انواع شرکت های دانش بنیان در آیین نامه جدید ارزیابی

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 31 مرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

دسته بندی شرکت‌های دانش بنیان تا چند سال پیش، شامل شرکت‌های تولیدی و نوپا بوده است؛ اما طبق آخرین خبرها از معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، دسته‌بندی جدیدی برای شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان ارائه شده است. به طور کلی هر شرکت دانش بنیانی که مشغول کار می‌شود، متناسب با بودجه، درآمد و موارد دیگر، در جایگاه خاصی قرار می‌گیرد. این جایگاه‌ها در دانش بنیان‌ها، به دسته‌‎های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

اما برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که انواع شرکت های دانش بنیان در قانون جدید، به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؟ اگر شما هم به دنبال آگاهی از این تغییرات هستید، در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید.

شرکت دانش بنیان چیست؟

امروزه نام شرکت‌های دانش بنیان را در موارد مختلفی از جمله تولید محصولات مربوط به تکنولوژی بیشتر می‌شنوید. اما برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می‌آید که شرکت دانش بنیان چیست و چه ویژگی‌های خاصی را دارد؟

دانش بنیان نوعی شرکت یا تعاونی خصوصی است که به منظور افزایش دانش و تکنولوژی، نقش موثری بر گسترش علم و دانش در کشور دارد. به بیان دیگر، شرکت دانش بنیان، ترکیبی از پیشرفت علم و افزایش ثروت است که جدای از رفع نیازهای اساسی افراد، به توسعه اقتصاد جامعه هم کمک می‌کند. همچنین با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان، بخش مهمی از اهداف اقتصادی و علمی به نتیجه درستی می‌رسد.

این شرکت‌ها، از طریق تولید محصول یا ارائه خدمت خاص و منحصربه‌فردی، به گسترش علم و دانش کمک بزرگی می‌کنند. توجه داشته باشید که شرکت های دانش بنیان هم مانند دیگر سازمان‌های خصوصی و دولتی تجاری، باید ثبت شود تا مجوز فعالیت صادر گردد.

مدیران و سرمایه‌گذاران شرکت‌های دانش بنیان، افراد متخصص و با تحصیلات بالا هستند که با توجه به علم و دانش خود، خروجی علمی و جدید را ارائه می‌دهند. همچنین خروجی‌های انواع شرکت دانش بنیان، شامل طرح‌های صنعتی، دانش‌های مخصوص به فناوری، تولید محصولاتی با داشتن حق اختراع و نرم‌افزارهای مختلف و کاربردی است.

دانش بنیان مشاوره

شما می‌توانید از مشاوره دانش بنیان آنلاین و تلفنی کارمنتو استفاده نمایید و در کمترین زمان پاسخ تمامی سوالات خود را در زمینه تغییر دسته بندی شرکت های دانش‌ بنیان از مشاوران مجرب دریافت نمایید.

انواع شرکت های دانش بنیان (تغییر دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان)

به طور کلی برای افراد موسس شرکت‌های دانش بنیان، مزایای مختلفی در نظر گرفته شده است؛ اما باید بدانید که هر کدام از مزیت‌های مشخص شده، مربوط به نوع خاصی از دسته‌بندی شرکت‌های دانش بنیان است.

در سال‌های قبلی، دسته‌بندی انواع دانش بنیان، شامل دو گروه شرکت‌های نوپا و تولیدی بود. اما با مصوبه جدید، تغییر دسته بندی شرکت های دانش بنیان اعلام شده است. بر طبق این مصوبه، شرکت‌های دانش بنیان در سه دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

1. شرکت های دانش بنیان نوپا

اولین دسته برای شرکت‌های دانش بنیان، با نام شرکت دانش بنیان نوپا شناخته می‌شود. این شرکت‌ها، به نوعی شرکت‌های کوچکی هستند که هنوز در حوزه کسب‌وکار خود، به رشد و کمال نرسیده‌اند. افراد برای ثبت شرکت دانش بنیان نوپا، نیاز به سرمایه مالی زیادی ندارد. به این صورت که در اظهارنامه مالیاتی خود، درآمدی برای آن‌ها ثبت نشده است. از طرفی شرکت‌های نوپا، در دو نوع 1 و 2 و وجود دارند.

  • شرکت‌های نوپا نوع1: این مدل از شرکت‌های دانش بنیان نوپا، سطح فناوری خیلی زیادی دارند و ارزش افزوده زیادی را تولید می‌کنند. شرکت‌هایی در دسته دانش بنیان نوپا قرار می‌گیرند که خدمات و کالاهای مورد نظر خود را حداقل به مرحله تولید یا آزمایش برسانند.
  • شرکت‌های نوپا نوع 2: این دسته از شرکت‌ها هم مانند نوع اول، درامدی در سال قبل خود نداشته‌اند. همچنین محصولات و کالاهای این دسته هم باید حداقل در به مرحله تولید یا نمونه آزمایشگاهی برسند.

اما تنها تفاوت بین نوع اول و دوم برای دریافت تسهیلات شرکت دانش بنیان نوپا، در میزان پیچیدگی آن‌ها است. هر دو نوع شرکت نوپا باید فناوری بالایی در ساخت محصولات خود داشته باشند؛ اما پیچیدگی‌های فنی و ارزش افزوده مربوط به شرکت‌های نوع اول، بیشتر از نوع دوم آن است. توجه داشته باشید که عنوان شرکت دانش بنیان نوپا، با شرکت‌های نوپا در گذشته تفاوت دارند.

مهمترین شرایط شرکت دانش بنیان نوپا، شامل موارد زیر می‌شود:

  • شرکت باید حداقل یک محصول مطابق با فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان را بر اساس رعایت تمامی شرایط مخصوص به آن، ارائه کنند.
  • شرکت باید برنامه تحقیق و توسعه برای محصولات خود ارائه دهد و حداقل 50 درصد از هزینه شرکت برای تحقیقات و توسعه محصول استفاده شده باشد.
  • حداقل نصف نیروی انسانی موجود در شرکت، تخصص کامل درباره موضوع داشته باشند.
  • شرکت قراردادهای رسمی پژوهشی با اسناد مربوط به تراکنش‌های مالی از نهادهای دولتی یا مراکز معتبر داشته باشد.
  • درآمد موجود در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت، کمتر از 5 میلیارد تومان باشد.
  • شرکت باید برنامه‌ای برای رشد آینده خود را به تایید دبیرخانه برساند.

البته برای هر کدام از این شرایط، تبصره‌های مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید با مشاوره‌های تخصصی، از آن‌ها آگاه شوید.

2. شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور

دسته دوم از طبقه بندی جدید شرکت های دانش بنیان، مربوط به شرکت‌های نوآور می‌شود. این شرکت‌ها از نظر کسب‌وکار اقتصادی، به بلوغ و رشد کافی دست پیدا کرده‌اند. همچنین سالانه میزان فروش قابل توجهی نسبت به شرکت‌های نوپا دارند. شرکت‌هایی با شرایط زیر، در این دسته از انواع دانش بنیان قرار می‌گیرند:

  • شرکت باید در زمینه تولید تجاری کالا یا خدماتی خاص حتما فعالیت کرده باشد.البته توجه کنید که خدمت یا کالای مورد نظر آن‌ها، باید تمامی معیارهای ارائه شده برای کالاها و خدمات مورد تایید را داشته باشد.
  • در آخرین اظهارنامه ارائه شده دانش بنیان نوآور در خصوص درآمد عملیاتی، باید شرکت بیش تر از 5 میلیارد تومان درآمد ثبت شده باشد.
  • شرکت باید برنامه‌ای برای رشد خود در آینده تنظیم کرده باشد و گزارشات پیشرفت کار را سالیانه به دبیرخانه برساند و تاییدیه دریافت کند.
  • میزان فروش محصولات یا خدمات شرکت برای دانش بنیان نوآور، کمتر از 50 درصد فروش کل شرکت باشد.

3. شرکت‌های دانش‌بنیان فناور

آخرین دسته از انواع شرکت دانش بنیان بر اساس تغییرات جدید در دسته‌بندی، شرکت‌های فناور است. در این شرکت‌ها افراد بیشتر روی اقتصاد دانش بنیان تمرکز دارند و  از نظر کسب‌و‌کار، کاملا به تکامل و بلوغ کافی رسیده‌اند. شرکت های دانش بنیان فناور، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • شرکت باید حداقل یک کالا یا خدمات خاصی را طبق شرایط کالاهای مورد تایید ارائه کند.
  • درآمد شرکت مورد نظر باید بیش تر از 50 میلیارد تومان در آخرین اظهارنامه مالیاتی آن‌ها ثبت شده باشد.
  • در شرکت باید حداقل 10 نیروی کار با بیمه، به طور تمام وقت وجود داشته باشد.
  • میزان فروش کالاها و خدمات شرکت دانش بنیان فناور، باید حداقل 50 درصد باشد. البته برای این شرایط، تبصرههای خاصی هم در نظر گرفته شده است.
  • شرکت باید برنامه‌ای در خصوص رشد و پیشرفت شرکت را به طور سالیانه، در اختیار دبیرخانه قرار دهد.

 

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان فناور، نوپا و نوآور

بنابر اعلام دبیر کل ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان معاونت عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در گذشته، شرکت‌ها در سه دسته نوع1، 2 و 3 تقسیم بندی می‌شدند که متناسب با تسلط آن ها بر بازار، حمایت‌های مختلفی از آن‌ها انجام می‌شد.

امادر حال حاضر با توجه به تغییر معیار ارزیابی شرکت های دانش بنیان، متناسب با رشد هر شرکت، ارزیابی‌های فناورانه و متناسب با اقتصاد انجام می‌شود. به این صورت که شرکت از همه جهات  بررسی و ارزیابی می‌شود. بر این اساس، شاخص‌های ارزیابی رشد انواع شرکت دانش بنیان از جمله نوپا، نوآور و فناور، در دسته ورودی، فرآیند و خروجی بررسی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1. بخش ورودی:

این شاخص، مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان نوپا می‌شود. برای این نوع شرکت‌ها، موارد مختلفی از جمله سهم نیروی انسانی برای تحقیق و توسعه، میزان سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها و افزایش سرمایه از شرکت‌های تخصص یا نهادهای مالی مختلف بررسی می‌شود.

2. بخش فرآیند:

در این بخش که بیشتر برای شرکت‌های نوآور است، شاخص‌های مختلفی از جمله مستند بودن تحقیق و توسعه‌ها، بررسی نوع طراحی و مهندسی، قراردادهای مربوط به همکاری فناورانه، وجود مستندات حسابرسی رسمی و معرفی نهادهای تخصصی معتبر مورد توجه قرار می‌گیرند.

3. بخش خروجی:

علاوه بر موارد قبل، شاخص‌های پر اهمیت برای مجموعه دانش بنیان فناور، شامل میزان فروش و نرخ رشد فروش محصولات، میزان خدمات دانش بنیان، تعداد محصولات فناورانه، پنتنت گرنت شده بین‌المللی، دارا بودن فناوری‌های فروخته شده، بهره‌مندی از مشتریان دائمی و تخصصی و میزان و رشد محصولات فناوری شده است.

البته توجه داشته باشید که این موارد، به صورت تخصصی باید برای انواع شرکت های دانش بنیان فناور و نوپا وجو داشته باشد. اما باید بدانید که تمامی شرکت‌های متقاضی، در خصوص شاخص‌های عمومی تعیین شده هم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

زمینه های فعالیت شرکت های دانش بنیان نوآور، نوپا و فناور

بر اساس جدیدترین آمارهای مربوط به طبقه بندی جدید شرکت های دانش بنیان، از بین تمامی 8831 شرکت دانش بنیان، تعداد 6494 مورد از آن‌ها، جزو شرکت‌های نوپا هستند. همچنین تعداد 748 شرکت در دسته شرکت‌های نوآور و 589 شرکت با عنوان شرکت‌های دانش بنیان فناور، فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا زمینه‌های فعالت این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است؟ در پاسخ باید بگوییم که به طور کلی، انواع شرکت های دانش بنیان، به منظور تولید و ارائه محصول جدید علمی و اقتصادی فعالیت می‌کنند.

به طوری که اگر کالایی در قبل، اختراع شده باشد، دیگر قابلیت ثبت مجدد را ندارد. از طرفی افراد می‌توانند در زمینه‌های مختلفی برای تاسیس شرکت دانش بنیان فناور، نوپا و نوآور اقدام کنند؛ اما این که در کدام یک از دسته‌بندی‌ها قرار بگیرند، بستگی به میزان سرمایه و فروش شرکت دارد. بنابراین تمامی محصولات موجود در دانش بنیان‌ها، شامل موارد زیر است:

  • موارد مرتبط با تکنولوژی نرم‌افزار شامل سامانه، رادار، نرم افزار، اپلیکیشن، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • موارد مرتبط با تکنولوژی زیستی از جمله حوزه‌های سلامت و پزشکی، طبیعت، مهندسی پزشکی، کشت و صنعت و کشاورزی
  • موارد مربوط به تکنولوژی سخت‌افزار الکترونیکی مانند مدارها، بردهای الکتریکی و سخت افزار کامپیوتری
  • حوزه‌های مربوط با نانو مانند مواد پلی اپتیک، فوتونیک و دیگر قطعات نانو
  • تکنولوژی‌های مربوط به عناصر طبیعی مانند سرامیک، پلیمر، فلزات و کانیها
  • دانش تخصصی درباره هوا و موشک از جمله موشک، ماهواره، پهباد، هواپیما و فضاپیما
  • تحقیق و بررسی درباره انرژی‌های تجدیدپذیر هسته‌ای و غیر هسته‌ای و انرژی‌های پاک

تغییر حمایت مالی شرکت‌های دانش بنیان

با توجه به تغییر معیار ارزیابی شرکت های دانش بنیان، در خصوص حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان هم تغییراتی به وجود آمده است. بر اساس گفته معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، انواع شرکت‌ها از جمله شرکت دانش بنیان فناور، نوپا و نوآور با ارائه اقدامات و خدمات مختلف از جمله فروش بیشتر دانش بنیان، ایجاد اشتغال به صورت تخصصی و صادرات، حضور موثر در بازار سرمایه، انجام فعالیت‌های مختلف در مناطق محروم و از این قبیل موارد، موفق به کسب اعتبار حمایتی می‌شوند.

این اعتبار ارائه شده به شرکت دانش بنیان نوپا، نوآور و فناور، قابلیت ذخیره‌سازی و انتقال به حداکثر سه سال بعد از زمان کسب را دارد. البته ضریب مصرف حمایت‌های ازائه شده، متفاوت از اعتبار حمایتی است. برای مثال، ضریب مصرف برای تسهیلات قرض‌الحسنه، 3 و برای تسهیلات نرخ بانکی، 1 است.

همچنین باید بدانید که طبق تغییر دسته بندی شرکت های دانش بنیان، در حال حاضر حمایت‌های یکپارچه برای دانش بنیان‌ها در نظر گرفته شده است. بر این اساس، ارائه حمایت‌های مختلف، متناسب با نیازهای شرکت و ظرفیت‌های آن ارائه می‌شود. همچنین میزان اختیار شرکت از سبدهای حمایتی هم نقش مهمی در این تسهیلات دارد.

تغییر حمایت مالی شرکت های دانش بنیان

توافق ۴ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از فناوری‌های الویت‌دار

یکی از جدیدترین خبرهای سایت‌های خبری مهم از جمله ایرنا، در خصوص امضای توافق نامه برای حمایت از فناوری‌های الویت دار بوده است. بر اساس این توافق نامه، وزرات صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری، متعهد شدند که مبلغ 4 هزار میلیارد برای شراکت فناوری تسهیم منابع پرداخت کنند.

البته توجه داشته باشید که این منابع برای مجموعه دانش بنیان فناور و دیگر دسته‌ها، تنها به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود؛ چرا که امکان ارائه آن به صورت اعتبار مالیاتی یا معافیت‌های دولتی هم وجود دارد. همچنین توافقات 4 میلیارد تومانی، تنها به فناوری‌های اولویت دارد تعلق می‌گیرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

امروزه یکی از خبرهای مهم برای دانش بنیان، تغییر دسته‌بندی شرکت‌های دانش بنیان است. بر اساس این تغییرات، شرکت‌ها در سه دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند و برای هر کدام، حمایت‌های خاصی تعیین شده است. البته توجه کنید که شرایط شرکت دانش بنیان نوپا، نوآور و فناور، شامل موارد مختلفی می‌شود. بنابراین حتما برای استفاده از تسهیلات شرکت دانش بنیان نوپا و دیگر دسته‌ها، نیاز به مشاوره تخصصی در این باره دارید.

شما می‌توانید برای آگاهی از تمامی موارد مرتبط با دانش بنیان‌ها، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید و از مشاوره آنلاین و تلفنی با افراد متخصص استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 18 نظر

5 18
انواع شرکت های دانش بنیان در آیین نامه جدید ارزیابی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
13 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

دانش بنیان
27 شهریور 1401

|

4 دقیقه مطالعه
دانش بنیان
19 شهریور 1401

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد