوتونیک
  7. فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه‌ای
  8. خدمات تجاری سازی
  9. صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی
ردیف
دسته‌ی فناوری

حوزه‌های کالا و خدمات دانش‌بنیان

01

کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی

مواد اولیه و فرمولاسیون غذایی

حوزه تولیدات گیاهی

حوزه تولیدات دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و گرده‌افشان

محصولات مبتنی بر میکروارگانیسم

02

دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان

تولید مواد اولیه سنتتیک دارویی و مکمل (مواد موثره، اکسپیان و استاندارد)

فرمولاسیون‌های پیشرفته دارویی، مکمل‌ها و آرایشی بهداشتی

داروها، فرآورده‌ها و خدمات زیستی و تشخیصی

داروهای گیاهی

03

مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی

محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی

مواد پیشرفته (پلیمرها و کامپوزیت‌ها)

بسته‌های دانش فنی واحدهای پالایشی و پتروشیمی

فناوری نانو

مواد پیشرفته (سرامیک‌ها و فلزات)

04

ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته

تجهیزات ساخت و تولید مواد و قطعات فلزی، سرامیکی، پلیمری و کامپوزیتی

تجهیزات اختصاصی تولید نانومواد

ماشین‌های دوار و تجهیزات وابسته

ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته صنعت نفت و گاز

تجهیزات پیشرفته حوزه انرژی های تجدیدپذیر

تجهیزات پیشرفته هسته‌ای

هواگردها، تجهیزات و سازه‌های هوافضا

سامانه‌ها، تجهیزات و عملگرهای پیشرفته هیدرولیکی و پنوماتیکی

شبیه‌سازهای پیشرفته

تجهیزات پیشرفته سایر حوزه‌ها

خدمات آزمایشگاهی و طراحی مهندسی

تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات تست و آزمون (کنترل کیفی)

05

وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی

تجهیزات و ملزومات پزشکی

تجهیزات، مواد و ملزومات دندان‌پزشکی

تجهیزات و مواد آزمایشگاه طبی

تجهیزات بیمارستانی

تجهیزات پیشرفته آزمون کالیبراسیون تجهیزات پزشکی

06

سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک

سخت‌افزارهای الکترونیکی و رایانه‌ای

میکروالکترونیک

مدار‌های الکترونیکی

تولید

انتقال

توزیع

ماشین‌های الکتریکی

الکترونیک قدرت

اندازه‌گیری و ابزار دقیق

سامانه‌های کنترل و اتوماسیون صنعتی

تجهیزات ارتباطی، مخابراتی، اویونیک و هوافضا

لیزر و فوتونیک

07

فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه ای

برنامه‌های کاربردی

پلتفرم

زیرساخت

امنیت فضای تبادل اطلاعات

صنعت انیمیشن و بازی های ویدئویی

بر طبق آخرین ویرایش محصولاتی که در حوزه‌های کشاورزی، مواد شیمیایی، دارو، الکترونیک، مواد پیشرفته و تجهیزات پزشکی باشند در فهرست اولویت محصولات دانش بنیان قرارخواهد گرفت. بنابراین اگر ایده‌ی شما پیرامون این موضوعات باشد شانس بیشتری برای دریافت تاییدیه‌های لازم از سازمان ذی ربط خواید داشت.

بیشتر بخوانیم: ثبت برند مادرید چیست و چه مراحل، مدارک و شرایطی برای ثبت دارد؟ 

انواع شرکت‌های دانش بنیان

در ادامه همراه کارمنتو باشید تا با انواع شرکت دانش بنیان آشنا شوید.

1.شرکت دانش بنیان نوپا

این شرکت‌ها که اغلب تازه تاسیس و از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند با هدف تبدیل ایده‌های خود به یک محصول، پا به عرصه‌ی صنعت گذاشته‌اند. افراد تشکیل دهنده‌ی این نوع از شرکت‌ها عموما افراد اکادمیک هستند که بصورت پاره وقت فعالیت‌های شرکت را پیش می‌برند. بنابراین آشنایی زیادی با صنعت ندارد. شرکت دانش بنیان نوپا سطح اول شرکت‌ها را از لحاظ استطاعت مالی به خود اختصاص می‌دهند و نیازمند حمایت بیشتری برای تجاری سازی هستند. همچنین می‌توان آن‌ها را در زمزه‌ی استارت اپ‌ها نیز قرار داد.

2.شرکت دانش بنیان صنعتی

این شرکت‌ها به دلیل دارا بودن سابقه و تجربه‌ی لازم در زمینه‌ی فعالیت خود علاوه بر حمایت و معافیت از مالیات، می‌تواند از تمامی تسهیلات قانون حمایت از این دسته شرکت‌ها مانند تجاری سازی محصول و اختراعات استفاده کند. همچنین این شرکت‌ّا نسبت به شرکت‌های نوپا از مزایای بیشتری برخوردار هستند و از شرکت‌هایی با مراودات بالا محسوب می‌شوند.

3.شرکت دانش بنیان تجاری سازی

براساس تصمیم جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگروه مرتبط، شرکت‌هایی که خدمت یا کالای آن‌ها روند فعالیت و کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان را رونق دهد در دسته‌ی شرکت‌های تجاری سازی قرا خواهند گرفت و می‌باست آگاهی کافی در رابطه با دسته‌های تجاری سازی کالا و خدمات داشته باشند.

4.شرکت دانش بنیان فرایندی و خدماتی

شرکت‌هایی که کالا و یا خدمات آن‌ها دانش بنیان نیست اما آن را با تجهیزات، ابزار و دستگاه‌های دانش بنیان تهیه و تولید کرده باشند جزء این دسته از شرکت‌های دانش بنیان قرارخواهند گرفت.

5.شرکت دانش بنیان نرم و هویت سازی

شرکت‌هایی که در حوزه‌های مدیریت، روانشناسی، علوم انسانی و جامعه شناسی، فرهنگ و تربیت و شیوه‌های نوین آموزش فعالیت می‌کند و با فرهنگ و روح انسان‌ها ارتباط دارند را گویند. این شرکت‌ها پیرامون حوزه‌ی نرم فعالیت می‌کنند که پس از انقلاب صنعتی روی کار آمده‌اند.

6.شرکت دانش بنیان تولیدی

طبق معیارهای آیین‌نامه‌ی ارزیابی شرکت‌هایی که حداقل3 سال از فعالیت آن‌ها گذشته و تمام موارد مورنظر برای شرکت‌های دانش بنیان را باهم داشته داشته باشند را گویند. این شرکت‌های تولیدی با توجه به اینکه سابقه‌ی فعالیت دارند، گواهینامه‌ی مرتبط با فعالیت خود و اظهارنامه‌های مالیاتی را دارند. همچنین این شرکت‌ها از حجم مراودات مالی بالایی برخوردار هستند.

معایب شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان دارای مزایا و امتیازات بسیار زیادی است که این دسته از شرکت‌ها را محبوب می‌کند؛ اما در این میان معایبی هم وجود دارد که با شناخت آن‌ها می‌توانید به رفع موانع بپردازید تا محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید را به شکل بهتری در بازار داخلی یا خارجی عرضه کنید. در این جا سعی داریم تا مهم‌ترین موانع موجود بر سر راه یک شرکت دانش بنیان را بررسی نماییم.

  1. نبود بازار مناسب داخلی و عدم اعتماد به محصولات دانش بنیان داخل کشور
  2. کمبود منابع مالی برای سرمایه گذاری با ریسک بالا
  3. کمبود منابع مالی برای اهدای وام‌های با بهره‌ی کم
  4. موانع موجود در روند ثبت شرکت دانش بنیان و پیچیدگی امور اداری
  5. عدم توانایی مالی برای ورود به بازار خارجی و بین‌المللی
  6. عدم وجود دانش بازاریابی در تجارت محصولات دانش بنیان
  7. وجود رقبا با محصولات با کیفیت بالا و ناتوانی در رقابت با آن‌ها
  8. تاخیر در حمایت مالی وابسته به دولت

ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است؟

ابتدا باید موسسه یا حقوقی خصوصی یا شرکت تعاونی خود را در اداره‌ی ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت نمایید. توجه داشته باشید که تفاوتی بین این دو نوع شرکت وجود ندارد.
با ورود به سامانه‌ی ثبت شرکت دانش بنیان (daneshbonyan.ir)، تعهدات را تایید نموده همچنین مشخصات شرکت را وارد کرده تا لینک فعال سازی سامانه به ایمیل شما ارسال شود. همچنین باید به سامانه‌ی www.ilenc.ir مراجعه نموده و شناسه‌ی ملی شخص حقوقی را دریافت و در سامانه وارد کنید. توجه داشته باشید که باید تمامی مراحل را طی کنید تا فرایند ارزیابی برای شما انجام شود.
سپس باید عکس آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت در روزنامه‌ی رسمی را در سامانه قرار دهید. همچنین باید لیست بیمه‌ی شرکت، وضعیت حقوق و مزایای کارکنان و آخرین اظهارنامه‌ی مالیاتی که شرکت‌های دانش بنیان نوپا معاف از آن هستند را در ساملانه‌ی امور مالیاتی بارگذاری نمایید.
برای بررسی طرح دانش بنیان در فرم تعاونی، باید اطلاع شرکت و در بخش صنعت و فناوری باید نام و کاربرد محصول را ذکر کنید. در رابطه با اطلاعات مالکیت معنوی، عنوان محصول و زمان دستیابی به آن را ذکر کنید. در بخش جایگاه محصول در فناوری باید یکی از عناوین مطالعات اولیه، تکمیلی، نمونه‌ی کارگاهی، نمونه‌ی آزمایشگاهی و نمونه‌ی صنعتی را انتخاب و توضیح دهید.
 توجه داشته باشید که برای انتخاب هر کدام از اطلاعات و یا ارائه‌ی محتوای تکمیلی به هیچ عنوان خلاصه توضیح ندهید و کاملا شفاف و مستند مدارک خود را عرضه کنید تا هیچ ایرادی وارد نشود.
شرکت‌هایی که معیارهای لازم برای ثبت شرکت را داشته باشند بعد از سپری کردن مراحل ارزیابی به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شده تا طرح خود را ارئه دهند و از تسهیلات اساسنامه‌ی صندوق استفاده کنند. رسیدگی به طرح‌های ارائه شده توسط متقاضیان هر 2ماه یک بار انجام شده تا اطلاعات تمامی افراد مربوطه بررسی و کنترل شود.
در نهایت اطلاعات شما در سایت دانش بنیان توسط کارگزاران بررسی و به دبیر خانه‌ برای تصمیم گیری نهایی ارسال خواهد شد. اگر درخواست متقاضی تایید شود به مدت 2 سال می‌تواند از حمایت دولت بهره‌مند شده و از مزایای آن استفاده نماید. تمدید این مدت زمان به شرایط ذکر شده در آیین نامه بستگی دارد.

فرم ثبت نام شرکت دانش بنیان

پس از ورود به سایت دانش بنیان وارد بخش ثبت نام و ارزیابی شده و اطلاعات اولیه شامل نام شرکت و کد ملی خود را وارد می‌کنید. پس از آن مرحله به مرحله فرم‌ مربوطه برای نشان داده خواهد شد و می‌توانید مدارک لازم را بارگذاری نمایید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

پس از ورود به سامانه‌ی ثبت شرکت دانش بنیان باید مدارک و مشخصات لازم را در این سامانه بارگذاری نمایید. این مدارک شامل موارد زیر خواهند بود:

  1. آخرین اظهار نامه‌ی مالیاتی ازسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور
  2. تصویر اساسنامه‌ی شرکت
  3. تصویر آگهی روزنامه‌ی رسمی شرکت
  4. تصویر اظهارنامه یا شرکت نامه شرکت دانش بنیان
  5. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیات مدیره شرکت
  6. کپی مدارك تحصیلی اعضا و موسسین
  7. آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا
  8. رزومه‌ی شرکت

هزینه‌ی راه اندازی شرکت دانش بنیان

برای ثبت مدارک و اطلاعات خود در سایت دانش بنیان و گرفتن تایید و بررسی تقاضای شما، هیچ هزینه‌ای متقبل نخواهید شد؛ اما اگر نگاهی به مدارک مود نیاز بیاندازید متوجه خواهید شد که برای ثبت شرکت تعاونی یا موسسه و دیگر موارد بایستی مبالغی هرچند ناچیز در مقایسه با خدماتی که دریافت خواهد کرد را پرداخت کنید. اما با توجه به متغیر بودن عوامل و فاکتورهای تعیین کننده برای ثبت هر کدام از انواع شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توان مبلغ دقیقی را گفت. باید توجه داشته باشید که ثبت شرکت دانش بنیان کار راحتی نیست و نیاز به تخصص دارد. اگر بدون اطلاعات کافی وارد جریان شوید ممکن است هزینه‌های به مراتب بیشتری که مورد نیاز هم نباشند را پرداخت کنید.

همچنین بدانیم: راهنمای جامع پلمپ دفاتر قانونی شرکت ها

ثبت نام شرکت دانش بنیان نوپا

 براساس تعریفی که در بخش انواع شرکت‌های دانش بنیان ذکر شد تاسیس این نوع شرکت با شاخص‌های ارزیابی آسان‌تری رو به رو خواهد بود. شرکت بایستی دارای 3 نیروی انسانی تمام وقت و یا تولید کننده‌ی محصول  با شرایط خاص مصوب باشد یا دارای برنامه‌ی تولید و طراحی محصول دانش بنیان باشد. هنگام ثبت مدارک در سایت دانش بنیان بایستی حداقل 1 سال از تاریخ ثبت شرکت گذشته باشد و حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیریه حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشند:

  • دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی
  • حداقل سابقه‌ی فعالیت علمی یا کاری در زمینه‌ی موضوع فعالیتی شرکت و یا سابقه‌ی مدیریتی داشته باشند.
  • حداقل یک اختراع ثبت‌شده‌ی داخلی یا یک اختراع بین‌المللی در حوزه‌ی فعالیت شرکت داشته باشند.

ثبت شرکت دانش بنیان در تهران

ثبت شرکت در تهران نیز مانند تمامی شهرها از یک قانون واحد پیروی می‌کند؛ اما شاید وجه تمایز آن این باشد که شما با یک شهر که مرکز سرمایه گذار و تولید علم است، رو به رو هستید و شانس بیشتری برای دریافت حمایت‌های مالی از سوی مراکز تحقیقاتی و یا صنعتی دارید.

ثبت شرکت دانش بنیان در اصفهان

حمایت شهرک‌های تحقیقاتی از شرکت‌های دانش بنیان باعث شده تا کیفیت محصولات تولید شده ارتقا چشمگیری داشته باشند و این نقش حمایتی موجب شد تا معظل سرمایه‌گذاری در این گونه از شرکت‌ها به میزان قابل توجهی از بین رود.

ثبت شرکت دانش بنیان درمشهد

بیش از 30 شرکت دانش بنیان با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و هیئت علمی ثبت شده است و در 2سال گذشته این رقم 50درصد رشد داشته است. بیشتر محصولات پزشکی مورد استفاده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کمک شرکت‌های تحت حمایت به وجود آمده‌اند.

ثبت شرکت دانش بنیان در قم

تاکنون بیش از 70 شرکت دانش بنیان در قم به ثبت رسیده که این رقم نشان می‌دهد شما با حمایت‌های خوبی از سوی پارک علم و فناوری قم رو به رو خواهید بود.

ثبت شرکت دانش بنیان در تبریز و شیراز

ثبت شرکت در این دو استان نیز از قاعده‌ی کلی مستثنی نخواهد بود و آمار و ارقام نشان می‌دهد که تا کنون تعداد زیادی شرکت در این دو استان به ثبت رسیده‌اند.

معافیت سربازی با تاسیس شرکت دانش بنیان 

فرد متقاضی با ثبت نام در سایت Sina.bmn.ir اطلاعات لازم را ثبت می‌نماید. سپس یک معرفی نامه از شرکت ذکر شده در سامانه قرار داده و نتیجه را از معاونت علمی ریاست جمهور پیگیری می‌نماید. داشتن یکی از شریط زیر برای معافیت ضروری است:

داشتن اظهارنامه مالیاتی و بر مبنای آن فروش شرکت بیش از 100 میلیون تومان باشد.

طبق فهرست بیمه، تعداد افراد شاغل در مجموعه حداقل 20 نفر باشند. به ازای هر بیست نفر، یک سرباز اضافه می‌شود و در صورتی که 10 نفر به 20 نفر اضافه گردد، یک سرباز دیگر اضافه خواهد شد.
بر مبنای آخرین گزارش، فروش شرکت حداقل 50 میلیون تومان باشد.

در هر شرکت دانش بنیان، در سال و یک سال خورشیدی، سهمیه 3 نفر سرباز در نظر گرفته شده است و صرفا می توانند در همان سال از آن استفاده کنند که قابل انتقال به سال بعد نیست و این روند هر ساله ادامه خواهد داشت.

برای دریافت امریه‌ ‌دانش بنیان نیز فرد باید در سامانه‌ی مذکور ثبت نام کند. زمان خدمت نظام وظیفه 24ماه خواهد بود و محل خدمت نیز باید به تایید معاونت علمی و فناوری باشد.

مشاوره‌ی ثبت شرکت دانش بنیان در کارمنتو

تاکنون 6755 شرکت دانش بنیان در ایران به ثبت رسیده است. ثبت شرکت دانش بنیان می‌تواند امری مهم در اشتغال‌زایی و تولید علم باشد؛ اما توجه داشته باشید که برای ثبت این نوع خاص از شرکت‌ها با یک روند کاملا تخصصی روبه هستید. بنابراین می‌توانید مشاوران و متخصصان مجرب کارمنتو با سابقه‌ی چندین ساله در ثبت شرکت‌های دانش بنیان را همراه خود داشته باشید و با صرف کمترین هزینه‌ی ممکن و در کوتاه‌ترین بازه‌ی زمانی شرکت دانش بنیان خود را ثبت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 22 نظر

4 22
صفر تا صد ثبت شرکت دانش بنیان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
13 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد