معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش ‌بنیان

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 19 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از موضوعاتی که امروزه در رابطه با مشاغل ایجاد شده است، مسئله مالیات است و اکثر صاحبان کسب و کار، موظف به پرداخت آن هستند؛ اما باید دید آیا همه شرکت‌ها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟ مالیات شرکت‌های دانش بنیان چگونه است؟ (شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی خصوصی هستند که هدف آن‌ها افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی است). در این مقاله به بررسی قوانین مالیاتی، درباره این شرکت‌ها می‌پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره دانش بنیان کارمنتو همراه باشید.

قوانین حمایتی شرکت‌های دانش‌ بنیان

قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات، توسط ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۹ تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. بر اساس این قانون، ارزیابی و شناسایی این شرکت‌ها، باعث ارائه حمایت‌های متنوعی شده است که در مجموع شامل بیش از ۱۱۰ عنوان می‌شود.

طبق ماده ۳ این قانون، حمایت‌ها و تسهیلاتی که به این شرکت‌ها اعطا می‌شود، شامل موارد زیر است:

الف- معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال

ب- تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه یا به کارگیری نوآوری و فناوری با اعطاء تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه مدت بر طبق عقود شرعی

ج- اولویت استقرار واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی و تولیدی شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع این قانون در محل پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق ویژه علم و فناوری

 د- اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مراکز و مؤسسات پژوهشی دولتی قابل واگذاری براساس ضوابط قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجراء سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع این قانون

هـ- ایجاد پوشش بیمه‌ای مناسب برای کاهش خطر پذیری محصولات دستاوردهای دانش، نوآوری و فناوری در تمام مراحل تولید، عرضه و به کارگیری

 و- تسهیل شرایط مناقصه در موضوعات مرتبط با ماده (1) و تمهید امکان مشارکت شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع این قانون

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری

یکی از مهمترین حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان، معافیت‌های مالیاتی است. بر اساس ماده ۹ این قانون، شرکت‌ها و واحدهایی که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، برای فعالیت‌های تولیدی خود در محدوده پارک، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند. لازمه استفاده از این معافیت، استقرار در پارک علم و فناوری یا مراکز رشد است. معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان، باید با معرفی مدیریت پارک به اداره مالیات، اجرا شود و شرکت‌ها نباید به دبیرخانه کارگروه مراجعه کنند.

شرکت‌هایی که برخی از محصولات خود را به طور کامل خارج از پارک تولید می‌کنند و نمی‌توانند از معافیت‌های ماده ۹ استفاده کنند، باید فهرست محصولاتی که به طور کامل خارج از پارک انجام می‌شود را توسط کارگروه مربوط مشخص کنند و توسط مدیریت پارک، به دبیرخانه کارگروه ارسال کنند.

شرکت‌هایی که بخشی از فرایند تولید را در داخل پارک و بخشی از آن را خارج از پارک انجام می‌دهند، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند و این روند باید با معرفی مدیریت پارک به اداره مالیاتی طی شود و شرکت‌ها نباید به دبیرخانه کارگروه مراجعه کنند.


بیشتر بخوانیم :
 طبقه بندی مشاغل طبق قانون مالیات مستقیم 

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان خارج از پارک علم و فناوری

معافیت قانونی مالیاتی، فقط شامل فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و مهندسی درج شده در مجوز واحدهای فناوری است که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند. این معافیت، به فعالیت‌های خارج از پارک علم و فناوری و سایر شرکت‌ها تعلق نمی‌گیرد.

اگر واحد‌های فناوری، به خارج از پارک‌های علم و فناوری انتقال یابند، از تاریخ انتقال، مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی نخواهند بود.

نحوه تکمیل اظهارنامه توسط شرکت‌های دانش بنیان

برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان، دو قسمت زیر باید در اظهارنامه تکمیل شود.

سوال ۵ در قسمت «بخش الف-اطلاعات اختصاصی»

ردیف

شرح (توجه داشته باشید در صورت انتخاب گزینه خیر محتویات جدول مربوطه حذف می‌گردد)

وضعیت

مرجع

۱

وضعیت تمام/برخی از مکان (های) فعالیت مورد استفاده

  • شخصی       
  • اجباری

در صورت اجباری بودن تکمیل جدول شماره ۲۲ اجباری است

۲

شماره رسید تسلیم اظهارنامه تغییرات سرمایه( در صورت وجود در دوره مربوطه)

  • ندارد               
  • دارد

شماره رسید:

۳

آیا شرکت در دوره‌های مربوطه، واردات، صادرات و مابه ازای دریافتی داشته است؟

  • خیر                
  • بلی

تکمیل جدول شماره ۲۱ اجباری است.

۴

آیا شرکت در بازارهای بورس پذیرفته شده است؟

  • خیر                 
  • بلی

تکمیل جدول شماره ۲۱ اجباری است.

۵

آیا شرکت در دوره‌ مالی مربوطه دارای فعالیت‌های معاف است؟

  • خیر               
  • بله

تکمیل جدول شماره ۵ و ۶ اجباری است.

سطر مربوط به معافیت، در قسمت «جدول ۶: درآمدهای معاف/نرخ صفر مالیاتی (کسر از درآمدها)»

درآمد حاصل

جمع کل درآمد

هزینه‌های مستقیم درآمد معاف نرخ صفر مالیات

سهم از هزینه‌های مشترک

سود (زیان) درآمد معاف/نرخ صفر مالیات

محصولات دانش بنیان (بخش الف ماده۳ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان)

مطابق با جدول، باید در قسمت اول، گزینه «بلی» انتخاب شود.

 در قسمت دوم، تمام ۴ ستون تکمیل شوند. در ستون اول، جمع درآمد کل شرکت از محل کالاهای دانش بنیان که توسط کارگروه تایید شده است، وارد شود.

در ستون دوم، مجموع هزینه‌های مستقیمی که برای تولید کالاهای دانش بنیان صرف شده، وارد شود. این هزینه‌ها شامل خرید قطعات و مواد اولیه و … است که به کالای دانش بنیان اختصاص دارد و مستقیم صرف تولید کالاهای دانش بنیان شرکت می‌شود.

ستون سوم به سهم کالاهای دانش بنیان از کل هزینه‌های غیر مستقیم مانند اجاره بهای محل مربوط است. این هزینه غیر مستقیم، لازم است به دو قسمت مربوط به کالاهای دانش بنیان و مربوط به سایر فعالیت‌ها، تقسیم گردد و فقط هزینه‌های غیر مستقیم مربوط با کالاهای دانش بنیان، در این ستون درج شود.

در ستون چهار، سود (زیان) درآمد معاف که حاصل تفریق جمع ستون‌های دو و سه از ستون اول است، درج می‌شود.

مشاوره مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

مشاوران کارمنتو، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره مالیات شرکت‌های دانش بنیان هستند. شما می‌توانید به صورت آنلاین و رایگان با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید و سوالات خود را مطرح کنید. مشاوران این مجموعه طی یک الی دو روز، پاسخ شما را خواهند داد. همچنین در هر زمانی، می‌توانید تلفنی با مشاوران مجموعه ارتباط برقرار کنید. هزینه این مکالمه‌ها، از دقیقه‌ای ۳۰۰۰ تومان شروع می‌شود.

کارمنتو، در کنار شما

 در این مقاله، به معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان پرداختیم. مالیات، مسئله مهمی است که اگر فرد از آن اطلاع کافی نداشته باشد، ممکن است دچار زیان فراوان شود. خوب است افراد در این زمینه‌ها، با مشاوران آگاه و خبره مشورت کنند. کارمنتو، اولین اپلیکیشن مشاوره کسب و کار، می‌تواند راهنمای شما در مسائل مالیاتی باشد. مشاوران خبره این مجموعه، به صورت آنلاین و تلفنی می‌توانند در کنار شما عزیزان باشند و به سوالات شما پاسخ دهند تا با صرف زمان و هزینه کمتر، مسائل حقوقی خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 19 نظر

4 19
معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش ‌بنیان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
13 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد